Apărarea Patriei, februarie 1955 (Anul 11, nr. 25-48)

1955-02-01 / nr. 25

2 — APĂRAREA PATRIE! Marți 1 februarie 1955 Nr. 25 "(2637) Direcțiunea Centrală de Statistică de pe lîngă Consiliul de Miniștri al R. P. R. (Urmare din pas. 1-a) Datorită muncii susținute a țăranilor muncitori, a oamenilor muncii din gospodării agricole de stat, gospodării agricole colective și întovărășiri, precum și a sprijinului muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din stațiunile de mașini și tractoare, campania de însămînțări din primăvara anului 1954 s-a încheiat cu succes, însămînțîndu-se cu culturi de primăvară cca. 6,4 mii. ha. Porumbul, una din principalele culturi cerealiere, a fost însămînțat pe o suprafață de cca. 3.4 mii. ha., cu 500 mii ha. mai mult ca în anul 1953. S-au extins suprafețele cultivate cu fasole, cartofi, legume-păstăi, in-ulei și alte plante, precum și suprafața culturilor furajere. Pentru prima oară s-a însămînțat pe suprafețe mai întinse porumbul și floareasoarelui în cuiburi așezate în pătrat și s-a extins însămințarea păioaselor în rînduri încrucișate. Deși în acest an s-a pus la dispoziția agriculturii o cantitate mai mare de îngrășăminte chimice decît în anul 1953, Ministerul Agriculturii și Silviculturii n-a asigurat folosirea lor integrală. Cu toate condițiunile climaterice nefavorabile în unele regiuni, producția totală de cereale și alte boabe a depășit producția din anul 1953, realizîndu-se o cantitate de peste 9 milioane tone, datorită îndeosebi recoltei bogate obținute la cultura porumbului. Prin folosirea rațională a mijloacelor mecanizate și printr-o mai bună organizare a muncii, unele gospodării agricole de stat au obținut rezultate superioare celor din 1953. Astfel, gospodăria agricolă de stat din comuna Chirnogi, regiunea București, a obținut la bumbac 1800 kg. la ha. pe o suprafață de 150 hectare, iar la mazăre 1800 kg. la ha. Gospodăria agricolă de stat din Odobești, regiunea Bîrlad, a obținut la struguri cca. 9500 kg. la ha. de pe o suprafață de 971 ha., la porumb pentru siloz 26.000 kg. la ha., iar la sfecla furaseră 22.600 kg. la ha. Acele gospodării agricole de stat care n-au executat însă lucrările de însămînțare și de întreținere a culturilor la timp și în bune condițiuni, care n-au folosit în întregime capacitatea de producție a mijloacelor mecanizate, au obținut recolte nesatisfăcătoare, mai cu seamă la culturile prășitoare. Astfel, gospodăriile agricole de stat : Crăești, regiunea Bîrlad, Bîrzești, regiunea Iași, Casimcea, regiunea Constanța, și altele, au obținut, la majoritatea culturilor, recolte mai mici decît cele obținute în 1953. Gospodăriile agricole colective și întovărășirile au obținut în anul 1954 recolte mai mari decît în 1953. Gospodăria agricolă colectivă „Victoria“ din raionul Sînnicolaul Mare, regiunea Arad, a obținut, la cultura porumbului cca. 7200 kg. la ha., pe o suprafață de 60, ha.; gospodăria agricolă colectivă „Filimon Sirbu" din comuna Piscu Vechi, regiunea Craiova, a obținut la floarea-soarelui 2200 kg. la ha. întovărășirea agricolă din comuna Florești, regiunea Cluj, a obținut la porumb 5000 kg. la ha.; întovărășirea agricolă ,,8 Martie“ din comuna Dragomirești, regiunea Bacău, a obținut 3060 kg. ovăz la ha. Recolte bogate au obținut și țăranii muncitori cu gospodării agricole individuale. Țăranul muncitor Geoadă Petru din comuna Voicești, regiunea Pitești, a obținut 4.200 kg. porumb la ha.; țăranul muncitor Ciorstea Nicolae din comuna Bolintin-Vale, regiunea București, a obținut peste 4000 kg. porumb la ha.; țăranul muncitor Horhocea Ion din comuna Cochirleanca, regiunea Ploești, a obținut de pe un ha. 2.000 kg. floarea-soarelui ; țăranul muncitor Berariu Mihai din comuna Schela, regiunea Suceava, a obținut 4000 kg. orz la ha.; țăranul muncitor Podocea Gheorghe din Oltenița a obținut 1636 kg. bumbac la ha.; țăranul muncitor Manole Cluceru din comuna Gherghița, regiunea Ploești, a obținut de pe un ha., 56.000 kg. sfeclă de zahăr; țăranul muncitor Iordache Gheorghe din comuna