Apărarea Patriei, februarie 1954 (Anul 10, nr. 26-47)

1954-02-02 / nr. 26

2 APĂRAREA PATRIE! Marți 2 Februarie 1954 RTF. 26 "(233T) Rezultatele îndeplinirii planului de stat de dezvoltare a economiei naționale a U.R.S.S. pe anul 1953 Comunicatul Direcției Centrale de Statistică de pe lângă Consiliul de Miniștri al U. R. MOSCOVA, 1 (Agerpres). — TASS transmite comunicatul Direcției Centrale de Statistică de pe lângă Consiliul de Ad Miniștri al U.R.S.S. cu privire la rezultatele îndeplinirii planului de stat de dezvoltare a economiei naționale a U.R.S.S. pe anul 1953. Dezvoltarea industriei, agriculturii ș. Planul anual al producției globale a fost îndeplinit în industrie în ansamblu, în proporție de 101 la sută. Pe ministere planul Producția globală a întregii industrii a U.R.S.S. a crescut în 1953 cu 12 la sută în comparație cu 1952, și cu 45 la sută în comparație cu 1950. Aceasta înseamnă că sarcina prevăzută de cel de al 5-lea plan cincinal cu privire la creșterea producției industriale este îndeplinită cu succes. Anul trecut, guvernul a luat o serie de hotărîri îndreptate, spre obținerea unui avînt rapid al producției bunurilor de consum popular, pentru ridicarea considerabilă a bunei stări materiale a poporului. Ca urmare a acestui fapt, în 1953 mai ales în cel de al II-lea semestru, ramurile industriale producătoare de bunuri de consum s-au dezvoltat într'un ritm mai rapid decât în 1952 și decât prevederile inițiale ale planului pe 1953. Producția acestor ramuri a crescut în 1952 cu 10,5 la sută, iar în 1953 ea a crescut cu 12 la sută; în al II-lea semestru al anului 1953 ea a crescut cu 14 la sută în comparație cu perioada corespunzătoare a anului 1952. In 1953 a fost depășit planul la numeroase tipuri de produse industriale. A fost depășit planul anual la extracția de petrol, gaze naturale, roci șistoase, minereu de fier și minereu de mangan, la producția de benzină, petrol lampant, aluminiu, energie electrică, becuri electrice, mașini-unelte de așchiere a metalelor, cazane cu aburi de mare capacitate, motoare Diesel, utilaj pentru furnale și turnătorii de oțel, autocamioane, autoturisme, autobuze și troleibuze, vagoane de tramvai, pluguri și secerătoare de tractor, selectoare pentru cereale, combine pentru recoltarea cartofilor, excavatoare, screpere și boldsterd: de tractor, rulmenți cu bile și cu role, îngrășăminte minerale, amoniac sintetic, fenol sintetic, substanțe chimice tbxică pentru combaterea vătămătorilor culturilor agricole, coloranți și alte chimicale, cauciuc sintetic, anvelope auto, benzi de transportoare, carton asfaltat, sticlă pentru geamuri, spirt și alte tipuri de produse. S-au fabricat peste planul anual țesături de mătase, lână și vi ață de bumbac și articole de mercerie, lingerie tricotată, ciorapi pentru bărbați și femei, piane și pianine, mezeluri, lapte condensat, ulei vegetal, margarina, paste făinoase, produse zaharoase, ceai, vin din, struguri, bere, șampanie, iutie, țigări, chibrituri, săpun și alte mărfuri alimentare și industriale de larg consum. Unele ministere însă nu au luat măsurile necesare și nu au asigurat îndeplinirea planului de producție la unele tipuri de produse industriale. Astfel, Ministerul industriei metalurgice n‘a îndeplinit în întregime planul la unele produse, mai ales la unele tipuri deficitare de laminate de metale neferoase. Ministerul centralelor electrice și industriei electrotehnice n’a îndeplinit în 1953 producția principalelor produse industriale a crescut față de 1952 după cum urmează : lor agricole 143 Cauciuc sintetic 113 Anvelope auto 107 Hârtie 110 Sticlă pentru geamuri 122 transporturilor, creșterea construcțiilor capitale, lărgirea comerțului interior și exterior, sporirea numărului muncitorilor și funcționarilor și ridicarea nivelului material și cultural al poporului în 1953 sunt caracterizate prin următoarele date : anual al producției industriale globale a fost îndeplinit după cum urmează în întregime planul de producție la unele tipuri de generatoare și motoare electrice. Ministerul construcției de mașini — la o serie de mașini agricole și mașini textile, Ministerul construcției de mașini de transport și mașini grele — la locomotive și unele tipuri de utilaj energetic și utilaj pentru laminare, Ministerul industriei materialelor de construcție al U.R.S.S. la producția de cărămizi, ardezie și la unele articole tehnico-sanitare. Ministerul industriei lemnului și hârtiei al U.R.S.S. nu