Apărarea Patriei, decembrie 1959 (Anul 15, nr. 283-309)

1959-12-01 / nr. 283

2 ÎNTR-O ATMOSFERĂ TINERII OSTAȘI AU DEPUS Pentru libertatea și fericirea patriei și a poporului muncitor NĂZUINȚI OSTĂȘEȘTI Tradiția bateriei 2 va fi continuată S-au prezentat scurt, militărește : Soldat Cacuci Anton. Soldat Fleișer Andrei... Soldat Mănulaș Nicolae.. . Soldat Teoșan Gheorghe... Sînt ani de zile de cînd toți patru se numără în rîndurile harnicilor constructori ai socialismului. Soldatul Cacuci Anton, lăcătuș, șofer și zidar, a lucrat pe mai multe șantiere, acolo unde a fost nevoie de puterea brațelor și priceperea sa. Fleișer, lăcătuș montator, a muncit la unul din marile obiective ale industriei noastre socialiste — distileria de gudroane de la Hunedoara . Mănilaș este colectivist din regiunea Constanța, prima regiune colectivizată a țării , al patrulea, Tepșan, tractorist, un adevărat pionier al recoltelor bogate. Acum sînt ostași ai Armatei Populare. Se străduiesc să devină buni luptători, capabili să apere munca pașnică a poporului, a părinților și fraților lor. De cîteva zile toți au devenit intr-un fel „eroii“ subunității. Cîte patru au îndeplinit cu „foarte bine“ condițiile ședinței recente de tragere cu carabina. Au cinstit astfel, prin fapte, cel mai important eveniment din viața ostășească : ziua marelui legămînt față de patrie și poporul muncitor. Cu cîteva clipe în urmă au rostit cu emoție, în prezența comandantului, solemnele cuvinte ale jurămîntului militar: „Angajamentul pe care mi l-am luat astăzi în fața drapelului desfășurat al unității — ne spune soldatul Tepșan — mă obligă să muncesc cu mai multă stăruință pentru a-mi însuși temeinice cunoștințe militare și politice și a deveni astfel un ostaș vrednic. Nutresc o dorință fierbinte , să cuceresc cit mai repede insigna „Militar de frunte“. De asemenea, consider că este o obligație a mea, ca atemist, să ajut după priceperea mea și pe alți tovarăși din grupă și pluton. începutul am să-l fac cu soldatul bun Iosif. La ședința de tragere cu carabina a luat abia „satisfăcător“. Subunitatea noastră după cum mi s-a spus are o tradiție frumoasă, obținînd pînă acum numai rezultate bune și foarte bune la trageri. Și soldatul bun va trebui să ia asemenea calificative. Eu îl voi ajuta !“ Inițiativa soldatului Tepșan a fost primită cu bucurie de ceilalți trei atemiști. Soldatul Fleișer Andrei s-a angajat că-l va ajuta pe soldatul Buliga Vasile, Mănulaș pe Minoiu, Cacuci pe Bogdan. Pentru ca subunitatea să obțină rezultate tot mai înalte, fruntașii la trageri au început o adevărată ofensivă. Am consemnat și alte angajamente. Paralel cu funcția de servant, soldatul Cacuci vrea s-o învețe și pe cea de ochitor. Toți vor sprijini grupa artistică a subunității, vor fi exemplu în respectarea disciplinei, la lecțiile politice vor ajuta pe cei mai puțin pregătiți etc. Sînt năzuinți ostășești. Rostite în această zi, ele capătă o semnificație deosebită. Dovedesc înalta conștiință politică a militarilor Forțelor noastre Armate, hotărîrea lor nestrămutată de a fi credincioși jurămintului militar, apărători de nădejde ai patriei Maior K. OLARU (Prin telefon). După festivitatea depunerii jurămintului, căpitanul Căpriță Virgil, comandant de baterie, a felicitat călduros pe tinerii militari din subordine. Intreținîndu-se cu ostașii, comandantul le-a vorbit din nou despre tradiția subunității, despre năzuința ofițerilor și sergenților de a dezvolta succesele obținute în trecut, cu prilejul concursului de trageri ale artileriei pe Forțele Armate ale R.P.R. Soldatul Munteanu Traian, membru de partid, fost electrician la uzina electrică din Gura Barza, regiunea Hunedoara, a exprimat în numele tinerilor ostași hotarîrea de a participa cu toate forțele la dezvoltarea