Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1974 (Anul 30, nr. 1-26)

1974-05-01 / nr. 18

★ HIBLIOTECA ' CENTRALĂ UNTVÖÖKAJO. I M. EMtMBLON- IA5S ! PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA! ANUL xxx ^rApararea patriei ■ i■y>|«u iw » ji p i iț «yț| .Jtwi>.ya 6 PAGINI - 1 LEU SIMBOL AL MUNCII De la 1890, de cînd a devenit parte constitutivă a istoriei mișcării muncitorești și simbol viu al idealurilor și voinței acesteia de unitate și solidaritate internațională, de eliberare a muncii. Ziua de 1 Mai își păstrează mereu proaspătă tinerețea. Pentru că este sărbătoarea celor mulți și harnici, a celor ce făuresc valorile adevărate, cu brațele și cu mintea, a celor de partea cărora e viitorul, viitor ce înseamnă o lume mai bună și mai dreaptă. Din același an, din amurgul celuilalt veac, întîiul de mai își are și în țara noastră, în conștiințe și în fapte, tradiția. Coloana de început, numărînd cîteva mii, și-a mărit neîncetat rîndurile. Cu steagurile roșii în frunte a străbătut vremurile, a înfruntat opreliștile. Nu o dată a sîngerat. Dar a mers neabătut înainte. Și-a redimensionat drumul și eluțile odată cu înființarea Partidului Comunist Român, conducătorul său înțelept și viteaz, pe care l-a urmat în ample bătălii de clasă. Și-a strîns rîndurile, în rezistență, antrenând toate forțele patriotice să înfrunte crâncena teroare instaurată în țară, să militeze neabătut pentru scoaterea țării din războiul hitlerist în care a fost tîrîtă, pentru doborîrea dictaturii fasciste antonesciene. A împlinit chemarea partidului in august ’44, în insurecția națională antifascistă armată, eliberînd, împreună cu oștirea, patria de sub dominația fascistă. Apoi cu eforturi nemaipomenite a trecut la reconstrucția țării, concomitent cu susținerea prin toate mijloacele a luptei armatei române pe frontul antihitlerist, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Cu adevărat patos revoluționar a pornit asaltul revoluționar pentru construirea vieții noi. In coloană a venit țara întreagă, muncitori, țărani, intelectuali, ostași, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități. Coloana din amurgul celuilalt veac a devenit acum, în frunte cu partidul ei de avangardă, o forță de neînvins. Ea a doborît clasele exploatatoare, a sfărîmat vechea orînduire și a înstăpînit socialismul. A înălțat patria pe treptele de propășire, civilizație și demnitate năzuite de înaintași. Puterea coloanei a crescut neîncetat, pentru că în rîndurile ei a intrat literalmente întregul popor, pentru că eliberată de cătușele exploatării și bucurîndu-se de cea mai largă democrație a dat la iveală energii, talente și capacități creatoare nebănuite, pentru că a fost înarmată de partid cu o concepție revoluționară, materialist-dialectică „APĂRAREA PATRIEI"1 (Continuare în pag. a II-a) MAI Desen de GH. CĂLĂRAȘII FERMI, CONSECVENȚI, IN CADENȚA AVÎNTATĂ A ÎNTREGULUI POPOR In atmosfera de deplină angajare, de hărnicie și muncă rodnică a întregului popor, militarii armatei noastre întîmpină marile sărbători ale acestui an jubiliar — cea de-a XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub dominația fascistă și cel de-al XI-lea Congres al partidului — cu rezultate superioare în pregătirea de luptă și politică, indeplinindu-și exemplar misiunile primite și angajamentele asumate. • De la începutul anului și pînă în prezent, datorită planificării și organizării mai bune a activității de aerodrom, pregătirii temeinice a aeronavelor, desfășurării exigente și disciplinare a zborului, toate unitățile aviației militare și-au îndeplinit ritmic și fără evenimente planul de zbor corespunzător acestei perioade. Toate tragerile aeriene cu armament artileristic și rachete lansate de la bord au fost executate cu calificative înalte. Pot fi evidențiate unitățile în care muncesc ofițerul Constantin Mustață, precum cele în care muncesc ofișițerii Petre Ailiesei, Dumitru Tincu, Viorel Toma și Rusen Alexe. La reușita acestor realizări, o însemnată contribuție au adus navigatorii punctelor de comandă și de dirijare, radiolocaturiștii, transmisioniștii și militarii unităților tehnice de deservire a zborului . In cursul zilei de ieri s-au înapoiat din poligon cîteva subunități de rachetiști antiaerieni. Ca urmare a antrenamentelor preliminare asidue, executate în dispozitivele de luptă și în tabără, a eforturilor depuse de către întregul personal, tragerile cu rachete de luptă, efectuate împotriva unor ținte aeriene de mare viteză, care au manevrat la înălțimi mici și stratosferice, folosind bruiajul radioelectronic, au fost încununate cu calificativul „foarte bine”. (Colonel