Anyagi Érdekeink, 1869 (2. évfolyam, 16-62. szám)

1869-10-10 / 54. szám

430 terelni természetes irányába, mely Szerbián és Magyaror­szágon vonul keresztül. Úgy látszik, ennek szükségét a déli vasút is belátta már, legalább arra mutat azon hír, mely szerint eme vasút­társaság az osztrák államvasúttal egyetértőleg a belgrádi összeköttetést vette czélba. MUDRONY SOMA: Hatósági eljárások az ipar körül. (K.) Hogy mi az a hatósági eljárás az iparengedélye­zéseknél, azt maga a név is megmondja. Helyesebb lenne ugyan az eljárás helyett beavatkozást mondani, de a név a dolgon nem változtat, s így jobb lesz a réginél maradnunk. Az egész művest Európában fenn van tartva a helyi, és sok esetben a felsőbb hatóságok beavatkozása is, min­den olyan iparvállalat engedélyezésénél, mely akár belső minőségénél fogva, akár más okok miatt a közérdeket érinti. Így a szállító üzletek, a gőzgéppel dolgozó vagy atalán nagy gyártelepek, tűzveszélyes szereket előállító műhelyek és a többi, mielőtt az üzlet megkezdetnék, elő­­leges vizsgálat alá vettetnek s csak ha a vizsgálatból az derül ki, hogy e telep vagy üzlet által sem közveszély sem valamely alkalmatlanság nem támadhat, adatik meg a végleges engedély. Az eljárás ellen elvileg senkinek sem lehet kifogása, mert az mindenesetre méltányos, hogy egyesek miatt a közérdek ne szenvedjen, hogy azért, mert valakinek egy telep hasznot hajt, a közel és távolabb lakók folytonos aggodalomban és bajban ne éljenek. A közbiztonság és jóllét kívánalmai előtt az egyes mindenütt kénytelen meg­hajolni , de viszont joggal követelheti azt, hogy világos szabályokban legyen meghatározva mindaz, amit tennie szabad vagy nem szabad. Ezen szabályoknak mi még nagy hiányában vagyunk. Határozottan minden ide-odamagyarázást kizáró tételekben meg kellene az ipartörvényben nevezni azon eseteket, melyekben valakitől ez vagy amaz iparjogot személyes vagy helyi okok miatt megtagadni lehet, ahelyett fel kel­lene sorolni azon üzleteket, melyeknek engedélyezése elő­­leges hatósági vizsgálattól tétetik függővé, a kormánynak adatik meg a jog, hogy ilyeneket kijelöljön. Nem lehet úgy, mint az 1859-ki iparrendben, min­dent, de mindent a hatóság bölcs belátására bízni. Ezek­nek határozatai oly határozatlanok, hogy azoknak alapján az egyiktől tisztán meg lehet tagadni azt, ami a másiknak hasonkörü­lmények közt minden ellenmondás nélkül meg­adatott. Az északnémet szövetségre szóló ipartörvény erre nézve mindenütt kimondja azon eseteket, melyek egyedül jogosítják fel a hatóságot arra, hogy valamely iparüzleti engedélyt megtagadjon s ezen reservált eseteken kívül a hatóság semmi sziki alatt sem vethet akadályokat az iparos elé, kinek védelmére még efölött ott áll a törvényben gyors eljárásra utasított felsőbb fórum. Nálunk az iparrend születése évében az akkori kor­mány nem igen tisztelte az egyéni jogokat, s ami­kót ezen rendszabály az elavultabb czéhbeli jogok megszorításával eszközlött, azt más oldalon paralizálta azzal, hogy az általa alkotott helyhatóságoknak discretionális jogot adott némely iparüzletek engedélyezésére. Az akkori időben ezt termé­szetesnek találták, s mint fentebb mondottuk, a hatósági befolyás mindenesetre szükséges volt s szükséges most is, de nem oly mérvben, mint az tényleg gyakoroltatik s nem az eddigi módon. Vegyük a dolgot gyakorlatilag s vegyünk elő egy példát. Tűzzel dolgozó mesterember műhelyét egy szak­­­­értő bizottmány tartozik megvizsgálni s csak akkor indul­hat meg a munka, ha ezen bizottmány a tűzhely szerkeze­tét a fennálló helyi építési szabályokkal megegyezőnek­­ találja. Ebben nincs baj, csak az a hiba, hogy némely ha­tóság szabályai oly elavultak, s különösen az építészetre vonatkozók oly ókoriak, hogy azok szerint ma már modern ember nem igen nagy kedvvel építtet s mégis ehet kell magát tartani mindenkinek. Azt hiszszük, hogy a hatósági jogok azáltal nem szenvednének semmiféle csorbulást sem, ha az egész or­szág területére egy átalános építészeti törvény alkottatnék,­­ melyben anélkül, hogy a lakosság khm­ai egyformaságra­­ lenne kárhoztatva, nagyon szépen eltérnének mindazon biztonsági szabályok, melyeket közbiztonsági szempontból­­ az üzletember, az építő szem előtt tartani köteles. És egy ilyen törvény nagyon fölöslegessé tenné azon rendeleteket, melyeket az ipartörvényjavaslat kilátásba helyez. Fölöslegessé tenne sok huzavonát, hatósági irka­­firkát, s e mellett a hatóságnak kezében hagyná a felügye­leti jogot arra nézve, hogy a törvény miként hajtatik végre,­­ hogy az egyes esetekben mennyire tiszteltetik. Midőn valamely gyár felállításáról van szó, ismét a hatóságra s illetőleg a kormányra van bízva annak eldön­­t­­ése, hogy nem ártalmas-e bizonyos helyen annak felállí­tása. Semmi meghatározott elv, semmi bizonyosság. Csak­­ a legújabb időben történt ez irányban valami azáltal, hogy­­ némely törvényhatóság meghatározta azon vonalat s azon­­ tájat, melyen a gyárak letelepedhetnek. Ezen is lehetne segíteni egy országos közegészségi törvény által s akkor majd nem jönnének elő olyan esetek, hogy míg az egyik gyárat kiüldözik a határszélére, a másik a város kellő közepén füstöl az közegészség nem kis kárára. A hatóságnak még mindig maradna tennivalója, míg a kormány sem lenne egészen tétlen néző, s mindössze né­hány hosszú rendelet válnék szükségtelenné. A nyereség pedig az lenne, hogy az ipartörvényből a tisztán rendőri intézkedések kiválasztatnának, s a tör­vény maga azzá lenne, amivé lennie kell: az iparnak sza­bályozójává. Gazdasági egyleteink. (M.) A gazdasági egyletekről ugyan sokat beszéltek a lapok s más közlemények, de mind­ennek daczára is a gazdasági egyletek gyakorlatban csak nagyon kivételesen sajátítottak el életrevaló hatáskört s csak ritkán tűztek ki korszerű czélt, és még elméletileg is nagyon helytelenül fogják fel ez egyesületek feladatait. Nem leend ezért hiába­való ez egyletekkel újólag kissé tüzetesebben foglalkozni.

Next