Apărarea Patriei, martie 1964 (Anul 20, nr. 51-76)

1964-03-01 / nr. 51

Pentru patria noastră, Republica Populara Romîndi sI APARAREA PATRIEI r Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XX Nr. 51 (5444) Duminică 1 martie 1964 4 PAGINI — 20 BANI La instrucție și în aplicații SUCCESUL SE ASIGURĂ Încă din cazarmă Reușita unei aplicații tactice depinde mult de pregătirea anterioară, multilaterală, atît a personalului cît și a tehnicii din înzestrare. Acest lucru este bine cunoscut și militarilor din unitatea de artilerie „N“. Faptul este dovedit de însuflețirea cu care muncesc ei pentru ca la aplicația la care vor participa să obțină cele mai bune rezultate. Firește, pe un plan principal se situează pregătirea ofițerilor, mai ales în ce privește conducerea subunităților în „luptă“, in scopul rezolvării cu maximă operativitate a celor mai complexe misiuni. In această direcție, pe baza unui plan întocmit mai de mult, în unitate au avut loc activități instructive, teoretice și practice. La antrenamentul făcut cu comandanții de divizioane și statele lor majore, de pildă, participanții au fost antrenați în luarea oportună a hotărîrilor privind executarea misiunilor de foc, în determinarea în cel mai scurt timp a situației de radiație. Multe au avut de învățat participanții din exercițiile practice executate sub conducerea ofițerului Alex. Simion privind analiza situației de radiație, calculul dozei de radiație inhalată de personal la trecerea prin terenul infectat, ținerea evidenței situației de radiatie In unitate au fost organizate totodată exerciții demonstrative precum și alte activități practice cu comandanții plutoanelor de comandă, șefii de cercetare de la subunități etc. încă de la începutul anului de instrucție, dar mai cu seamă în luna februarie a.c., s-a dat cea mai mare atenție temeinicei instruiri a subunităților de cercetași-observatori, transmisioniști, calculatori, topografi, a ochitorilor și servanților ,s-a urmărit să se realizeze lucrul închegat în echipe și grupe in scopul folosirii tehnicii cu maximă precizie și rapiditate, iar militarii să fie în măsură să înlăture la ■""Ump" diferitele incidente de tragere. Pe această linie au fost obținute progrese evidente în toate subunitățile, dar mai ales în cele comandate de ofițerii M. Munteanu și G. Stoican. Este cunoscut rolul important al șoferilor în buna desfășurare a aplicațiilor. Sub conducerea ofițerilor M. Olani și Gh. Stănescu, șoferii din unitate au executat exerciții de conducere ziua și noaptea pe drumuri greu accesibile, exerciții de intrare în dispozitivul de luptă în timp scurt și de dispunere adăpostită a mașinilor. De curînd a avut loc și un marș în coloană, pe distanță mai mare, cu materialul de artilerie tractat. Iar în zilele următoare sînt prevăzute activități instructive din care șoferii să desprindă cît mai multe învățăminte privind asigurarea funcționării a mașinilor, respectarea neîntrerupte regulilor de circulație în coloană, asigurarea securității materialului pe timpul deplasărilor executate mai ales noaptea și în zori, peste liniile de cale ferată, la locurile înguste de trecere, în terenurile accidentate, la trecerea prin punctele populate etc. Muncind cu însuflețire, șoferii sînt hotărîți să facă tot ce depinde de ei pentru ca subunitățile să-și îndeplinească exemplar toate misiunile ce le vor primi. Intense pregătiri se desfășoară și în ceea ce privește asigurarea tehnico-materială. In ateliere, pe echipe, militarii mobilizați de comuniști muncesc cu avînt pentru punerea la punct a mașinilor, pentru pregătirea materialelor destinate a spori capacitatea de trecere în locurile grele. La materialul de artilerie au fost verificată atent funcționarea frînelor și a trenului rulor, au fost completate la toate piesele dispozitivele de iluminat noaptea. In ateliere și în subunități au fost confecționate huse la faruri, lanterne stop pentru remorci, fanioane, au fost pregătite lanternele necesare conducerii pe timp de noapte. S-a dovedit eficace măsura luată