Ars Hungarica, 2002 (30. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Tanulmányok - Papp Gábor György: Gerster Kálmán síremléképítészeti munkássága

mai formája, kváderköves talapzatra helyezett obeliszk, meglehetősen eltér eme, a kivitelezettnél grandiózusabbnak nevezhető tervtől.160) Az obeliszkkel, noha a századvég-századelő síremlék-építészetében gyakori volt, Gerster esetében viszonylag ritkán találkozhatunk. A Deák mauzóleum korai tervein feltűnő, az alépítmény sarkaira helyezett obeliszkeken kívül egy nevesítetlen terven jelent meg különböző sztélé- illetve cippus-forma síremléktervek mellett.161 A cippus, mely, miként arról korábban már szóltunk, elsősorban az Alpok­tól Északra eső területeken volt elterjedt, a hazai síremlék-építészetben is nagy számban fordul elő. Gerster munkásságában ezt a típust képviseli Linz­bauer István (1839-1880) síremléke.162 A négyzetes talapzatból és egy arra helyezett, felfele szélesedő trapezoid formából álló szürke márvány cippust kőkereszt koronázza. Cippus-formát mutat Gerster és Stróbl 1916-ban felállított síremléke is Zichy Mihály (1827-1906) számára.163 Az erős kiülésű, két végén konkáv negyedkörívekkel kialakított párkánnyal képzett építménynek két változata is ismert a hagyatékból.164 A cippuson kapott helyet a festő Stróbl Alajos által tervezett büsztje. A budai (vsz. vízivárosi) temetőben 1882 körül felállított cippus alakú honvédemléket a korabeli híradások szerint Gerster tervei szerint kivite­lezték.165 Gerster, szobrászokkal való együttműködése során, más esetekben is terve­zett önálló sírszobroknak talapzatot, így az 1890-ben felavatott Henneberg Károly-síremlék talapzata szintén az ő munkája.166 A Stróbl által tervezett lovasszobor csonkagúla formát mutató dombon emelkedő, lépcsős alépít­ményre helyezett talapzaton áll. Érdemes evvel összevetnünk Gersternek a síremlékhez készített, hagyatékában fellelhető tervét.167 Itt egy csonka­gúla-alakot mutató posztamens jelenik meg, a sarkokon négy kisebb, göm­bökkel koronázott hasonló formával körülvéve. A gömböket láncok kapcsol­ják össze.168 Az 1890-es években készülhetett Horvay János koszorút tartó, kendős, álló nőalakja, melynek posztamense - egyszerű, széles lábazattal képzett, futókutya-díszes párkánnyal lezárt talapzat - Gerster alkotása volt, ezt a ha­gyatékban talált ceruzavázlat igazolja.169 Az egészalakos szobor először Kossuth Lajos ideiglenes sírját díszítette.1'0 Majd az 1902 októberében el­hunyt Kossuth Lujza, Kossuth nővére egy évvel később felavatott sírjának szobordíszeként említik ugyanezen nőalakot.1'1 Továbbá ezen szobor váz­lata jelenik meg a Kossuth-mauzóleum belső terében a mauzóleum egyik, 1903 május körüli tervvázlatán.1'2 Az 1909-ben elkészült mauzóleumban Kossuth Lujza nyughelyét egyszerű márványlap jelöli, s a síremlék (szobor és talapzat) ezt követően gazdát cserélt: Fabisch József (1853-1925) neve került a lábazatra, s így látható ma is a Kerepesi temetőben.1­3 A krucifixussal, mint síremléken megjelenő szobrászati dísszel egy kivi­telezett alkotásán, Schöberl Róbert 1914-ben felállított síremlékén talál.

Next