Apărarea Patriei, august 1960 (Anul 16, nr. 181-205)

1960-08-02 / nr. 181

Pentru patria noastra, Republica Populară Română | anti #/\PARAREA PATRIEI S IjIF Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. in timpul — ----------------------------------------------------------------—— liber ANUL XVI Nr. 181 (4333) | Marți 2 august 1960 4 PAC.fNI — 20 BANI a COMUNICAT In ziua de 1 august 1960 a avut loc ședința plenară a C.C. al P.M.R. La primul punct al ordinei de zi plenara a ascultat o informare prezentată de tovarășul Al. Moghioroș cu privire la mersul lucrărilor agricole și a stabilit măsuri in vederea pregătirii campaniei agricole de toamnă. La al 2-lea punct al ordinei de zi a plenarei, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej a prezentat o dare de seamă cu privire la Consfătuirea reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești din țările socialiste, care a avut loc la București în timpul Congresului al III-lea al P.M.R. Plenara a adoptat in unanimitate o rezoluție prin care aprobă activitatea delegației P.M.R. și Comunicatul adoptat la Consfătuire. REZOLUȚIE Plenara C.C. al P.M.R., ascultînd darea de seamă a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej cu privire la Consfătuirea de la București a reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești din țările socialiste, aprobă în unanimitate activitatea delegației Partidului Muncitoresc Romîn, precum și Comunicatul Consfătuirii, care a constituit o nouă manifestare a unității partidelor comuniste și muncitorești, a coeziunii lagărului socialist. Plenara împărtășește în totul aprecierea Comunicatului că desfășurarea evenimentelor internaționale a confirmat pe deplin justețea analizei problemelor fundamentale, social-politice ale timpului nostru, cuprinsă în Declarația adoptată de Consfătuirea de la Moscova din noiembrie 1957 și în Manifestul Păcii. Aceste documente își păstrează în întregime actualitatea și reprezintă Carta mișcării comuniste și muncitorești contemporane în lupta pentru pace, democrație, și socialism. Plenara relevă marea însemnătate teoretică și practică a tezelor Congreselor al XX-lea și al XXI-lea ale P.C.U.S., ale Declarației de la Moscova și ale Manifestului Păcii cu privire la posibilitatea reală a preîntîmpinării războaielor, la necesitatea promovării consecvente a politicii leniniste de coexistență pașnică, precum și cu privire la formele și căile de trecere de la capitalism la socialism. Trăsătura esențială a vieții internaționale contemporane este creșterea și întărirea continuă a forțelor socialismului și păcii. Așa cum s-a arătat în Declarația de la Moscova, conținutul principal al epocii noastre este trecerea de la capitalism la socialism, inaugurată de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, dezvoltarea mondială contemporană fiind determinată demersul și de rezultatele întrecerii dintre cele două sisteme sociale opuse. Datorită profundelor schimbări în raportul de forțe pe arena internațională în favoarea socialismului și păcii, în epoca noastră a devenit cu putință să se zădărnicească încercările cercurilor agresive imperialiste de a împinge omenirea în război Politica de apărare a păcii, de coexistență pașnică între toate statele, dusă de Uniunea Sovietică și de celelalte țări ale lagărului socialist, are un uriaș ecou în întreaga lume, a întărit prestigiul sistemului mondial socialist și al ideilor socialismului în lumea întreagă, contribuie la demascarea politicii cercurilor imperialiste agresive care caută să împiedice destinderea internațională și să submineze pacea între popoare, la creșterea și activizarea forțelor care luptă pentru pace, pentru progres social, pentru independență națională a popoarelor, pentru interesele vitale ale celor ce muncesc. Chezășia succesului în lupta împotriva imperialismului, pentru pace și socialism constă în fidelitatea de nestrămutat față de marxism-leninism și în capacitatea de a aplica în mod creator această măreață învățătură în condițiile dezvoltării sociale contemporane , în combaterea consecventă a revizionismului, ca și a sectarismului și dogmatismului stîngist care duce la subaprecierea forțelor păcii și socialismului, la demobilizarea și dezorientarea lor la aprecierea greșită a sarcinilor ce stau în fața partidelor comuniste și muncitorești , în continua întărire a unității și coeziunii indestructibile