C. Ion) . Subordonații ofițerilor Ioan Ionescu, Costache Chirilă și Gheorghe Brașoveanu au obținut la ședințele pregătitoare de tragere și la conducerea tancurilor — două dintre „probele“ cu grad ridicat de dificultate — calificativul foarte bine. Ei onorează în acest mod angajamentul luat la începutul actualului ciclu de instrucție, în adunarea comuniștilor, ca întreaga unitate să îndeplinească cu rezultate superioare planul pregătirii de luptă și politice, pentru a dobîndi titlul de unitate de frunte. In această direcție este orientată întreaga muncă desfășurată de comitetul de partid, de organizațiile de partid. (Locotenent-colonel T. State) . Marinarii militari își alătură roadele muncii celor ale tovarășilor lor din celelalte arme sporind zestrea succeselor armate. Astfel, unitatea în care muncește ofițerul Gheorghe Spandole, de la începutul anului de instrucție, și pînă acum și-a îndeplinit toate misiunile de luptă executate cu întregul divizion de nave în limitele calificativelor foarte bune. S-au făcut remarcați locotenenții Dan Leahu și Nicolae Șerbănescu , care au participat pentru prima oară la lansări reale, locotenentul - major Gheorghe Cuțui, maiștrii militari clasa II-a Vasile Zainea, Dumitru Ciomaga, Dumitru Dascălu și maistrul militar clasa a IV-a Corneliu Tecuiu In unitatea unde secretar al comitetului U T.C. este locotenentul Rădociu, toți militarii Viorel au luat examenul pentru admiterea la deservirea mecanismelor cu rezultate bune și foarte bune, 80 la sută dintre ei fiind declarați militari de frunte. (Dan Băsceanu1 ) Angajați cu toate forțele la îndeplinirea exemplară a sarcinilor din planul pregătirii de luptă și politice, militarii din subunitățile de artilerie comandate de locotenent-colonelul Nicolae Homea, maiorul Mircea Strugaru căpitanul Gheorghe Muscalu și locotenentul-major Mihai Popescu au obținut la ședința de tragere cu armamentul de infanterie, rezultate foarte bunic- calificative asemănătoare obținut la trageri dar și la a ședințele de specialitate subunitatea comandată de locotenentul Costin Costache (Colonel A. Șendroiu). A CU PATRIA ÎN INIMĂ, UN CUGET MEREU MAI DEMNI. GRIGORE HAGIU Ocit declară fruntea se-nalță de armindeni și mină-n mină lumea, din mii de mîini înfioară, simbolizînd măreața unire proletară, puterea celor harnici și mulți, de pretutindeni. Se-ntruchipează-n zare un viitor neve, cînd va învinge omul, minunea lui deplină și globu-ntreg va crește statornic în lumină, străpuns în adîncime du flori numai și seve. Cu ochiul minții, suflet, în taină îl apropii, prin fapte, zilnic, țara desăvîrșind-o-n toate, cinstind cum se cuvine sublima libertate de cînd îți ții destinul în gîndurile proprii Mereu mai demni, mai liberi, precum ne stă în fire, ni-i lumea tot mai dreaptă bogată-n omenie, uniți în jurul celui îndreptățit să fie întîiul om al țării de cuget și simțire. O DIMENSIUNE DE ESENȚĂ Vibrație de cuget și convingere adîncă, acțiune de cutezanță, stare efervescentă spre înnoire, combustie a dreptății Și demnității, spiritul de partid, ce domină și propulsează viața întregii noastre colectivități, se înfățișează ca trăsătură de esență a armatei noastre, care-i configurează și-i definește conștiința de sine și fizionomia morală, opțiunea și datoria. Prin el, armata noastră își declară deschis sorgintea revoluționară și apartenența la cauza socialismului, își probează atașamentul față de ideologia clasei muncitoare și politica partidului conducător, își exprimă hotărît comuniunea de nedesfăcut cu aspirațiile ardente de progres, civilizație și suveranitate ale poporului. Resort intim și titlu de noblețe, spiritul de partid reprezintă garanția contopirii armatei cu interesele supreme ale apărării patriei, cu idealurile partidului. La sădirea, extinderea și amplificarea acestui spirit și-au pus pecetea insurecția națională armată antifascistă și campania eroică de pe frontul antihitlerist, ofensiva reacțiunii și a claselor împotriva privilegiate și apoi întreaga operă de edificare a socialismului pe pămintul României, operă inspirată, solid arhitecturală și condusă de partid. Au condus spre același țel munca intensă, atotcuprinzătoare și înțeleaptă partidului în rîndul oștirii, pentru a o transforma, remodela și lega de popor, activitatea neobosită a comuniștilor purtători ai cuvîntului și ideilor partidului, luptători înflăcărați pentru traducerea lor în viață, forța puternică de înrîurire a organelor și organizațiilor de partid, constituite de partid în toate compartimentele organismului nostru militar, promovarea masivă a muncitorilor și țăranilor în corpul de cadre, prezență activă a oștirii la toate