Apărarea Patriei, iulie-decembrie 1966 (Anul 22, nr. 27-52)

1966-10-19 / nr. 42

... ........1.11.IliL-nmr.’tff! topararea patriei *e ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA 8 pagini-ueü PENTRU PATRIA NOASTRA, REPUBLICA SOCIALISTA ROMÂNIA! 25 OCTOMBRIE ZIUA FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA UH octombrie este ziuI de sărbătoare Ê scumpă pentru pomuiorul nostru. Țara II își exprimă recluminoștința și respectul fatât de ostașii-eroi care, în urmă cu 22 de ani, după ce împreună cu formațiile de luptă patriotice au dus la izbîndă insurecția națională antifascistă, organizată și condusă de Partidul Comunist Român, au alungat, cot la cot cu ostașii sovietici, trupele fasciste de pe întregul teritoriu al patriei și au luptat cu aceeași vitejie în Ungaria și Cehoslovacia pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Sărbătoarea armatei - hotărîtă de partidul și guvernul nostru pentru ziua de 25 octombrie - este semnul înalt al cinstirii minunatelor noastre tradiții militare, al jertfelor ostășești închinate patriei, semnul prețuirii armatei noastre socialiste, în curgerea ei, istoria patriei noastre a adus pînă la noi - învățătură și imbold - rezonanța multor momente înălțătoare. Tradiții militare dintre cele mai frumoase am preluat noi, ostașii de azi, de la oștenii de ieri care au arcuit peste vremuri, de la Sarmizegetusa, Rovine, Vaslui, Calugăreni, Plevna, Grivița, Moroșești, de la București - leagănul insurecției din august 1944 - și pînă în Munții Tatra, podul imens al dragostei de țară, vitejiei și eroismului. Și ceea ce am moștenit cu demnitate și mîndrie, virtute și dîrzenie, a primit sensuri superioare, s-a îmbogățit nemăsurat de mult prin conștiința misiunii noastre : apărăm o țară socialistă înfloritoare, un popor în plin progres, stâpîn pe soarta ce și-a croit-o. Sîntem fiii Republicii Socialiste România, ostași ai armatei, creată și educată de partidul nostru comunist. Glasul conștiinței ostășești este iubirea nestinsă față de patrie și popor, atașamentul nețărmurit față de partidul comunist, conducătorul încercat al oamenilor muncii pe drumul luminos al socialismului, înaltul sentiment al patriotismului inspire mîndria cu care tînârul intră pentru întîia oară pe poarta cazărmii, îi da imbold să înfrunte asprimile vieții militare, îndeamnă pe militarii de toate gradele să nu precupețească nici un efort în pregătirea lor multilaterală pentru perfecționarea continuă a forțelor noastre armate, scut de oțel al cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii, al independenței și suveranității naționale. Prin, grija caldă a partidului, guvernului, a întregului popor, armata țării are tot ce este nevoie pentru a fi la înălțimea între- Continuare in pair. 7-a SUB TRICOLOR Au fost și întrebări mai grele la cumpene de dor și gînd, dar cu ostașii țării mele am mers intotdeauna-n Tind Cadența lar pe manUscris urca în sonuri triumfale și patria-mi trecea prin vis cu toate cintecele sale De zborul lor mi-am prins visaîndemn și scutimi sunt soldații si nu odată chiar etalarea Mi-a fost cu ei In aplicații. A stat In post de santinelă sub ploi de toamnă-n vintul crua ciad in a timpului nacelă cocorii se trăgeau spre sud. Cu fiecare contingent venit din zările albastre răspund un front și eu prezent sub tricolorul țării noastre. N. DUMBRAVĂ ! AV Desen de ff. POPESCU COMUNICAT In zilele de 12—14 octombrie a. c. a avut loc ședința plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a dezbătut propunerile în legătură cu majorarea pensiilor ți îmbunătățirea legislației cu privire la pensii. In cadrul discuțiilor au luat cuvîntul tovarășii : Ion Mărcuș, Tudor Ionescu, Ion Cotoi, Gheorghe Vasilichi, Gheorghe Mihoc, Ion Ioniță, Augustin Alexa, Constantin Doncea, Simion Țaigăr, Anton Breitenhofer, Constantin Nistor, Vasile Vaida, Ion Cosma, Ștefan Voicu, Suzana Gîdea și Manea Mănescu. Plenara a adoptat în unanimitate Hotărîrea cu privire la majorarea pensiilor, îmbunătățirea legislației pensiilor și instituirea pensiei suplimentare din contribuția salariaților. Plenara a hotărît ca proiectul de lege privind acordarea pensiilor de asigurări sociale de stat și a pensiei suplimentare din contribuția salariaților să fie publicat în presă și supus dezbaterii oamenilor muncii înainte de a fi prezentat Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. Plenara și-a exprimat convingerea că măsurile de majorare a pensiilor, precum și noua reglementare a pensionării în Republica Socialistă România — element însemnat al sistemului general de cointeresare materială a celor ce muncesc — vor duce la ridicarea nivelului de trai al pensionarilor și al familiilor acestora, vor constitui un important factor stimulativ în producția bunurilor materiale ți spirituale, asigurînd salariaților perspectiva