de comandant ca o comisie pe unitate formată din ofițerii cei mai competenți să verifice în amănunt starea tehnică a fiecărei mașini. Pentru o aplicație, ca și în luptă, sînt multe lucruri care trebuie prevăzute. Nu este admis a scăpa din vedere nici un amănunt, nici un aspect. Totul trebuie temeinic pregătit. In aceste zile și în sectorul spate, ofițerii, subofițerii și militarii în termen lucrează cu multă sîrguință pentru îndeplinirea misiunilor ce le au. Astfel a fost verificată starea bucătăriilor rulante, efectuîndu-se reparații unde a fost cazul, au fost luate măsuri multiple pentru a asigura prepararea la timp a hranei trupei pe timpul aplicației, au fost reparate îmbrăcămintea și încălțămintea militarilor. In subunități medicul a vorbit militarilor despre regulile de igienă ce trebuie respectate în aplicații, despre modul de consum a apei în afara unității, cum se pot preveni îmbolnăvirile etc. Rezultatele dobîndite dovedesc că militarii din unitate muncesc cu multă convingere, cu hotărîrea de a se prezenta în aplicație la înălțimea exigențelor actuale. Trebuie arătat că această stare de avînt general este rodul unei intense munci politice duse de comandanți și ajutoarele lor, de organizațiile de partid și de organizațiile U.T.M. din unitate. Pe baza sarcinilor trasate în adunările generale ale organizațiilor de bază de partid și ale celor U.T.M., comuniștii și utemiștii muncesc cu însuflețire, mobilizând și restul personalului să-și perfecționeze pregătirea, să studieze amănunțit regulamentele, să revadă prevederile instrucțiunilor privitoare la exploatarea tehnicii de luptă, să pregătească întreaga tehnică cu cea mai mare grijă. Lucrătorii politici, ofițerii comuniști, agitatorii țin în aceste zile cu militarii, pe grupe de specialități, convorbiri in care sînt relevate experiența pozitivă, învățămintele rezultate din aplicațiile anterioare, sarcinile care revin militarilor, cum trebuie să acționeze fiecare ostaș pentru ca în aplicația la care va participa să-și aducă întreaga contribuție. In cazarmă sînt pregătite cu grijă, așadar, succesele din aplicație. Există certitudinea că munca depusă va da roade pe măsura așteptărilor, că militarii vor folosi cu pricepere tehnica de luptă și armamentul din înzestrare, că artileriștii vor lupta să îmbogățească cu noi fapte demne tradiția frumoasă a unității. Locotentul-colonel. ASANDE1 In numărul de azi : DIN EXPERIENȚA ORGANIZAȚIILOR U.T.M.Preocupări, inițiative, realizări (pag. 2-a) Locotenent-colonel C. Botoncea — Era furtună pe mare ...(povestire) (pag. 2-a), Viorel Cosma — Spectacolul ■ grupului folcloric al Ansamblului de cîntece și dansuri al armatei (pag. 3-a), Știri militare externe (pag. 4-a) Compania a acționat bine (Prin telefon). Recent, compania de tancuri comandată de căpitanul Pavel Babeți a executat o aplicație tactică. Desfășurarea aplicației a scos în evidență gradul de pregătire a subunității, priceperea ofițerilor de a lua rapid hotărîri juste în rezolvarea situațiilor create. Comandantul companiei, de exemplu, a realizat în bune condițiuni asigurarea de luptă în raionul de dispunere a subunității, a adoptat apoi, pe timpul executării siguranței marșului, dispozitivul cel mai potrivit. Aceasta i-a permis ca la întîlnirea cu adversarul să-l devanseze în desfășurare și în deschiderea focului, dîndu-i-se astfel cîștig de cauză. De asemenea, justă a fost și hotărîrea pe care el a luat-o, pe baza datelor culese și transmise la timp de elementele de siguranță, de a străpunge din mișcare apărarea adversarului. Aplicația a mai scos în evidență și faptul că acțiunile plutoanelor în cadrul companiei, iar ale echipajelor în cadrul plutoanelor, au atins un stadiu apreciabil de omogenizare La bilanț, conducătorul aplicației a scos în evidență modul exemplar în care a acționat toată compania, spiritul de orientare, inițiativa, operativitătea dovedite în rezolvarea momentelor tactice de, comandantul ei Locotenent-major S.PICIORUȘ Locotenentul-major Gh. Boacă verifică pe fiecare militar din