Amerikai Magyar Világ, 1974. november (11. évfolyam, 44-47. szám)

1974-11-17 / 46. szám

AMERIKAI MAGYAR VILÁG MAGYAR FALVAK: ŐSI FUNDUSON MÉRGES, Győr-Sopron me­gye. — Vadonatúj ház az ősi f­unduson. Az őszi délben még egyszer, utoljára fellobban­nak az udvar színei. A piro­sak, a sárgák, a zöldek, a vi­rágágyásokban, a fölfűzött paprikákon, a góré hasadé­­kain kikandikáló kukorica­csöveken. A kert alján tömött lombú fák. Mozdulatlanok, hatalma­sak. Lábuknál hever a Holt- Rába, ugyancsak mozdulatla­nul, tele békalencsével. Mér­gesben csaknem minden porta végén ott a holt folyó. Patkó alakban veszi körül a falut, amelynek végén elfogy az or­szágút, mintegy beletorkollik az új Rábába. A hídon túl szántóföldek. Árpád-kori település. Az evangélikus gyülekezet anya­könyveibe évszázadok óta ugyanazokat a családneveket írták. Egy időben Kisfaludy­­birtok volt a község. A hagyo­mány szerint Sándor, a ne­mes kisasszonyok kedvelt poétája, mérgesi méneséből válogatott paripákkal röpít­­tette hintáját a keszthelyi Helikonra. A falu lakói 1959 előtt jómódú egyéni gazdák voltak, ma még módosabb szövetkezeti emberek. Csak kevesen vannak. Körülbelül 200 lakója van a falunak, rit­ka a fiatal, s még ritkább a gyerek. A hatvanas évek ele­jén még iskolája volt Mér­gesnek, ma már az alsótago­zatosok is a szomszéd község­be járnak. Ez persze nem telt — egy osztatlan iskolával ke­vesebb —, azt viszont sokan fájlalják, hogy mivel az isko­la megszűnése óta tanítója sincs a falunak, senki sem törődik Mérges művelődésé­vel. Pedig még csaknem új a művelődési épülete, ott fe­szeng a főtéren, a nagyon öreg és ugyancsak elárvult templom mellett. Pedig a falu, annak ellené­re, hogy kicsi, kevés lakosú, él. Volt egy időszak — a hat­vanas évek közepe táján —, amikor a reménytelenség lengte be a portákat. Akkori­ban sokan fölkerekedtek vég­képp búcsút mondtak a szü­lőfalunak, mások csak dol­gozni mentek a városba (jó a közlekedés Mérges és Győr között), bejárók lettek, két­­lakiak, de az utóbbiak közül később vissza is tértek néhá­­nyan a mezőgazdaságba. Mert közben az új szelek elfújták a reménytelenséget, az össze­­fércelt határokon az egyesí­tett szövetkezetek a vártnál gyorsabban értek el jó ered­ményeket, s a kétkedőket, a jóhiszemű, de kissé a múlt­ban ragadt mérgesi lokálpat­riótákat megyőzték a tények. És az elnéptelenedett iskola, a bemohosodott ajtajú temp­lom körül újra éledt a falu. Néhány új ház is épült az ősi fundusokon, s ez azt bizonyít­ja, vannak, akik csak itt, Mérgesen tudják elképzelni a jövőt. Középkorúak, de fia­tal házasok is, akik most már a gyerekáldástól sem riadoz­­nak, mint egykéző, földért gürücölő, töpögető őseik. Évszázados funduson vado­natúj ház. A Kozma famíliáé, mely rendhagyó család, mert sem apai, sem anyai ágon nem származnak módos elő­döktől. Viszont Kozma Dénes­­nek is, Limpár Irénnek is sok testvére volt, s maguk is azon kevés szülők közé tartoznak, akik három gyereket nevel­tek. Miután a testvérek ré­szét megvásárolták, lebontot­ták a régi házat és a gyere­keik segítségével, megkezd­ték az építkezést. Mert mire oda jutottak, hogy a maguké­nak vallhatták az ősi fun­­dust, rajta a régi szoba-kony­­hás házat, a gyerekeik is föl­­cserepedtek. A gazda, Koma Dénes 66 éves, de jóval fiatalabbnak látszik. Nemrég ment nyug­díjba. A falu tejkezelője volt, mellesleg téesz-tag, a nyug­díjat a győri tejüzemtől, az egy hold háztáji földet a szö­vetkezettől