Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1972 (Anul 28, nr. 1-26)

1972-01-05 / nr. 1

★ țWVyw» - PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA! ^Apărarea patriei m{ mxl]| ^ |f | -11 ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI PORTELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA » PWMN|-1 lEU A ea început un nou an de muncă. Primele vești venite din țară, din uzine, de pe șantiere, din unități militare ne spun, prin faptele ce le înfățișează că, precum a sunat urarea ce ne-am adresat-o și am adresat-o cu toții patriei, semne bune anulate. Purtăm calde în inimi, în acest început de an, cuvintele adresate nouă, tuturor, de tovarășul Nicolae Ceaușescu în mesajul său : „începem anul nou cu deplină încredere în forțele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres". Prefigurate în documente de partid și de stat, marile obiective ale lui 1972, pe toate coordonatele vieții economice și sociale, vor deveni realitate prin hărnicia, fermitatea și elanul întregului popor care, cu abnegație și neclintită fermitate, dă viață politicii partidului convins fiind că numai așa își înalță patria, își împlinește aspirațiile sale fierbinți de prosperitate, idealurile socialiste. Chezășie și izvor nesecat de optimism și încredere sînt marile înfăptuiri din cei peste 25 de ani de edificare socialistă, însuflețitoarele rezultate cu care s-a încheiat 1971, primul an al cincinalului socialiste multilateral construcției dezvoltate. Pentru militarii de gradele constituie un prilej toate de legitimă mîndrie și un puternic imbold în muncă înalta apreciere a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, că „La aceste rezultate și armata a adus o contribuție foarte însemnată“. Călduroasele felicitări ale conducerii de partid și de stat adresate întregii armate — de la ministru pînă la ultimul ostaș — de către tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru rezultatele bune în pregătirea de luptă și politică au avut un profund ecou în inimile și conștiința întregului personal al forțelor armate. Ele bucură și obligă deopotrivă. Bucură pentru că noi, militarii, vedem în ele dragostea, atenția și încrederea pe care partidul, guvernul, întregul popor se manifestă față de armată. Obligă în sensul datoriei noastre de onoare de a nu ne cruța eforturile, de a face totul pentru a merita pe deplin grija care ni se poartă, încrederea și aprecierea ce pi se acordă. Conștientă de rosturile ei adinei în apărarea independenței și suveranității naționale, a cuceririlor revoluționare, participarea la opera ce-o înînfăptuiește poporul, în plămădirea omului nou, oștirea noastră imprimă cadenței sale în pregătirea de luptă și politică, în întărirea ordinii și disciplinei, în îndeplinirea tuturor misiunilor sale o sporită intensitate. Este voința unanimă a tuturor armelor, a ofițerilor, maiștrilor militari, subofițerilor și ostașilor de a dobîndi asemenea rezultate care să marcheze o creștere substanțială a capacității combative a subunităților, unităților și marilor unități. Ideologia noastră, ca și experiența istorică a revoluției și construcției socialiste, ne înarmează cu adevărul că, atît în procesul edificării noii orînduiri cit și în apărarea ei, rolul hotărîtor îl au oamenii, angajarea lor deplină în muncă și în luptă. Iar afirmarea acestui rol depinde de înalta lor conștiință socialistă. Spre dezvoltarea acestei conștiințe, spre adâncirea convingerilor lor comuniste, spre perfecționarea lor spirituală și etică ne orientează eforturile programul educației comuniste adoptat de partid. Acționînd în spiritul acestui program, străbătut de patos revoluționar și patriotic înălțător, comandanții, organele și organizațiile de partid și U.T.C. vor amplifica dimensiunile factorului decisiv al capacității combative a armatei — omul, luptătorul cu inimă fierbinte, viteaz, gata de orice sacrificiu pe drumul datoriei, pătruns de un activ spirit de răspundere, investind la postul său