Amerikai Magyar Népszava, 1983. július-december (84. évfolyam, 26-52. szám)

1983-07-29 / 30. szám

18. OLDAL A MOLNÁRLEGÉNY VÁRA NAGYVÁZSONY­­ Jó néhány éve a Balaton-felvidék egyik leglátogatottabb helye. Történelmi emlékek vonták ide a turistákat, hiszen itt épített magának palotát Mátyás király seregének vezére, Kinizsi Pál. A szegény, jobbágyfiúból lett vitéz katona, majd híres hadvezér talán nem is véletlenül válasz­totta Vázsonyt, ugyanis a köz­ség helyén volt egykor a római Caesariana, itt haladt el az Aquincumba vezető út. A Kini­zsi-vár helyén egykoron a Ve­­zsenyiek Zádorvára állott. Fel­tehetően az ő idejükben építet­ték a vár lakótornyát, talán egy­­időben a visegrádi Salamon-to­­ronnyal. De míg a visegrádi Sa­­lamon-torony építészeti kikép­zésén a román stílus jegyei lát­hatók, a vázsonyi torony ma is látható elemei gótikusak. A román korban az ábrázo­lás a dualista világképet tükrözi. Ennek megfelelően a román kor csak jelöl. A gótika viszont fon­tosnak tartja a valóság ábrázo­lását. Harmóniát tételez fel az evilági élet ábrázolása és a túlvi­lági élet között. Egy korábbi szellemtörténeti felfogás szerint a gótika égbe törő jellege a val­lási rajongással függ össze. Újabban ezt romantikus elkép­zelésnek tartják. A középkor „idealisztikus” életszemlélete azonban mégis kifejeződik a gó­tikus székesegyházak megfor­málásában. Építészettörténé­szeink szerint a gótikának alig vannak magyar sajátosságai, jóllehet ez a stílus már igen ko­rán, III. Béla idején megjelenik. Azt már tudjuk, hogy az eszter­gomi királyi palota román kori, ám a kápolna már gótikus. Gó­tikus építészetük kezdetben a francia, később a délnémet— osztrák hatás alatt alakul. Ma­gyar sajátosságnak talán csak az esztergomi kápolna számít, hi­szen szinte egyidős a Canter­­bury székesegyházzal. És talán az is magyar sajátosság, hogy a gótika idején kezdetben a telek egyik oldalát építették be, csak a XIV. század közepétől kezdik beépíteni a telek másik felét, amit azután összekötnek a ka­pualjjal, s így alakul ki a foly­tonos utcakép. Budán és Sop­ronban láthatunk erre példát. A magyar gótika sajátosságait a budai épületek őrizték meg a legjobban. Homlokzatuk általá­ban a földszint fölé ugrik. A lakóházak belül kereszt- vagy dongaboltozatúak, és szembe­­ötlik a megannyi sok ülőfülkés kapualj. A Kinizsi-vár leglátványo­sabb építménye a mintegy 28 méter magas lakótorony, amely eredetileg csak 25 méter magas lehetett. Felső részébe csigalép­cső vezet, az egykori várúr nagyméretű lakóhelyiségét a második emeleten találjuk. Ez az úgynevezett lovagterem. A harmadik emeleten egy kisebb előtérből nyílik a női lakosztály, egykor Magyar Benigna lakó­helye. Valamennyi helyiség don­­gaboltozású, kivéve az őrség ne­gyedik emeleti szobáit. A falak lent a két és fél méter vastag­ságot is elérik, felfelé fokoza­tosan vékonyodnak. Az ajtó és ablaknyílások díszes tagolá­­súak. Az ajtónyílások kiképzése kétféle, a lépcsőház három ke­rete felül ívelt vállú és egyenes lezárású, a többi ajtónyílás csúcsíves. Az aránylag épen megmaradt kaputorony egyidős a lakótoronnyal, amit az is bi­zonyít, hogy sarokköveit, tü­körkeretes ajtónyílásait a lakó­torony építésénél felhasznált vulkanikus tufából faragták. Mátyás király a vázsonyi birto­kokat és a vázsonykői várat az ellene szőtt összeesküvés évé­ben, 1472-ben adományozta „gyermekségétől fogva hű kato­nájának”, Kinizsi Pálnak. A nagyhírű hadvezér huszonhét évig volt