Apărarea Patriei, mai 1960 (Anul 16, nr. 103-127)

1960-05-03 / nr. 103

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînâ ! "^APĂRAREA PATRIEI ★i Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVI Nr. Ï03 (4255) ! Marți 3 mai 1960 ! 4 PAGINI - 20 BANI ÎN IMREAGA ȚARĂ oamenii muncii au sărbători pe 1 MAI, manifestînd hotărîrea de a nu precupeți nici un efort, de a munci cu și mai multă abnegație pentru întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă Marea demonstrație a oamenilor mantii din Capitală -------- - * ^ _ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________- - Duminică dimineața a avut loc tradiționala demonstrație a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai -- Ziua solidarității internaționale a celor ce mtlri.psn Piața Stalin este dominată de portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunelor drapate in roșu și străjuite de zeci de steaguri purpurii și tricolore sunt înscrise chemări închinate măreței zile : „Trească 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc !", Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă !", „Slavă Partidului Muncitoresc Romin, organizatorul și inspiratorul victoriilor noastre!", „Trăiască prietenia de nezdruncinat a poporului român cu popoarele Uniunii Sovietice și cu popoarele celorlalte țări ale lagărului socialist !", „Trăiască pacea și prietenia între popoare !" Pe un mare glob pămintesc este înscrisă pe fond roșu chemarea de luptă a clasei muncitoare internaționale : „Proletari din toate țările, uniți-vo în piață, în rinduri strînse, se află mii de muncitori din fabricile și uzinele Capitalei, activiști ai organizațiilor de partid, de stat și obștești, militari, oameni de cultură, studenți care participă la mitingul consacrat Zilei de 1 Mai. Deasupra raidurilor sînt ridicate pancarte cu chemări in cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri cu portretele lui Marx, Engels, Lenin și portretul lui I. V. Stalin. Oamenii muncii poartă de asemenea portretele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic , al C.C. al P.M.R., portretele lui N. S. Hrușciov și ale altor conducători ai partidelor comuniste și muncitorești frățești In tribune sunt prezenți numeroși invitați, membri ai C.C. al P.M.R., membri ai Guvernului și ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masă, numeroși fruntași in muncă din întreprinderi și instituții, academicieni și alți oameni, de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști romîni și corespondenți ai presei străine. In tribune se află, de asemenea, numeroși oaspeți veniți să sărbătorească alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanți ai sindicatelor din Algeria, R.P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R.P. Chineză, Cipru, Franța, R.D. Germană, Iran, R.P.F. Iugoslavia, R.P. Polonă, R.P. Ungară, U.R.S.S. și alți oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic La ora 9 oamenii muncii prezenți în piață salută prin îndelungi ovații pe conducătorii partidului și statului In tribuna centrală iau loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chirin Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Dumitru Colin, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Ianoș Fazekaș, Alexandru Bîrlădeanu, Gherasim Popa, Florian Dănălache. Marea fanfară militară intonează Imnul de stat al R.P. Romine. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cadatul tovarășul Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații, puternice pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru prietenia cu Uniunea Sovietică și celelalte țări ale lagărului socialist, pentru pace și prietenie între popoare. 1111 *1119S|§||g flplpfl pi M HrTI ' IM MÄsiLÄJ li Alikfl loiali [UNK] fülpfl liitîfa r/ 9 , ; î fci TRIBUNA CENTRALA IN TIMPUL DEMONSTRAȚIEI OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA (Foto : Agerpres; Spre Congres cu noi victorii se îndreaptă muncitorii A plouat zdravăn peste noapte. A plouat și în zori. Ploaie de primăvară, darnică și caldă. Apoi norii s-au zdrențuit. S-a limpezit cerul zilei de armindeni și soarele și-a arătat fața luminoasă. Privind cu ochi de aur pămîntul, a văzut orașul devreme trezit și pregătit pentru marea sărbătoare a solidarității internaționale a celor ce muncesc. Steaguri roșii și tricolore unduiau pretutindeni, în piețe și de-a lungul bulevardelor largi, pe zidurile blocurilor și caselor, ale uzinelor și școlilor, ale teatrelor și cazărmilor. Steaguri roșii și tricolore unduiau la al cincilea, al zecelea,la al cincisprezecelea etaj al clădirilor de-acum încălzite de căldura căminelor sau al celor în construcție, acolo unde, în urmă cu numai un an, nu se aflau decît maidane sau maghernițe. In douăsprezece luni orașul a făcut spre înălțimi și bunăstare noi pași de uriaș. In dimineața proaspătă, cu soare pe cer și cu soare în inimi, Bucureștiul se îndrepta, călcînd mîndru în coloane, spre Piața Stalin. Se unea stradă cu stradă, cartier cu cartier, raion cu raion, formînd un fluviu imens. Sute de mi de inimi băteau în același ritm Bărbați și femei, tineri și vîrstnici, dînd glas îndemnurilor inimii, cîntau. Cîntau despre drumul , de luptă al poporului muncitor, despre măreția istoriei pe care o făuresc conștient, cu brațele lor, despre conducătorul lor eroic și înțelept :.