vigoare, inteligență, pricepere și inițiativă. Valorile umane, amplificate și consolidate prin educație de zi cu zi, se afirmă plenar într-un cadru care le stimulează prim exigență, prin sarcini ce le solicită intens, prin încurajarea a tot ce este pozitiv și combaterea severă a neajunsurilor. Ceea ce înseamnă ca pe terenul de instrucție, în sala de specialitate, un poligon, ca și pe șantier, să constituie elemente caracteristice organizarea minuțioasă, antrenarea efectivă a tuturor la lucru, conferirea de conținut bogat și util fiecărei activități, folosirea la parametri corespunzători a timpului, generalizarea operativă a metodelor și modalităților eficiente. Firește, sînt multe altele de care trebuie ținut seama, cerințe de împlinit, stipulate în regulamente sau învederate de experiență. Socotim însă că e bine de subliniat acum, la început de an, și nu numai acum, rolul entuziasmului, al romantismului revoluționar și ostășesc, însoțitoare inspirate ale armatei noastre populare. Pe valul lor tineresc se vor ridica, sporind aureola drapelelor unităților, noi militari și subunități de frunte, noi maeștri ai tragerilor precise și ai specialităților, se vor naște noi și noi fapte care să îmbogățească tradițiile cu care ne mîndrim și prin care armata și-a dobîndit dragostea și prețuirea poporului. Armata pășește în noul an ferm hotărîtă să obțină noi și însemnate succese, atît în ridicarea capacității sale combative, cît și în îndeplinirea sarcinilor încredințate pe marile șantiere ale economiei nationale. Ea va „APĂRAREA PATRIEI" (Continuare în vag. a ViI-a) ÎNCEPUT DE AN FELICITĂRI CU PRILEJUL ANULUI NOU adresate tovarășului Nicolae Ceaușescu, conducerii de partid și de stat de către reprezentanții Forțelor Armate Joi la amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Comandantul suprem al Forțelor noastre Armate, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, a primit, la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, pe membrii conducerii Ministerului Forțelor Armate, comandanți de unități și mari unități, secretari ai consiliilor politice și comitetelor de partid din armată, veniți să transmită urări de Anul Nou tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți conducători de partid și de stat luînd cuvîntul cu acest prilej, generalul de armată ION IONIȚĂ, ministrul Forțelor Armate, a spus : Permiteți-mi, vă rog, să exprim, în numele celor de față, în numele întregului personal al Armatei noastre populare, al meu personal, adinca emoție și marea bucurie de care sîntem stăpîniți la fiecare intilnire cu dumneavoastră și cu ceilalți conducători de partid și de stat. Permiteți-mi, totodată, să raportez acum, în prag de an nou, că, pe drumul datoriei ostășești, militarii de toate gradele sînt unanim însuflețiți de cele mai profunde sentimente de dragoste și recunoștință față de dumneavoastră, secretarul general al partidului, președinte al Consiliului de Stat și Comandantul nostru suprem. Eminenta dumneavoastră personalitate de conducător de partid și de stat, clocotitoarea și rodnica activitate revoluționară pe care o desfășurați, înalta responsabilitate cu care vegheați asupra destinelor poporului, grijă părintească cu care vă preocupați de oștirea țarii insuflă întregului popor, fiilor săi în , i. f.' încredere nețărmurită in viitorul strălucit al României socialiste — patria noastră liberă, independentă și suverană. Oamenii muncii încheie cu un bilanț bogat primul an al cincinalului construcției societății socialiste multilateral dezvoltate. Acest an, marcat de glorioasa aniversare a semicentenarului partidului și adoptarea programului de educație comunistă a maselor, elaborat de dumneavoastră, a inscris — in cronica edificării vieții noastre noi — fapte mărețe pe frontul muncii, al creației materiale și spirituale. Raportăm că armata populară, făurită, educată și condusă de partid, a mers și merge — așa cum ii este menirea— în cadență cu întregul popor ; ea nu cunoaște altă năzuință mai