Apărarea Patriei, mai 1965 (Anul 21, nr. 47-50)

1965-05-07 / nr. 47

PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA POPULARA ROMÂNA ! AXTUT ^ AINULI AÄJ nutri pi .^ P1IICHOI vy pcili ivi DOUA DECENII DE LA VICTORIE ta 9 mai, împreună cu întreaga omenire, poporul român aniversează 20 de ani de la victoria asupra Germaniei hitleriste, eveniment de uriașă însemnătate istorică. In aceeași zi, poporul nostru sărbătorește împlinirea a 88 de ani de la proclamarea Independenței de stat, moment de importanță deosebită în procesul dezvoltării României moderne, a luptei sale pentru unitate națională și eliberare socială. Victoria asupra Germaniei hitleriste și a Japoniei militariste — înfrîntă cu cîteva luni mai tîrziu, în septembrie 1944 — a salvat omenirea de barbaria fascistă, a deschis noi perspective în lupta pentru pace, libertate și progres social. Al doilea război mondial a constituit o grea încercare pentru popoarele lumii, agresiunii impotrive care amenința fasciste ființa națională a multor popoare existența ca stat a numeroase țări, s-ai ridicat la luptă uriașe forțe sociale dintre cele mai diferite de pe glob tot ceea ce avea înaintat și omenirea. progresî și Expresia cea mai elocventă a conjugării eforturilor împotriva urgiei naziste a reprezentat-o înfăptuirea coaliției antihitleriste, a cărei forță hotărîtoare a fost Uniunea Sovietică. Cel de al doilea război mondial a fost deosebit de crîncen ; el s-a caracterizat printr-o încleștare de forțe și o amploare nemaicunoscută în decursul istoriei. Uriașele bătălii pe care glorioasa armată sovietică și armatele celorlalte țări din coaliția antihitleristă le-au purtat împotriva agresorilor s-au împletit cu lupta mișcării de eroică a rezistă." Im v - ~4.3 P. - /-.î r~4.V, ii teii Vă ttUUinociach K din țările cotropite, o luptă care a submîn aâ nat puternic mașina JK, militară hitleristă. Povara cea mai grea a războiului a n fost purtată de Uniunea Sovietică viteaza sa armată,și Pe frontul de răsărit. ■ hitleriștii au dirijat principalele lor forțe și mijloace militare. Eroicul popor sovietic, sub conducerea Partidului Comunist al Uniunii ““ Sovietice, s-a ridicat la luptă pe viață. și Pe Tammm moarte împotriva invadatorilor. Ostașii mmmmmm sovietici au dat lovitură după lovitură armatei hitleriste, împingînd-o spre catastrofă. Istoria universală va consemna pentru totdeauna, la locul de onoare, operațiile de mare anvergură efectuate de armata sovietică pe imense spații geografice, de la poalele Caucazului și malurile Volgăi pînă sub zidurile trufașului Reichstag, operații care au determinat cursul și deznodământul războiului în ansamblul său. Loviturile zdrobitoare date Germaniei hitleriste de armata sovietică, ca și succesele militare ale celorlalte puteri ale coaliției antihitleriste, au dat un puternic avînt luptei de eliberare a popoarelor subjugate de fascism. O activă contribuție la victoria asupra Germaniei hitleriste a adus-o poporul român. Masele populare au manifestat de la început ostilitate și ură împotriva războiului hitlerist, în care țara fusese tîrîtă contrar voinței și intereselor poporului. In General de armată ION TUTOVEANU adjunct al ministrului forțelor armate fruntea luptei împotriva acestui război odios și a dictaturii militaro-fasciste se afla clasa muncitoare, condusă de Partidul Comunist Român. In acele tragice împrejurări, cînd era în joc însăși ființa noastră națională, comuniștii, făcîndu-șî fără șovăire datoria față de popor, au fost sufletul luptei de eliberare împotriva ocupanților hitleriști și a slugilor lor din țară. Polarizînd în jurul clasei muncitoare toate forțele