Ogrezeni, regiunea București, a obținut 45.000 kg. roșii la ha. Ca urmare a măsurilor luate în vederea cointeresării materiale a producătolanul pe anul 1954 al transporturilor de mărfuri pe calea ferată a fost îndeplinit în proporție de 99,9% la tone-km. exploatare și de 90,8% la tone expediate Volumul transporturilor la tone-km. exploatare pe calea ferată a fost în 1954, aproximativ la același nivel ca și în 1953, ca urmare a descreșterii zonelor expediate și a creșterii distanței medii de transport. Planul de încărcări medii zilnice a vagoanelor a fost îndeplinit în proporție de 90,9%, realizările din 1954 fiind sub cele din anul precedent. Comparativ cu anul 1953 au crescut mai ales transporturile de produse petrolifere cu 16%, minereuri cu 19,1%, produsele industriei alimentare cu 45% și îngrășăminte cu 42,8% Deși procesul de transport a continuat să se îmbunătățească, volumul mărfurilor transportate în trenuri marșrutizate fiind de 39,7% din total, față de 38,5% cuere prevăzut în plan, totuși unele ministere și organizații centrale ca: Ministerul Industriei Metalurgice și Construcțiilor de Mașini, Ministerul Construcțiilor, Ministerul Industriei Materialelor de Construcții, Comitetul de stat pentru colectarea produselor agricole, Ministerul Căilor Ferate, Ministerul Industriei Ușoare, Ministerul Industriei Alimentare, Cenzilor pentru dezvoltarea viticulturii, în anul 1954 a crescut producția de struguri cu 12,4 la sută față de cea din anul 1953. In cursul anului 1954, sectorul socialist al agriculturii s-a întărit și s-a lărgit prin creșterea numărului gospodăriilor agricole colective și al întovărășirilor agricole. Numărul gospodăriilor agricole colective și al întovărășirilor a ajuns la sfîrșitul anului 1954 la aproape 5.000, cu o suprafață arabilă de cca. 1,1 milioane ha., cuprinzînd 318.000 familii de țărani colectiviști și întovărășiți. •De asemenea, în anul 1954, în rîndurile țăranilor muncitori a crescut interesul pentru constituirea de asociații simple, în vederea cultivării pe bază de contracte a plantelor tehnice. Un număr de aproape 16.000 gospodării țărănești au constituit, în toamna anului 1954, peste 600 asociații simple pentru cultivarea sfeclei de zahăr, a bumbacului, a plantelor oleaginoase, medicinale și altele. Pentru a obține producții mai mari, prin folosirea rațională a pășunilor și printr-o îngrijire sanitar-veterinară tot mai bună a animalelor, un număr însemnat de țărani muncitori s-au organizat în cursul anului 1954 ,în peste 3.100 stîne cooperatiste. S-au obținut rezultate bune și în activitatea multor stațiuni de mașini și tractoare. Stațiunile de mașini și tractoare din Gottlob, Sînnicolaul Mare, regiunea Arad, Turnișor Sibiu, regiunea Stalin, Hagieni, regiunea Constanța, și altele și-au depășit cu mult planul de producție. Unele S.M.T.-uri, care n-au efectuat muncile de reparații la tractoare și mașini agricole și n-au asigurat combustibilul la timp, ca S.M.T. Comișani, regiunea Ploești, Cudalbi, regiunea Galați, Vlaici, regiunea Pitești, Sicula, regiunea Arad, Brînceni, regiunea București, și altele, au rămas mult în urmă în realizarea planului de producție. In vederea obținerii unor recolte mari în anul 1955, în campania agricolă de toamnă, datorită mobilizării tuturor forțelor partidului și efortului oamenilor, muncii din agricultură, s-a realizat un volum mare de lucrări agricole. S-au arat peste 6 milioane ha. din care 3,4 milioane ha. au fost însărmînțate cu cereale. Griul și secara au fost însămînțate pe o suprafață de 3,2 milioane ha., cea mai mare suprafață care s-a însămînțat pînă acum cu aceste culturi. Pentru mărirea suprafeței arabile, în toamna anului 1954 au fost desțelenite peste 120.000 ha. In ultimii doi ani s-au obținut succese și în dezvoltarea creșterii animalelor. Efectivul total de animale, potrivit datelor recensămîntului animalelor domestice de la 15 decembrie 1954, este în creștere față de cel înregistrat la recensămîntul de la 1 ianuarie 1953. Creșteri mai importante, s-au.obținut,la: porcine