presus decît slujirea cu abnegație a intereselor națiunii socialiste române, a cauzei partidului nostru comunist, înfăptuirea fără preget a misiunilor încredințate. Comandanții, organele și organizațiile de partid și ale U.T.C., întregul personal și-au consacrat forțele și priceperea spre a îndeplini ordinul dumneavoastră ca toate unitățile să obțină rezultate superioare în pregătirea de luptă și politică. In spiritul concepției partidului nostru cu privire la apărarea patriei de către întregul popor s-a adincit colaborarea cu detașamentele înarmate ale oamenilor muncii din țara noastră — gărzile patriotice. Dînd viață sarcinii pe care ne-ați trasat-o, de a îmbina armonios pregătirea militară cu participarea la munca economiei naționale, pe șantierele armata și-a amplificat contribuția la realizarea că mulțumesc pentru urările ce mi le-ați adresat, pe care le consider adresate conducerii de partid și de stat, întregului nostru partid — organizatorul și conducătorul întregii activități de construcție socialistă din țara noastră, deci și armatei noastre socialiste. Încheiem anul 1971 cu rezultate bune în dezvoltarea economico-socială a țării. La aceste rezultate și armata a adus o contribuție foarte însemnată. După cum vedeți, încep cu contribuția adusă la dezvoltarea economiei deoarece, pînă la urmă, forța țării noastre, întărirea capacității de apărare a țării, creșterea bunăstării poporului stau în dezvoltarea economiei naționale. Armata noastră, primind misiunea de bază de a fi apărătoarea cuceririlor revoluționare, a independenței și suveranității patriei, a depus și depune o activitate intensă în diferite domenii ale economiei, îndeosebi în domeniul realizării vastului program de investiții, de irigații și chiar de dezvoltare a agriculturii. De aceea, vorbind de rezultatele pe care poporul român — muncitorimea, țărănimea intelectualitatea — le-a obtinut in acest an, nu putem să nu menționăm și contribuția pe care armata țării a adus-o la aceste realizări doresc, de aceea, să exprim și armatei felicitările cele mai călduroase pe care le-am adresat muncitorilor, țăranilor și intelectualilor cu prilejul Anului Nou, pentru dezvoltarea economiei în 1971. Dar misiunea de bază a armatei este de a fi permanent gata de a apăra cuceririle revoluționare, viața pașnică din patrie. Apreciez în mod deosebit felul în care comandanții — de la ministru pînă la comandantul de grupă — își îndeplinesc misiunea de a instrui și pregăti armata noastră în toate domeniile de activitate, felul in care ostașii români se străduiesc să-și ridice continuu nivelul pregătirii de luptă și politice. Cu prilejul Noului An, doresc să vă adresez tuturor, începînd de la ministru pînă la ultimul ostaș, felicitările cele mai călduroase ale conducerii de partid și de stat pentru rezultatele bune obținute în pregătirea de luptă și politică. Programul pentru anii viitori este foarte vast — atît în domeniul economic, cît și în domeniul ridicării nivelului conștiinței socialiste a întregului popor, deci și a armatei noastre. In acest context, trebuie deci văzut și programul de ridicare a nivelului pregătirii de luptă și politice a forțelor noastre armate. Partidul și guvernul nostru se străduiesc să obțină rezultate cel mai bune în dezvoltarea relațiilor internaționale, în promovarea unei politici de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Facem totul pentru a contribui la pace în lume , dar permanent trebuie să ne fie clar că atît timp cît în lume se menține politica imperialistă și colonialistă este necesar să avem o armată puternică, pregătită în orice moment pentru a-și face datoria față de popor, pentru a apăra patria. Iată de ce, vorbind de preocupările pentru dezvoltarea economiei, culturii și științei, ridicării bunăstării poporului, nu trebuie să uitați nici un moment îndatorirea principală pe care o aveți, de a vă preocupa și a face totul pentru a menține armata noastră la un nivel corespunzător de pregătire de luptă și