Artmagazin, 2014 (12. évfolyam, 1-10. szám)

2014 / 5. szám

Werner Hoffmann, Louis Marin, Henryk Markiewicz, Paul Ricoeur, Friedrich Schil­ler, Bernhard Stumpfhaus, René Wellek, Austin Warren, Hayden White. Meggyőző névsor. Nincs olyan aka­démiai PhD-bizottság, amely ezt a telje­sítményt ignorálná, amely ne biccentene elismerőn ekkora könyvtárazás láttán. Igen, a vizsgázó jártas a szellemtudo­mányokban, ismeri nemcsak a tegnapi szókészlet elöljáróit, de utánajárt a leg­frissebb posztmodern áramlatokat hor­dozó alapműveknek is. Mennyi tudás! És mind a másé! Az Egy megszólító életmű címet viselő dolgozat, a katalógus vezértanulmánya ugyan hatalmas erőfeszítéssel és kénysze­res alapossággal beletáplálta a rendelkezés­re álló emlékanyagot az idegen szempon­tok szerint kalibrált GPS-be, a korszerű iránytűbe, de egy idő után kiderült, hogy a tényleges terepviszonyok, a sajátos körül­mények, a művészi életmű sűrű dzsungele nem engedelmeskedik a rendszernek, így a művészettörténész machetéje csak arra volt elég, hogy időnként megcsillanjon rajta a szakmai beavatottság fénye, de arra már nem, hogy utat is vágjon a bozótban. Az „elégia”, a „dráma”, a „szatíra”, az „esszé”, a „himnusz” kategóriák pedig nem mások, mint Derkovits saját fejlődéstör­ténetének történelemtől, élethelyzettől, biológiai diszpozíciótól determinált állo­másai, amelyben előbb a szakma elsajátí­tása fölött érzett elégedettség öltött testet, majd a képpé fordított negatív személyes élmények expresszív látomása, még ké­sőbb az ideológiai élmény robbanásig sű­rített vizualizációja, legvégén, a csúcson pedig megjelent a korábbi tapasztalatok­ból leszűrhető fölényes harmónia. Istenem! Ezt a logikus folyamatot mennyi invencióval, empátiával - a kor adottságaihoz képest -, mennyi tudással és tehetséggel írta le Körner Éva! Milyen fölösleges volt a szempontokat újratervez­ni! Elég lett volna a koordinátákat további adatokkal kibővíteni. A bevezetőben idéztem Standeiskyt, aki szerint minden periódusnak „megvan a maga Derkovitsa, Derkovits-interpretá­­ciója, illetve nem­ Derkovista, azaz Der­­kovits-felejtése”. A miénké most a kettős beszéd. Jaj, csak ki ne derüljön a festő baloldaliságának gigászi esztétikai ere­je! Jaj, csak simuljon a kor átlagába, ahol előfordult minden, meg annak az ellenke­zője is! Jaj, csak legyen ő egy láncszem az aba-novákok, thormák, batthyány gyulák, márffy Ödönök, bernáth aurélok sorában! Nehogy főszereplő legyen! Hát valahogy így. Derkovits. A művész és kora Magyar Nemzeti Galéria 2014. július 27-ig Derkovits - A művész és kora, Magyar Nemzeti Galéria, 201­ 1, Szerkesztette: Bakos Katalin, Zwickl András, Grafikai tervezés: Kecskés Barba, 336 oldal 63

Next