a mișcării comuniste și muncitorești mondiale, a unității frățești a țărilor lagărului socialist. Partidul Muncitoresc Romîn, mobilizînd întregul popor muncitor la lupta pentru realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea în vederea desăvîrșirii construcției socialiste, va milita mai departe, cu toate forțele, în strînsă unire cu marea Uniune Sovietică, cu celelalte țări socialiste și cu partidele frățești din lumea întreagă, pentru a ține trează vigilența popoarelor fată de uneltirile cercurilor imperialiste agresive, pentru promovarea principiilor coexistentei pașnice, pentru triumful nobilei cauze a păcii și socialismului. în întîmpinarea Zilei Marinei R. P. R. Realizări ale marinarilor din flota comerciala Duminică 7 august, poporul nostru sărbătorește Ziua Marinei Republicii Populare Romine. Ca și în alți ani, marinarii și muncitorii portuari ai flotei noastre comerciale intîmpină sărbătoarea lor cu realizări deosebite. Succesele obținute în primul semestru al acestui an de lucrătorii flotei comerciale sînt expresia hotărîrii lor de a contribui cu toate forțele la dezvoltarea transporturilor noastre navale, la înflorirea patriei, la traducerea în viață a sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R. In portul Constanța Portul Constanța — principala poartă a comerțului nostru exterior, prin care se efectuează mai mult de jumătate din traficul naval total — trăiește activitatea marilor porturi internationale. In primele 6 luni ale anului au sosit aici pentru a încărca sau descărca diferite mărfuri 480 nave maritime sub diferite pavilioane. Acest număr întrece cu 106 numărul navelor intrate în port în perioada corespunzătoare a anului trecut. In activitatea portului Constanța, un loc important îl ocupă și tranzitul de mărfuri pentru diferite alte țări care nu au ieșire la mare, cum sînt Republica Socialistă Republica Populară Cehoslovacă, Ungară și Austria. Volumul mărfurilor tranzitate în primul semestru al anului a crescut cu circa 115 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. O creștere mai mare a înregistrat tranzitul de mărfuri pentru Republica Socialistă Cehoslovacă. Potrivit planului de dezvoltare și necesităților impuse de creșterea traficului naval, in portul Constanța continuă lucrările la digul nou. Cînd acesta va fi gata, în port vor putea ancora nave cu un tonaj mult mai mare decât pînă acum. Tot aici se execută în continuare lucrări de amenajare a portului turistic Tomis. In prezent, acest port este folosit ca punct de plecare și sosire a hidrobuselor care transportă oamenii muncii între portul Constanța și stațiunile de Pe litoral, Fier vechi și economii peste angajamentul luat In dorința de a sprijini pe siderurgiști, care dau patriei lot mai mult metal, scafandrii din unitățile de exploatare a căilor navigabile au intensificat acțiunea de ranfluare a navelor scufundate în apele Dunării. Astfel, în primele 6 luni ale anului ei au scos la suprafață și au predat întreprinderilor de colectare a metalelor o cantitate de fier vechi din care se pot elabora circa 9.000 tone de oțel nou Marinarii și muncitorii portuari continuă cu entuziasm și întrecerea pentru realizarea de economii cît mai mari. Ca urmare a reducerii cheltuielilor de producție, ei au economisit în primul semestru, peste plan, 9.041.000 lei, față de 1.300.000 lei cît era angajamentul. Noi nave Prin grija partidului și guvernului, parcul de nave al întreprinderii NAVRPM se mărește și se modernizează necontenit. Vasul de pasageri „Tudor Vladimirescu“, reconstruit recent, execută acum curse în Delta Dunării. Pînă la sfîrșitul anului va fi dat în exploatare și vasul de pasageri „Oltenița“, cel mai mare vas fluvial construit in țara noastră. In curînd, flota maritimă va primi în dotatie primele cargouri de 4.500 tone construite în tară. S BRATU Echipajul remorcherului salvator maritim „Filimon Sirbu“, al cărui comandant este tovarășul Marin Nichifor, se înscrie, in planul de producție al portului Constanța, cu frumoase realizări. Nu de mult, acest remorcher a participat la salvarea cu succes a vasului „Fun" de sub pavilion grec. Î Foto : I. Costea; 974.000 lei economii la prețul de cost Colectivul noii fabrici de sodă calcinată din cadrul Uzinei de la Govora a obținut realizări de seamă în producție. Planul pe luna iulie a fost îndeplinit cu 3 zile mai devreme. Făcînd bilanțul succeselor