politică Sperăm că anul viitor și anii ce vin vor duce la noi succese în politica de pace, la consolidarea securității europene, la lichidarea conflictelor militare, la creșterea rolului organismelor internaționale și menținerea păcii. Dar noi să nu uităm nici un moment că, fiind membri ai Tratatului de la Varșovia, trebuie să întărim colaborarea cu armatele țărilor membre, ci armatele tuturor țărilor socialiste ; de a ne pregăti și a fi gata, dacă va fi nevoie, să ne facem datoria față de patria noastră, față de aliații noștri, față de cauza socialismului în lume. Am adinca încredere — și exprim prin aceasta încrederea conducerii noastre de partid și de stat va că și în viitor armata noastră răspunde întotdeauna înaltei misiuni pe care i-au acordat-o partidul, guvernul, Consiliul de Stat, întregul nostru popor, că ea va fi gata întotdeauna să-și facă datoria în toate domeniile. Doresc să vă urez dumneavoastră, tuturor ofițerilor, subofițerilor și soldaților armatei socialiste române, succese tot mai mari în toate domeniile de activitate, multă sănătate " La mulți ani, tovarăși . Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU $A VALORIFICĂM INTEGRAL ȘI DIN PLIN fiecare oră din program împreună cu militarii din celelalte arme, artileriștii au pășit în noul an cu hotărîrea fermă de a se perfecționa, folosind cu randament maxim zilele și orele de instrucție, pentru a îndeplini cerința pusă de Comandantul suprem de a obține rezultate bune în întreaga activitate ostășească. Seriozitatea și răspunderea cu care muncesc au dovedit-o recent și artileriștii subordonați locotenenți-coloneilor Mita și Roman Simion, ai coloneilor I. Bibescu și M. Agapie, care au acționat exemplar la aplicațiile cu și fără trageri de luptă desfășurate în condiții grele de teren și stare a vremii. Perioada scurtă care a mai rămas din acest ciclu de instrucție este hotărîtoare pentru realizarea deplinei închegări a statelor majore și a subunităților de artilerie. în acest timp au loc aplicații tactice, trageri de luptă, antrenamente în conducerea focului și de specialitate. Este esențial acum ca toate aceste activități să fie desfășurate cu maximum de eficacitate, valorificîndu-se din plin experiența comandanților și a ajutoarelor lor, a organelor și organizațiilor de partid, folosind intens baza materială existentă, toate acele posibilități care asigură obținerea de rezultate valoroase. Timpul disponibil limitat relevă de la început necesitatea organizării minuțioase a muncii, a conducerii chibzuite și hotărîte menite să orienteze la timp și să îndrume înfăptuirea cu prioritate a principalelor sarcini de instruire și educare a trupelor. Intre acestea, la loc de frunte se situează perfecționarea pregătirii tactice a subunităților pentru a fi apte să îndeplinească orice misiuni si s-ar încredința, să sprijine oportun și eficace acțiunile infanteriei și tancurilor în toate formele luptei. Pe această bază, avînd subunități bine instruite, cu gradați și soldați antrenați să traducă în fapt cu precizie și promptitudine îndatoririle regulamentare de luptători, se pot obține succese importante în creșterea capacității de luptă a unităților. In procesul instruirii subunităților de artilerie se continuă cu perseverență, zi de zi, acțiunea pentru reducerea continuă a timpului necesar deschiderii focului și efectuării manevrei. Dar competiția cu secundele și pentru încadrarea în baremele de precizie nu poate fi limitată la cercul pregătirii elementelor și a materialului pentru tragere. In egală măsură este hotărîtor să fie înfăptuite la timp toate măsurile de asigurare de luptă, să fie realizate lucrările genistice și de mascare etc. Orice simplificare sau ușurare în instruirea militarilor ca și orice neglijare a cerințelor luptei moderne sînt profund dăunătoare. Rămînerea în urmă la unele operațiuni anulează, de cele mai multe ori, avantajul cîștigat prin secundele smulse baremelor. Rezultatele bune într-o aplicație tactică sau calitatea