obținerii la pensionare a unor venituri corespunzătoare, pe măsura contribuției aduse la dezvoltarea ți propățirea patriei noastre. La al doilea punct din ordinea de zi, plenara a ascultat o informare asupra activității externe a Partidului Comunist Român și a guvernului Republicii Socialiste România și a aprobat în unanimitate această activitate, politica externă a partidului și statului, care corespunde pe deplin intereselor poporului român, cauzei socialismului și păcii. La baza politicii externe a partidului și statului nostru se află activitatea multilaterală îndreptată spre dezvoltarea prieteniei frățești și a colaborării cu țările socialiste, spre întărirea unității și coeziunii sistemului socialist mondial, a mișcării comuniste ți muncitorești internaționale. Plenara a dat ci înaltă apreciere activității depuse de partid și guvern, schimburilor de vizite și contactelor pe linie de partid și de stat în scopul dezvoltării relațiilor de colaborare economică, politică, cultural-științifică cu toate țările, indiferent de orînduirea socială, pe baza respectării independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi și avantajului reciproc, precum și eforturilor îndreptate spre asigurarea securității în Europa și în lume, în sprijinul luptei împotriva politicii agresive a imperialismului, pentru salvgardarea păcii. Plenara a reafirmat solidaritatea deplină a poporului român cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru libertate, independență și reunificarea patriei sale, hotărîrea de a-i acorda în continuare întregul său sprijin material și moral-politic pînă la victoria deplină împotriva agresorilor. Ea a subliniat, de asemenea, hotărîrea partidului ți statului nostru de a-ți intensifica activitatea, alături de celelalte forțe iubitoare de pace din lume, pentru a determina încetarea definitivă și necondiționată a bombardamentelor americane împotriva R. D. Vietnam — stat liber, independent și suveran — pentru curmarea războiului agresiv dus de S.U.A. în Vietnam , poporul vietnamez să fie lăsat să hotărască singur, fără amestec străin, asupra destinelor patriei sale. Plenara a hotărît alegerea tovarășului Vasile Vîlcu ca membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. ți trecerea tovarășului Ludovic Fazekaș din rîndurile supleanților în rîndurile membrilor Comitetului Central. In încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C al P.C.R. CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU în încheierea plenarei C C. al P. C. R. Progresul economic neîntrerupt al țării - izvorul bunăstării întregului popor Aș dori ca, în încheiere, să mă refer la cîteva probleme în legătură cu ordinea de zi a plenarei Comitetului Central și a dezbaterilor care au avut loc. Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român a stabilit un vast program de măsuri în vederea continuării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrșire a construcției socialiste, a dezvoltării multilaterale a întregii noastre societăți. In centrul acestui program stă continuarea neabătută a politicii de industrializare socialistă, cheză șia creșterii în ritm susținut a forțelor de producție ale țării, a dezvoltării și perfecționării bazei tehnice-materiale noii orînduiri, a întăririi independenței și suveranității naționale, întregul nostru popor și-a însușit cu entuziasm hotărîrile Congresului și a trecut cu abnegație la îndeplinirea lor. Rezultatele obținute în primele trei trimestre ale acestui an — primul an al planului cincinal — constituie o vie ilustrare a avîntului și hotărîrii cu care oamenii muncii asigură, prin activitatea lor de zi cu zi, înfăptuirea programului elaborat de partid. Sarcinile de plan privind creșterea producției globale industriale au fost îndeplinite în proporție de 102 la sută, realizîndu-se un ritm descreștere de 11 la sută, față de aceeași perioadă a anului trecut. Ca urmare a activității susținute desfășurată de oamenii muncii, a măsurilor luate pentru îmbunătățirea organizării producției, a promovării tehnicii și tehnologiei moderne, a continuat să crească productivitatea pe această cale muncii, obținîndu-se peste 70 la sută din sporul producției industriale. A crescut eficiența întregii activități economice, au fost realizate importante economii la prețul de cost și beneficii peste plan. In general întreaga producție este superioară celei prevăzute în plan. Rezultate bune au fost obținute și în agricultură. Producția din acest an la principalele produse agricole depășește prevederile de plan. Concomitent cu creșterea producției industriale și agricole s-au înregistrat progrese însemnate în ridicarea nivelului de trai material și cultural al populației ale cărei venituri bănești au sporit în această perioadă cu aproape 13 la sută față de anul trecut. Aceste rezultate