patriotice, realizînd o largă coaliție a partidelor și grupărilor interesate în scoaterea României din războiul hitlerist, folosind cu pricepere împrejurările favorabile create de succesele militare ale coaliției antihitleriste și, în primul rînd, strălucitele victorii ale armatei sovietice. Partidul Comunist Român a organizat și condus lupta maselor largi ale poporului pentru înfăptuirea insurecției armate victorioase din august 1944, care a deschis o nouă epocă în istoria României. In ziua memorabilă de 23 August 1944, dictatura militaro-fascistă a fost răsturnată, România s-a alăturat coaliției antihitleriste, însuflețită de înalte sentimente patriotice, întreaga armată română — în rîndurile căreia partidul desfășurase o intensă activitate politică — a întors armele împotriva cotropitorilor hitleriști. In numai opt zile, armata noastră și formațiunile de luptă patriotice au zdrobit trupele hitleriste din București și întreaga Muntenie, din Dobrogea, Oltenia, Banat, Crișana și sud-vestul Transilvaniei. După terminarea insurecției, armata română a luptat, alături de armata sovietica, în operațiile ofensive din partea de nord-vest a țării, pînă la eliberarea deplină a teritoriului patriei și apoi pe pamîntul Ungariei și Cehoslovaciei. Incepînd de pe Mureș și pînă în apropiere de Praga, armata română, cu un efectiv de peste 360 000 de oameni, a pătruns prin lupte în dispozitivul inamic peste 1000 km. Prin luptele purtate, trupele noastre au eliberat peste 3800 de localități, dintre care 53 orașe, au capturat aproape 118 000 de prizonieri și a provocat inamicului pierderi grele în oameni, armament, tehnică și alte materiale de război. Numeroase ordine pe întreaga armată, șapte ordine ale Comandamentului suprem sovietic, 21 de comunicate de război sovietice și multe alte documente ale vremii, cele peste 300 000 de ordine și medalii de război românești, sovietice și cehoslovace acordate luptătorilor români stau mărturie combativității și eroismului armatei române. Corpul de comandă al armatei noastre și-a dovedit pe frontul antihitlerist capacitatea de a concepe, organiza și desfășura operații ample, complexe, în ritm susținut, în teren greu, variat, în condiții vitrege de climă și anotimp, iar trupele au acționat cu măiestrie și iscusință împotriva inamicului. Prin spiritul de sacrificiu și vitejia lor, ostașii români au înscris o glorioasă pagină în cartea istoriei patriei. Văzînd în obținerea victoriei asupra fascismului una dintre principalele condiții pentru înfăptuirea năzuințelor sale arzătoare de progres social, pe drumul revoluției populare la 23 August începute 1944, poporul român participat la războaiul antihitlerist cu toate forțele și resursele sale. El răspuns cu entuziasm a chemării Partidului Comunist Român — „Totul pentru front, totul pentru victorie !", asigurând frontul cu tot ceea ce era necesar". Efortul economic al țârii noastre s-a cifrat la mai mult de un miliard de dolari (valută 1938). Drumul glorios al armatei române pe frontul antihitlerist a fost presărat cu mari jertfe de singe, pierderile noastre ridicîndu-se la peste 167 000 de oameni. In lupta comună împotriva Germaniei naziste s-au cimentat prietenia și alianța dintre popoarele român și sovietic, frăția de arme româno-sovietică. In amintirea poporului nostru vor rămîne veșnic vii eroicii ostași români si sovietici care și-au jertfit viața pentru libertatea patriei, la 9 Mai, un cald omagiu Aducînd eroilor săi, poporul român cinstește în același timp memoria tuturor celor Continuare in vag. 2-a mm CANTATA VICTORIEI Colonel NICOLAE TAUTL Sun$ s««ust, mai sună , Nu știu de-a fost Mai dornic