subordine cum și-a însușit operațiunile pregătitoare in vederea tragerii ce urmează să fie executată. Foto: AS POJOGEANV Rapiditate, pricepere Pe platou, militarii din compania comandată de căpitanul N. Bellea au început instrucția. Organizați pe echipe de lucru, ei cuplează vasele. Grupa sergentului S. Ilișan este prima care termină această operațiune. Urmează alte lucrări, mai grele decît prima. Sub conducerea nemijlocită a comandanților de grupe, militarii transportă cu repeziciune grinzile, care apoi sînt prinse de baza vaselor. Celelalte grupe lucrează la montarea berbecilor. Constructorii de poduri, soldații N. Cucu și C. Cantacuzino, transportă materialele de la locul de debarcare la plaja rîului. Derapiditatea instalării berbecilor depinde începerea baterii primei palee de piloți, încă un efort și portița este adusă în axul podului. Se dă comanda pentru baterea primei palee. Această operațiune pontonierii o exacută într-un timp scurt. Și următoarele palei sînt bătute la fel de repede. Deși muncesc de mii bine de 4 ore, militarii din anul întîi nu dau semne de oboseală. Ritmul de lucru crește progresiv, continuu. Aceasta este o garanție că în aplicația pentru care se pregătesc vor acționa cu măiestrie, dîrzenie și curaj. Locotenent-major M. GHEORGHIU TELEGRAMĂ Ministrului Apărării Naționale a Republicii Democrate Germane Tovarășul general de armată HEINZ HOFMANN Berlin Stimate tovarășe ministru. In numele militarilor Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne,și al meu personal, vă transmit dumneavoastră și prin dumneavoastră tuturor militarilor Armatei Republicii Democrate Germane cele mai cordiale felicitări cu prilejul celei de-a 8-a aniversări a Armatei Populare Naționale a Republicii Democrate Germane. Militarii Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne se bucură din inimă de succesele obținute de tovarășii lor de arme din Republica Democrată Germană în pregătirea de luptă și politică, în perfecționarea măiestriei lor militare. Cu acest prilej, vă urez dumneavoastră personal și militarilor Armatei Populare Naționale a R. D. Germane noi succese în întărirea capacității de luptă a unităților și marilor unități, pentru apărarea cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii din R. D. Germană, in interesul cauzei păcii și socialismului Ministrul Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne General de armată LEONTIN SALAJAN VEȘTI DIN ȚARĂ Extinderea mecanizării în minele de fier și cărbuni DEVA, 29 (Coresp. Agerpres). Minele de fier Teliuc și Ghelar, de unde se asigură o parte însemnată din minereul de fier necesar furnalelor de la Hunedoara și Călan, au fost dotate recent cu noi Utilaje . La Teliuc, în sectorul de extracție din carieră și în unele locuri de muncă din subteran, toate operațiile principale se execută mecanizat. In același timp exploatările miniere din bazinul carbonifer al Văii Jiului și uzinele de preparare a cărbunelui au primit de la începutul sesenalului mașini și utilaje în valoare de peste 360 milioane lei. Numărul transportoarelor cu rachete, al locomotivelor de mină, mașinilor de încărcat, mașinilor de perforat, ventilatoarelor de mină a crescut din 1959 și pînă acum cu peste 1 700. In minele Văii Jiului au fost introduse utilaje moderne cum sînt plugul de cărbune, combina cu tamburi, haveze, foreze pentru săparea suiturilor transportoare și altele, cu ajutorul cărora se obțin indicatori de exploatare la nivelul tehnicii mondiale. încărcarea mecanică în galerii reprezintă o creștere, pe întregul bazin, de 2,5 ori față de realizările din anul premergător desenalului. Extinderea mecanizării a permis ridicarea în continuu a productivității. Randamentul pe post a crescut față de 1959 cu 325 kg cărbune. Metodă eficientă de obținere a nutrețului verde pe timpul iernii La gospodăria agricolă colectivă din comuna Grindu, raionul Urziceni, regiunea București, a fost experimentată o metodă de obținere a nutrețului verde pe timpul iernii, cu ajutorul soluțiilor hidroponice (fără