Apărarea Patriei, mai 1964 (Anul 20, nr. 103-127)

1964-05-03 / nr. 103

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînâ t ★APARAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. II ANUL XX Nr. 103 (5496) | Duminică 3 mai 1964 | 4 PAGINI — 20 BANI Oamenii muncii din patria noastră au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai, manifestîndu-și bucuria pentru mărețele victorii obținute sub conducerea partidului în opera de desăvîrșire a construcției socialismului: prietenia frățească cu popoarele țărilor socialiste, solidaritatea cu clasa muncitoare internațională, cu forțele păcii și progresului din întreaga lume. Piața Aviatorilor, tradiționalul loc unde se desfășoară marile demonstrații ale oamenilor muncii din Capitală, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — „Proletari din toate țările, uniți-vă !“. Dedesubt se află urarea :,Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni !“. Portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piața, însoțite de urarea : „Trăiască unitatea și coeziunea mișcării muncitorești și comuniste internaționale !“. bunelor, străjuite Deasupra tinde steaguri roșii și tricolore, sînt înscrise chemările : „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă !“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre !“. Trăiască unitatea marii comunități frățești a țărilor sociale București, ca și pe întreg cuprinsul țării, au avut loc însuflețite demonstrații populare în cinstea Zilei solidarității internaționale celor ce muncesc. . In rînduri strinse, intr-o atmosferă de entuziasm, bucurie și optimism,, oamenii muncii din patria noastră s-au prezentat în dimineața întîiului de mai cu noi și importante succese în îndeplinirea hotărîrilor istorice elaborate de cel de-al III-lea Congres al partidului. Ei și-au exprimat dragostea fierbinte și devotamentul nemărginit față de înțeleptul nostru conducător — PARTIDUL MUNCITORESC ROMÎN, a cărui politică este pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale poporului nostru. Poporul nostru este mîndru că datorită înfăptuirii politicii partidului întemeiază pe aplicarea consecventă și creatoare a învățăturii marxist-leniniste, Romînia se înfățișează astăzi, în preajma celei de a XX-a aniversări a eliberării ei de sub jugul fascist, ca o țară înaintată, cu o economie socialistă unitară, cu o industrie și agricultură în plină dezvoltare, cu o cultură înfloritoare. Prin înflăcărate lozinci, scandate din mii și mii de piepturi, demonstranții și-au exprimat bucuria și satisfacția față de prosperitatea economică și social-culturală a țarii, care constituie o contribuție activă la întărirea sistemului mondial socialist, a forțelor socialismului Și păcii , întreaga lumeM liste ,-,Trăiască pacea și prietenia între popoare !“. Este ora 9. Miile de bucureșteni prezenți în piață pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai întîmpină cu aplauze îndelungi și urate pe conducătorii partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Colin Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Tuzu, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid și de stat se află și secretarul general al Federației Sindicale Mondiale, Louis Saillant. In tribune sînt prezenți numeroși invitați :. conducători ai organizațiilor de masă și ai instituțiilor centrale de stat, re Carele alegorice care înfățișau simbolic globul pămîntesc, înconjurat de o eșarfă roșie, pe care sta scrisă chemarea revoluționară „Proletari din toate țările, uniți-vă !“ exprimau sentimentele internaționaliste ale poporului nostru, profunda lui solidaritate frățească cu oamenii muncii de pe toate continentele. Oamenii muncii din țara noastră au adresat saluturi frățești poporului sovietic, constructor al comunismului, tuturor popoarelor care construiesc socialismul, clasei muncitoare, popoarelor din țările capitaliste care luptă pentru libertate, democrație, pace și progres social, popoarelor din țările coloniale și dependente care luptă împotriva jugului imperialist, pentru libertate și independență națională, și se bucură de aprobarea deplină unanimă a întregului nostru popor Declarația cu privire la poziția Partidului Muncitoresc Romîn în problemele mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Sub steagul marxism-leninismului, al internaționalismului proletar, poporul romîn și-a reafirmat cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai hotărîrea sa nestrămutată de a apăra pacea, cauza vitală a întregii omeniri. Sărbătoarea lui 1 Mai a fost un prilej de puternică manifestare patriotică a hotărîrii oamenilor muncii de a-și dărui cu însuflețire mereu crescîndă forțele creatoare cauzei socialismului, de a întîmpină cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei cu noi succese în opera de desăvîrșire a construcției socialiste, pentru continua înflorire a patriei noastre libere, independente și suverane — Republica populară Romînă( prezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor Capitalei, fruntași în întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință, și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sînt prezenți, de asemenea, numeroși oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă și alți membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piață intonează Imnul de stat al Republicii Populare Romîne. Mitingul este deschis de tovarășul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C. C. al P.M.R., prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații puternice. începe apoi marea demonstrație a oamenilor muncii din Capitală în cinstea zilei de 1 Mai, unirea de noizie a aanilor muncii in Casală si cinstea zilei de 1 mai in mmmmh.CELOR CE TURCESC, l U ® mTFE MUNCITORILOR DEP 1964 Tribuna oficială în timpul demonstrației oamenilor muncii din Capitală. 1 Mai muncitoresc. Răsună cu putere chemarea înflăcărată : „Proletari din toate țările, uniți-vă !" Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul romîn cinstește astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romnne adresează clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, intregului nostru popor un călduros salut și felicitări pentru succesele dobîndite în opera de desăvîrșire a construcției socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeților din alte țări care participă împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare și poporul nostru sărbătoresc in acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Romin și Partidul Social-Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forțelor patriotice antihitleriste și mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecției armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului romîn, trecerea la adunei transformări revoluționare în patria noastră. Victoriile grandioase dobindite în anii vieții sale libere insuflă poporului român o îndreptățită bucurie și încredere deplină în viitor. Economia națională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării. Desfâșurând larg întrecerea socialistă pentru a da viață angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi și însemnate succese in realizarea hotăririlor Congresului al III-lea al partidului. Avem satisfacția de a putea anunța că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporție de 103 la sută, realizindu-se o producție industrială cu peste 16 la sută mai mare decît în trimestrul I al anului trecut. Țărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc cu însuflețire pentru obținerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producției vegetale și animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime și satisfacerea necesităților de consum mereu crescînde ale populației. Oamenii de cultură, artă, știință aduc o prețioasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la avîntul științei și culturii. Oamenii muncii de la orașe și sate sînt conștienți că toate victoriile repurtate în opera măreață de construire a socialismului se datoresc politicii înțelepte a partidului, întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament încercatul Partid Muncitoresc Romîn și Comitetul său Central. Tovarăși, prieteni. Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. In acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pămîntului popoarele a 14 țări și-au luat o soarta în propriile uniuni făurind orînduire socială nouă. Datorită considerabilei sale forțe economice, politice și sociale, sistemul mondial socialist exercită o înrîurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obținute de Uniunea Sovietică în construcția desfășurată a comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însuflețesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării și asupririi, pentru eliberarea socială și națională, pentru democrație, pace și socialism. Poporul romîn, clasa muncitoare, Partidul Muncitoresc Român transmit un călduros salut frățesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste și muncitorești din toate țările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R.D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R.P.D. Coreeană, Mongolia, R. D. Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să dobîndească noi și însemnate succese în dezvoltarea economiei și culturii, în construirea socialismului și comunismului. Oamenii muncii din țara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate și simpatia lor frățească clasei muncitoare și maselor populare din țările capitalului, eroicelor partide comuniste și muncitorești din aceste țări, care luptă pentru interesele lor vitale, pentru pace și socialism. Poporul romîn adresează un salut călduros de simpatie și solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobîndirea și consolidarea libertății naționale, sprijină eforturile țărilor Asiei, Africii și Americii Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominație imperialistă, spre deplina lor independență economică. Apărarea păcii este cauza vitală a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuiește o nouă și viguroasă demonstrație a voinței arzătoare a oamenilor muncii, maselor populare celor mai largi de a a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat in viața internațională să fie consolidat și dezvoltat. Republica Populară Romînă promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenței pașnice în relațiile dintre țările cu sisteme social politice diferite, pentru rezolvarea problemelor internaționale litigioase pe calea tratativelor, înfăptuirea dezarmării generale, dezvoltarea relațiilor normale de prietenie și colaborare cu toate statele și popoarele. Suntem gata să acordăm întregul nostru sprijin oricăror inițiative care contribuie la destindere și la înlăturarea a tot ce poate crea încordare în diferite zone ale lumii. Principala chezășie a victoriei în lupta pentru apărarea păcii, pentru democrație și socialism este unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești. Comunitatea de țeluri, ideologia comună marxist-leninistă, solidaritatea internaționalistă, răspunderea în fața proletariatului internațional, a oamenilor muncii, a popoarelor lumii, unesc partidele comuniste și muncitorești într-o mare familie de partide frățești, formează baza trainică a coeziunii mișcării comuniste internaționale, a comunității țărilor socialiste. Dragi tovarăși și prieteni. Muncind cu hărnicie, abnegație și pricepere, poporul romîn obține succese remarcabile în lupta pentru realizarea mărețelor obiective ale planului de 6 ani, pentru înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a economiei naționale, pentru bunăstarea și fericirea sa. Totodată, prin realizările sale, poporul nostru contribuie la întărirea sistemului mondial socialist, a forțelor socialismului și păcii în întreaga lume. Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în construirea socialismului, în întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă ! Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea și coeziunea țărilor socialiste, a mișcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-leninismului ! Trăiască harnicul și talentatul popor romîn și patria sa socialistă ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn, Comitetul său Central Guvernul Republicii Populare Roșimîne ! Trăiască pacea în întreaga lume!