așteptată, mai dornic auzită, întreaga omenire urca triumfătoare Din nopțile urgiei spre zarea însorită Sună gornist, mai sună ! E Volga frămintată, Tamisa, Sena veche cu Mississipi-n spume Și Oltul, viforosul, cu apa revărsată Au stins focul ce-aprins-a incendiul peste lume Gloanțele, pe rînd, le-am răsturnat în palmă, în gura țevii o creangă de măr înflorată și pe trupuri slăbite de marș și de armă am îmbrăcat zoriț o cămașă curată ! cîntare Nu in hlamidă albă ci-n salopetă albastru s-au îmbrăcat ostașii ce ieri treceau prin foc și-au prins tari să zidească mai naltă țara noastră cu fiecare schelă, cu fiecare bloc Iți mulțumesc azi, patrie, precum Un spic din lanuri brazdei mulțumește Căci tînăr sînt iar pasul de pe-acum Ni l-ai deprins să urce vulturește ! Nebiruit string armata în mîini, Drapelul tău îl port la piept cu mine, Oțelul tău și holdele de pîini, Le voi veghia așa cum se cuvine ! MUNCA AVINTATA IN INTIMPINAREA CONGRESULUI PARTIDULUI  intern la bilanțul inspecției care a avut loc la marea unitate In încăpătoarea sală sînt expuse tabelele și situațiile cu rezultate centralizatoare. Predomină litera B înscrisă cu roșu. Sînt întîlnite frecvent inițialele F. R. In acest grad lacome al calificativelor s-a concentrat in ultimă instanță întreaga muncă de zi cu zi a sute și sute de militari de toate funcțiile și gradele. Aceste inițiale exprimă succint, ca si cum s-ar raporta : ».misiunea a fost îndeplinită", roadele străduințelor comandanților și șefilor, ale organelor și organizațiilor de partid și a celor U.T.M., ale întregului personal din subunitățile de toate armele. Sînt rostite la bilanț de către președintele comisiei cuvinte de apreciere binemeritate. Numărul evidențierilor este mare, tot așa cum a fost și la bilanțul ținut pe unitatea unde am consemnat printre alții pe căpitanii Gh. Mare, P. Pralea, C. Cioacă, I. Ilieș, N. Lungu, locotenentulmajor Al. Paraschiv, locotenentul D. Pruteanu. Analiza ajunge curînd tot mai în profunzime. Cu exigență sînt arătate și unele carențe care au determinat ..satisfăcător“ existența cîte unui apărut singuratic pe tabelele centralizatoare. Apoi, firește, sînt arătate sarcinile pentru viitor. La sfîrșitul bilanțului inspecției, comandantul marii unități a exprimat satisfacția întregului personal că a putut prezenta, în preajma Congresului al IV-lea al partidului, un bilanț valoros. El a subliniat că cele realizate constituie un imbold puternic pentru ridicarea continuă a calității muncii și întărirea exigenței, astfel incît marea unitate să se prezinte in zilele Congresului partidului cu succese, pe măsura tuturor posibilităților și, a experienței acumulate Colonel E. COSTACIESC L n aceste zile, în ordinele pe unitate sînt consemnate tot mai multe fapte demne. Bunăoară, de curînd unui număr de 110 soldați le-a fost acordat titlul „Militar de frunte". Printre alții întîlnim numele soldaților N. Ionescu, Dan Romul, V. Dolha, M. Brînzaru, Gh. Tudor, care au obținut la toate categoriile de pregătire, numai rezultate bune și foarte bune. Un număr de 43 mecanici conductori, din batalionul de tancuri comandat de maiorul Zaharia Pjciu, și-au îndeplinit angajamentul, devenind specialiști de clasă, astfel că numărul acestora se ridică la 95 la sută. Hărnicia militarilor ,din această subunitate, este concretizată în realizarea pînă în prezent, a celor 500 motokilometri rulați peste normă, de. funcționare a tancurilor. Fiecare succes, obținut de ei constituie, o, garanție,..că angajamentul , luat, în cinstea Congresului partidului, ‘de" a cuceri titlul„Subunitate de frunte“, va fi realizări • Maior GH. ( O. MX C ,u fiecare, zi , de instrucție, militarii unității, înscriu noi își însemnate , succese , în munca , lor,, pe, care, le consacră mărețului eveniment, din viata partidului nostru. Congresul al.IV- lea. Iq. sălile de specialitate, în tancodrom,.