Apărarea Patriei, iulie 1961 (Anul 17, nr. 155-180)

1961-07-01 / nr. 155

Pentru patria noastra, Republica Romînǎ ! APARAREA PATRIEI h|/ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVII Nr. 155 (4617) | Sîmbătă 1 iulie 1961 | 4 PAGINI — 20 BANI Roadele prieteniei Art Â-i »rS Ârr Începuseră cursurile școlii de gradați. In cancelaria companiei, doi tineri ofițeri comandanți de plutoane, locotenenții-majori Ali- Isai Bălan și Nicolae Ghineț, studiau tabelul cu numele ostașilor repartizați lor. Nu-și cunoșteau subordonații, dar încă de pe acum nutreau dorința fierbinte ca toți acești tineri ostași, după un an de muncă încordată, să devină gradați destoinici. Prietenia dintre cei doi ofițeri, închegată cu ani în urmă, trebuia folosită și de astă dată în scopul îndeplinirii sarcinii de răspundere ce li s-a încredințat. v. Chiar de la început, în atenția celor doi comandanți de plutoane au stat ordinea și disciplina militară în rîndul subordonaților. Din experiența lor, ei au învățat că disciplina militară fermă, întemeiată pe conștiința politică a militarilor, constituie factor principal în obținerea succeselor. Sprijinindu-se pe comuniști și pe organizația U.T.M., cei doi tineri ofițeri au reușit ca într-un timp relativ scurt să asigure o bună ordine interioară și o disciplină înaltă în plutoane. E un succes la obținerea căruia a contribuit și prietenia dintre cei doi ofițeri, ajutorarea reciprocă atunci cînd unul dintre ei avea de rezolvat sarcini mai grele. De pildă, la începutul anului de instrucție, plutonul comandat de locotenentul-major Ghineț nu obținea aceleași rezultate valoroase ca celălalt pluton. La cîteva categorii de pregătire două grupe rămîneau în urmă. De ce ? Comandantul de pluton, avind multă încredere în gradați (ceea ce, desigur, e un lucru bun), neglija uneori să-i controleze în muncă. ..încrederea în oameni nu exclude controlul asupra felului cum își îndeplinesc subordonații sarcinile. Din contră, controlindu-i, îi ajuți și, în același timp, îți dai seama în ce direcție trebuie să-ți îndrepți mai mult eforturile“, i-a spus, tovărășește, locotenentul-maior Bălan. Ghineț a fost de acord cu observațiile prietenului său, centul Punînd nconvenit pe munca de îndrumare și control, pe ajutorarea permanentă a gradaților, a obținut rezultate dintre cele mai bune. Azi, sergenții O. Ungureanu, D. Chelaru și I. Varga se numără printre cei mai buni comandanți de grupe din școală. De subliniat că, aproape zilnic, după terminarea programului, cei doi ofițeri își fac timp pentru a discuta ceea ce au făcut în cursul zilei respective. O părere, un sfat prietenesc venit la timp, contează mult. In felul acesta, locotenentul-major Bălan a reușit să înțeleagă că mai are lipsuri în domeniul instrucției focului, iar locotenentul major Ghineț că unii dintre gradații săi nu sunt destul de exigenți cu subordonații, că admit unele ușurări și simplificări la instrucție, împreună au stabilit și măsurile corespunzătoare. Am dat doar două exemple din care rezultă convingător că cei doi ofițeri, doi tineri comandanți, pun la baza prieteniei lor, înainte de toate, scopul pentru care muncesc : ridicarea capacității de luptă a subunităților pe care le comandă. Căpitan N. ISTODOF 'ktebkov S-au prezentat la examen bine pregătiți (Prin telefon). Zilele trecute, subunitatea de pionieri comandată de locotenentul I. Spiță s-a prezentat în fața comisiei eșalonului superior pentru un examen de verificare. Militarii au dovedit și cu acest prilej că și-au însușit temeinic cunoștințele și deprinderile necesare privind plantarea și deplantarea minelor, construirea de poduri și drumuri, executarea de lucrări de distrugere etc. La examen ei au obținut numai calificative de „bine“ și „foarte bine". Grupa comandată de sergentul Mihai Asanache s-a dovedit printre cele mai bine pregătite. S-au mai evidențiat în mod deosebit soldații A. Dinescu, Gh. Lupșa, C. Oprea, A. Gingașu și alții. Plutonier GH. LEMNARU Pe temă de specialitate Recent, în