a îndeplinit planul de transportare a materialului lemnos de la exploatări. Ministerul industriei mărfurilor alimentare al U.R.S.S. nu a asigurat îndeplinirea planului de pescuit. Deși s-a înregistrat o oarecare îmbunătățire a calității produselor industriei ușoare și alimentare, multe întreprinderi ale Ministerului mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S., ale Ministerului industriei mărfurilor alimentare al U.R.S.S. și mai ales ale cooperației meșteșugărești și ale industriei locale au livrat o parte a producției lor în condiții nesatisfăcătoare, într'un sortiment necorespunzător cererii populației, neluând toate măsurile pentru îmbunătățirea finisării și aspectului exterior al mărfurilor. In special, continuă să se fabrice încălțăminte, mobilă, vase de porțelan și faianță de calitate inferioară, țesături care sunt defectuos finisate și care nu sunt frumoase ; continuă de asemenea să se producă confecțiuni și tricotaje cu defecte serioase. Intr-o serie de ramuri ale industriei, creșterea producției a fost frânată de existența unui număr considerabil de întreprinderi care nu lucrează ritmic și nu îndeplinesc planul. Multe întreprinderi, mai ales uzine de 'Construcții" de mașini au lucrat în fiecare lună într-un ritm inegal — în prima decadă a lunii se lucra la un nivel mult mai scăzut decât în restul lunii. Acest mod neritmic de a livra produse finite creează un regim nejust de muncă al întreprinderii, duce la timpi morți ai mașinilor, la folosirea nesatisfăcătoare a forței de muncă, la folosirea incompletă a capacităților de producție, la creșterea rebuturilor, la cheltueli suplimentare neproductive pentru ore suplimentare totodată, acest lucru atrage după sine livrări neritmice și o încărcare neritmică a transporturilor. In industriile carboniferă, metalurgică, chimică, de exploatare a lemnului și în industria materialelor de construcție, precum și într-o serie de alte ramuri ale economiei naționale, continuă să existe un număr considerabil de întreprinderi care rămân în urmă, nu îndeplinesc sarcinile planului de stat și reduc nivelul producției industriale și indicii calitativi de lucru ai acestor ramuri. A crescut considerabil producția de mărfuri de consum popular în ramurile industriei grele și ale industriei de construcții de mașini grele mai ales în a doua jumătate a anului 1953. Producția de ceasornice a crescut în a doua jumătate a anului 1953 cu 29% în comparație cu perioada corespunzătoare a anului 1952, producția de biciclete — cu 22%, aparate de radio — cu 62%, frigidere de uz casnic — cu 86 °/o, paturi de metal — cu 65%. In același timp, o serie de întreprinderi ale Ministerului construcției de mașini, Ministerului construcției de mașini de transport și mașini grele, Ministerului industriei chimice, Ministerului centralelor electrice și ale industriei electrotehnice. Ministerului industriei lemnului și hârtiei al U.R.S.S. n'au îndeplinit în întregime sarcinile în ce privește producția unor mărfuri. In 1953 s'a lărgit considerabil producția de mărfuri în sortimente care se bucură de cererea sporită a populației. Astfel, la o creștere a producției de țesături de bumbac cu 5% în comparație cu 1952, producția de țesături de bumbac cu desene în mai multe culori a crescut cu 78% și producția de țesături de mătase artificială cu 65%. La o creștere a producției de țesături de lână cu 9 °/o, producția de țesături de lână pură pieptănată a crescut cu 76%; la o creștere a producției de țesături de mătase cu 78%, producția de țesături din fibre artificiale a crescut de 2,8 ori ; la o creștere a producției de confecții tricotate de 3%, producția de confecții tricotate din lână pură și semilână a crescut cu 12% , la o creștere a producției de încălțăminte de 4%, producția de încălțăminte de lux a crescut cu 44% ; la o creștere a producției de conserve de 14%, producția de conserve de carne a crescut cu 29% și de lapte condensat cu 21% ; la o creștere a producției de produse zaharoase de 9%, producția de torturi, prăjituri și cake-uri a crescut cu 28%, bomboane fondante și de ciocolată cu 44%. A crescut considerabil producția de produse alimentare ambalate. Anul trecut a continuat îmbunătățirea continuă a folosirii utilajului în industrie. In siderurgie, folosirea volumului util al furnalelor s'a îmbunătățit cu 2% în comparație cu 1952, producția de oțel la metru pătrat de suprafață de vatră a cuptoarelor Martin a crescut cu 5%. In întreprinderile