Ars Hungarica, 1989 (17. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - Tanulmányok - Gellér Katalin : Japanizmus a magyar festészetben és grafikában

180 Ars Hungarica 1989/2 180 emlékezünk, akik ezektől a japánoktól tanultak, s az ő furcsa, új formáikkal rajzolták meg a mi furcsa, új szenvedéseinket." — írta Tóth Árpád." A magyar későszecesszió művészeinél sokszor nehezen kielemezhető, hogy közvetlen vagy esetleg többszörösen közvetett hatás beépítéséről van-e szó. A nyugat-európai fejlődéshez hasonlítható japán művészeti hatásról csak néhány kiemelkedő, a nyugat-európai centrumokban tanuló, vagy hosszabb-rövidebb ideig ott dolgozó mester munkája tanúskodik. Az akadémikus mesterek munkáin, elsősorban a zsánerfestészetben Karlovszky Bertalannál és Margitay Tihamérnél a francia, angol vagy német munkákhoz hasonlóan jelent meg. Ugyanúgy, ahogy az 1880-as évektől a lakásente­riőröknek is kedvelt részévé vált a keleti porcelán vagy legyező.A Székely Bertalan Japán nő című festményén (1903) az akadémikus tradíció szellemében készült, finomrajzú nőalakot japán tárgyak, paraván, jellegzetes állat- és virágmotívumok veszik körül.10 Ahogy Whistler vagy Alfred Stevens festményein, Székelynél is elsősorban kosztüm, romantikus kellék a kimonó. Székely a kép alapvetően romantikus hangulatát új, dekoratív hangsúlyokkal is gazdagította. A franciaországi és magyarországi japanizmus egyedi forrása Justh Zsigmond Naplója, melyben a japán művészet divatjáról, annak népszerű, a közízlésben megjelenő formáiról is tudósít.11 Az 1888-ban Párizsban tartózkodó magyar író Naplójába gondosan feljegyez­te az arisztokrata és nagypolgári szalonok valamint műtermek berendezését. A jórészt his­torizáló ízlésű, a legkülönbözőbb eredetű és korú tárgyakat összezsúfoló magánpalotákban szinte mindenütt talált japán eredetű tárgyakat.12 Szerepük mind a francia, mind a magyar enteriőrökben nem több, mint más különböző korszakból és kultúrkörből származó tárgyé­k talán csak elterjedtebbek.13 Egzotikus díszítőmotívumok, melyek később a legegyszerűbb lakásokba is eljutottak. Gondoljunk Maupassant Szépfiújára, aki japán tárgyakkal rejtette el szobájának szegénységét: ,Az az ötlete támadt, hogy apró,japán csecsebecséket tűz a falakra, és öt frankért egész gyűjteményt vásárolt krepp holmikból, kis legyezőkből és ernyők­ből..."14 Justh Zsigmond a japán művészet jelentőségét díszítő jellegű tárgy szerepén túlmenve a korszak francia szimbolistáihoz hasonlóan értelmezte. Elárulja ezt Batthyány Margitot jellemző leírása: ,Дароп. L'impréva­ngrois consciente ... Sok igaz és csináltság... Ha nem lenne csinált, nem lenne igaz."15 Justh vázlatos fogalmazása is azt sugallja, hogy a japán mű­vészetben a váratlan, a szokatlan hatások, ugyanakkor az objektív leírás és a tudatos megfor­máltság egységét látta. Hasonló problémákról számol be, de már a festő szemével Mednyánszky László Naplója. A japanizmus számos eleme jelen van műveiben, de szinte elemezhetetlenül beépített össze­tevője festészetének, így a Rippl-Rónai által kedvelt egykori Zen pap, Sesshu szigorú struk­túrákból felépített, szerkezetes stílusa Mednyánszky rajzainak egy típusához igen közel áll.16 Naplója szerint a japán példa a természeti élmény és az absztrakt szín- és vonalprob­lémák együttes vizsgálatára ösztönözte: „Láttam és olvastam dolgokat, amelyek kissé fel­emeltek... Egy pszichológiai leírás D'Annunziótól. Peking leírása Pierre Lotitól és az ezekhez kapcsolt elmélkedések. Mint festő, úgyszólván újjászülettem, ismét érzem, hogy él bennem egy világ, amelynek kifejezését adni kívánatosnak látszik. ... Tárgyilagos tanulmányaim be­fejezéséhez természet után csinált dokumentum. Vízesések, sziklás mederben folyó hegyi patakok. A szigorúan természet után csinált dolgok reávittek, hogy ismét az absztrakt szín-és vonalproblémákkal is foglalkozzam. Az ornamentális-dekoratív elemmel is számolni kell..."17 Szinyei Merse Pál munkái között is találhatunk távolról az impresszionisták japanizáló műveihez hasonló munkát (Almavirág), de plein air festése kialakulásában — a francia meste­rekkel ellentében — nem játszott szerepet.18 Rippl-Rónai Emlékezéseiben a japán ecsetrajz

Next