sol). Aceste soluții au fost preparate pe două căi : pe baza unor substanțe chimice și a îngrășămintelor organice, ambele prezentînd rezultate similare. La 12 zile, după ce semințele de orz, ovăz și porumb au fost puse la încolțit, s-a recoltat de pe fiecare metru pătrat o cantitate de 30 kg de masă verde, care a fost administrată în hrana păsărilor. Ca urmare a acestui fapt, în numai două săptămîni, producția de ouă s-a dublat. Dovedindu-se eficientă, s-au luat măsuri ca această metodă să fie răspândită și în alte unități socialiste. (Agerpres) Uzina „Republica“ din Capitala este una din marile întreprinderi metalurgice ale țării. Laminoriștii de aici produc țevi de metal de diverse dimensiuni pentru industrie, construcții, exploatări petroliere etc. In clișeu : Aspect din secția laminorul de 6 țoli Consultație urmată de film Pînă la data ținerii seminarului mai erau cîteva zile. Subofițerii care studiază istoria P.M.R. se pregăteau cu sîrg, aprofundau materialul bibliografic indicat. Pentru a-i ajutoi în înțelegerea profundă a unor probleme din tema prevăzută,, din inițiativa comitetului de partid a fost invitat un lector de la Academia Militară Generală care a expus în fața acestora o consultație despre luptele eroice ale muncitorilor ceferiști și petroliști din ianuarie-februarie 1933. După consultație, în fața participanților s-a prezentat filmul documentar „O aniversare glorioasă“ — evocare impresionantă a eroicelor lupte ale muncitorilor ceferiști și petroliști din acei ani, ceea ce a întregit cunoștințele subofițerilor. La seminarul care a avut loc, ei au dovedit combativitate, au dezbătut problemele pe bază de fapte concrete, Maior A. ANDREI MESAJUL adresat de tovarășul Ion Gheorghe Maurer Conferinței internaționale a tineretului și studenților pentru dezarmare, pace și independență națională de la Florența Răspunzind cu plăcere la rugămintea Comitetului internațional de pregătire al Conferinței internaționale a tineretului și studenților pentru dezarmare, pace și independență națională, doresc să adresez conferinței un călduros salut și să asigur pe toți participanții de profunda mea simpatie față de inițiativa dv. Problemele care formează obiectul dezbaterilor dv. sînt probleme arzătoare ale epocii noastre care afectează destinele tuturor popoarelor. Suprema garanție a păcii, necesitatea imperioasă pentru progresul material și spiritual al societății umane, este fără îndoială dezarmarea generală și totală. Totodată cauza păcii nu poate fi despărțită în zilele noastre de cauza independenței naționale a popoarelor. Rezolvarea pozitivă a acestor probleme vitale depinde în bună măsură de poziția și contribuția tineretului, viitorul omenirii. Pornind de la aceste considerente, Guvernul Republicii Populare Romîne a supus Adunării Generale O.N.U., încă din 1960, examinarea unor măsuri pe care fiecare stat în parte și organizațiile internaționale ar urma să le ia pentru promovarea în rîndurile tineretului a ideilor păcii, respectului reciproc și înțelegerii între popoare. La sesiunea a XVIII-a a Adunării Generale O.N.U., împreună cu alte 25 de delegații, delegația romînă a prezentat un proiect de Declarație internațională în această problemă care, conform hotărîrii adoptate, urmează să fie dezbătut în vederea elaborării finale la cea de a XIX-a sesiune a Adunării Generale. Sîntem convinși că principiile și idealurile înscrise în proiectul de Declarație prezentat la O.N.U. vor găsi înțelegere și aprobare din partea tuturor guvernelor ca și a organizațiilor de tineret din lumea întreagă. însăși conferința dv. constituie o manifestare a dorinței și a hotărîrii tineretului lumii de a trăi în pace într-o lume fără arme și războaie, în care fiecare popor să fie liber și egal în drepturi cu celelalte. Urez deplin succes conferinței în realizarea nobilelor sale țeluri, ÎNDEMNUL faptelor (Prin telefon). — Intr-un fel spus, și personalul atelierului de reparat tancuri și auto al marii unități se găsește de multe ori în situații „tactice“ complicate. Reparația