kapja. Világéle­tében olvasó, politizáló ember volt, tájékozott a szűkebb pátria és a nagyvilág dolgai­ban. Nyugodt, megfontolt, jó idegzetű, véleményére mindig adtak a falubeliek. A hatva­nas évek végén, amikor a déli harangszó is lélekharangnak hatott Mérgesben, beszélget­tünk a falu múltjáról, magá­ba forduló természetéről, a feltűnően sok öreglegényről. Akkor Dénes bácsi azt mond­ta : “Minden a földért történt. Az egyike egykével házaso­dott és egykét nevelt, így egyben maradt a birtok. Csak a szegényember nevelt több gyereket, de itt olyan kevés volt. Ha fölfogadtak egy-egy pásztort, aki rendszerint sok gyerekkel érkezett a faluba, sohasem engedték, hogy meg­honosodjon”. — És most? — kérdezem. — Nem szaporodtunk — mondja mosolyogva —, csak azt mondhatnám. De akik itt élnek, azoknak jó okuk van arra, hogy ne pártoljanak el most már a falutól. A szövet­kezet jól fizet, a háztáji ugyancsak. És kit érdekel ma már, hány holdja volt a szom­szédnak, vagy a szomszéd öregapjának?! Az új gazda­sági élet megváltoztatta az embereket. Még az öregeket is, akik pedig a kenyerük javát a múltban ették meg. A megrögzött öreglegények közül, akik még nem késtek el túlságosan, néhányan meg­nősültek. — Lassan, megfontoltan beszél, akkurátusan, ahogy dolgozik. Éppen kosarat köt, de sokféle munkát végez. Föl­det művel, állatot nevel, s nyugdíjasként elfogadja a kocsmárosságot is. — A kocsmai fogalommal általában nem szokás dicse­kedni, de nálunk még az is mond valamit. Ugyanis a mér­gesi ember régebben, bár DEBRECEN — Debrecen­ben, a református püspöki hi­vatal épületének sarkán a Nagytemplom szomszédságá­ban áll egy alacsony vaskerí­téssel körülvett, meglehető­sen magas cserje, egy fává nőtt liclumbokor. Gyakori lát­vány, hogy a fa körül turis­ták csoportosulnak, járókelők olvassák a fára elhelyezett ismertető táblát. Valószínű­nek tartom, hogy a Reformá­tusok Lapja olvasói közül so­kan nem látták még ezt a deb­receni hírességet, most tehát ismertetjük a líciumfa törté­netét, amit annál is inkább megtehetünk, mert a fává nőtt líciumnak reformáció ko­rabeli hagyományai vannak. Az 1530-as években, a ma­gyarországi reformáció for­rongó korszakában Debrecen­ben Enyingi Török" Bálint, a város leghatalmasabb földes­ura, feleségével Pemfflinger Katával együtt kezdettől fog­va rokonszenvezett a hitújí­tással. Enyingi Török Bálint 1541-ben török fogságba ke­rült, azonban Bálint nevű ud­vari papja tovább küzdött Debrecen reformációjáért. Török Bálint még a fogságban is szívén viselte Debrecen né­pének vallási dolgait. Egy 1546-i adat szerint Konstan­tinápolyban naponként olvas­ta a Bibliát, levélben kérte feleségét, hogy engedje meg a birtokain levő egyházak re­formálását. Pemfflinger Kata Debrecenbe költözött, itt halt meg. Amíg élt, támogatta Bá­lint pap tevékenységét. A kor szokása szerint, Bálint pap nyilvános hitvitára szólította megtehette volna, sohasem, vagy csak ritkán költött ital­ra. Annál jobban őrizte a pén­zét! Ma sem viszik túlzásba az italozást, ez helyes is, de most már senki sem sajnálja magától a reggeli féldecit vagy ebéd után a nagyfröcs­­ösöt. Nyáron a sört hordták, most már inkább az olcsó, könnyű borokat. Szépen meg­csinálom a havi tervemet. — Ki most a tejkezelő? --Ki lenne? — nevet Irma néni. — Én. Átvettem a posz­tot az emberemtől, így aztán maradt minden a régiben. Kacsazsiros kenyeret kínál, húsos paprikával, Dénes bá­csi pedig átlép a kocsmába