și Cabaline. in. gospodăriile agricole îi direg sectorul socialist, pe lingă o creștere a efectivului, s-a îmbunătățit și calitatea șeptelului, prin creșterea în mai mare măsură a numărului animalelor de rasă. Ingrășătoriile de porcine au depășit în cursul anului 1954 planul de livrări la porci grași. In semestrul II al anului 1954, față de aceeași perioadă a anului 1953, s-au obținut rezultate superioare în domeniul colectărilor, achizițiilor și contractărilor. S-au realizat cu cca. 500.000 tone mai mult porumb, cu peste 100.000 tone mai mulți cartofi, cu peste 320.000 hl. mai mult lapte, cu peste 120.000 tone viu mai multe animale. Rezultatele obținute în cursul anului 1954 în sporirea producției agricole au contribuit la o mai bună aprovizionare a populației cu produse agro-alimentare și a industriei producătoare de bunuri de consum cu materii prime. In silvicultură, planul de împăduriri a fost realizat în proporție de 109,6 la sută. Planul lucrărilor de ameliorare a terenurilor degradate și corecția torenților a fost depășit, lucrîndu-se în special în bazinele centralelor hidroelectrice. S-a intensificat acțiunea pentru protecția pădurilor prin lucrări de combatere a agenților vătămători în arborete și pepiniere, depășindu-se nivelul planificat cu 59,5 la sută. In vederea îmbunătățirii aprovizionării țărănimii muncitoare cu materiale lemnoase, s-a creat fondul forestier comunal în suprafață de 550.000 hectare. Procoop și Uniunea centrală a cooperativelor meșteșugărești n-au respectat întocmai disciplina de plan în transporturi, n-au folosit în mod cît mai uniform, în cursul anului, capacitatea de transport a căilor ferate, ceea ce a produs greutăți serioase în realizarea planului de transport, a cauzat transporturi încrucișate și folosirea nerațională a materialului rulant Sarcina de reducere a rulajului vagonului de marfă n-a fost realizată integral Consumul specific de combustibil convențional la locomotivele de cale normală a crescut cu 3,6% față de plan și cu 4,1% față de consumul realizat în anul 1953, datorită atît cauzelor arătate mai sus, cit și insuficienței măsurilor tehniceorganizatorice luate de Ministerul Căilor Ferate. Planul de transport al călătorilor pe calea ferată a fost îndeplinit în proporție de 105,6% la călători-km. Planul de transport cu mijloace auto al Direcției generale a transporturilor auto a fost îndeplinit în proporție de 105,8% la tone-km. și 72,8% la tone expediate, realizările crescînd față de 1953 cu 69,3% la tone-km. și cu 29,9% la tone expediate. Planul transporturilor de mărfuri pe căile fluviale a fost îndeplinit în proporție de 104,2% la tone-km. și 70,9% la tone expediate. Comparativ cu 1953 realizările au fost mai mari cu 12,2% la tone-km. și mai mici cu 16,8% la tone expediate, ca urmare a creșterii transporturilor în alte țări și a descreșterii celor interne. In anul 1954 s-a întărit baza materială a industriei grele, prin darea în exploatare de noi capacități de producție, îndeosebi în acele ramuri pentru care există surse sigure de materii prime în țară. In industria energetică s-au dat în exploatare două termocentrale în Transilvania și Moldova, o hidrocentrală de interes regional, s-au instalat și dat în exploatare la diferite centrale electrice noi grupuri electrogene, mărindu-se puterea instalată în total cu 113.800 kW. S-a mărit rețeaua de transport de energie electrică cu peste 370 km. Prin construcția unei linii de transport de energie electrică de înaltă tensiune s-a realizat interconexiunea a două importante sisteme energetice. In industria petroliferă s-au dat în exploatare : o instalație de mare capacitate pentru distilarea primară a țițeiului, o instalație de cracare termică, conducte de transport pentru gaze și țiței ; în industria extractivă a minereurilor neferoase, 2 stații de dotare și o instalație de aglomerare ; în industria siderurgică o fabrică de aglomerare a minereurilor de fier ; în industria metalurgică o turnătorie de fontă; în industria chimică o fabrică de îngrășăminte