rapidă și de calitate a mașinilor de luptă cere și aici, ca și cîmpul tactic, încordanarea minții și a brațelor. Nu de mult, spre exemplu, la conferința de partid, comandantul marii unități a adus mulțumiri comuniștilor de la atelier pentru modul cum au organizat munca și pentru exemplul personal de care au dat dovadă în toate situațiile. Se mai pot adăuga, ca argument, scrisorile primite de maiorul Romulus Vîlcu, șeful atelierului, de la comandanții de subunități în care se vorbește despre calitatea ireproșabilă a reparațiilor. Chiar și cîteva date statistice vin să întregească tabloul realizărilor. Planul reparațiilor pe anul trecut a fost îndeplinit în proporție de 108,7 sută, și au realizat ecola nomii în valoare de 140.000 lei și au fost brevetate 12 pe linie tehnică. Inovații De fapt, inovațiile acestea au avut un mare rol în îmbunătățirea calității lucrărilor. Și cînd ti se vorbește despre autorii acestor inovații, nu poți să nu reții faptul că o treime din cei care au primit anul trecut brevete sunt membri și candidați de partid. Două brevete de inovatori le-a obținut șeful atelierului. De fapt, el are dreptate cînd spune că în privința dezvoltării spiritului inovator faptele sînt cel mai bun agitator. Dorința de a ridica calitatea reparațiilor l-a determinat să proiecteze și să realizeze un banc de rodat motoare auto. Tovarășul Ion Baciu, electrician auto și de tancuri este unul dintre comuniștii care, pe lingă cîteva brevete de inovator, are satisfacția și a altor realizări! In fiecare an califică, la locul de muncă, 3 militari în termen în specialitatea de electrician auto. Cine discuți cu cei ce muncesc de zor în diferite secții, fiecare îți amintește despre întrecerea socialistă pentru reparații rapide și de calitate în care se află de citva timp cu toate celelalte ateliere de mari unități. Fiecare își afirmă hotărîrea de a face totul ca să cîștige întrecerea, iar faptele lor dovedesc din plin această hotărîre., Maior V. TEODORESCU SPRE OȚELĂRII -cantități sporite de metal vechi Potrivit prevederilor planului de stat, producția industriei metalurgiei feroase se apropie in acest an de prevederile pentru 1965 din planul de șase ani. îndeplinirea acestei sarcini, depinde în mare măsură de felul cum întreprinderile noastre siderurgice sînt aprovizionate continuu, ritmic, cu materiile prime necesare — printre care fierul vechi ocupă un loc însemnat. Intelegînd marea importanță a asigurării oțelăriilor cu cantități cît mai mari din această materie primă, oamenii muncii din patria noastră participă cu răspundere , de buni gospodari la larga acțiune de stringere a fierului vechi. La această acțiune patriotică iau parte cu insuflețire si militarii forțelor noastre armate. Datorită măsurilor organizatorice luate și muncii politice duse în rîndurile personalului din unitățile și formațiunile militare de către comandanți, organele politice, organizațiile de partid și cele de U.T.M., planul de predare a fierului vechi pe anul 1963, ce a revenit Ministerului Forțelor Armate, a fost îndeplinit și depășit. S-au predat totodată cantități apreciabile de metale neși feroase. In mod deosebit au contribuit la realizarea planului unitățile și formațiunile subordonate comandamentelor în care lucrează ofițerii C. Dabija, G. Scarlat și A. Ștefănescu, care au îndeplinit și depășit prevederile de plan pentru predarea fierului vechi, fontei și metalelor neferoase. Insă, anul trecut, în unele unități, cum sunt, de exemplu, cele subordonate eșalonului unde lucrează ofițerul G. Sîrbu, deși a existat posibilitatea să se realizeze cantitățile de metal vechi planificate, s-a predat numai 68 la sută din ceea ce era prevăzut în plan. In acest an, sarcinile de colectare și predare de metale vechi sînt mult sporite. „Fier vechi înseamnă metal nou“ — spun, pe bună dreptate, oțelarii. Ca și în anii trecuți, militarii forțelor noastre armate sînt hotărîți, la fel ca și toți oamenii muncii din patria noastră, să stringă cît mai multe metale vechi. De la începutul anului și