superioară a unei trageri de luptă sînt consecința îndeplinirii integrale a îndatoririlor de luptător de către toți militarii, dar și a înfăptuirii în volum complet a tuturor activităților pregătitoare cum sînt antrenamentul prealabil al subunităților, pune Colonel GHEORGHE IONITA (Continuare in pag. a II-a) (Continuare in pag. a Ill-a) Primirea de către ministrul Forțelor Armate, general de armată Ion Ioniță, a atașaților militari acreditați in România Miercuri, 29 decembrie, ministrul Forțelor Armate, general de armată Ion Ioniță, a primit pe atașații militari acreditați în țara noastră care au prezentat felicitări cu prilejul aniversării Republicii Socialiste România și al Anului Nou. Au fost de față adjuncții ministrului Forțelor Armate, generali și ofițeri superiori. Au prezentat felicitări atașatul militar, aero și naval al R. P. Polone, colonel Josef Pietrzykowski, atașatul militar, aero și naval al R. P. Chineze, Lin Cien, atașatul militar, aero și naval al U.R.S.S., colonel Alexandr F. Musatov, atașatul militar, aero și naval al R.S.F Iugoslavia, colonel Branko Damjanović, atașatul aero al S.U.A, colonel Winthrop W. Wildman, atașatul militar, aero și naval al Greciei, colonel Demetrios Kalisas, atașatul militar, aero și naval al R. D. Germane, colonel Horst Reutling, atașatul militar și aero al R. S. Cehoslovacia, colonel Andrej Faglie, atașatul militar al S.U.A., colonel Frederick C. Dahlquist, atașatul militar, aero și naval al R.P.D. Coreene, colonel Ion Ghinean, atașatul militar și aero al R. P. Ungare, colonel Endre Toth, atașatul militar, aero și naval al Turciei, colonel Burhan Alukan, atașatul militar, aero și naval al R. P. Bulgaria, colonel Nedko Dimitrov, atașatul militar și naval al Marii Britanii, locotenent-colonel Gerald A. Gilhead. Ministrul Forțelor Armate a mulțumit pentru felicitările prezentate: Decanul atașaților militari, colonelul Josef Pietrzykowski, a exprimat, în numele atașaților militari, mulțumiri pentru prilejul ce li s-a oferit și a urat conducerii Ministerului Forțelor Armate, generalilor, ofițerilor, tuturor militarilor români noi succese in îndeplinirea misiunilor ce le sînt încredințate. Primirea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială EVEnimentELE INTERNE Puternică, de nezdruncinat, ca o uriașă forță care țotențează toate energiile poporului român, s-a manifestat și în aceste zile coeziunea națiunii noastre socialiste în jurul Partidului Comunist Român, a conducătorului său, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Oamenii muncii manifestă o deplină încredere în politica marxist-leninistă a partidului și sînt ferm hotărîți să traducă neabătut în viață această politică. Exprimînd sentimentele cele mai nobile, năzuințele fierbinți ale poporului, secretarul general al partidului și președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, sublinia în cuvîntarea rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou : „Sînt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate". Baza trainică a acestor viitoare și certe izbînzi o constituie, In primul rînd, remarcabilele succese ale anului 1971, și nu numai acestea, ci întreaga sumă a biruințelor pe care clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate le-au obținut în anii construcției socialismului. Ceea ce anul 1971 a adus în mod deosebit în cununa realizărilor este faptul că va rămîne în istoria țării ca anul în care am pășit într-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale, etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate inaugurată de cincinalul 1971—1975. O etapă care înseamnă dezvoltarea impetuoasă a forțelor de producție, perfecționarea continuă a relațiilor de producție și a organizării societății, care înseamnă, totodată, formarea unui om nou, participant activ la întreaga viață economică, socială și politică a țării, purtător al celor mai înalte virtuți ale eticii și echității socialiste, om care-și cunoaște (Continuare in vag. a VII~a1