succeselor bateriei. El a spus, printre altele— Suntem mîndri că facem parte din subunitatea care a cîștigat concursul de trageri de artilerie pe armată. Personal, mă voi strădui — așa cum am jurat — să-mi însușesc temeinic cunoștințele militare și politice. Și dacă fiecare va face la fel, bateria va progresa zi de zi. Tovarășii comandanți pot fi siguri că noi, ostașii, nu vom precupeți nici un efort pentru a continua cu cinste tradițiile subunității. Noi vom avea mereu în minte exemplul demn al oamenilor muncii care construiesc cu elan socialismul, care săvîrșesc în această construcție mărețe pilde de eroism. La rîndul nostru, aici, în armată, noi ne vom strădui să fim demni de încrederea și grija ce ne-o acordă partidul și guvernul. Vom învăța mereu, vom lupta să fim mereu în frunte. Tunarii din bateria a doua își vor respecta fără îndoială angajamentul. Ei sînt hotărîți ca și în acest an bateria să obțină locul I la concursul de trageri de artilerie pe armată. Locotenent colonel ST. LEONTI? Cei de pe nave In fața comandantului navei și a locțiitorului său politic se apropie cu pași siguri, cu arma în mină, cei mai tineri marinari pentru a depune jurămîntul. E un moment solemn, emoționant. Rind pe rînd rostesc înaltul lor legămînt ostășesc frații Gheorghe și Jean Popescu, muncitori, soldatul Boboc Grigore, care împlinește astăzi 19 ani, soldatul Moraru Iordache, candidat de partid, fost lăcătuș la revizia de vagoane C.F.R. Galați, soldații Gemil Romi și Menavit Geabit,colectiviști. — Mă simt fericit că am depus jurămîntul de credință nostru muncitor — spune poporului soldatul Popescu Radu, membru de partid. Pronunțînd cuvintele legămîntului m-au încercat sentimente de mare bucurie și mîndrie. — Și pînă acum mă simțeam legat cu toată ființa mea de popor — ne declară soldatul Jianu Marin, dar acum, după ce am depus jurămîntul militar, această legătură a devenit parcă și mai trainică, de nedesfăcut. Depun în continuare jurămîntul aici și alți militari, pînă mai ieri strungari, mecanici, tractoriști, colectiviști, învățători. Deși de naționalități diferite, pe ei toți îi unește dragostea fierbinte față de partid și guvern, față de cauza sfîntă pe care s-au legat s-o apere, construirea socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă. Căpitan de rangul 3 M. CRISTIAN depus. Soldatul Boboc Grigore întărește prin semnătura sa jurămîntul (Foto : C. LAMBA) CLIPE SOLEMNE (Urmare din pag. l a) ce în ce mai îmbelșugate, pe care o construiește și o trăiește poporul nostru muncitor, pășind sub steagul partidului, pe drumul socialismului. Și ziua aceasta de sfîrșit de noiembrie 1959, Onete Damian și Beju Ion, Kovaci și Ene, Popescu și Onișor — ostași ai Republicii Populare Romîne — au consfințit, prin jurămînt și prin semnătură, angajamentul lor patriotic de a sluji poporul muncitor constructor al socialismului cu devotament nețărmurit. Cuvintele jurămîntului militar exprimă poruncile patriei pe care o iubesc, care este mamă bună pentru toți cei ce muncesc cu brațele și cu mintea. Ei cunoscuseră cuvintele, cerințele jurămintului , le-au studiat, le-au întipărit în minte și în inimă în aceste săptămîni ; totuși, duminică, atunci cînd adunați în careu în jurul drapelului și al tribunei împodobite sărbătorește, se apropia clipa cea solemnă, erau stăpîniți cu toții de o mare emoție. Simțeau, erau conștienți că cuvintele pe care aveau să le rostească in fața drapelului îi vor lega pe o viață întreagă. Trăiau intens măreția acestui însemnat eveniment din viața lor. Apoi, rînd pe rînd au ieșit din front, cu pași apăsați, cu fruntea sus, cu ochii lucind de emoție și au rostit cuvintele jurămintului militar cu voce clară și puternică. Cînd au defilat după aceea, dînd onorul la drapel, pășeau cu mîndrie . ,,Sîntem