din acest an, muncitorii fabricii au constatat că angajamentul luat de ei de a da peste plan 10.000 tone de sodă calcinată va fi depășit. Pînă acum ei au produs peste plan mai mult de 8.000 tone de sodă. Prin reducerea consumurilor de calcar, cocs, sulfură de sodiu și prin mecanizarea unor noi faze din procesul tehnologic, care au dus la creșterea productivității muncii, colectivul fabricii de sodă calcinată a realizat în primul semestru al anului economii la prețul de cost în valoare de 974.000 lei. BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ M. EMINESCU“ IAS] Cunoștințele se desăvîrșesc în teren Ofițerii elevi din școala noastră au participat recent la o aplicație tactică cu trageri de luptă. Deși timpul era nefavorabil, iar terenul desfundat din cauza ploilor torențiale căzute în acele zile, ei au acționat totuși cu multă hotărîre, aplicînd cu pricepere cunoștințele teoretice de tactică. Organizați pe state majore, ei au rezolvat repede și judicios situațiile tactice create de conducătorul aplicației Dintre colectivele care au acționat în mod exemplar trebuie amintit în primul rînd cel comandat de către maiorul Toma Soare. La adăpostul întunericului, divizionul din care făcea parte acest colectiv a executat la timp și cu precizie misiunile de foc primite. S-au evidențiat în această aplicație ofițerii elevi Eugen Armașu, Ștefan Boboc, Pavel Iosif, Ovidiu Constantinescu și alții, care s-au dovedit bine pregătiți atît în problemele de tactică cît și la tragerile de artilerie. Ofițerii elevi participanți la această aplicație au reținut învățăminte prețioase. Ele le vor fi de un real ajutor în activitatea lor de comandanți și ofițeri de state majore. Căpitan ST. BASTE Conductor auto destoinic Ziua și noaptea, pe orice timp, își conduce cu pricepere mașina Și o îngrijește de ți-e mai mari dragul s-o privești. La fel cum și-o îngrijea și pe aceea din ga s. ..Dunărea", regiunea Galați. Acolo în gospodărie, a obținut „Steagul de fruntaș în producție" , parcursese peste 90.000 km fără reparații capitale. In armată încă de la început s-a dovedit a fi un ostaș disciplinat, sîrguincios, bun cunoscător al meriei de conductor auto. In scurt timp a fost avansat la gradul de soldat-fruntaș. A mers mai departe, cu hotărîrea de a înmulți succesele sale în muncă. Ziua și noaptea, pe orice vreme, își conduce cu pricepere mașina. La toate aplicațiile la care a participat s-a achitat cu conștiinciozitate de misiunile primite. Iar cînd s-a întors în unitate nu a avut odihnă pînă cînd mai întîi nu și-a pus la punct mașina. Comandanții au numai cuvinte de laudă despre el, despre conștiinciozitatea cu care-și perfecționează pregătirea de luptă și politică, despre disciplina ce o manifestă. De curînd, cînd a avut loc examenul pentru acordarea insignei „Militar de frunte“, comisia a rămas plăcut impresionată de răspunsurile pe care le-a dat Ziua și noaptea, pe orice timp, caporalul Ioan Chermaci, militar de frunte, de curînd primit, în rîndurile candidaților de partid, își conduce cu pasiune mașina, dovedindu-se a fi un destoinic conductor auto, un luptător de nădejde al unității din care face parte. Locotenent R. DUMITRESCU Pe șantierul de la Popești Leordeni In apropierea Capitalei, la Popești Leordeni, se înalță pe zi ce trece construcția unuia din principalele obiective ale industriei noastre chimice — Uzina de anvelope, care va produce anual 1.000.000 garnituri de anvelope. La secțiile care formează hala principală de fabricație, ce se intinde pe o suprafață de peste 3,5 ha, lucrările de construcție se desfășoară conform graficului. Constructorii execută acum cofrările și urmările primului etaj al secției de amestec, iar la secțiile de confecții și vulcanizare montează fermele metalice de la acoperiș. La ridicarea acestei unități industriale se folosesc pe scară largă elementele prefabricate, fapt care asigură scurtarea termenului de execuție. Deoarece circa 90 la sută din volumul lucrărilor de construcții se execută din prefabricate și o mare parte din lucrări sînt mecanizate, cea mai mare parte a muncii pe acest șantier o constituie montajul In întrecerea pe care o desfășoară în cinstea zilei de 23 August, muncitorii obțin realizări și in reducerea consumului de materiale de construcții. Folosind de mai multe ori cofrajele, dulgherii din echipele conduse de Victor Stoican și Vasile Damian au economisit în