în* poligoane...militarii au demonstrat. în . fața comisiei de la eșalonul superior gradul lor înalt de pregătire. Bilanțul rezultatelor a fost bun, ceea ce scoate în evidență, temeinica lor pregătire și, mai ales, dorința fiecăruia de a-și ridica neîntrerupt măiestria militară. Acest lucru s-a dovedit cu prisosință și plutoanele din care fac parte locotenentul-major M. Zaharia, locotenentul-major A. Soare și sergentul V. Hanganu, care au obținut calificativul foarte bine la trageri Corespunzător cerințelor ai acționat militarii din subunitatea comandată de maiorul A. Dezideriu la aplicația tactică executată recent. Despre avîntul , cu v care muncesc militarii din unitatea noastră , elocvent* vorbesc și rezultatele obținute .în lupta' pentru cucerirea'titlului de frunte. Nu de mult, acest’titUl aŭ fost cucerit de 70 grupe și 17 plutoane. CORESP. Militarii din divizionul comandat de maiorul Dumitru Dogaru muncesc cu însuflețire pentru a realiza în cele mai bune condiții sarcinile ce se revin din planul pregătirii de luptă și politice. La verificarea care a avut loc recent, 35 la sută din numărul militarilor ciclului întîi de instrucție au obținut titlul de frunte. Militarii de aci s-au angajat ca, în cinstea Congresului partidului, acest număr să fie dublat Maior PRIZER ZI de examen pentru obținerea calificării de clasă. Tancurile sînt aliniate la start, încep probele, practice. .Primul pornește caporalul Ilie Biolan. Stăpîn pe leviere, gradatul trece cu mare precizie, cu tancul peste podul cu cale. Mecanicul conductor cucerește secunde prețioase. Cînd a terminat proba, acele cronometrului aducau un timp cu 4 minute și 25 secunde mai puțin decite baremul pentru foarte bine. Este, intr-adevăr, un timp record. Caporalul Biolan a meritat , din plin felicitările comisiei. Urmează alți mecanici. Nici unul nu vrea să se lase mai prejos. Timpii stabiliți prin barem se supun voinței și priceperii tanchiștilor. Examenul de calificare de clasă constituie o bună verificare în vederea aplicațiilor tactice ce vor avea loc în curînd. Calificativele obținute dau garanția succeselor viitoare. După aproape 2 zile de verificări, 55 de mecanici conductori din unitate au obținut calificarea și insigna, de specialist clasa a 3-a. Tanchiștii de aci sînt hotărîți, să adauge la aceste, realizări noi succese ,în Cinstea, celui de-al IV-lea Congres al partidului. Căpitan C. LEON Calificativele bune și foarte bune predomină ■ Roadele entuziasmului colectiv . Dorința fiecăruia B Sporește numărul militarilor de frunte Cei care supun timpul Manifestări consacrate zilei de 9 Mai împlinirea a 20 de ani de la istorica victorie asupra Germaniei fasciste și aniversarea Zilei independenței de stat a României prilejuiesc desfășurarea unor manifestări variate. La Casele ofițerilor, cluburile de garnizoană, în unități și instituții militare de învățămînt se expun conferințe, au loc întîlniri cu veterani ai războiului antihitlerist, simpozioane, șezători literara in care este înfățișată lupta poporului român pentru cucerirea și apărarea independenței de stat a țării, contribuția României la înfrîngerea Germaniei naziste, însemnătatea politică a victoriei asupra hitlerismului. In Școala militară superioară de ofițeri „N. Bălcescu“ — ne informează căpitanul Șt. Salobda — au avut loc simpozionul „Participarea României la războiul antifascist“, montajul literar „De ziua victoriei“, seara