ostași cu jurănăntul depus își spuneau în gînd. In aceeași zi zeci și sute de scrisori au pornit spre toate colțurile țării : „...azi am depus jurămîntul. Sînt adevărat ostaș al Republicii Populare Romîne Așa a fost în ziua de neuitat a depunerii jurămintului. Urmează acum zilele de muncă încordată, de pregătire de luptă și politică. Vin lunile aspre de iarnă cînd zăpada va scîrțîi sui cizme, cînd oțelul înghețat al puștii sau al tunului va „arde" mina, iar crivățul va îmbujora fețele ostașilor. Nu vor fi zile ușoare, viața ostășească este frumoasă dar aspră, cere bărbăție, rezistență, voință, și înainte de toate o înaltă conștiință politică. Dar mereu, în inima ostașului va arde nestinsă o flacără care-l va oțeri și-l va face hotărît în învingerea greutăților : flacăra dragostei de patrie, chemarea jurămintului militar. Cu această flacără în inimă, ostașii noștri vor ști să răspundă cu cinste încrederii ce li s-a acordat de către partid și guvern de a face parte din rîndurile Armatei Populare. Ei vor munci și se vor comporta așa cum s-au legat prin jurămîntul militar — legea de bază a vieții ostășești. DIN TOATĂ INIMA Și la Școala militară de tancuri și autodepunerea jurămintului militar a avut loc într-un cadru solemn. Cuvintul de deschidere a fost rostit de comandantul unității. Apoi, rînd pe rînd, sub faldurile drapelului unității au depus jurămîntul elevii. Printre primii se numără elevii Giurgiu Cornel, fost strungar la o uzină din Orașul Stalin, Mateescu N., secretar al unei organizații U.T.M., elev care în cinstea depunerii jurămintului a obținut numai note 10, fostul muncitor la uzinele „23 August“ din Capitală elevul Vasilescu Ion și alții. Emoția clipelor solemne pe care le trăiesc se poate citi pe fețele tuturor. In cuvinte simple, ei se angajează din toată inima că nu vor pregeta nici un efort pentru a deveni cadre de nădejde ale Armatei noastre Populare, ostași devotați trup și suflet partidului, guvernului și poporului nostru muncitor. Cu prilejul depunerii jurămintului militar, tinerii elevi sînt felicitați de ofițerii veniți de la eșalonul superior precum și de activiști de partid și de stat din localitate prezenți la festivitate In cursul zilei, militarii au participat la un spectacol dat de echipa artistică a unității, iar seara au vizionat un film. Locotenent GH. MĂRCULESCU Plutonier D. MONSANE APĂRAREA PATRIEI O  Foto , R. GONCEAROV: Comandantul subunității felicită cu căldură pe soldatul Olteanu Mihai după depunerea jurământului. Acesta s-a angajat în fața comandantului că se va strădui — așa cum a jurat — să depună eforturi sporite în Însușirea tuturor cunoștințelor militare și politice, pentru a deveni un bun apărător al patriei, SENTIMENTE... (Prin telefon de la corespondentul ziarului „Apărarea Patriei"). Festivitatea depunerii jurămîntului militar a luat sfîrșit. Militarii se află în repaus. Oriunde ai privi, aceeași atmosferă de voie bună. In grupuri, se poartă convorbiri însuflețite despre actul solemn pe care l-au săvîrșit tinerii ostași în această dimineață de neuitat. M-am apropiat de un grup de soldați". ü Primul cu care am vorbit a fost soldatul Popescu Lazăr, utemist. — Pînă mai ieri, ne spune el, am lucrat ca tractorist la un S.M.T. Meseria aceasta am îndrăgit-o mult. Acum mă pregătesc să devin artilerist, dar un artilerist desăvîrșit. Primele succese le-am și obținut. Ședința recentă de tragere cu carabina și automatul am îndeplinit-o cu „foarte bine“. Sînt fiu al poporului muncitor și față de el m-am legat să-mi îndeplinesc jurămîntul dat. Interesele lui sînt ale noastre, ale tuturor. In discuție intervine soldatul Bükös Anton, atemist. Fostul lăcătuș mecanic la uzinele „Oțelul Roșu“ spunea acum celor din jur Am depus jurămîntul față de patria noastră