actele hotărîtoare ale poporului care jalonează cronica celor trei decenii de la eliberare De pe treapta pe care ne găsim astăzi, bilanțul este însuflețitor. O dovedesc înaltele aprecieri ale conducerii de partid și de stat la adresa tei, grija și prețuirea cu armacare întregul popor înconjoară brațul de tărie al țării. „Ne bucură faptul — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu la MARILE VALORI ALE ARMATEI NOASTRE POPULARE întîlnirea cu activul de partid al armatei, de la sfîrșitul lunii mai a anului trecut — că in armată, aproape totalitatea ofițerilor, o bună parte din subofițeri și o parte însemnată din militarii în termen sînt membri ai partidului, că ei acționează cu toată hotărîrea pentru transpune în viață, în acest important sector al activității statului nostru, hotărârile partidului și guvernului. Dacă adăugăm la numărul membrilor de partid și pe membrii Uniunii Tineretului Comunist, am putea spune că, pe drept cuvînt, întreaga noastră armată este formată din comuniști, din oameni devotați trup și suflet politicii partidului nostru comunist, cauzei socialismului, intereselor națiunii noastre socialiste, hotărîți să facă totul pentru ridicarea continuă a pregătirii militare, a însușirii tehnicii și mijloacelor moderne de luptă, pentru ridicarea cunoștințelor lor politico-ideologice, în așa fel încît să poată în orice moment îndeplini în cele mai bune condiții sarcinile pe care le pune atît partidul, cit și poporul nostru, în general, în fața armatei“. Spiritul de partid — care presupune intrinsec viziune largă marxist-leninistă, înțelegerea dialectică a fenomenelor și atitudine înaintată față de lume în general, față de realitățile în contextul cărora trăiești. plasare manifestă și deplin angajată pe pozițiile partidului și implicarea cu întreaga energie în înfăptuirea politicii sale — deci spiritul de partid, în osmoză cu alte elemente de esență revoluționară ce au transformat-o, a dat armatei conștiin Colone! GH. BARSU Colonel I. STRUJAN (Continuare în pag. a III-a. TERENUL, aliat al celui ce știe să-l folosească Sub focul artileriei inamicului, o subunitate neadăpostită suferă pierderi de zece ori mai mari decît cea aflată în lucrări genistice obișnuite. Plutonul care își organizează temeinic punctul de sprijin, care-și adaptează cu pricepere focul la condițiile terenului oprește ofensiva unui batalion , probează indubitabil experiența războiului. Plutonul care știe să se apropie neobservat de adversar și să-l lovească prin surprindere învinge o companie. Ambuscada — psihologie, foc, teren și rapiditate — spune totul despre felul cum poate fi răsturnată imaginea clasică despre raportul de forțe și deznodămîntul luptei. Virtuțile protectoare ale terenului au fost și au rămas atît pentru luptătorul izolat cit pentru subunitatea de orice arșiță un aliat deosebit de prețios. Dar nu pentru toți, ci numai pentru cei care știu să-l folosească cu măiestrie, care transformă în avantaje unele proprietăți ale : solului, ale reliefului și diferitelor lui acoperiri. Cum se știe, priceperea nu vine de la sine. Este rezultatul învățării, al efortului , creator, sistematic și îndelungat, întregul proces al pregătirii de luptă se cere, în consecință, astfel organizat și desfășurat încît printre multiplele obiective să fie urmărit cu perseverență și cel privind folosirea terenului în luptă, în toate împrejurările. General-maior EMIL ANDRESCU Soldații și gradații —■servanți ai mijloacelor de foc și variatelor modele de tehnică modernă din înzestrarea trupelor — trebuie antrenați fizic și pregătiți moral nncit adăpostirea în cel mai scurt timp în lucrări genistice realizate manual să nu constituie nici o dificultate. Spun timp scurt și nu bareme pentru că experiența ultimelor confruntări militare arată că săparea adăposturilor se poate face mult mai repede decît se consideră în prezent. De aici, concluzia că actualele bareme trebuie revăzute în sensul reducerii lor. Evident, reducerea baremelor poate fi o simplă operațiune administrativă dacă nu este urmată de corectarea viziunii noastre despre modificarea locului antrenamentelor în programul pregătirii de luptă. Cerința obiectivă de a ridica la nivele superioare antrenamentul fizic al tuturor militarilor răspunde direct și necesității de a realiza lucrările genistice în timp sensibil mai scurt. In ciuda marelui număr de mașini genistice cu diferite destinații, lopata individuală și cazmaua nu și-au pierdut cîtuși de puțin valoarea. Oricît de numeroase ar fi aceste mașini, ele nu pot înlocui peste tot și oricînd munca manuală. Vechea afirmație că în luptă nu te desparți niciodată de armă