azotoase, instalații de acid sulfuric, de sulfură de sodiu, de îngrășăminte fosfatice. In anul 1954 s-a dat în funcțiune podul de peste Dunăre dintre Republica Populară Romînă ci Republica Populară Bulgaria, realizarea oamenilor muncii din țara noastră și din Republica Populară Bulgaria, cu ajutorul Uniunii Sovietice și al țărilor de democrație populară, creîndu-se astfel încă o verigă în întărirea relațiilor economice și culturale dintre cele două țări. In cursul anului 1954 au fost încă lipsuri serioase la unele ministere în ceea ce privește îndeplinirea planului lucrărilor capitale și în special a planului de punere în funcțiune. Astfel, Ministerul Industriei Cărbunelui a îndeplinit planul lucrărilor capitale numai în proporție de 75,5%, Ministerul Industriei Materialelor de Construcții 84,2%, Ministerul Căilor Ferate 82,8%, Ministerul Transporturilor Navale și Aeriene 81,3%. De asemenea, aceste ministere, precum și altele n-au îndeplinit complet sarcinile de plan de punere în funcțiune. Volumul lucrărilor capitale, realizat în anul 1954, în industria bunurilor de consum și în agricultură, a crescut față de 1953 după cum urmează : la Ministerul Agriculturii, și Silviculturii cu 48,7%, la Ministerul Industriei Alimentare cu 67,3%, iar la Ministerul Industriei Ușoare cu 81,1%, țti In cursul anului 1954 au fost puse In funcțiune noi întreprinderi producătoare de bunuri de consum : 9 fabrici de pîine, o fabrică de conserve, o fabrică de unt, o fabrică de produse lactate, o fabrică de lapte praf, o fabrică de suc de fructe, stația de îmbuteliere Borsec și altele în industria alimentară , o fabrică de garnituri de carne, o fabrică de egrenat bumbac, 6 topitorii de in și cînepă în industria ușoară. De asemenea, s-a mărit capacitatea de producție în unele fabrici existente din industria alimentară și induîn cursul anului 1954, volumul circulației mărfurilor cu amănuntul în comerțul socialist a atins suma de aproape 22 miliarde lei, depășind cu cca. 2.9 miliarde lei desfacerile din anul 1953. Față de anul 1953 volumul desfacerilor prin comerțul socialist a crescut în anul 1954 la mărfurile alimentare cu 17,7%, la mărfuri industriale cu 12,3% și în alimentația publică cu 20,8%. în orașe și centre muncitorești, desfacerile diferitelor mărfuri alimentare au crescut în anul 1954, comparativ cu anul 1953, la pîine cu 5%, din care pîine albă și specialități cu 19% ; la făină cu 60% ; la ulei cu 42% ; la preparate de carne cu 27%, la pește proaspăt, conserve și semi-conserve de pește cu 29% ; la unt și margarina aproape de 2,5 ori ; la marmeladă cu 18% ; la conserve de legume cu 45% ; la cartofi cu 26% ; la bere cu 6% ; la băuturi spirtoase și rachiuri naturale cu 22% ; la produse zaharoase și de cofetărie cu 17%. De asemenea, au crescut desfacerile următoarelor mărfuri industriale : confecții cu 18% ; tricotaje cu 3% ; articole de galanterie cu 17% ; articole de uz casnic metalice, din sticlă, porțelan, faianță cu 6% ; articole electrotehnice cu 60% ; mobilă cu 60% ; cărți ideologice, științifice și literare cu 16% ; articole culturalsportive cu 39%, precum și la unele materiale de construcție : cărămizi de peste 3 ori ; ciment de peste 5 ori ; carton asfaltat de peste 2 ori ; var cu 88% , cherestea cu 59%. In cursul anului 1954 s-au pus în vînzare noi sorturi de țesături de bumbac și mătase, articole de uz casnic, aparate electrice de uz gospodăresc, aparate de radio, articole de marochinărie și galanterie, precum și Un sortiment mai variat de articole pentru copii. Deși cererile populației de mărfuri alimentare și industriale în anul 1954 au fost satisfăcute într-o măsură mai mare decît în 1953, în cursul anului 1954 realizările în desfacerea unor mărfuri n-au fost la nivelul prevederilor planului. Unele ministere n-au livrat comerțului socialist toate mărfurile contractate. In cursul anului 1954 s-a intensificat schimbul de mărfuri dintre oraș și sat In cursul anului 1954 numărul muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor din sectorul socialist al