Ministerului industriei petrolului, viteza forajului de exploatare a crescut în comparație cu 1952 cu 5%, iar a forajului de explorare — cu 10%. A crescut procentul de produse petrolifere albe din materia primă prelucrată. La centralele electrice ale Ministerului centralelor electrice și al industriei electrotehnice, consumul specific de combustibil pentru producția de energie electrică a scăzut cu 1,9 °/s. Capacitățile de producție pentru unele produse chimice foarte importante au fost folosite mai bine decât anul trecut. La întreprinderile Ministerului industriei materialelor de construcție al U.R.S.S., productivitatea pe oră a cuptoarelor rotative a crescut cu 10%, a morilor de ciment — cu ,3%. A crescut producția de sticlă topită pe in 1953, în toate ramurile economiei naționale s'au desfășurat lucrări pentru dezvoltarea și introducerea tehnicii noi. In 1953, industria sovietică a construcțiilor de mașini a creat aproximativ 700 de noi tipuri și mărci de mașini și mecanisme din cele mai importante, care asigură progresul tehnic continuu al economiei naționale ; — printre acestea sunt peste 100 de tipuri de utilaj de mare randament pentru industria ușoară și alimentară. Au fost create noi tipuri de utilaj energetic, electrotehnic, petrolifer, chimic și metalurgic, utilaj pentru mecanizarea lucrărilor din minele de cărbuni, din întreprinderile de extracție a minereurilor și din construcții care necesită un mare volum de muncă. Au fost create noi tipuri de mașini, agregate și instalații pentru industria textilă, a blănurilor și a confecțiunilor, printre care mașini de răsucit de mare randament, oarolă cu randament sporit, o mașină rapidă de încleiat, o mașină pentru vopsirea în ștreang, mașini pentru finisarea țesăturilor scămoșate etc. A continuat introducerea de noi mașini, agregate și automate care contribue la creșterea productivității muncii. Ușurează condițiile de muncă și asigură o înaltă calitate a producției. Pentru producția mărfurilor alimentare au fost create linii automate noi, mai perfecționate și cu un randament mai mare, pentru umplerea, astuparea și finisarea produselor alimentare în recipiente, noi tipuri de utilaj pentru producția de crenvurști, pentru congelarea și ambalarea peștelui proaspăt, automate pentru împărțirea in porții și ambalarea diferitelor feluri de produse alimentare și noi tipuri de utilaj pentru uscătoriile de legume. întreprinderile industriei mărfurilor alimentare au fost înzestrate cu linii automate pentru producția de produse zaharoase și de bere, precum și pentru producția de săpun de menaj. Au fost introduse diferite tipuri de automate de mare randament pentru preambalarea și ambalarea margarinei și ceaiului și pentru prepararea peștelui. Pentru a asigura mecanizarea continuă și înfăptuirea mecanizării complexe a muncilor agricole au fost produse în 1953 peste 80 modele de diferite tipuri de mașini și unelte agricole. Printre acestea sunt combine pentru recoltarea cartofilor pe pământuri grele, mașini pentru recoltarea verzei, cositoare de tractor cu brazdă largă „DT-54“ și combine pentru recoltarea plantelor de silos, un împrăștietor de var și îngrășăminte minerale, elevatoare de fân și altele. A fost organizata pentru prima oară producția în serie a plantatoarelor de cartofi pe patru rânduri, care permit să se facă sădirea cartofilor în cuiburi dispuse în , pătrat concomitent cu introducerea îngrășămintelor, elevatoare de fân cu macarale și de tractor, combine pentru recoltarea porumbului și combine pentru recoltarea cartofilor pe pământuri ușoare. Ministerele nu au îndeplinit însă în întregime planul stabilit în ceea ce privește punerea la punct și producția de noi tipuri de mașini și mecanisme. In domeniul automatizării și mecanizării producției și al introducerii de noi procese tehnologice s'a desfășurat o muncă considerabilă. La întreprinderile Ministerului industriei metalurgice au continuat lucrările de automatizare a regimului termic al furnalelor și cuptoarelor Martin. Au continuat să se dezvolte procesele tehnologice perfecționate care sporesc productivitatea agregatelor metalurgice. A fost pusă la punct producția unui mare număr de noi mărci de oțel, aliaje de metale feroase și neferoase, precum și de noi laminate profilate. In comparație cu anul 1952 a crescut volumul lucrărilor mecanizate în procesele grele și care necesită un mare volum Suprafețele însămânțate în vederea recoltei din 1953 au sporit