tematică .,Războiul pentru cucerirea independenței României (1877—1878) oglindit în literatură“. La Casa ofițerilor din garnizoană, coloneii în rezervă D. Bogus și I. Berghea, veterani ai războiului antifascist, au vorbit cadrelor și familiilor acestora despre acțiunile Regimentului 19 infanterie în luptele duse pentru eliberarea Ungariei și Cehoslovaciei. Un alt corespondent voluntar ne relatează că în unitatea din care face parte, ofițerii E. Manta și Gh. Stănciulescu au făcut expuneri despre contribuția României la înfrîngerea Germaniei fasciste și despre războiul pentru cucerirea independentei de stat a României. In cadrul simpozionului intitulat „Armata R.P.R., continuatoarea eroicelor tradiții de luptă ale poporului român“ s-a organizat și o întîlnire a militarilor cu ofițeri participanți la războiul împotriva fascismului. Șezătoarea literară „Tradițiile de luptă ale armatei noastre populare — în creația scriitorilor contemporani“, care a avut loc la Casa ofițerilor din Bacău, s-a bucurat de succes — ne informează maiorul I. Bălu. In continuare a rulat filmul artistic „La patru pași de infinit“. Cu sprijinul muzicii militare din garnizoană a fost pregătit un montaj literar-muzical cu tema „Pe drumul victoriei“, iar echipa artistică a pregătit un program care va fi prezentat cu prilejul zilei de 9 Mai. In " sălile Muzeului Militar Central s-a extins sectorul consacrat Zilei Victoriei. Sînt expuse arme, documente, fotografii, obiecte personale, scrisori și caiete de însemnări care au aparținut unor militari și oameni ai muncii din țara noastră — care și-au adus contribuția generoasă la obținerea victoriei împotriva Germaniei hitleriste, Militari in vizită la o întreprindere industrială. Foto: M. POJOGEANU SESIUNE DE COMUNICĂRI consacrata aniversării a 20 de ani de la victoria asupra Germaniei hitleriste In sala de festivități a Muzeului de istorie a partidului din Capitală a avut loc joi sesiunea de comunicări a Academiei R.P.R., Institutului de istorie a partidului de pe lingă C.C. a. P.M.R., Academiei militare generale și Comitetului organizatoric al veteranilor de războ consacrată aniversării a 20 de ani de la victoria asupra Germaniei hitleriste Au luat parte generali si ofițeri, veterani ai luptelor împotriva Germaniei hitleriste, academicieni și alți oameni de știință, cercetători ai Institutelor de științe sociale ale Academiei R.P.R. și ai Institutului de istorea partidului de pe lângă C.C. al P.M.R., reprezentanți ai Academiei militare generale, cadre didactice și studenți ai Școlii superioare de partid „Ștefan Gheorghiu“. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de acad. Andrei Oțetea, directorul Institutului de istorie al Academiei R.P.R. Au prezentat comunicări prof. univ. Vasile Maciu, membru corespondent al Academiei R.P.R., despre „însemnătatea istorică a victoriei asupra Germaniei hitleriste“; Ion Popescu-Puțuri, directorul Institutului de istorie a partidului de pe lângă C.C. al P.M.R. — „Insurecția armată de la 23 August 1944 — punct culminant al luptei antifasciste, moment de cotitură în viața poporului român”; general-maior Constantin Popa — „Participarea armatei române la războiul antihitlerist, umăr la umăr cu armata sovietică“ ; prof. univ. Nicolae N. Constantinescu — „Efortul economic al României în războiul antihitlerist“ ; Paraschiva Nichita, șef de sector la Institutul de istorie a partidului de pe lingă C.C. al P.M.R. — „Mișcarea de rezistență a popoarelor împotriva fascismului și a agresorilor hitleriști“, iar prof. univ. Valter Roman comunicarea „Istoriografia burgheză despre cel de-al doilea război mondial“. (AgeKPîe#)