unitatea noasta a avut loc un concurs de specialitate la care au participat toate subunitățile. Prin acest concurs s-a urmăriit verificarea gradului de pregătire al comandanților și subordonaților lor, popularizarea celor mai înaintate metode folosite la instrucția de specialitate. După două zile de concurs, pe primele trei locuri s-au clasat, în ordine, subunitățile comandate de locotenentul-major Gh. Dumitrescu: locotenentul-major D. Morleanu și locotenentul D. Preda. Căpitan V. GEAMANTAN Soldatul Ioan Matei își îndeplinește cu conștiinciozitate și simț de răspundere funcția de mecanic avion. In clișeu : soldatul 1. Matei, lucrînd la aparatul pe care-l deservește. ^ fig Ipz. . I „Subunitate de frunte" pentru a doua oară Zilele acestea, în urma examenului susținut, plutonul comandat de locotenentul-major Ion Vătafu a cucerit titlul de „Subunitate de frunte“. Anul acesta, militarii plutonului au îmbogățit și consolidat succesele obținute anterior. Este destul să amintim faptul că majoritatea purtători ai insignelor dintre ei sînt „Militar frunte“, „G.M.A.“ si „Prieten al căr de tii“. De asemenea, 7 ostași din pluton și-au însușit și cea de a doua specialitate Cucerirea, pentru a doua oară, a titlului de „Subunitate de frunte“ constituie pentru militarii plutonului o bine meritată răsplată și un imbold spre succese și mai însemnate în munca lor de viitor. Locotenent-maior A. PUF Așa cum cere datoria ostășească După cele două examene care au avut loc, unitatea noastră a îndeplinit și depășit cerințele Ordinului ministrului Forțelor Armate privind specialiștii de clasă. Prin rezultatele foarte bune obținute la examen s-au remarcat, în mod deosebit, sergentul F. Barna, caporalul Gh. Toma, soldațiifruntași Gh. Podlog și St. Cristian". De remarcat este, de asemenea, faptul că, în cadrul bateriei comandă, toți comuniștii și utemiștii radiotelegrafiști au devenit specialiști de clasă. Maior PAUL NAGHI Știrea a făcut repede înconjurul poligonului. Tunarii, soliștii și aparatiștii s-au felicitat cu căldură. Bateria lor a înregistrat un succes deosebit. Pregătirea de săptămîni și luni de zile a tunarilor și a celorlalți militari și-a spus cuvîntul. Succesul acesta a fost plămădit din vreme, prin muncă și antrenamente stăruitoare, sub îndrumarea comandantului bateriei, căpitanul Ioan Niculescu. De aproape trei ani de zile căpitanul Niculescu comandă această baterie. Doi ani consecutiv ea a obținut titlul de „Subunitate de frunte“. La baza succeselor subunității au stat întotdeauna conștiința politică a militarilor, înțelegerea de către aceștia a misiunii pline de răspundere ce le-a fost încredințată, sîrguința cu care se pregătesc. Se știa de aseară că ■azi se va trage „problema". Oamenii sunt încrezători în reușită. Pînă acum, celelalte probleme au fost luate cu „foarte bine“. Au fost însă mai ușoare. La tragerea de azi, ținta folosește manevra încă de la zeci de kilometri depărtare. In punctul de comandă al bateriei, liniștea e deseori întreruptă de vocea căpitanului Niculescu. Poziția, stația, fiți atenți, încă nu tragem. Mai verificați odată tunurile și aparatele. Folosiți timpul pentru antrenament Antrenamentul, mai ales în poligon, joacă un rol important în reușita tragerilor. In cazarmă ostașii n-au întotdeauna prilejul să aibă la dispoziție ținta continuu o vreme atît de îndelungată. Din cînd în cînd, comandantul bateriei cuprinde cu privirea linia de tragere și albastrul nemărginit al cerului. In minte îi revin versurile unui „Pastel artileristic“ publicat de un talentat ostaș în gazeta taberei „Ceru-i limpede și-nalt ca un tău adinc de munte. Tunurile-s pregătite cu foc ținta s-o înfrunte, S.O.T.