în comparație cu 1952 cu 1.400.000 ha. Suprafețele însămânțate cu cea mai valoroasă cultură cerealieră — grâul — au fost extinse cu 2.000.000 ha. Au fost extinse suprafețele de sfeclă de zahăr, culturi oleaginoase, cartofi, legume și zarzavaturi și culturi de bostănărie, a crescut suprafața de coasă la ierburile perene, au fost extinse suprafețele însămânțate cu ierburi anuale, cu rădăcinoase de nutreț și culturi de siloz; nu au fost însă îndeplinite în întregime sarcinile de plan în ceea ce privește insămânțarea inului cu fir lung, a cânepei, cartofilor, legumelor și zarzavaturilor. Deși într'o serie metru pătrat de cuptor și s-a îmbunătățit coeficientul de folosire a sticlei topite. In același timp, în industrie mai există rezerve însemnate de capacități nefolosite. Ministerul industriei metalurgice nu a îndeplinit normele stabilite de folosire a furnalelor și cuptoarelor Martin ; la minele Ministerului industriei cărbunelui nu este folosit încă în mod satisfăcător parcul de combine carbonifere, de mașini pentru încărcarea cărbunelui și a sterilului. Ministerul industriei petrolifere nu a îndeplinit planul anual în ceea ce privește viteza forajului de explorare: la întreprinderile Ministerului construcției de mașini, parcul de mașini-unelte și de utilaj de forjat și presat nu este folosit în deplină măsură; mașinile și mecanismele existente la exploatările forestiere ale Ministerului industriei lemnului și hârtiei al U.R.S.S nu sunt folosite in mod satisfăcător. In conformitate cu planul de stat de aprovizionare, economia națională a U.R.S.S. a primit în 1953 materii prime, materiale, combustibil, energie electrică și utilaj considerabil ma mult decât în 1952. Anul trecut au crescut mai ales livrările de materiale și utilaj pentru agricultură și pentru producția mărfurilor industriale și alimentare. Reducerea prețului de cost al producției industriale a fost în 1953 de peste 5%, dar sarcina de reducere a prețului de cost în industrie nu a fost îndeplinită. Deosebit de nesatisfăcător au îndeplinit planul de reducere a prețului de cost Ministerul industriei lemnului și hârtiei al U.R.S.S., Ministerul industriei materialelor de construcție al U.R.S.S., Ministerul industriei metalurgice, Ministerul industriei cărbunelui și Ministerul construcției de mașini de transport și mașini grele. îndeplinirea în mod nesatisfăcător a sarcinii de reducere a prețului de cost a fost o urmare a faptului că în multe întreprinderi nu au fost îndeplinite planurile de sporire a productivității muncii, nu a fost asigurată îndeplinirea normelor stabilite pentru consumul de materii prime, materiale și combustibil ceea ce a făcut să fie depășite cheltuielile de mijloace materiale și bănești prevăzute și să se aducă pagube de pe urma rebuturilor și a cheltuielilor de administrație și gestiune și a cheltuielilor suplimentare de manipulare, de muncă la extracția minereurilor de metale feroase și neferoase. In minele Ministerului industriei cărbunelui au fost efectuate lucrări pentru continuarea mecanizării proceselor de extracție a cărbunelui care necesită cel mai mare volum de muncă. In comparație cu anul 1952, volumul lucrărilor mecanizate a crescut în 1953 la încărcarea cărbunelui în abataje, cu 18%, iar la încărcarea cărbunelui și a sterilului la principalele lucrări pregătitoare de înaintare cu 17%. A continuat introducerea de noi feluri de armare la lucrările pregătitoare de înaintare și la frontul de abataj. Volumu lucrărilor pregătitoare de înaintare, armate cu armături metalice și cu stâlpi din betor armat a crescut cu 36 la sută față de anul 1952 In industria petrolului s-a extins aplicarea forării cu turbine. Numărul instalațiilor de foraj cu regim forțat de forare care asigură creșterea vitezei de forare a sondelor crescut până la sfârșitul anului 1953 odaia a și jumătate față de anul 1952. S-a extins aplicarea metodelor de menținere a presiunii în straturi și a metodelor de recuperare secundară a țițeiului prin injectare de apă, gaze și aer în straturile petrolifere, ceea ce a permis sporirea extracției de țiței și a exploatării straturilor petrolifere. In anul 1953, în industria chimică s-a îmbunătățit continuu sortimentul de coloranți sintetici datorită punerii la punct a producției de noi mărci de coloranți mai rezistenți și mai puternici. La termocentralele electrice a crescut folosirea aburului de Înalta presiune și la temperaturi ridicate. La o serie de mari centrale