Ars Hungarica, 2003 (31. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Tanulmányok - Révész Emese: A művészeti nevelés reformja a századfordulón és a gödöllő művésztelep

Az általa meghatározott jelenetek és szimbolikus ornamensek kompozíciós vázlatait, színtanulmányait Körösfő­i két éve végzett tanársegédje, Lesz­kovszky György készíti el. A vázlatokat, a részletek alakításának szabad­ságával, az 1913-1914-es tanévben Körösfő­i öt végző­s növendéke - Diósy Antal, Fábry Dezső­, Gáspár Mór, Klosius Károly és Schindler Valér - na­gyítja falképkartonokká. Körösfő­i a fiatalokkal már a munka előkészítő fá­zisában többször kilátogat Zebegénybe, rávezetve tanítványait arra, hogy az elérni kívánt harmonikus belső tér feltétele az egyes képi egységek szín­beli és kompozíciós arányainak összehangolása, a fő tartalmi és képi hang­súlyok kiemelése, a részletek alárendelése az egésznek. A diadalívre, a szen­tély és a hajó oldalfalára tervezett falképek kivitelezését 1914 nyarán a csoport Körösfő­i irányításával közösen, valódi műhelymunkában végzi.152 Mivel Körösfő­i célja, hogy tanítványai a gyakorlatban minél több festési eljárással ismerkedjenek meg, a falképek különféle technikával készülnek: az alá­rendelt ornamentális részek enyves festékkel, a fontosabb ornamentális és figurális egységek kazein-festékkel és a hat nagy méretű figurális kép friss vakolatra, freskótechnikával, míg a külső bejárat díszítése sgraffito techni­kával. .A kivitelezésnél a technikákat persze praktice mutattam meg - írja későbbi beszámolójában Körösfő­i — ezt szóval tanítani nem lehet. Különö­sen a freskónál az első héten a festési eljárás sokféle lehetőségét sorra muto­gattam. Tanítványaimnak kellett természetesen meszelni, kazeint készíteni, festéket törni, patront vágni..."153 A csaknem másfél éves közös tevékeny­ség során, a munka minden stádiumában végig kísérve és segítve tanítvá­nyait, Körösfő­i a művészoktatás új, a gyakorlati műhelymunkán alapuló lehetőségeit tárja fel.154 Az 1915 tavaszán kifestett váci Örökimádás-kápolna és az azt követő év­ben díszített színiakadémiai Egressy-terem díszítésekor Körösfői festő­nö­vendékei az ornamentális faldekorációkat tervezik meg. Az időben egymást követő két nagyobb épületdekorációs feladat pedagógiai tanulságait Körösfő­i Kriesch Aladár egy 1916-os írásában adja közre, amelyben az ornamentika tanításának alaptételeit fogalmazza meg.155 A műfaj legtermékenyebb sti­lisztikai forrásának a középkori díszítőművészetet tartja, amelynek gazdag formakincse a jelen iparművészete számára is ihletőként szolgálhat. Az épületdíszítő ornamentika tervezésének tanításakor Körösfő­i az elvont for­matörvények eluralkodásának veszélyét igyekszik kikerülni: „Minden orna­mentikában annak lényegét, életét, értelmét: szellem teszi ki... ebből a szel­lemből kell valamit átvinni tudnom a tanítvány lelkébe... Néhány arány, viszony, mely minden egyébtől függetlenül is kifejezője az illető ornamen­tális stílusnak, de kifejtése aztán nagyon összefügg mindig a feladattal, az anyaggal, és a technikával amellyel a feladatot megoldjuk."156 A domináns színakkordoknak, arányoknak, motívumoknak és a választott technikának az épület szerkezetéből kell következniük és összhangban kell állniuk az enteriőr egyéb díszítményeivel. Az Egressy-terem esetében a meghatározó színakkord a tölgyfa burkolat tónusához alkalmazott vörös - fekete - sárga -

Next