ultimele două luni 15 mp de cherestea ș alte materiale, însemnate cantităț de fier-beton au economisit muncitorii din echipa lui Mihai Petrișor. Prin schimbarea soluție de execuție a canalului de evacuare a apelor, constructorii au redus consumul de material lemnos cu peste 800 mc. In prima jumătate a anului, colectivul șantierului de la Popești Leordeni a economisit peste 50 tone de ciment și 15.000 kg de fierbeton, - Mai mult de 15.300 tone cărbune cocsificabil peste plan In acest an exploatările carbonifere din Valea Jiului au fost înzestrate cu noi utilaje de mare productivitate ca : mașini de încărcat cărbune, perforatoare electrice, ciocane pneumatice, vagonete pentru transportul cărbunelui și materialelor etc. La mina Lupeni a fost introdusă de curînd o combină sovietică pentru înaintări. Cu ajutorul ei minerii vor spori de trei ori lucrările de avansare la pregătiri. Datorită introducerii tehnicii avansate, la mina Lupeni procentul de mecanizare în abataje a crescut cu 9,7 la sută față de anul trecut. In sectorul 1 A au fost mecanizate în acest semestru un număr de cinci abataje. Și la mina Petrila a fost ridicat indicele de mecanizare prin dotarea cu încă șase mașini de încărcat în galerii Prin înzestrarea continuă a minelor din Valea Jiului cu mașini de havat, precum și cu benzi cu raclete sau cu cauciuc, tăiatul și transportul cărbunelui în aceste abataje se realizează în cea mai mare parte mecanizat. Datorită introducerii tehnicii noi, precum și a elanului cu care lucrează minerii, din aceste exploatări carbonifere se trimit centrelor siderurgice din țara noastră cantități sporite de cărbune cocsificabil. De la începutul acestui an și pînă la 10 iulie au fost extrase peste plan mai mult de 15.300 tone de cărbune cocsificabil. . Folosind documentația sovietică, grupul de proiectanți compus din inginerii Traian Ene, Nicolae Lașcu, Ion Buiu proiectantul Sava Chivu de la și uzinele „Tudor Vladimirescu“ din Capitală a găsit soluția de încălzire a autobuzelor folosind aerul cald de la radiatorul motorului. In clișeu : Grupul de proiectanți discută soluția tehnică de rezolvare a încălzirii autobuzelor. (Foto : „Agerpres“] înfăptuind hotarîrile Congresului Vom spori producția agricolă Ne răspunde tovarășul Constantin Buză, directorul G. A. S. Vădeni, regiunea Galați In Raportul C.C. al P.M.R. prezentat la Congresul al III-lea al partidului de către tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej se subliniază, printre altele, rolul precumpănitor care revine gospodăriilor agricole de INTERVIUL NOSTRU stat în sporirea considerabilă a producției de cereale, în creșterea numărului și a productivității animalelor, pentru o mai bună aprovizionare a oamenilor muncii cu produse agroalimentare. Colectivul nostru de muncă, însuflețit de cuvintul partidului, muncește cu hotărîre pentru ca să facă din G.A.S. Vădeni o mare unitate producătoare de cereale și de produse animaliere. In anul acesta, acordînd o atenție deosebită lucrărilor agricole, strîngerii la timp și fără pierderi a recoltelor bogate vom da peste plan 40 vagoane de grîu, 13 vagoane porumb și peste 4 vagoane cu floarea soarelui la fondul centralizat al statului. însuflețiți de grandiosul program de dezvoltare a economiei noastre naționale, muncitorii, inginerii și tehnicienii gospodăriei noastre își vor aduce și mai mult contribuția la realizarea de beneficii peste plan. Prin realizarea unor producții vegetale și animale cît mai mari, și la un preț de cost cît mai scăzut, sîntem hotărîți să dăm statului, în acest an, beneficii, peste plan, de aproape 2 milioane lei. Se îmbunătățește continuu asistența sanitară în Regiunea Ploiești ca și în întreaga țară, asistența sanitară ce se acordă oamenilor muncii din întreprinderi se îmbunătățește continuu, întreprinderi, schele petroliere sau centre muncitorești, altădată lipsite de asistență medicală, dispun astăzi de o rețea de unități sanitare dotate cu aparatură medicală modernă și încadrate cu personal medical cu o bună calificare. La Uzinele ,,1 Mai" din Ploiești, „Gh. Gheorghiu-Dej" din Tîrgoviște, ,I. C. Frimu" din Sinaia, în bazinul carbonifer Filinești de Pădure, în schelele petroliere Berca, Ochiuri, Boldești, Urlați, și Tîrgoviște, la rafinăriile nr. 1, 3, 4 și 7, în centrele muncitorești Moreni, Băicoi, Pucioasa, ca și în alte localități industriale din regiune, funcționează