sînt rodul muncii însuflețite a muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor, a țărănimii, a oamenilor de știință și cultură care, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, desfășoară o intensă activitate creatoare în toate domeniile vieții economice și sociale, își consacră întreaga lor putere de muncă creație înfăptuirii politicii Partiidului Comunist Român. Realizările pe primele nouă luni în dezvoltarea economiei ne îndreptățesc să apreciem că am pășit cu succes la înfăptuirea planului, că prevederile științific fundamentate ale cincinalului, proporțiile sale, sînt juste și pe deplin corespunzătoare posibilităților reale de care dispunem — ceea ce ne dă garanția că vor fi îndeplinite în totalitatea lor. In prezent, principala noastră sarcină este de a îndrepta toate forțele pentru îndeplinirea planului pe 1966 în toate compartimentele și a crea condițiile necesare trecerii la realizarea planului pe anul viitor. Aș vrea să subliniez, cu acest prilej, importanța deosebită pe care trebuie să o acordăm investițiilor — domeniu unde există unele rămîneri în urmă în execuția lucrărilor de construcții-montaj și în punerea în funcțiune a noilor capacități. Se impune concentrarea tuturor eforturilor pentru realizarea planului de investiții — problemă centrală a dezvoltării economiei naționale, atît în anul 1966, cit și pe întreaga perioadă a cincinalului, întreaga politică a partidului nostru, de făurire și dezvoltare a noii orînduiri, de creștere continuă a potențialului economic al patriei, de sporire a avuției materiale și spirituale a societății noastre, este subordonată scopului fundamental al ridicării sistematice a bunăstării poporului. Procesul de edificare socialistă, realizările pe care oamenii muncii le obțin in toate domeniile de activitate — în industrie, agricultură, în dezvoltarea științei și culturii, pe tărîm social — constituie temelia sănătoasă și sigură a progresului continuu al întregii țări, a sporirii permanente a posibilităților statului socialist de a asigura populației un nivel de trai și un grad de civilizație tot mai înalt. După cum se știe, numai în perioada 1959—1965, veniturile din salarii ale populației au crescut de peste 2 ori, în principal pe seama sporirii salariului nominal care, anul trecut, a fost cu 42 la sută mai mare decît în 1959. Paralel cu acțiunile periodice de majorare generală a salariilor, a fost lărgită continuu sfera asigurărilor sociale, cheltuindu-se în acest scop fonduri însemnate din bugetul statului. In prezent, aproape un milion de persoane beneficiază de pensii sau de ajutoare sociale. In același timp, statul socialist alocă anual sume tot mai mari pentru îmbunătățirea continuă a condițiilor de locuit, pentru satisfacerea necesităților populației în domeniul învățămîntului și culturii, al sănătății și prevederilor sociale, al odihnei, precum și pentru alte acțiuni de ordin social-cultural. In acest an, cheltuielile social-culturale se ridică la 23,6 miliarde lei, ceea ce reprezintă Continuare in pag. 2-a Tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer au sosit la Moscova Luni la amiază au sosit la Moscova tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretar general al C. C. al P.C.R., Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G. G. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, împreună cu general-colonel Ion Ioniță, membru al C.C. al P.C.R., ministrul forțelor armate, care, la invitația C.C. al P.C.U.S. și a guvernului sovietic, fac o vizită prietenească în Uniunea Sovietică. La sosirea pe aeroportul Vnukovo, oaspeții români au fost întîmpinați de Leonid Brejnev secretar general al C.C. al P.C.U.S. Alexei Kosîghin, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., Nikolai Podgornîi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., Dmitri Poleanski, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Andrei Gromîko, membru al C.C al P.C.U.S., ministrul afacerilor externe al U.R.S.S., mareșalul Uniunii Sovietice Andrei Greciko, membru al C.C. al P.C.U.S., prim-locțiitor al ministrului apărării al U.R.S.S., și alți conducători de partid și de stat sovietici. Au fost prezenți, de asemenea, Teodor Marinescu, ambasadorul Republicii Socialiste România în Uniunea Sovietică, și membri ai Ambasadei române la Moscova, Corespunzător hotărîrii luate de Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român de a se publica in presă și supune dezbaterii maselor largi de oameni ai muncii proiectul de lege a pensiilor, ziarele de duminică 16 octombrie a.c. au publicat Proiectul de lege privind acordarea pensiilor de asigurări sociale de stat și a pensiei suplimentare. Cititorii ziarului ,,Apărarea patriei“ pot adresa redacției opiniile, propunerile și sugestiile lor in legătură cu prevederile acestui document,