electrice a fost realizată automatizarea complexă a secțiilor de cazane, inclusiv automatizarea tuturor proceselor principale, comanda, controlul și semnalizarea la distanță. Au continuat lucrările pentru trecerea hidrocentralelor la conducerea telemecanică. In industria construcțiilor de mașini a continuat introducerea proceselor tehnologice perfecționate în atelierele de turnătorie, de forjat, termice, mecanice și demontare. A continuat înzestrarea uzinelor constructoare de mașini cu agregate de înaltă productivitate și mașini-unelte speciale, cu utilaj automat și semiautomat, cu linii de producție în lanț și automate pentru prelucrarea mecanică a pieselor și la asamblarea produselor. Au continuat lucrările de automatizare și telemecanizare în industria cimentului, sticlei și ceramicei, întreprinderile industriei cimentului au fost utilate cu noi cuptoare puternice. A fost pusă la punct producția mecanizată de sticlă șlefuită pe conveier cu un înalt grad de automatizare a procesului de producție și producția mecanizată a plăcilor de ceramică, s-a pus la punct producția mecanizată în masă de piese din beton armat cu gabarit mare pentru construcții de locuințe și industriale. In acelaș timp în anul 1953 o serie de ministere nu au îndeplinit sarcinile de plan în ce privește aplicarea de noi procese tehnologice, automatizarea și mecanizarea producției. Deosebit de nesatisfăcător a fost îndeplinită sarcina de mecanizare a lucrărilor grele și care necesită un mare volum de muncă în industriile carboniferă, forestieră și minieră și la extracția turbei. In anul 1953, gradul de electrificare a muncilor în industrie, calculat pe cap de muncitor, a crescut cu 7% față de anul 1952. In toate ramurile economiei naționale a crescut activitatea oamenilor muncii în ceea ce privește invențiile și raționalizările. Numărul invențiilor, perfecționărilor tehnice și propunerilor de raționalizare aplicate în anul 1953 în industrie, construcție și transporturi s'a ridicat la peste 850.000 de regiuni ale țării condițiile meteorologice au fost nefavorabile, recolta efectivă a culturilor cerealiere s'a apropiat în 1953 de recolta efectivă din 1952. Recolta efectivă de bumbac, sfeclă de zahăr, floarea soarelui, legume și zarzavaturi și culturi de bostănărie a crescut față de 1952. A fost recoltată aproximativ aceeași cantitate de cartofi ca și în anul 1952. In conformitate cu hotărârea plenarei din Septembrie a C.C. .al P.C.U.S. „Cu privire le măsurile pentru dezvoltarea continuă a agriculturii U.R.S.S.“, încă în 1953 agricultura a primit un ajutor considerabil. In anul 1953 a crescut și s'a întărit baza tehnico-materială a agriculturii. In anul care a trecut, agricultura a primit 139.000 de tractoare cu destinație generală (socotite în tractoare de câte 15 cai putere) și 18.000 de tractoare de prășit, 41.000 de combine pentru cereale, dintre care 22.000 de combine autopropulsate, 69.000 de autocamioane și peste 2.000.000 de unelte pentru lucrarea pământului, mașini de semănat, de recoltat alte mașini agricole, precum și mașini și și utilaj pentru fermele de creștere a animalelor. In 1953 colhozurile și sovhozurile au primit peste 6.000.000 tone de îngrășăminte minerale, adică cu 15% mai mult decât anul trecut. Lucrările de toamnă legate de însămânțarea culturilor de toamnă și de pregătirea solului pentru insămânțarea culturilor de primăvară in vederea recoltei din 1954 au fost efectuate în colhozuri și sovhozuri în termene agrotehnice mai scurte și mai bune decât în anii precedenți. In toamna anului 1953 în colhozuri și sovhozuri au fost efectuate cu 13.000.000 ha. mai multe arături de toamnă și cu 3,5 milioane ha. mai multe ogoare negre decât în toamna anului 1952. Totuși, sarcinile de plan în ceea ce privește arăturile de toamnă și ogoarele negre nu au fost îndeplinite în întregime. Creșterea utilării tehnice a agriculturii a permis ridicarea nivelului de mecanizare a muncilor agricole în colhozuri și sovhozuri. In 19Ș3, stațiunile de mașini și tractoare au efectuat în colhozuri cu 17% mai multe munci agricole decât în 1952. In anul care a trecut stațiunile de mașini și tractoare au efectuat cu parcul lor de tractoare și mașini peste 80% din totalul principalelor munci de câmp în colhozuri. Aratul ogoarelor negre și al ogoarelor de toamnă în colhozuri a fost mecanizat aproape în întregime, însămânțarea culturilor de toamnă a fost mecanizată in proporție de 93%, insămânțarea culturilor