Vázsony ura. Erre az időre esik a vár bővítésének időszaka. Új várfalak épültek, melyeket támpillérekkel láttak el. A lakóhelyiségek előtt védő­folyosó húzódott, melynek fa­laiba keskeny lőréseket vágtak. Az épülettömb négy sarkán ke­rek alaprajzú tornyokat emel­tek. A kapuvédőmű a későb­biek során épült. A Kinizsi Pál által felépített palota két emelet magasságú lehetett, öt-hat nagyméretű helyisége egymásba nyílott. Kinizsi halála után fele­sége, Magyar Benigna rene­szánsz elemekkel bővítette a pa­lotát. Később végvár funkcióját töltötte be az épület, ezután a lakótorony börtönül szolgált. A XVIII. század második felében azután végleg sorsára maradt a Kinizsi-vár. Helyreállítása 1955- ben kezdődött és hat évig tar­tott,­zsef 1867. évi koronázását megelőzően. A javítások során azonban az arany- és selyem­fonállal díszített, bizánci ere­detű selyemszöveten és a palást formáján is változtattak. Magyar és külföldi szakem­berek konzultációit követően, az idén február közepén kezd­ték a javítást. Először négyzet­centiméterenként megvizsgál­ták és lefényképezték a szöve­tet, hogy pontos képet nyerje­nek állapotáról, majd megha­tározták a szükséges javításo­kat. Ezután végezték el a leg­korszerűbb eljárások alkal­mazásával a konzerválási teen­dőket. A palástot ezentúl vasárna­ponként a nyitvatartási időben állítják ki a Nemzeti Múzeum kupolatermében. A lakótorony AMERIKAI MAGYAR NÉPSZAVA DUNA-KORZÓ BUDAPEST V— A hajdani Duna-korzót,­amely a régi szál­lodasorral, a Buchtgald-székek­­kel, a Hangli ábröz® kerthelyi­ségével, a sétálók színes forgata­gával Pest egyik jellegzetes szín­foltjának számított, elsöpörte a háború. A korzó most újjászüle­tik. Őrzi a régi formákat, és egyesíti a modern vonalakkal. A mai pestiek egy új, szép sétá­nyon korzózhatnak. Restaurálták és kiállítják a koronázási palástot BUDAPEST • Az Egye­sült Államokból 1978-ban ha­zatért koronázási ereklyék kö­zött újra látható lesz a koroná­zási palást is. A világviszonylatban is egyik legrégibb fennmaradt textilműtárgyat számunkra forrásértéke is felbecsülhetet­­lenné teszi. A csaknem ezer­éves kelmén ugyanis István ki­rály és felesége, Gizella kora­beli képmása is látható. A fel­irat pontosan jelöli az 1031-es évszámot és a neveket. A pa­lástot az évszázadok folyamán már három alkalommal javí­tották: először a XVII. szá­zadban, másodszor 1848 előtt, majd harmadszor Ferenc Jó­ Péntek, 1983 július 29. Végső búcsú Megyeri Sáritól BUDAPEST • Pénteken a Mező Imre úti temetőben vet­tek végső búcsút Megyery Sári­tól, a Párizsban élt magyar író­nőtől pályatársai, barátai, tisz­telői. A koszorúkkal övezett sírnál dr. Keresztúri Dezső akadémikus, a Magyarok Vi­lágszövetsége, a Magyar Írók Szövetsége, az írótársak nevé­ben búcsúzott az írónőtől, aki filmszínésznőként kezdte pá­lyáját. A némafilm, majd a tár­sasági újságírás egyik koroná­zatlan királynője volt — mon­dotta beszédében. Franciaor­szágban is a szellemi élet él­vonalába emelkedett. Mindvé­gig megtartotta kapcsolatát hazájával. Én is voltam jávor­fácska című önéletrajzi írása, amely az 1980-as évek elején je­lent meg magyar nyelven, ko­rának társasági életét, filmvi­lágát dokumentálja. Péchy Blanka művésznő olvasta fel azt a levelet, ame­lyet André Láng neves francia író, Megyery Sári férje írt, mi­vel idős kora, sérülése miatt nem jöhetett el. Megyery Sári hamvait — kívánsága szerint — hazai földben, édesapja sírjában he­lyezték örök nyugalomra.

Next