szódáért a rizlinghez. Eköz­ben Irén néni a­ gyerekekről beszél. A fiatalok szobájában mo­dern bútorok, világos, üde szi­k­ek. Az öregekében barna szekrények, sublót, s a két régi ágy szorosan egymás mellett, elmozdíthatatlanul, fel Debrecen akkori plébáno­sát Ambrosius letört egy li­­ciumballyal és kacagva le­szúrta a földbe, majd ezt mondta: “Akkor lesz a re­­formata vallásból valami, ha ez fává nő.” És csakugyan fa lett a liciumágból. A re­formátus vallás Debrecenben lett a legerősebb: Tiszántúl, Tiszán innen, Dunántúl és Er­dély népe innen kapott erőt a megújított hit elfogadására. Nem számítva most a ked­ves hagyományt, történeti tény, hogy a fává nőtt lícium 1764-ben már a mai helyén volt. Szilágyi Sámuel püspök számára ekkor alakították át Méliusz Juhász Péter refor­mátor régi parókiáját. A lí­cium, amely ilyen nagyra so­ha nem nő meg és mint ilyen természeti ritkaság, a Mé­liusz lakása előtt levő kiskert­ben állt. Lassan benőtte az új püspöki lakás ablakrácsát. Amikor a múlt század végén lebontották a már elavult, földszintes püspöki lakást, a líciumot a vasráccsal együtt meghagyták az utca sarkán. Itt áll ma is a Nagytemplom és a püspöki hivatal épületé­nek sarkán, a Kálvin téren, modern autókkal és autóbu­szokkal körülvéve. Takács Béla Ugyancsak Magyarorszá­gon járt az Evangélikus Egy­ház meghívására Horst Gien­­ke greiswaldi evangélikus püspök. Fogadta őt D. Káldy Zoltán, elnök-püspök. A talál­kozás során áttekintették a két egyház kapcsolatainak alakulását és a további együttműködést. Gienke püs­pök Budapesten négy egy­házmegye : a budai, a pesti, a pest-megyei és a fejér-komá­romi egyházmegye lelkészi munkaközösségeinek együttes ülésén előadást tartott. Meg­ismerkedett a hazai egyház több intézményével, szeretet­otthonaival s megtekintette az evangélikus egyház új teo­lógiai akadémiáját. DEBRECENI KÉPESLAP: A LICIUMFA Protestáns látogatók BUDAPEST — Dr. Franz Shafer zürichi metodista püs­pök, az Egyesült Metodista Püspök Tanácsának és a Me­­odista Világanács Végrehaj­tó Bizottságának tagja a ha­zai Metodista Egyház vendé­geként Magyarországon járt. ÓHAZAI KRÓNIKA A Magyar Gyógyszerészeti Társaság alapításának fél év­százados jubileuma alkalmá­ból megrendezett VI. magyar gyógyszerésztudományi kong­resszuson 20 ország 1200 szak­embere vett részt. A 75 éves Bárdos Lajos tiszteletére rendeztek kórus­­hangversenyt Veszprémben. Az ü­napi hangversenyen a zeneszerző is részt vett. • Újabb félórás műsort su­gárzott Magyarországról a ja­pán televízió. A tévéfilmet a japán tévések ez év júliusá­ban készítették. A film a ma­gyar hagyományokkal, mű­emlékekkel ismertette meg a japán nézőket. ÓHAZAI SPORT 12. forduló FERENCVÁROS­­TATABÁNYA 1:1 (1:1) U. DÓZSA-ZTE 2:0 (2:0) VASAS-VIDEOTON 3:3 (2:0) MTK-PÉCS 1:1 (1:0) RÁBA-HALADJÁS 1:0 (0:0 DIÓSGYŐR-BÉKÉSCSABA 1:0 (1:0) BP. HONVÉD-CSEPEL 1:1 (1:1) EGYETÉRTÉS GÁL. BTC 0:0 A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA: 1. U. Dózsa 12 10 2 1 37-13 22 2. Bp. Honvéd 12 8 3 1 27- 8 13 3. Ferencváros 12 5 5 2 22-12 13 4. Videoton 12 5 4 3 16-14 14 5. Zalaegerszeg 12 6 1 5 15-13 13 6. Csepel 12 4 4 4 15-14 12 7. MTK 12 3 6 3 12-12 12 8. Diósz­yár 12 5 2 5 20-21 12 3. Békéscsaba 12 4 2 6 18-21 10 10. Vasas 12 4 2 6 15-19 10 11. Tatabánya 12 3 4 5 8-12 10 12. Rába 12 3 3 6 14-19 9 13. Egyetértés 12 2 5 5 11-21 9 14. Pécs 12 2 5 5 11-20 9 15. Salgótarján 12 2 4 6 8-17 8 16. Haladás 13 3 2 7 10-24 8

Next