liberă. Pentru maghiari, ca și pentru celelalte naționalități conlocuitoare, sînt asigurate drepturi depline. Eu m-am angajat prin jurămînt să fiu mereu demn de încrederea oamenilor muncii. Soldatul Pocii V., candidat de partid, a ținut să-și împărtășească și el simțămintele . — Eu sînt membru în gospodăria agricolă colectivă „Ilya Ehrenburg“, din raionul Lugoj. Pentru familia mea, ca și pentru ceilalți țărani muncitori din colectivă, niciodată n-a fost mai bine ca acum. De la an la an viața noastră devine tot mai îmbelșugată. Pentru fericirea acestor oameni, pentru fericirea familiei mele, a întregului popor muncitor, m-am legat eu astăzi prin jurămînt să mă pregătesc temeinic, să fiu gata, ca, la nevoie, să apăr libertatea și fericirea poporului muncitor. Asemenea sentimente, rostite în momentele solemne ale depunerii jurămintului, ne-au fost împărtășite și de soldații Blănaru Gh. Vasioni Iova, Bartac Ladislau, Prisăcaru Gh. și mulți alții pe care i-am întîlnit. Sînt gînduri și sentimente ale unor soldați veniți să-și satisfacă serviciul militar. Hotărîrea lor de a munci cu cit mai bune rezultate în pregătirea de luptă și politică demonstrează în chip grăitor înalta lor conștiință politică, înțelegerea profundă a răspunderii ce le revine ca ostași ai Armatei noastre Populare Maior M. MANTA Legămint de tanchist (De la corespondentul nostru) Dimineață însorită. Pe subunități, militarii au sosit pe locul de adunare al unității. Cu altă nerăbdare au așteptat ei această zi. S-au gîndit adesea la uzinele sau colectivele din mijlocul cărora au plecat, la vechii lor tovarăși de muncă, la toți cei față de care vor jura acum să stea neclintiți de veghe marilor noastre izbînzi socialiste. Printre cei care urmează să depună jurământul militar se află și tinerii tanchiști, soldații Deacu Stan, Voinea Nicolae, Ivan Francisc, Iancu Geza și alții. Ei au făcut de acum cunoștință cu tancul, cu această minunată mașină de luptă. Cunosc deja primele noțiuni despre mecanisme și aparate, despre armamentul de la bord și știu că, dacă e condus cu iscusință în luptă, colosul de oțel devine o armă de temut. Tinerii tanchiști mai știu că pentru a deveni un bun tanchist se cere multă strădanie, multe cunoștințe de specialitate. Ei au pornit la muncă din prima zi hotărîți să facă față cu cinste tuturor îndatoririlor care le revin. Au și obținut cele dinții succese, fapt despre care soldatul Vesea Dumitru a scris cu bucurie la gazeta de perete, în numărul ei festiv închinat depunerii jurămîntului militar. ...Solemnitatea depunerii jurămintului militar a început. Printre cei care s-au legat să slujească cu credință puterea noastră populară se află și soldatul M. Gheorghe. In viața civilă a lucrat ca lăcătuș-montor în întreprinderea „Azotoase chimice“-Roznov din raionul Piatra Neamț. Comuniștii, apreciind activitatea și comportarea tînărului șef de echipă M. Gheorghe, i-au primit în rîndurile membrilor de partid. Ca ostaș, ca viitor tanchist, soldatul Gheorghe tinde sîrguincios spre cei din frunte. El acordă atenție atît lecțiilor politice, cit și cunoașterii tehnicii de luptă. La toate activitățile este printre primii. Depunerea jurămîntului a constituit pentru el un puternic imbold de a-și spori eforturile, de a munci mai bine, de a-și consacra toate forțele slujirii cu abnegație a patriei. Rînd pe rînd, tanchiștii au depus jurămîntul militar, hotărîți să-l respecte toată viața. In cursul zilei, în unitate au avut loc manifestări organizate în cinstea depunerii jurămintului militar. Echipa artistică a unității a prezentat un program festiv. El a fost urmărit cu mult interes. Pe scenă s-au prezentat crîmpeie din viața tanchiștilor. A urmat apoi vizionarea filmului sovietic „Taina lui Zemstkov“. Ziua depunerii jurămintului