economiei naționale a atins aproape 2.900.000 oameni. Planul transporturilor de mărfuri a fost îndeplinit de flota maritimă în proporție de 110,4% la tone mite și 91,3% la tone expediate. In anul 1954 transporturile de mărfuri cu flota maritimă au sporit cu 3,2% la tone mite față de 1953. stria ușoară. In agricultură s-au înzestrat stațiunile de mașini și tractoare și gospodăriile agricole de stat cu utilaj nou, au intrat în funcțiune noi ateliere mecanice și s-au dat în folosință noi remize pentru utilaj agricol, grajduri pentru animale și magazii de cereale. Cu toate că au realizat un volum de lucrări capitale mai mare decît în anul 1953, aceste ministere nu și-au îndeplinit in întregime planul de lucrări capitale pe anul 1954. Astfel , Ministerul Agriculturii și Silviculturii n-a realizat planul decît în proporție de 81,3%, Ministerul Industriei Alimentare 92,2%, iar Ministerul Industriei Ușoare 85,9%. In sectorul social-cultural au fost date în folosință școli în diferite regiuni ale țării, noi teatre de vară, cinematografe, două studiouri regionale de radio, centre de radioficare cu peste 135.000 locuri de priză pentru difuzoare, noi stadioane sportive, printre care și stadionul Constanța cu o capacitate de peste 30.000 locuri , s-au construit și amenajat și s-au dat în folosință cămine culturale, case de odihnă, creșe și grădinițe de copii, s-au extins măsurile de ocrotirea sănătății prin construcții și amenajări de spitale, sanatorii și maternități. în cursul anului 1954 s-a dat parțial în funcțiune „Centrul de producție cinematografică" Buftea. In anul 1954, organizațiile de construcții-montaj au fost înzestrate cu noi utilaje în vederea extinderii mecanizării diverselor operațiuni care necesită un volum mare de muncă. Sînt însă multe șantiere de construcții unde utilajele n-au fost folosite suficient. Calitatea necorespunzătoare a unor lucrări care au necesitat refaceri, deficiențe in organizarea unor șantiere, unde atît forța de muncă, cît și utilajele de construcții n-au fost folosite rațional, risipa de materiale, au dus nu numai la neîndeplinirea sarcinilor de reducere a prețului de cost, ci în multe cazuri chiar la scumpirea lucrărilor de construcții. Mai există încă mari lipsuri și în munca de proiectare , organizațiile de proiectare n-au acordat atenția cuvenită pentru întocmirea proiectelor tip, planul pe 1954 rămînînd într-o măsură considerabilă neîndeplinit. Predarea cu întîrziere a proiectelor în special pentru lucrările din agricultură, cît și documentația uneori greșit întocmită au cauzat greutăți serioase constructorilor. Planul de producție al organizațiilor de construcții-montaj n-a fost îndeplinit în întregime. Deși Ministerul Construcțiilor a îndeplinit din planul ce-i revenea numai 89,6%, unele întreprinderi ale trusturilor 13,4 și 18, întreprinderile 3- izolații, 21 l-instalații și îndeosebi toate întreprinderile trustului, 3 au reușit să îndeplinească planul de producție înainte de termen. Rezultate pozitive prin depășirea volumului de producție planificat au obținut și întreprinderile de construcții ale Ministerului Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice, precum și organizațiile de construcții ale Sfaturilor populare regionale București, Baia Mare, Arad și Regiunea Autonomă Maghiară, prin dezvoltarea comerțului de întîmpinare, prin creșterea desfacerilor unităților cooperației de consum la sate și prin mărirea volumului mărfurilor agro-alimentare colectate, contractate și achiziționate. Vinzarea unor mărfuri prin unitățile cooperației de consum la sate a crescut, în comparație cu anul 1953, după care urmează : țesături de bumbac cu 17%, confecții cu 30%, bumbac fire cu 35%, articole de fierărie brută și lucrată cu 22%, articole metalice de uz agricol cu 18%, cărămizi aproape de 3 ori, carton asfaltat de peste două ori, ciment cu 78%, var cu 53%, cherestea aproape de 3 ori. Rețeaua comercială de stat și cooperatistă în anul 1954 s-a lărgit, deschizîndu-se peste 2500 noi unități de desfacere cu amănuntul, din