și de unealta individuală este de cea mai stringentă actualitate. Nu spunem adevăruri izbitoare prin noutatea lor. Dar, deși sînt bine cunoscute, mai pot fi întîlnite cazuri cînd comandanți de subunități trec pe un plan secundar preocuparea pentru instrucția genistică a subordonaților. In mod cu totul greșit consideră că timpul consumat la exerciții și aplicații cu amenajarea terenului este un fel de timp mort. Cele mai inspirate hotărîri, dispozitivele de luptă cele mai ingenioase nu garantează reducerea pierderilor dacă la grupă și la pluton nu s-a înțeles că în realizarea lucrărilor genistice nu poate exista pauză. Formarea unor convingeri și mai ales a unor deprinderi corespunzătoare presupune o intensă muncă educativă dusă nemijlocit pe timpul activităților de instruire de comandanți și de activiști, de partid. Calitatea lucrărilor genistice și timpul în care au fost realizate sînt criterii de primă mărime în aprecierea exercițiilor, aplicațiilor. Nici în atac, nici în apărare nu se poate aprecia pozitiv acțiunea trupelor dacă nu au fost folosite corect avantajele terenului, dacă lucrările n-au fost definitivate, mascate cu cea mai mare atenție (Continuare în pag. a III-a) Ritmuri de primăvară Foto : ȘT. IONESCU PENTRU Tiți COLABORĂRII E!PITEI! INTRE POPOARE Intensa viață politică a țării a fost jalonată în această săptămînă de ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. privind Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia și activitatea desfășurată de delegația de partid și guvernamentală română, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Prin intermediul acestui important document, poporul român a luat cunoștință, cu profundă satisfacție, de contribuția adusă și de data aceasta de partidul nostru, personal de tovarășul, Nicolae Ceaușescu, la cauza prieteniei, alianței și colaborării cu țările socialiste, membre ale organizației, la adîncirea colaborării și solidarității dintre toate țările socialiste, la promovarea securității europene, la destindere internațională, activitate care materializează liniile directoare stabilite de Congresul al X-lea și de Conferința Națională în domeniul politicii externe. întreaga desfășurare a evenimentelor din Europa și de de arena internațională confirmă justețea chemării la înfăptuirea securității europene lansată de Consfătuirea de la București din 1966 a Comitetului Politic Consultativ. Ea demonstrează, în același timp, caracterul realist al vastei activități internaționale desfășurate de țara noastră, alături de celelalte state socialiste, în direcția promovării cauzei securității și colaborării pe continent. Concretizat în numeroase inițiative și propuneri, în demersuri politico-diplomatice menite să promoveze noi principii de relații interstatale, aportul țării noastre la edificiul securității europene se bucură de o binemeritată recunoaștere internațională. Neobosita activitate a președintelui Nicolae Ceaușescu, convorbirile purtate cu șefii a numeroase state europene, ca și documentele internaționale încheiate în asemenea împrejurări au consacrat principiile, relațiile calitativ noi pe care să se fondeze securitatea europeană. Țara noastră consideră — cum se reafirmă și în Hotărîrea Comitetului Executiv — că, în actuala etapă la care au ajuns lucrările conferinței general-europene, este necesar „să se elaboreze documente clare, care să statornicească noile principii ale relațiilor pe continent, bazate pe respectarea independenței și suveranității naționale, să excludă folosirea forței sau amenințarea cu forța, să ofere tuturor popoarelor garanția deplină că vor fi ferite de orice act de agresiune și se vor putea dezvolta liber, potrivit propriei voințe, într-un climat de prietenie și înțelegere...“. Se exprimă totodată convingerea țării noastre cu privire la necesitatea ca cea de a treia fază a Conferinței general-europene să aibă loc la nivelul cel mai Înalt. Deoarece pentru făurirea unei Europe a cooperării și conlucrării în beneficiul păcii și progresului o mare importanță prezintă completarea destinderii politice cu destinderea militară, hotărîrea acordă o deosebită însemnătate concluziei exprimate in acest sens de statele participante, la Consfătuirea de la Varșovia, în concordanță cu aprecierea cuprinsă în Declarația Consfătuirii de la Praga (ianuarie 1972), potrivit căreia statele europene au obligația de a contribui, pe toate căile, la înfăptuirea măsurilor de dezarmare, acțiune care nu trebuie să fie prerogativa alianțelor militar-politice existente în Europa. Fiind o etapă pentru trecerea la abor locotenent-colonel EMIL GEORGESCU (Continuare în pag. a V-a)