Állami főreál iskola, Arad, 1899
I. A MODERN PAEDAGOGIA ALAPÉL YE I. Minden tudománynak az a hivatása, hogy tények és jelenségek bizonyos csoportját világítsa meg, így pl. a csillagászat, az égitestek geometriai és physikai tulajdonságairól nyújt felvilágosítást, a történet az eseményekből vonja le a törvényeket, melyek az emberi társadalom fejlődésében irányadók, a psychológia a lelki élet jelenségeivel foglalkozik stb. Ha tehát a paedagógiát is a tudományok közé soroljuk, föl kell vetnünk a kérdést, mivel foglalkozik, és mily igazságokat világít meg az? E kérdésre keressük és adjuk meg a feleletet. A paedagogia gyakorlati tudomány, amilyen pl. az orvostudomány, és mint ilyen a gyermeknevelésnek és tágabb értelemben az emberi test és lélek arányos fejlesztésének módjaival foglalkozik. Ezzel azonban csak épen érintve van a tények és jelenségek ama köre, melyet a paedagogia leír és mely a nevelői munkásságot czélozza. Ha tárgyi szempontból hasonlítjuk össze a paedagógiát például az orvostudománynyal, azt látjuk, hogy az orvostudománynál a viszonyok egyszerűbbek. Az orvostudomány az emberi test rendes és kóros életnyilvánulásait írja le és ebből elveket merít a testi bajok megszüntetésére. A paedagógiát a szellemi élet nagy terjedelmére való tekintetből nem lehet olyannak tekinteni, mely a lelki élet egész fejlődési körét felöleli, mely az egész szellemi élet fejlődését akarja előmozdítani. A modern paedagógus munkája csak a szellemi élet szűkebb körére vonatkozhatik, amelyből azután, úgy mint az orvostudománynál, elveket, tájékozást merít arra nézve, hogy