care peste 900 unități de alimentație publică. La sate numărul unităților de desfacere cooperatiste crescut cu aproape 1200 unități, în scopul măririi numărului de sortimente și îmbunătățirii calității mărfurilor s-a dezvoltat rețeaua unităților de prezentare și desfacere a ministerelor producătoare. Creșterea volumului desfacerilor mărfurilor alimentare prin comerțul socialist a influențat în sens favorabil și prețurile produselor agro-alimentare pe piața țărănească. Comerțul exterior al Republicii Populare Romîne a continuat să se lărgească în anul 1954, dezvoltîndu-se schimburile economice cu Uniunea Sovietică și țările de democrație populară, cît și cu alte țări. In cursul anului 1954 s-au încheiat noi acorduri comerciale cu : Franța, India, Indonezia, Danemarca, Egipt, Turcia, Israel, Grecia, Norvegia, Islanda .1 * * Creșterea producției industriale și în deosebi a producției bunurilor de larg consum, obținerea unor succese importante în domeniul producției industriale și agricole, creșterea circulației mărfurilor și acumularea rezervelor necesare au dus, la 26 decembrie 1954, la desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele și rații și trecerea la comerțul desfășurat. Numărul muncitorilor pe ansamblul economiei naționale a crescut în 1954 față de 1953 cu 3,3%, din care în industrie cu 3,8%. In cursul anului 1954 s-a continuat acțiunea de calificare și ridicarea calificării unui număr însemnat de muncitori prin instruire la locul de muncă, individual și în brigăzi, sau prin cursuri- cu scoaterea din producție. Un număr de peste 43.000 tineri muncitori calificați, absolvenți ai școlilor profesionale și ai școlilor de pe lîngă fabrici și uzine, au fost trimiși să lucreze în industrie, construcții, transporturi și agricultură. In anul 1954 productivitatea muncii în industrie a crescut cu 2,7% față de 1953 Creșterea nesatisfăcătoare a productivității muncii la ministerele : Industriei Lemnului, Hîrtiei și Celulozei, Industriei Materialelor de Construcții, Industriei Metalurgice și Construcțiilor de Mașini, Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice, Industriei Petrolului, precum și în construcții se datorește în parte greutăților create procesului de producție de In anul 1954 au continuat să se îmbunătățească condițiile materiale de trai și să crească nivelul cultural al celor ce muncesc Fondul de salarii al muncitorilor și funcționarilor a crescut în această perioadă cu 10,5%. Impozitul pe salarii, plătit de către muncitori și funcționari in 1954, a fost cu 23% mai mic decît în 1953, ceea ce a adus o sporire a veniturilor lor. Odată cu desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele și rații au fost majorate salariile muncitorilor din categoriile I, II, III de salarizare și ale primelor categorii de personal administrativ. Ca urmare a creșterii cîștigului mediu cu 8,1% și a reducerii impozitului pe salarii, precum și datorită scăderii prețurilor la unele mărfuri de consum popular, la produsele agro-alimentare de pe piață, salariul real al muncitorilor și funcționarilor a crescut față de 1953. In anul care a trecut, au fost asigurate condiții mai bune de muncă în fabrici și uzine, în transporturi și construcții, în industria extractivă și în agricultură și s-a dat o mai mare atenție protecției muncii, pentru care s-au cheltuit sume importante. Muncitorii și funcționarii au primit prin asigurările sociale de stat ajutoare și pensii care depășesc cu peste 300 milioane lei suma primită în anul 1953, au beneficiat de asistență medicală gratuită, de învățământ gratuit sau cu taxe reduse, de concediu de odihnă în stațiunile balneo-climatice, fără plată sau cu prețuri reduse. Măsurile economice luate de guvern, în scopul măririi producției de bunuri de consum popular, au determinat ca piața să fie aprovizionată cu o mai mare cantitate de produse industriale și agricole. Consumul de produse alimentare, la muncitori și funcționari, a crescut la grăsimi, carne, ouă, zahăr, precum și la alte produse. Volumul mărfurilor de