-ul fierbe tot de ciuda și adulmecă grăbit. Aparatele centrale gata îs de socotit. Niște alti telemetre, de emoție lungite, întind brațele amirare și încep să se irite. Liniștită și retrasă, numai o lunetă „Busch Sade calmă și repetă : — Fiți atenți că vine-acum Mai trec cîteva minute și, de la punctul de comandă al poligonului, se aude o voce . — Se trage „problema 7“. Se pregătește bateria căpitanului Niculescu. Comunistul Niculescu e calm. Are încredere în subordonații săi. Deși, de aici, din punctul de comandă, el nu-i vede, totuși îi simte pe fiecare cum lucrează. Știe că acolo, în poziție, locotenentul-major Vasile Nanu, comandantul plutonului de tragere,a luat toate măsurile ca lucrurile să meargă „strună“ — cum spune el deseori. In aceste clipe căpitanul Niculescu aude, aevea, cum comenzile lui sînt repetate tare și clar și de către celălalt comandant de pluton, locotenentul-major Gh. Lite, secretarul organizației U.T.M. . La acest traseu va trage tunul 5, anunță telefonic, în poziție, comandantul bateriei. La auzul numărului „cinci“ sprîncenile blonde ale caporalului Oprea Florea s-au arcuit. E o cinste să tragi la primul traseu. Dar și o răspundere. Primele rezultate trebuie să-i însuflețească pe ceilalți. Soldații Ioan Mitar și Dumitru Franț, care îndeplinesc funcțiile principale la tun, zîmbesc către caporal, dîndu-i a înțelege că sînt siguri de succes. Lucrul lor e închegat perfect. Au făcut nenumărate exerciții împreună. Cînd îi vezi cum mînuiesc proiectilul și tubul ai zice că alcătuiesc o singură forță. Mișcările le sînt perfecte, sincronizate. Același lucru îl observi și la perechile de aducători de proiectile și tuburi, „închegarea perfectă a lucrului acestor servanți — mai întîi perechi, apoi toată echipa — constituie una din problemele „cheie“ în buna executare a tragerilor“ — spune căpitanul Niculescu. Și el, i-a dat atenția cuvenită, chiar din primele zile ale anului de instrucție. — Țintă prinsă... raportează soliștii, transmițînd primele ele- Căpitan Z.IVAN (Continuare in pag. 3-a) Salvă în plin Cu sprijinul organizației de partid, al celei atemiste, in subunitate a fost statornicită o atmosferă de muncă entuziastă, avîntată. Roadele se văd aici, în poligon,pe timpul ■verificării măiestriei lor la trageri. In numărul de azi: ȘTIINȚA ȘI TEHNICA' (pag. 2-a) 40 DE ANI DE LA ÎNTEMEIEREA PARTIDULUI COMUNIST CHINEZ — Cuvîntarea rostită de Liu Șao-ți la adunarea festivă de la Pekin (pag. 3-a) Lucrările Conferinței de la Geneva pentru reglementarea problemei laoțiene (pag. 4-a). TELEGRAMĂ Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Cu prilejul celei de a 40-a aniversări a înființării Partidului Comunist Chinez, trimitem partidului dv. și întregului popor chinez un salut frățesc și calde felicitări. De la înființarea sa, Partidul Comunist Chinez a străbătut un drum glorios de luptă pentru interesele vitale ale poporului, pentru libertatea și independența națională a țării. El a condus marele popor chinez la victoria revoluției populare care a deschis oamenilor muncii din China calea trecerii la construirea societății socialiste. Sub conducerea încercată a Partidului Comunist Chinez, în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, harnicul popor chinez a înfăptuit adinci transformări revoluționare în toate domeniile vieții sociale. Poporul nostru se bucură sincer de marile realizări ale poporului itate chinez. Relațiile de strînsă prietenie și colaborare dintre popoarele romîn și chinez, care se dezvoltă continuu, reprezintă o contribuție de seamă la întărirea forței și unității puternicului lagăr socialist, la lupta pentru triumful ideilor păcii și socialismului. In numele Partidului Muncitoresc Romîn și al tuturor oamenilor muncii din țara noastră, urăm Partidului Comunist Chinez și întregului popor chinez noi și mari succese în construirea socialismului. Trăiască cea de-a 40-a aniversare a Partidului Comunist Chinez ! Trăiască prietenia de nezdruncinat dintre poporul romîn și poporul chinez . Trăiască unitatea marxist-leninistă a puternicului lagăr socialist și a mișcării comuniste mondiale. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÎN Economii în valoare de 70.000 lei îndeplinirea cu regularitate a planului de producție, îmbunătățirea continuă a calității produselor și reducerea consumului specific de materiale sînt obiective principale ale întrecerii socialiste, față de care muncitorii atelierului electrocare de la uzinele „Electroputere" Craiova manifestă o preocupare de zi cu zi. Produsele executate de ei pe primul semestru al acestui an au fost de bună calitate, făcînd să nu existe nici o reclamație din partea beneficiarilor. Folosind într-un mod cit mai judicios materialele cu care lucrează, acest colectiv a reușit să obțină pe primele șase luni economii peste plan în valoare de 70.000 lei. Luptând pentru continua ridicare a calității produselor, muncitorii metalurgiști sporesc, în același timp, producția de noi și moderne dispozitive și agregate necesare celorlalte ramuri ale industriei noastre. In foto: La uzinele „23 August“ din Capitală, brigada condusă de Vasile Dumitrache, de la cazangerie, lucrează la tronsonul comandat de fabricile de ciment. Cărbune cocsificabil și energetic peste planul semestrial Minerii din cel mai mare bazin carbonifer al țării, Valea Jiului, care au îndeplinit cu două săptămîni mai devreme planul de producție pe semestrul 1, continuă cu și mai mult avînt întrecerea pentru sporirea producției și pentru îmbunătățirea calității. Aproape la toate minele s-a extras în ultima parte a acestei luni cărbune cocsificabil de calitate superioară. La mina Lupeni, de exemplu, cărbunele pentru cocs a avut un procent de cenușă mai mic cu 0,2 la sută față de prevederile normelor de calitate, iar la mina Uricani s-a extras peste plan o importantă cantitate de cărbune curat. Minerii din Valea Jiului au intensificat, de asemenea, întrecerea pentru o înaltă productivitate a muncii. In luna iunie, ca urmare a preocupării pentru folosirea cit mai deplină a capacității de lucru a utilajelor de mecanizare, randamentul pe post la extracția de cărbune a crescut față de plan cu 5 la suta. Pe seama creșterii productivității muncii, minerii din Valea Jiului au extras peste prevederi, de la terminarea planului semestrial și pînă la sfîrșitul lunii iunie, mai mult de 115.000 tone de cărbune cocsificabil și energetic (Agerpres) Fruntași la seceriș și treieriș Membrii g.a.c. „Victoria socialismului“ din satul Viișoara, comuna Piscu Vechi, raionul Calafat, au început recoltatul păioaselor încă de acum cîteva zile, iar treierișul din dimineața zilei de 26 iunie a.c. De remarcat este faptul că de pe fiecare din hectarele cultivate cu orz s-a obținut o producție cu 200 kg, mai mult decît tși planificaseră inițial, iar de pe fiecare hectar cultivat cu grîu s-a obținut o producție cu 700 kg, mai mare decît cea planificată. Finala celui de-al X-lea concurs al echipelor artistice ostășești IN ULTIMA ZI La Lumina rampei, infanteriștii... Iată și ultima zi a finalei celui deal X-lea concurs al echipelor artistice ostășești. Ca și în zilele precedente, locurile din sala de spectacole a concursului au fost toate ocupate de un public care a răsplătit cu aplauze programul prezentat. Primii care s-au înfățișat în această zi au fost cei din echipa artistică ostășească a unei unități de infanterie. Sub conducerea locotenentului major Teodor Buia,ei s-au pregătit cu însuflețire în vederea prezentării unui program cît mai frumos, educativ și mobilizator. In prima parte a programului au fost oglindite momente din lupta glorioasă a partidului nostru. Tablourile sugestive, pe fondul unor cîntece revoluționare cîntate cu măiestrie de formația corală, scenetele susținute de orchestră, și-au croit drum spre inima spectatorilor nu numai prin subiectul lor luminos, dar și prin modul în care au fost executate de talentații artiști amatori ai unității de infanterie. Nu la același nivel a fost prezentată la lumina rampei partea a doua a programului, inspirată din viața ostășească. Deși s-a văzut străduința echipei de a se prezenta în bune condițiuni, realizarea unor numere din această parte a programului a lăsat de dorit. Tabloul coregrafic „Vin recruții“, de exemplu, deși avea la bază o idee bună și frumoasă, a fost