de primăvară în proporție de 83%. Au fost recoltate cu combine 77% din totalul culturilor cerealiere ; aproximativ 80% din suprafețele însămânțate cu sfeclă de zahăr au fost recoltate cu combine pentru recoltarea sfeclei și cu elevatoare de sfeclă remorcate de tractoare. A rămas în urmă mecanizarea muncilor de însămânțare și recoltare a inului cu fir lung, de sădire și recoltare a cartofilor, legumelor și zarzavaturilor, de recoltare a bumbacului precum și mecanizarea muncilor de recoltare a ierburilor și însilozarea furajelor. In 1953, stațiunile de mașini și tractoare au executat, lucrări de instalare a utilajului pentru mecanizarea aprovizionării cu apă în 8.000 de ferme colhoznice pentru creșterea animalelor, lucrări de instalare a utilajului pentru opăritul nutrețurilor — în V. Planul anual pe 1953 al traficului de mărfuri pe calea ferată, a fost depășit. In comparație cu 1952, traficul de mărfuri a crescut ii Planul general de încărcări medii zilnice a fost îndeplinit de căile ferate în proporție de 101%. A fost îndeplinit și depășit planul de încărcare la petrol și produse petrolifere, metale feroase, materiale minerale de construcție, minereu, fondanți, cocs, îngrășăminte chimice și minerale, cereale, făină, sare și zahăr. Nu a fost îndeplinit planul de încărcare la materiale lemnoase, lemne, ciment, produse refractare, fier vechi, turbă, bumbac; deasemenea nu a fost îndeplinit planul la transportul cărbunelui de pământ din minele Ministerului industriei carbonifere, încărcarea medie zilnică a tuturor încărcăturilor pe căile ferate a crescut în 1953 în comparație cu 1952 cu 7%, din care încărcarea cărbunelui de pământ a crescut cu 5%, a petrolului și produselor petrolifere cu —13%, a metalelor feroase—cu 9%, materialului lemnos — cu 2%, a cimentului — cu 13%, a produselor refractare — cu 6%, a minereului — cu 9%, a fondanților — cu 8%, a cocsului — cu 9%, a îngrășămintelor chimice și minerale cu 7%, încărcarea făinii, zahărului, cărnii, uleiurilor vegetale, a materiei prime pentru tutun și mahorcă a produselor de tutun, pastelor făinoase, ceaiului, fructelor, legumelor și zarzavaturilor a sporit cu 15—26%. Durata medie a rulajului vagoanelor de marfă a scăzut în 1953 cu 3% în comparație cu 1952, totuși sarcina de accelerare a rulajului vagoanelor a rămas într-o oarecare măsură neîndeplinită. Viteza comercială a circulației trenurilor de marfă a sporit în 1953 în comparație cu 1952, însă sarcina de plan pe 1953 nu a fost îndeplinită. Timîn 1953, volumul investițiilor capitale de stat în economia națională a reprezentat 104% față de 1952. In comparație cu 1952 au sporit investițiile capitale în metalurgia feroasă și neferoasă, în centralele electrice, construcția de mașini, industria de combustibil, chimică, industria lemnului și hârtiei, producția de materiale de construcție și în alte ramuri ale industriei grele. In cursul anului, volumul investițiilor capitale de stat în construcția Întreprinderilor din industria ușoară și alimentară a depășit cu 8% volumul investițiilor capitale ale anului trecut ; — în al doilea semestru el a sporit cu 10% față de perioada corespunzătoare a anului 1952. In 1953 au fost puse în funcțiune aproximativ 300 de noi întreprinderi industriale de stat producătoare de mărfuri de consum popular. Investițiile capitale în construcția întreprinderilor comerciale au sporit în 1953 cu 35%, sporind un al doilea semestru cu 48%. Volumul investițiilor capitale în construcția cultural-socială a crescut în 1953 cu 22%. In anul care a trecut au fost efectuate importante lucrări de construcții de școli, spitale, policlinici, case de odihnă, sanatorii, grădinițe de copii, creșe, tabere de pionieri, de săli de spectacole și alte întreprinderi și instituții cultural-sociale. Planul de investiții capitale și de punere în funcțiune a capacităților de producție în cadrul economiei naționale nu a fost însă îndeplinit în întregime în 1953. In proporție deosebit de mare nu au îndeplinit planul Ministerul construcțiilor, Ministerul inclus15.000 de ferme, pentru prelucrarea nutrețurilor grosiere — în 6.000 de ferme, pentru adăparea automată a vitelor cornute mari — în 4.000 de ferme și pentru mulgerea mecanică a vacilor — în 1.000 de ferme. In 1953, stațiunile de mașini și tractoare nu au îndeplinit însă complet planul muncilor de recoltare a cartofilor, melitare a inului, dezmiriștire a miriștilor, strângere a fânului cosit, însilozare a nutrețurilor