îmbrăcăminte, încălțăminte, obiecte de uz casnic și personal, cumpărate de muncitori și funcționari în anul 1954, întrece cu 8,8% volumul din 1953. Pentru sprijinirea construcțiilor de locuințe cu mijloacele proprii ale muncitorilor și funcționarilor, statul a atribuit gratuit, în folosință, parcele de terenuri. De asemenea s-a construit — pe bază de investiții și de credite pentru locuințe individuale — și s-a dat în folosință muncitorilor și funcționarilor o suprafață totală de locuințe de peste 390.000 m.p. Ministerul Construcțiilor nu și-a realizat însă planul de construcții al locuințelor, întîrziind astfel intrarea în funcțiune a locuințelor din Capitală, Iași, Galați, Baia-Mare și alte orașe. Au continuat să se mențină lipsuri serioase în repararea fondului de locuințe, comitetele executive ale sfaturilor populare neexecutînd decît 37% din volumul lucrărilor prevăzute pentru reparații. In gospodăria comunală au avut loc unele îmbunătățiri ale deservirii cu prestații a populației, prin punerea în funcțiune a trei noi alimentări cu apă și numeroase extinderi de rețele, noi grupuri de energie electrică, înființarea în Capitală a transportului prin taxiuri de stat, extinderi de rețele de gaze în Capitală și în mai multe orașe și comune, punerea în circulație de autobuse, autocamioane pentru salubritate, rețele de canalizare, precum și a altor lucrări. S-au înregistrat succese importante și în ridicarea nivelului de trai al țărănimii muncitoare. Țăranii colectiviști au primit din gospodăriile agricole colective pentru zilelemuncă efectuate mari cantități de produse și importante sume de bani, obținînd totodată venituri însemnate și din gospodăriile personale ajutătoare. Veniturile bănești ale colectiviștilor, în anul 1954, au întrecut cu 27% pe cele realizate în anul 1953. Prin extinderea contractărilor cu statul, a animalelor și a unor culturi, gospodăriile agricole colective au primit din partea statului și au repartizat țăranilor colectiviști cantități însemnate de pînzeturi, talpă, piele, zahăr și alte produse. Sistemul de contractare cu țăranii individuali a fost mult îmbunătățit, mărindu-se cointeresarea materială a producătorilor. Prin contractarea cu statul a animalelor și plantelor, țăranii au beneficiat de importante reduceri de cote obligatorii și au primit diferite produse la prețuri de stat. Țăranii colectiviști și individuali și-au construit în anul care a trecut un mare intemperiile din mm. 1 1954, însă, în principal, lipsurilor în organizarea muncii, neutilizării complecte a capacităților de producție, precum și lipsei de preocupare în folosirea resurselor interne din cadrul multor întreprinderi. Aceste lipsuri au fost într-o bună măsură îndepărtate în cea de a două jumătate a anului, fapt ce a făcut ca productivitatea muncii pe întreaga industrie să crească în semestrul II 1954 cu 7,7% față de semestrul II 1953. In Industria republicană productivitatea muncii a crescut în semestrul Il 1954, comparativ cu semestrul II 1953, cu 20,2% în industria construcțiilor de mașini, cu 6,3% în industria petroliferă, cu 9,4% în industria cărbunelui, cu 9,6% în industria chimică, cu 8,1% în industria textilă, cu 18,0% în industria pielăriei și cauciucului, cu 15,0% în industria alimentară. număr ce case noi și de construcții gospodărești. Consumul propriu de produse agricole în gospodăriile țărănești a crescut la carne, grăsimi, porumb, legume și zarzavaturi și la alte produse, iar volumul mărfurilor de îmbrăcăminte, încălțăminte și obiecte de menaj cumpărate este mai mare decît în anul 1953. Țăranii muncitori au beneficiat în mai mare măsură de asistență medicală gratuită, prin creșterea numărului de medici la sate. Ca urmare a sporirii veniturilor bănești ale populației de la orașe și sate, depunerile la casele de economii la sfîrșitul anului 1954 depășesc cu 56% nivelul de la sfîrșitul anului 1953, iar numărul depunătorilor a crescut cu 18,2 la sută. In anul care a trecut s-a cheltuit pentru învățămînt, cultură și sănătate, cultură fizică și