Állami főreál iskola, Arad, 1911

—­v­é­ szeti tanulmányokat folytatott; 1872-ben a mennyiségtan, természet­­tan szakcsoportból tanári oklevelet nyert. Időközben négy értre terjedő­ nevelősködése és mindenre fogékony érdeklő­dése megóvta őt a szakember egyoldalúságától, i­yelvészet, történelem mindig élénken foglalkoztatta, értékes klasszikai ismereteket is szerzett, úgy hogy korán kisarjadt hajlama a középiskolai vezetésre. De másként is jártára váltak körülményei, f az ex kathedra tanítás egyoldalúságá­tól is mentesült, tanulói értelben kezdett és későig folytatott magán­­tanítása kitűnő gyakorlati érzéket nettett ki benne. így történt, hogy jobban felismerte mint bárki más Aradon az iskola és szülői ház fontos v­iszonyát és ez a friss érzése igazgató korában is egyik legragyogóbb képessége maradt. Kitűnően tudta egyeztetni az iskola és család érdekeit. Tanári munkája 1872-ben kezdő­dött; egy esz­tendeig a pest-belvárosi polgári leányiskolában tanított és ennek a tevékenységé­nek Aradon is folytatása lett, mikor bejáróként mű­ködött a polgári iskolánál és az alsó kereskedelmi tanfolyamon. Budapestről hamarosan hazakivánkozott és vágya gyorsan betel­jesült. Ak­kor az aradi főgimnázium állami kezelésbe jutott, 1873-ban Boros Violát rendes tanárnak nevezték ki hozzá. Sváby Pál, majd Kuncz Elek igazgatása alatt a főgimnáziumban működött és olykor a vele kapcsolatos reáliskolában is. A kettős intézet jeles tanári kará­ban, melyben oly nevek ragyogtak, mint a márki Sándor, Jancsó Benedek, Jánosi Béla, Varga Ottó, Pirchala Imre, Resnera Aladár­é stb., az elsők között szerepelt. Tanítványai — 39 aradi nemzedék — rajongással beszélnek arról, mily önálló módon, mily könnyen tanította meg őket a nehéz reáliákra. De mindennél többet jelent az a végtelen jóság, mellyel a tanulóifjúságot tanár és igazgató ko­rában egyaránt színéhez oly közel vonzotta. 1891-ben a minisztérium a gimnázium és reáliskola együttes igazgatását megszüntetvén, június 17-én a király Boros Vidát a főreáliskola igazgatójának nevezte ki.­­Ezzel tevékenysége kiszéle­sedett, tanári működése dús tapasztalatait alkalma nyílt a vezetésben kamatoztatnia. Igazgatása alatt iskolánk fellendült. Elfoglalta las­sanként a Cyceum egész földszintjét, az első­ osztály párhuzamosít­­tatott, a kezdetén üres szertárak meggazdagodtak, Csak fő célját.

Next