va rămîne întipărită în memoria fiecărui ostaș ca o zi înălțătoare, de neuitat, ca un puternic îndemn la pilduitoare fapte ostășești. Printre tanchiștii care au depus jurămîntul a fost și soldatul M. Gheorghe. Iată-1 în momentul depunerii jurămintului militar. (Foto : ȘT. ȘTEFAN) Morți 1 Detembrie 1959 Nr. 283 (4126) îndemn spre fapte de seama Platoul, înveșmîntat în haine sărbătorești, este străjuit de drapele roșii și tricolore, de portrete ale conducătorilor partidului și statului nostru. Subunitățile sînt adunate pentru solemnitatea depunerii jurămintului militar. La tribună au luat loc ofițeri de la eșalonul superior, din conducerea unității, precum și militari în termen cu merite deosebite în pregătirea de luptă și politică. Se dă comanda „pentru onor“. Din flancul drept al careului își face apariția garda cu drapelul unității. Privirile tuturor se îndreaptă cu emoție spre acest măreț simbol al onoarei, gloriei și vitejiei strămoșești. La mitingul închinat evenimentului depunerii jurământului militar a vorbit comandantul, care a evocat cele mai însemnate momente din trecutul de luptă al unității, subliniind în încheiere sarcinile pline de răspundere pe care le au de dus la îndeplinire militarii din subunități în interesul întăririi permanente a capacității de luptă a regimentului. In cuvinte calde, străbătute de o adîncă emoție, caporalul Pîntecanu Ion și soldatul Ianase Vasile și-au exprimat apoi, în numele tovarășilor lor, hotărîrea fermă de a fi mereu demni de înaltul legămînt ostășesc. Pe subunități se trece apoi la depunerea jurămintului militar. In fața locotenentului Nicolau Valentin, cel mai tînăr comandant de companie din unitate, se oprește acum în poziție de drepți soldatul Fanaragiu Ioachim. Rostește jurămîntul răspicat, cu o adîncă convingere. După depunerea semnăturii cu care și-a întărit pentru totdeauna înaltul său legămînt față de partid și guvern, față de patrie și popor, el a spus : ,,Sînt emoționat. In minte îmi stăruie și acum angajamentul hotărît pe care mi l-am luat față de tovarășii de muncă în ziua cînd am plecat din fabrică pentru a-mi satisface serviciul militar. Prin semnătura depusă adineauri mi-am reînnoit acel angajament, dîndu-i putere de lege a întregii mele vieți. Vreau să dovedesc comandanților că semnătura dată e un legămînt pentru a cărui îndeplinire o să lupt cu toată puterea și perseverența. Vreau ca la calificativele bune și foarte bune pe care le-am și obținut la lecțiile politice și la tragemi să adaug altele, să devin cit mai repede militar de frunte“. Se apropie acum de masa drapată în roșu pentru a-și depune semnătura soldatul Klug Filip, un bun executant la instrucția de front, urmat de soldatul Radu Gherasim, unul dintre cei mai disciplinați militari din companie. Rînd pe rînd, semnează apoi soldatul Damaschin Mircea — care aduce o contribuție activă la reușita orelor politico-culturale de masă, soldatul Dumitrescu Stelian—a cărui experiență dobîndită la instrucția focului a fost generalizată într-un articol ce a apărut la gazeta de perete, soldatul Tatarciuc Constantin, cunoscut pentru interesul și voința pe care le depune în muncă. Militarii din compania comandată de locotenentul Nicolau Valentin sînt hotărîți să obțină numai rezultate bune și foarte bune la toate categoriile de instrucție și de pregătire. Aceasta e hotărîrea tuturor ostașilor, hotărîre pe care le-au întărit-o prin jurămînt. Căpitan C. ZAMFIR Cu gîndul SOLDATUL SUȘNEA ION, membru de partid, și soldatul I. Nistor, candidat de partid, din subunitatea comandată de căpitanul Ștefănescu Marcel, au lucrat împreună la țesătoria mecanică „Ivănuș Constantin“, primit ca lăcătuș-mecanic, iar al doilea ca maistru vopsitor. Amîndoi au fost fruntași în producție. Astăzi, amîndoi au jurat