Art Limes 2010/4. szám - Gyermekkönyv-illusztráció VIII.

6. Szemle - Bodonyi Emőke: Az üvegművész Bohus

Bcdcnyi Emőke AZ ÜVEGMŰVÉSZ BOHUS Öröm és szakmai izgalom fogott el, amikor kézbe vet­tem a Bohus Zoltán eddigi munkásságát bemutató könyvet, amely album és szakkatalógus is egyben. A hatvanas években induló, izgalmas, nem minden­napi alkotói pálya alakulását követhetjük nyomon a kötetben megjelenő, teljességre törekvő műtárgyfotó­­sorozaton, egy akkurátusan összeállított műtárgyjegy­zéken, bibliográfiai adatokon, valamint Nagy T. Kata­lin igényes bevezető tanulmányán keresztül. A nemzetközileg is elismert üvegművész munkái félreismerhetetlenül egyediek: olyan geometrikus­­konstruktív, különféle ívekkel, spirálvonalakkal tagolt térbeli alakzatok amelyek az előre kimért és kivá­gott síküveglapok mérnökien precíz összeilleszté­se, ragasztása révén jönnek létre. A szemet gyö­nyörködtető gondos kivitelezéshez hozzátartozik a néhol tükörsimára polírozott, néhol mattabb felület­kezelés. A síküveglapok külön eljárással újabb tó­nusokat nyerhetnek, és a felület milyenségétől is függően tör magának utat a plasztikába az újabb, belső univerzumot és alakzatokat megjelenítő fény. A művész szavaival élve: „Egy idő óta maga a fény jelenti számomra az igazi kihívást. Lehetséges-e és hogyan, szoborban megragadni egy ilyen anyagta­lan jelenséget Megpróbálom." Az alkotói pálya azonban, amíg erre az útra tere­lődött, sokkal szakaszosabban alakult, mint aho­gyan azt előre gondolnánk, és ettől válik az egész bohusi életmű izgalmassá és sajátossá. Annak, hogy Magyarországon a huszadik század második felében egy nemzetközileg is elismert magyar üvegművészet létrejöhetett, Bohusnak ak­tív szerepe volt. Bohus azonban nem olyan ambí­ciókkal kezdte művészeti tanulmányait, hogy üveg­művész legyen. Az Iparművészeti Főiskola díszítő­­festő szakán festőnek tanuló művészt végül a szobrászati feladatok és kihívások vonzották ma­gukhoz. Eleinte egymással párhuzamosan alkotott fémmel és üveggel, kereste a tökéletes egyen­súlyt a két anyag között. Ezt a sokirányú tájékozódást és a főiskolai szakok közötti átjárhatóságot jól jellemzi az a párbeszéd, amelyet Bohus Zoltán, a könyvben szintén helyet kapott visszaemlékezésében idézett: „Domanovszky György művészettörténész és szak­lektor Bohus első, vörösréz-domborítást alkalmazó köztéri művének átvételekor a következő kérdést tette fel a számára ismeretlen fiatal művésznek: Ugye maga ötvösként végzett? Nem, festőként. És most az ötvös szakon tanít mégis? Nem, az üvegszakon. Nem értem. Aztán eszébe jutott valami és ezt mondta: Mondja csak, maga nem a Z. Gácsnál végzett? De igen. Akkor már értem, mindent értek.” Z. Gács György, az Iparművészeti Főiskola Díszítő­tanszékének vezető tanára, majd a főiskolai üveg szak megalapítója is eredetileg festőként indult. Kí­sérletező kedvét, a különféle anyagoknak az építé­szetben való felhasználási módjait kutató módsze­rességét tanítványaira is átörökítette. Bohus, a főis­kola befejezése után, immár az Üveg Szak tanár­segédjeként az üveg optikai tulajdonságainak ta­nulmányozása mellett a szobrászat hagyományo­sabb anyagának számító fémmel is foglalkozott. Generációjához hasonlóan érdeklődött a korszak avantgárd irányzatai iránt. Többek között együtt dolgozott Csiky Tiborral, Haraszty Istvánnal, Nádler Istvánnal és nem utolsósorban feleségével, az ötvös szakon végzett, azóta szintén az üvegművé­szet területén nemzetközi hírnévre szert tevő Lugossy Máriával a győri Rába szimpóziumokon, ahol minimalista fémplasztikákat készítettek gyári környezetben. Csiky Tiborral közösen készült a Martinéni téri Belvárosi Távbeszélő Központ épü­letét díszítő, konstruktív szellemiségű krómacél­­plasztika, amely egyik legszebb példája annak, 175

Next