și mecanizare a lucrărilor care necesită un mare volum de muncă la fermele colhoznice pentru creșterea animalelor. In colhozuri și sovhozuri a crescut folosirea energiei electrice pentru mecanizarea proceselor de producție care necesită un mare volum de muncă în agricultură și la fermele pentru creșterea animalelor, dar sarcina electrificării producției agricole nu a fost îndeplinită in întregime. La 1 octombrie 1953 numărul animalelor proprietate obștească a colhozurilor a crescut în comparație cu 1 Octombrie 1952 după cum urmează: vaci — cu 8%, oi — cu 9% și porci — cu 10%. Numărul animalelor din sovhozurile Ministerului sovhozurilor al U.R.S.S. a crescut în perioada 1 Octombrie 1952 — 1 Octombrie 1953 după cum urmează: vaci — cu 9%, oi — cu 11% și porci — cu 8%. Potrivit datelor recensământului animalelor, la 1 Octombrie 1953 numărul global al animalelor din toate categoriile de gospodării ale colhozurilor, sovhozurilor, colhoznicilor, muncitorilor și funcționarilor a fost : vite cornute mari — 63.000.000 de capete, dintre care vaci — 26.000.000 de capete; porci — 47,6 milioane de capete ; oi și capre — 135,8 milioane de capete, cai — 16,2 milioane de capete. In legătură cu creșterea numărului animalelor productive obținută în 1953, guvernul a sporit planul adoptat anterior pentru 1954 în ce privește numărul de vite cornute mari, porci, oi și capre. Pentru întărirea ajutorului agronomic și zootehnic dat colhozurilor, la sfârșitul anului 1953 au fost trimiși în S.M.T.-uri pentru deservirea colhozurilor peste 100.000 de agronomi și zootehnicieni, prin repartizarea celor rămași disponibili în urma reorganizării organelor agricole și prin trecerea la miner în colhozuri a unor specialiști care au lucrat în alte instituții și organizații. Afară de aceasta din industrie și din alte ramuri ale economiei naționale au fost trimiși ln S.M.T.-uri un mare număr de ingineri tehnicieni ca directori, ingineri-șefi, responsisabili de ateliere de reparații, precum și în alte posturi. pii morți la operațiunile de încărcare a vagoanelor și la stațiunile tehnice a scăzut în 1953 în comparație cu 1952, însă sarcina de reducere în 1953 a timpilor morți la operațiunile de încărcare a vagoanelor nu a fost îndeplinită de către expeditorii de mărfuri. Parcursul zilnic mediu al locomotivelor pentru trenuri de marfă a sporit în 1953 în comparație cu 1952, totuși sarcina de pian pe 1953 nu a fost îndeplinită. Consumul de combustibil pe kilometru-tonă pe căile ferate s-a redus cu 3% în comparație cu 1952. Pianul anual la traficul de mărfuri a fost îndeplinit în ansamblu de către Ministerul flotei maritime și fluviale în proporție de 100,2%. Planul la traficul de mărfuri a fost îndeplinit de către transportul maritim în proporție de 102%, iar la transportul de încărcături — în proporție de 103%. In 1953 traficul de mărfuri al transportului maritim a sporit cu 9% în comparație cu 1952, iar transportul de Încărcături a sporit cu 10%. Planul la traficul de mărfuri a fost îndeplinit de către transportul fluvial în proporție de 99%, iar la transporturile de încărcături — în proporție de 100,6%. A fost depășit planul la transporturile de petrol și produse petrolifere, material lemnos, minereu, materiale minerale de construcție, bumbac, pește și produse de pește. Nu a fost îndeplinit planul la transporturile de cărbune de pământ, grâne, sare, cartofi. Traficul de mărfuri și transporturile de încărcături prin transportul fluvial au crescut în comparație cu 1952. Traficul de mărfuri al transportului cu autovehicule a sporit in 1953 cu peste 13% în comparație cu 1952. Ariei metalurgice, Ministerul industriei cărbunelui, Ministerul industriei petrolului, Ministerul centralelor electrice și al industriei electrotehnice, Ministerul industriei materialelor de construcții al U.R.S.S., Ministerul mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S., Ministerul industriei de mărfuri alimentare al U.R.S.S. Organizațiile de construcții au primit în 1953 o mare cantitate de mașini și mecanisme de înaltă productivitate. In comparație cu 1952, parcul de excavatoare a sporit cu 23%, cel de buldozere — cu 18%, parcul de macarale cu turelă — cu peste 40%; de asemenea s'a lărgit considerabil parcul celorlalte mașini și mecanisme de construcție, totuși, pe multe șantiere de construcție mașinile și mecanismele sunt folosite incomplet, mecanizarea proceselor grele și care necesită un mare volum de muncă se realizează