interpretat, în unele părți ale lui, în mod nefiresc, declamativ, înțelegerea conținutului just a fost deseori îngreunată de texte mult prea lungite ; pe de altă parte, pauzele nejustificate puterea emoțională a tabloului, scădeau în ceea ce privește pe interpreți — dintre care amintim pe caporalul N. Rădulescu, pe soldatul fruntaș V. Ghețu și pe sergentul T. Buica — ei sînt tineri talentați, cu multe posibilități. Dacă pregătirii lor în timpul repetiții*>V ' ■’ lor se va acorda o atenție mai mare, ei vor culege numai aprecieri bune din partea publicului spectator, încă ceva despre echipa artistică a infanteriștilor : ea a dovedit o inițiativă bună, in pregătirea programului folosind decoruri simple, ușor de montat pe orice scenă, in căminele culturale sătești, la G.A.C., în tabere, pretutindeni unde artiștii amatori ai unității prezintă spectacole. ...apoi marinarii Ultimul spectacol al zilei, și al concursului pe armată, a fost prezentat de echipa artistică ostășească a unei unități de marină. Conducătorul echipei , plutonier-major Marin Hudițeanu, un nume bine cunoscut pe tărîmul activității cultural-artistice în Marina Militară. .Și cu spectacolul marinarilor, concursul a cunoscut de fapt o încheiere... la nivel. Echipele artistice ostășești aflate în sală au avut de învățat de la artiștii amatori marinari în ceea ce privește reflectarea marilor transformări revoluționare pe care le trăiește și regiunea unde se instruiesc ostașii respectivi și au avut de învățat în ceea ce privește oglindirea vieții militare, în chip sugestiv și mobilizator, prin texte și aranjamente muzicale originale. Intr-adevăr, vizionînd acest spectacol, trăiești din plin bucuria pentru anii noștri luminoși. Și în mod firesc te gîndești la legătura intimă care există între toate aceste cuceriri mărețe obținute sub steagul partidului și înalta misiune de apărător al patriei socialiste. Sceneta „In larg", de pildă. Ea redă emoționant, apropiat de sufletul ostașului, viața de pe navă. Nu-i ușoară munca marinarilor, dar cît este ea de frumoasă ! — ne-o transmit artiștii de pe scenă. In viața ostășească își găsesc expresia spiritul de întrecere, izvorît din dorința de a însuși cu mai bine meseria armelor, prietenia ostășească și ajutorul tovărășesc, prin care se manifestă strădania ca întregul efectiv să țină pasul cu cei din frunte, curajul și dîrzenia, perseverența și hotărirea, adincul patriotism, calități înalte care caracterizează militarii Armatei Populare. .Nava e în larg. Urmează să se execute trageri de luptă. Dar un mecanism se defectează. Un caporal se oferă și intră în cazan să remedieze în timpul cel mai scurt defecțiunea, cu toate că temperatura este ridicată. Defecțiunea este remediată și nava își îndeplinește la timp misiunea. Sceneta care oglindește acest episod însuflețește, convinge. Misiunea trebuie îndeplinită cu orice preț ! — acesta este mesajul ei. Dar nu numai scenetele au fost apreciate, ci și dansurile, și cîntecele, și textele. Un număr foarte reușit din program l-a constituit apariția gimnnaștilor, cu nelipsitele piramide. Prin acest număr plin de vigoare, marinarii au subliniat importanța călirii fizice în viața de ostaș. Să mai adăugăm că întregul program al echipei marinarilor a fost înfrumusețat de minunatul nostru folclor (soliști ca soldații C. Anastasiu și N. Țuchel s-au remarcat în mod deosebit) și a fost dinamizat de marșuri ostășești și cîntece patriotice executate cu mare măiestrie de formația corală. A fost un spectacol reușit, iar cei care au concurat cu talentul lor la realizarea lui, artiștii amatori ai unității de marină, sînt în proporție de 80 la sută militari de frunte Finala celui de-al X-lea concurs al echipelor artistice ostășești s-a încheiat. Fiecare spectacol prezentat avut meritele sale și anumite scăderi. Acum urmează ca juriul să-și spună cuvîntul. Rezultatele le vom publica în ziar, in zilele următoare. Locotenent-colonel L. TARCU Căpitan V. TF.ODOBESCU CORUL MARINARILOR (Fotoj M. Pojogeany]