„Pe drum de victorii conduși de partid...“ Ei știu că toate mărețele lor cuceriri revoluționare, viața lor nouă înflorirea și întărirea patriei dragi, perspectivele fără hotar ce se deschid în fața țării se datorează faptului că forța conducătoare și îndrumătoare a poporului muncitor, organizatorul luptei sale, este partidul. „Iuti Mai e sărbătoare pentru clasa muncitoare" scandează mereu și mereu coloanele. In această zi, oamenii muncii își afirmă odată mai mult dragostea lor fierbinte, devotamentul neclintit față de partid față de Comitetul său Central in frunte cu tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej : .,Cu partidul nostru-n frunte vom avea victorii multe !" In curînd va avea loc cel de-al treilea Congres al P.M.R.. El va face bilanțul dezvoltării patriei de la cel de-al doilea Congres, va adopta schița planului de perspectivă pe 15 ani și planul dezvoltării economiei naționale între anii 1960—1965. Eveniment istoric în viața partidului și a întregului popor muncitor, Congresul al treilea este întîmpinat cu un măreț avînt politic și in muncă. In acest avînt se oglindește indestructibila unitate dintre partid și poporul muncitor, încrederea nestrămutată a oamenilor muncii în politica partidului marxist-leninist al clasei noir« muncitoare. Sute de mii de glasuri rostesc — așa cum milioane rostesc în această dimineață în întreaga țară : „Spre Congres cu noi victorii se îndreaptă muncitorii“. .In Piața Stalin începe demonstrația de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitala patriei. Spre zările senine se înalță solemn Marșul Partizanilor. Răsună o comandă ostășească și, în pas cadențat, dînd onorul conducătorilor partidului și guvernului, trec gărzile muncitorești. Garda poartă drapelul. El amintește de tradițiile de luptă ale poporului nostru în lupta pentru eliberarea națională și socială, de faptele de vitejie înscrise de clasa noastră muncitoare în insurecția armată de la 21 August 1944, pregătită, organizată și condusă de partid. Urmind drapelul, vin, unul după altul, batalioanele gărzilor muncitorești. Muncitorii îmbrăcați în haine albastre string în mîini puternice armele. Aceste mîini care știu să dea viață oțelului și lemnului, cărării (Continuare in pag. d-a) Dragi tovarăși și prieteni Stimați oaspeți de peste hotare Oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc în acest an 1 Mai, ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii, cu noi și importante succese în dezvoltarea economiei naționale, în ridicarea nivelului de trai material și cultural al poporului Cu prilejul acestei mărețe sărbători,Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române transmit oamenilor muncii din Capitale țării, clasei muncitoare, țărănimii muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor un fierbinte salut tovărășesc și felicitări pentru succesele obținute în munca de construire a socialismului în patria noastră Salutăm din toată inima pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care participă împreună cu noi și sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc de pretutindeni. Tovarăși. 1 Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere in revistă a victoriilor obținute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieții noi, socialiste în patria noastră. E bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare de trecutul, nu prea îndepărtat, de exploatare și asuprire cruntă în care trăiau clasa muncitoare, țărănimea muncitoare, toți oamenii muncii, în timpul regimului burghezo-moșieresc. In acele vremuri, Partidul Comunist, luptînd cu consecvență pentru înfăptuirea unității clasei muncitoare, pentru apărarea intereselor ei vitale, organiza de 1 Mai manifestații și alte acțiuni de luptă unită a celor ce muncesc împotriva exploatării și asupririi, pentru îmbunătățirea condițiilor de viață, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului și a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist și cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare aliată cu țărănimea muncitoare a pus capăt pentru totdeauna întunecatului regim burghezo-moșieresc și a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuinți ale celor ce muncesc, pentru care și-au dat viața mulți dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătorește 1 Mai cu mîndrie și încredere în forțele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, învingînd numeroase obstacole și greutăți, el a străbătut într-un timp relativ scurt un drum glorios, obținînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om și în opera de construire a orînduirii noi, socialiste. Economia națională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare. In 1960 producția globală industrială a țării va fi de 5 ori mai mare decît cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al II-lea al partidului , cu privire la creșterea producției industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele și a pivotului ei, industria constructoare de mașini, a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naționale. Luptând pentru realizarea planului de stat pe 1960, oamenii îi uncii au și obținut primele succese importante, îndeplinind planul producției globale pe trimestrul I în proporție de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobîndite în dezvoltarea economiei naționale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de Plenara Comitetului Central din iulie 1959, cu privire la creșterea salariilor, pensiilor și reducerea prețurilor la o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută față de 1955, îndeplinindu-se și depășindu-se cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al II-lea al partidului privind creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut și în viața satelor. Țărănimea noastră muncitoare merge cu hotărîre pe calea vieții noi socialiste. Peste 76 la sută din familiile țăranilor muncitori s-au unit în gospodării colective și întovărășiri agricole ; unitățile socialiste din agricultură cuprind astăzi mai mult de trei sferturi din suprafața arabilă a țării. Ajutorul puternic acordat de statul democrat-popular în tractoare, mașini agricole, semințe selecționate, credite și folosirea agrotehnicii înaintate au asigurat avîntul continuu al tuturor ramurilor agriculturii. Folosind cu pricepere acest ajutor, harnica țărănime muncitoare sporește an de an producția agricolă și-și ridică continuu nivelul de trai material și cultural. Sectorul socialist al agriculturii asigură în cea mai mare parte cerealele, carnea și alte produse, necesare satisfacerii cerințelor crescânde de consum ale populației și aprovizionării industriei cu materii prime agricole. In procesul luptei pentru făurirea vieții noi s-a cimentat alianța de nezdruncinat dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare — baza regimului democrat-popular— prietenia frățească a poporului romîn cu naționalitățile conlocuitoare , s-a făurit și se dezvoltă continuu unitatea politico-morală a poporului muncitor în jurul partidului și guvernului. Tovarăși. se mai despart mai puțin de două luni pînă la cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Romîn, eveniment de deosebită însemnătate pentru viața partidului și a întregului nostru popor. Congresul va dezbate și adopta schița planului economic de perspectivă pe 15 ani și planul de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1960—1965, care va determina un puternic și continuu avînt al economiei și culturii, pe drumul desăvîrșirii operei de construire a socialismului și al înfloririi scumpei noastre patrii, Republica Populară Romînă întrecerea socialistă în cinstea celui de-al III-lea Congres al partidului a luat o deosebită amploare, cuprinzînd mase din ce în ce mai largi ale oamenilor muncii din industrie și agricultură. Angajamentele luate de colectivele întreprinderilor și realizările obținute pînă acum sînt mărturie atît a marilor rezerve de care dispune economia națională, cît și a capacității creatoare a maselor, în descoperirea și valorificarea acestor rezerve. Toate acestea ne dau convingerea că planul de stat pe 1960 va fi îndeplinit și depășit, ceea ce va crea o puternică bază pentru înfăptuirea mărețelor sarcini de dezvoltare a economiei naționale în anii următori ai planului de 6 ani. Tovarăși. Sărbătorim anul acesta ! Mai în condițiile creșterii și întăririi continue a forțelor socialismului și păcii în lumea întreagă. Remarcabilele succese ale Uniunii Sovietice în construcția dessă(Continuare în pag. 3-a) Cuvîntarea tov. Nicolae Ceaușescu Oamenii muncii fac o caldă manifestație de dragoste conducătorilor partidului și guvernului,