spitale, dispensare, servicii de boli profesionale, stafii de salvare etc. G. A. S. din Carei a primit titlul de „Evidențiat III“ al C.C.S. La gospodăria agricolă de stat din Carei a avut loc duminică festivitatea decernării titlului de „Evidențiat III“ al Consiliului Central al Sindicatelor, acordat colectivului de muncă al acestei unități pentru succesele dobîndite în anul 1959. Ing. Andrei Rogozan, directorul gospodăriei, a arătat principalele realizări obținute anul trecut de muncitorii, inginerii și tehnicienii gospodăriei. Datorită sporirii producției vegetale și animale s-au putut livra statului peste sarcina de plan 1.026 tone cereale și alte produse care au adus un beneficiu peste plan In valoare de 2.137.000 lei. Tov. Constantin Tudor, membru Prezidiului Consiliualui Central al Sindicatelor, a felicitat colectivul de muncă al gospodăriei pentru succesele obținute și a luminat colectivului distincția primită. « Zfieltitura * ZZZr- - “| ...____A XIII A EDIȚIE--------------------------JL Festivitatea de deschidere a finalelor Spartachiadei (Prin telefon) Pe stadionul „1 Mai“ din Constanța a avut loc, duminică dupăamiază, festivitatea deschiderii concursurilor finale din cadrul celei de a XIII-a ediții a Spartachiadei militare de vară. Mii de oameni ai muncii din orașul Constanța și din stațiunile de pe litoral, precum și militari ai Armatei noastre Populare au ținut să participe la acest însemnat eveniment sportiv. Ei și-au ocupat din vreme locurile în incinta frumosului stadion, pavoazat sărbătorește. Este ora 17. La tribuna oficială iau loc tovarășii Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Afacerilor Interne , general de armată Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forțelor Armate ale R.P.R. ; Vasile Vîlcu, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional Constanța al P.M.R. ; Gh. Roșu, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., conducători ai organelor locale de partid și de stat, generali și ofițeri ai Forțelor noastre Armate. 10 trompeți vestesc în sunetele goarnelor deschiderea finalelor celei de-a XIII-a ediții a Spartachiadei militare de vară. In sunetele fanfarei își fac intrarea pe stadion participanții la concursuri. Ei se aliniază în fața tribunei oficiale. Fanfara intonează Imnul de Stat al R.P.R., în timp ce deasupra stadionului este înălțat drapelul patriei. Generalul locotenent Alexandru Vasiliu, președintele comitetului de organizare a Spartachiadei, rostește o scurtă cuvîntare. El arată că elanul în muncă al întregului popor muncitor, care a trecut cu entuziasm la înfăptuirea mărețelor sarcini trasate de cel de-al III-lea Congres al P.M.R., însuflețește și pe militarii Armatei noastre Populare în munca lor pentru o cea mai bună pregătire de luptă și politică, cultural-educativă și sportivă. Adresîndu-se participanților la întreceri, generalul locotenent Alexandru Vasiliu a spus : „Faceți din concursurile finale ale Spartachiadei militare de vară din acest an o manifestare entuziastă a mișcării sportive de masă din Forțele noastre Armate, o manifestare a dragostei fierbinți fată de patrie, a devotamentului nețărmurit față de regimul nostru democrat-popular, față de partidul iubit care a creat toate condițiile pentru practicarea largă a sportului în Armata noastră Populară“. Cu aceasta, Spartachiada este declarată deschisă. Sportivii militari aliniați pe gazonul stadionului cîntă „Marșul Spartachiadei“. In acest timp este înălțat steagul roș-albastru al tradiționalei întreceri sportive militare. La o comandă, sportivii militari aliniați pe stadion execută o întoarcere la dreapta, începe defilarea. Fruntași în pregătirea de luptă și politică, fruntași în sport In ritmul marșului sportiv intonat de fanfară, prin fața tribunei trec finaliștii la concursurile celei de-a XIII-a ediții a Spartachiadei militare de vară. In frunte defilează un grup purtînd Stema țării. Urmează cei ce poartă portretele tovarășilor Gh. Gheorghiu-Dej și Chivu Stoica. Apoi, umăr la umăr defilează un grup de ostași reprezentînd armele , infanteria, tancurile, artileria, aviația, grănicerii, marina, învățînd să cunoască mereu mai bine tehnica de luptă din înzestrare, împreună, ei străjuiesc cu vigilență patria, victoriile socialiste ale harnicului nostru popor muncitor. Căpitan TR. BUCURENCIL (Continuare in pag. S-ar Aspect de la festivitatea de deschidere (Foto St. Ionescu)