să învețe și să mînuiască la perfecție armamentul din înzestrare, să devină buni apărători ai patriei. (Soldat fruntaș PANASTASE). PRINTRE CEI CARE AU DEPUS jurămîntul este și soldatul Lazăr Ion, candidat de partid. El a fost fruntaș în muncă la „Industria Linei“ din Timișoara, dar nu s-a lăsat mai prejos nici în subunitatea în care se instruiește. Pînă acum, el a obținut numai rezultate bune și foarte bune la instrucție și la pregătirea politică. La tragerile care au avut loc recent a obținut rezultate foarte bune. Așa înțeles el să întîmpine Ziua Jurămînatului militar —^eveniment solemn din viața lui. (Căpitan TR. LUCACIU) FEUCITIND PE SOLDAȚII DIN ECHIPAJUL său cu prilejul depunerii jurămintului, caporalul Nuță N., membru de partid, militar de frunte, și-a luat angajamentul să muncească pentru a pregăti un echipaj fruntaș. Ca și anul trecut cînd a depus jurămîntul și s-a angajat că va deveni militar de frunte — angajament pe care și l-a respectat întocmai — va depune toată stăruința și eforturile sale pentru ca și în acest an să și-l îndeplinească cu cinste.De la un corespondent voluntari. PRINTRE PRIMII OSTAȘI din subunitate care au depus jurămîntul se numără soldații Alfredi C., Oancea Aurel, Acatrinei Mihai, membri de partid, și Mavroghin Cornel, Dura Lazăr și Bordei Petru, utemiști, și pop Comunistul Acatrinei Mihai, fost lăcătuș mecanic la uzinele ,,7 Noiembrie“ din Arad și secretar al organizației U.T.M. a întreprinderii, a spus după depunerea jurămintului : Ziua aceasta va rămîne în viața mea de ostaș drept cea mai mare sărbătoare. M-am angajat față de popor, față de partidul nostru, să-mi ridic necontenit pregătirea militară și politică. Mă voi strădui să devin în scurt timp militar de frunte. E datoria mea de comunist ! Soldatul Acatrinei este apreciat de comandantul său. De asemenea, cu trei zile în urmă, pentru rezultatele deosebite obținute în activitatea de pregătire de luptă și politică a fost ales secretar al organizației de bază U.T.M. „la subunitatea din care face parte. (Maior D. ACHIM). Soldatul Pop Nicolae rostește cuvintele jurămintului militar. PE AERODR a fost o dimineață de toamnă, cu cerul sernin ca în lunile de vară. Pe platoul de adunare, la aerodrom, în fața avioanelor, tinerii militari s-au adunat într-un cadru solemn pentru depunerea jurămintului militar. Pînă să înceapă militarii solemnitatea, priveau cu drag siluetele argintii ale avioanelor. Printre cei mulți am observat pe soldatul Diaconescu Toma, membru de partid, care discuta cu multă Înflăcărare despre importanța acestei zile pentru viața sa de ostaș. O comandă scurta și militarii se aliniază perfect. In acest timp apare plutonul port-drapel. Privirile tuturor militarilor se îndreaptă cu atenție spre raidurile drapelului. Apoi, comandantul unității le vorbește militarilor despre importanța jurămîntului, despre drapelul de luptă al unității și despre îndatoririle ostașilor pe viitor .Acestea sînt avioanele pe care dv. le veți deservi în viitorul apropiat, după el vă însușiți bine instrucția de specialitate“, a spus comandantul La închiderea solemnității, militarii din plutonul comandat de locotenentul major Harpa Aurel s-au angajat să obțină rezultate cit mai bune în pregătirea de luptă. „Eu mă angajez să învăț cu mai bine instrucția de specialitate, să fiu exemplu personal in muncă și disciplină, să obțin rezultate cit mai bune la toate categoriile de pregătire, pentru a deveni un bun ostaș și bun mecanic al avionului la care voi fi repartizat“, a spus soldatul Diaconescu Toma. Entuziasmul în care s-a desfășurat solemnitatea depunerii jurămîntului dovedește că tinerii militari sînt hotărîți ca în perioada de pregătire ce urmează să obțină noi succese în pregătirea de luptă și politică. Căpitan M. TABACU