insuficient, nu se îndeplinesc planurile stabilite cu privire la introducerea mecanizării complexe a lucrărilor de construcție. Numeroase organizații de construcție nu au asigurat justa organizare a lucrărilor de construcții și montare și a muncii muncitorilor, din care cauză în 1953 au rămas neterminate o serie de clădiri și instalații in construcție care trebuiau să fie terminate anul trecut. La numeroase șantiere de construcție s'au tolerat mulți timpi morți, fluctuația forței de muncă, nu a fost asigurată îndeplinirea sarcinilor în ce privește productivitatea muncii, au fost cheltuite fonduri peste normele stabilite și nu numai că nu s'a realizat reducerea prețului de cost al construcțiilor, dar într'o serie de cazuri a fost tolerată chiar scumpirea lucrărilor de construcții. I. îndeplinirea planului de producție în industrie EI. Creșterea producției industriale III. Introducerea tehnicii noi în economia națională IV. Agricultura Creșterea transporturilor pe căile ferate, pe apă și cu autovehicule VI. Creșterea construcțiilor capitale Procentul îndeplinirii planului , pe anul 1953 : Ministerul industriei metalurgice 99 Ministerul industriei cărbunelui 99,4 Ministerul industriei petrolului 100 9 Ministerul industriei chimice 192 Ministerul centralelor electrice și al industriei electrotehnice 102 Ministerul construcției de mașini 102 Ministerul construcției de mașini de transport și mașini grele 98 Ministerul industriei materialelor de construcție al U.R.S.S. 99 Ministerul industriei lemnului și hârtiei 93 Ministerul mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S. 104 Ministerul industriei de mărfuri alimentare a U.R.S.S. 100, întreprinderile industriale ale Ministerului căilor de comunicații 104 Întreprinderile industriale ale Ministerului culturii al U.R.S.S. 104 întreprinderile industriale ale Ministerului ocrotirii sănătății al U.R.S.S. 102 Ministerul industriei locale și de combustibil și ministerele industriei locale ale republicilor unionale 104 Cooperația meșteșugărească 103 1953 în procentață de 19. Fontă 109 Oțel 110 Laminate 110 Țevi de oțel 116 Zinc 113 Plumb 122 Cărbune 106 Țiței 112 Benzină 111 Petrol lampant 123 Energie electrică 113 Turbine cu aburi 140 Hidroturbine mari 135 Turbogeneratoare 147 Hidrogeneratoare 115 Mașini electrice mari 134 Motoare electrice 113 locomotive grele 263 Locomotive electrice grele 134 Vagoane de marfă de mare tonaj 103 Troleibuze 121 Autocamioane 111 Autoturisme 130 Autobuze 127 Motociclete 137 Rulmenți cu bile și cu role 115 Utilaj metalurgic 118 Excavatoare 112 Aparataj petrolifer 117 Mașini unelte pentru așchierea metalelor 114 Utilaj chimic 124 Războaie de țesut 102 Mașini de calculat 124 Tractoare 113 Combine pentru cereale 102 Pluguri de tractor 101 Secerătoare autopropulsate 146 Combine pentru un 107 Combine pentru sfeclă 150 Selectoare pentru cereale 102 Sodă caustică 115 Sodă calcinată 119 îngrășăminte minerale 109 Substanțe chimice toxice pentru combaterea vătămătorilor culturiArdezie Carton asfaltat Cărămizi Case prefabricate Spirt Țesături de bumbac Țesături de in Țesături de lînă Țesături de mătase încălțăminte de piele — Ministerul mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S. Ciorapi pentru bărbați și femei Lingerie tricotată Confecții tricotate Biciclete Aparate de radio Aparate de televiziune Patefoane Mașini de cusut Ceasornice Aparate fotografice Piane și pianine Răcitoare Aspiratoare de oraf Paturi de metal Mobilă Carne Mezeluri Pește Unt Produse lactate Ulei vegetal Margarina Brânzeturi Zahăr Produse zaharoase Paste făinoase Conserva Ceai Săpun Țigări Vin din struguri Bere 122 114 112 109 113 105 112 109 178 104 104 116 103 115 127 225 126 124 122 109 123 159 200 145 114 112 116 103 103 109 116 124 116 112 109 120 114 106 111 116 124 113 VII. Dezvoltarea comerțului interior și exterior In 1953 comerțul sovietic a continuat să se dezvolte. A fost depășit planul la circulația mărfurilor cu amănuntul stabilit pe 1953. Pe baza succeselor importante obținute în dezvoltarea producției industriale și agricole, Guvernul a efectuat la 1 Aprilie 1953 o nouă reducere — a șasea de la desființarea sistemului cartelelor — a prețurilor de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale. Noua reducere a prețurilor a contribuit la continua întărire a rublei sovietice și la ridicarea considerabilă a nivelului de trai al populației din țara noastră. (Continuare în numărul viitor)