pînă acum unele unități și formațiuni au și predat la I.C.M. cantități însemnate de metale vechi. In această privință, exemplul formațiunii unde lucrează maiorul N. Grigore este edificator : la cele 4.870 kg fier vechi și 1.300 kg metale neferoase predate de atelier de la începutul anului și pînă în prezent se mai adaugă 9.400 kg fier vechi strîns în timpul liber de către personalul unității. Rezultatele obținute pînă acum în această unitate au dat un nou impuls acțiunii pentru colectarea și predarea fierului vechi. Intr-o adunare generală a organizației U.T.M. ce a avut loc recent, marea majoritate a utemiștilor și-au reînnoit angajamentele individuale luate la începutul anului, îndeplinirea lor va duce la colectarea a mii de kilograme metale vechi peste angajamentele inițiale. Asemenea exemple sînt numeroase și ele dovedesc dorința fierbinte a militarilor de a sprijini munca avîntată a oțelarilor. Strângerea și predarea unor cantități cit mai mari de metal vechi constituie o obligație și o îndatorire patriotică a fiecărui militar. De aceea, acestei acțiuni trebuie să i se acorde o importanță deosebită. Planurile anuale de colectare și predare a fierului și altor metale vechi să fie cunoscute de întregul personal al unităților. Comandanții, organele politice, organizațiile de partid și organizațiile de U.T.M. au datoria să stabilească măsuri politico-organizatorice concrete pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan ce le revin pe anul 1964, pentru predarea la timp, in mod ritmic, a cantităților de metal strînse. Este indicat ca la sfîrșit de trimestru rezultatele îndeplinirii planurilor unităților de colectare și predare a metalelor să fie analizate temeinic de către comandanți, de către organele politice, problemele reieșite să facă obiect de dezbatere în cadrul organelor conducătoare de partid, in adunările generale ale organizațiilor de bază de partid și U.T.M., pentru ca în lumina concluziilor trase să se stabilească sarcinile ce revin comuniștilor și utemiștilor în această acțiune. Organizațiile de partid și cele de U.T.M. să desfășoare o muncă susținută de mobilizare a tuturor militarilor pentru a colecta tot metalul vechi din cazărmi, de pe terenurile de instrucție, din poligoane etc. Nimeni să nu treacă nepăsător pe lingă nici o bucată de fier vechi oricît de mică, fie chiar un șurub, o piuliță, ci să o ridice și să o predea pentru a fi trimisă la I.C.M. Este bine și necesar ca în fiecare unitate și formațiune să fie locuri anume destinate pentru depozitarea fierului și metalelor vechi, locuri pe care să le cunoască toți militarii. Merită să fie extinsă, peste tot unde se poate, metoda folosită în multe ateliere de reparații de a se stabili echipe permanente pentru colectarea spațiului și deșeurilor rezultate din procesul de producție. Organele tehnice și meseriașii din aceste ateliere să fie îndrumați să trieze cu grijă piesele uzate și care nu mai pot fi recondiționate. Se cere, de asemenea, comandanților, lucrătorilor politici și ofițerilor care lucrează în sectoarele tehnice sau în serviciile de spate să manifeste o preocupare permanentă în direcția identificării de noi surse de metale vechi. Sub conducerea organizațiilor de partid și valorificînd experiența acumulată, comitetele organizațiilor U.T.M. din unități și formațiuni să organizeze largi acțiuni consacrate strîngerii metalelor vechi. Exemplul celor ce se evidențiază și în acest domeniu să fie popularizat pentru a fi cunoscut și urmat. Creșterea continuă a producției de oțel este o cauză a întregului popor. Mai mult oțel înseamnă mai multe mașini-unelte și tractoare, mai multe autocamioane și nave, mai multe utilaje, mai multe bunuri pentru înflorirea și întărirea patriei, pentru bunăstarea celor ce muncesc. Să contribuim cu avînt, fiecare în locul în care muncim, la îndeplinirea acestei îndatoriri patriotice, să sprijinim pe oțelari în lupta lor pentru mai mult oțel ! In atenția comandanților, organelor politice, organizațiilor de partid și organizațiilor U. T. M.