Állami főreál iskola, Arad, 1899

I. A MODERN PAEDAGOGIA ALAPÉL YE I. Minden tudománynak az a hivatása, hogy tények és jelenségek bizonyos csoportját világítsa meg, így pl. a csillagászat, az égi­testek geometriai és physikai tulaj­donságairól nyújt felvilágosítást, a történet az esemé­nyekből vonja le a törvényeket, melyek az emberi tár­sadalom fejlődésében irányadók, a psychológia a lelki élet jelenségeivel foglalkozik stb. Ha tehát a paedagógiát is a tudományok közé soroljuk, föl kell vetnünk a kérdést, mivel foglalkozik, és mily igazságokat világít meg az? E kérdésre keressük és adjuk meg a feleletet. A paedagogia gyakorlati tudomány, a­milyen pl. az orvos­tudomány, és mint ilyen a gyermek­nevelésnek és tágabb értelemben az emberi test és lélek arányos fej­lesztésének módjaival foglalkozik. Ezzel azonban csak épen érintve van a tények és jelenségek ama köre, me­lyet a paedagogia leír és mely a nevelői munkásságot czélozza. Ha tárgyi szempontból hasonlítjuk össze a pae­dagógiát például az orvostudománynyal, azt látjuk, hogy az orvostudománynál a viszonyok egyszerűbbek. Az or­vostudomány az emberi test rendes és kóros életnyilvá­­nulásait írja le és ebből elveket merít a testi bajok megszüntetésére. A paedagógiát a szellemi élet nagy ter­jedelmére való tekintetből nem lehet olyannak tekinteni, mely a lelki élet egész fejlődési körét felöleli, mely az egész szellemi élet fejlődését akarja előmozdítani. A modern paedagógus munkája csak a szellemi élet szűkebb körére vonatkozhatik, a­melyből azután, úgy mint az orvostu­dománynál, elveket, tájékozást merít arra nézve, hogy

Next