sport, asistență socială, ajutor familial de stat, pensii și asigurări sociale suma de peste 5,8 miliarde lei, adică cu 7,8% mai mult decît în 1953. Invățămîntul fără scoaterea din producție a fost extins ; au fost înființate primele școli serale de cultură generală pentru tineretul muncitoresc și sătesc, menite să lărgească rețeaua de învățămînt și să permită tinerilor muncitori din orașe și sate să frecventeze cursurile cît mai aproape de locul de muncă. In anul 1954 au fost editate peste 3000 titluri de cărți și broșuri, tipărite într-un număr de peste 42 milioane exemplare, din care un însemnat număr de exemplare au fost tipărite în limbile minorităților naționale. Tirajul ziarelor și revistelor a fost de peste 730 milioane exemplare. Au fost editate noi lucrări de știință, literatură, artă și s-au tipărit în ediții de masă lucrări ale clasicilor literaturii romîne și universale. In cursul anului 1954 au fost realizate în studiourile noastre cinematografice filme artistice de lung și scurt metraj și 6 109 jurnale, filme documentare și de decor, animate, depășindu-se sarcinile de plan. Rețeaua cinematografelor s-a lărgit cu noi unități, iar întreprinderile regionale cinematografice au fost înzestrate cu 80 noi caravane cinematografice pentru deservirea populației de la sate. Repertoriul teatrelor s-a îmbunătățit prin punerea în scenă a unor piese noi de teatru, dintre care un număr însemnat de piese originale, iar numărul spectatorilor care au frecventat teatrele, operele și cinematografele depășește numărul spectatorilor din anul 1953. Numărul total al abonamentelor la radio și la rețeaua de radioficare este de peste 917.000, cu 26,4% mai mult ca la sfîrșitul anului 1953. La rețeaua de radioficare, totalul abonamentelor este de peste 376.000 din care aproape 152.000 au fost realizate în anul 1954. S-a dezvoltat acțiunea de ocrotire a sănătății oamenilor muncii înființîndu-se noi spitale, dispensare și sanatorii, iar capacitatea unor spitale a fost mărită. In același timp a crescut numărul de medici și de alt personal sanitar. Pe lîngă marile întreprinderi au fost organizate 89 servicii medico-sanitare. Acțiunea de ocrotire a mamei și copilului s-a dezvoltat prin înființarea de noi case de naștere, dispensare de pediatrie, creșe și grădinițe de copii. S-a continuat extinderea rețelei de farmacii și puncte farmaceutice, îmbunătățindu-se aprovizionarea cu medicamente și articole tehnico-sanitare, în special în urma reducerii prețurilor la medicamente. In anul 1954 producția de medicamente și instrumente medicale a crescut cu 41,2 la sută în comparație cu anul 1953. Ca urmare a ridicării nivelului de trai și a măsurilor luate în domeniul ocrotirii sănătății, mortalitatea generală a scăzut de la 19,1 la mie în anul 1938 la 11,4 la mie în anul 1954, iar mortalitatea infantilă de la 17,9 la sută în 1938 la 8,9 la sută în 1954. în tot cursul anului, în case de odihnă, sanatorii balneo-climatice, tabere și colonii, au fost trimiși la odihnă și au beneficiat de cură balneară aproape 450.000 oameni ai muncii și copii. .. Realizările obținute în cel de al patrulea an al primului plan cincinal al Republicii Populare Romîne, oglindesc eforturile și succesele poporului muncitor pentru înfăptuirea Hotărîrii plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19-20 augus 1953, cu privire la sarcinile partidului în domeniul dezvoltării economiei naționale și ridicării continue a nivelului de trai, material și cultural, al oamenilor muncii, IIS. îndeplinirea planului în transporturile pe căile ferate, pe apa și cu autovehicule COMUNICATUL Direcțiunii Centrale de Statistică de pe Ungă Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne cu privire la îndeplinirea planului de stat pe anul 1954 IV. Îndeplinirea planului de lucrări capitale V. Dezvoltarea comerțului inferior și exterior VI. Creșterea numărului muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor și creșterea productivității muncii VII. Creșterea nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii