Artmagazin, 2015 (13. évfolyam, 1-10. szám)

2015 / 6. szám

Könyv BO I artmagazin 80 SZIKRA Renáta szelíd boszorkányok Könnyű nyári olvasmánynak látszik Né­meth Ványi Klári zsebkönyvméretű doku­mentumregénye, az Anarcsi boszorkányok, alcíme szerint a javasasszony igaz történe­te a Nyírségből, borítóján egy fekete fáty­­las titokzatos nővel. Néhány oldal után azonban kiderül, hogy a látszat csal: az ol­vasónak (azaz nekem) keményen meg kell dolgoznia azért, hogy a sokféle szövegtöre­dékből - naplórészletek és receptek, hagya­tékban őrzött levelezés, interjú és monológ (tényfeltáró vagy fikció?) - kirajzolódjon a rég elfeledett költőnő, Czóbel Minka és a kevesek által ismert festőnő, Büttner Helén kapcsolatának története. Czóbel Minka nevét csupán Weöres Sándor Három veréb hat szemmel antológiájából ismertem, mi­vel sosem lett tananyag belőle. Sőt, valójá­ban előbb láttam Minka kislánykori port­réját, a rontástól védő korall karperecekkel, minthogy olvastam volna akár csak egyet­len versét is. Czóbel Minkát ugyanis, aki 1855-ben gazdag, úri családba született, Györgyi Giergl Alajos, a kor neves arckép­festője örökítette meg két testvérével, Em­mával és Istvánnal egy szép, (alig negédes) biedermeier festményen. Czóbel Minkáról az irodalomtörténetben jó sokáig tartotta magát a legjobb korszakát vagy fél évszá­zaddal túlélő, besavanyodott vénkisas­­­szony képe. Weöres sem felejti el megem­líteni, hogy csúnya, Márton László is „csú­nya tündérnek” nevezi, akinek költészetét kortársai közül is csak néhányan becsülték, a nyugatosok inkább csak dilettáns vidéki úriasszonynak tartották, aki nyilván jobb­nak látta elbujdosni és szülőházában, a vi­lágvégi szabolcsi kis faluban eltemetkezni. A Németh Ványi regényéből mozaiksze­­rűen összeálló életút viszont egészen más hangulatot sugároz és az is kiderül belőle, hogy a látszólagos remetelét Czóbel Min­ka számára sok örömet tartogatott, köztük is a legfontosabbat, „a kis festőnő”, Helen Büttner barátságát és talán szerelmét is. A szerző cikázik időben és térben, szin­te préselt virágok hullanak a könyvlapok közül, a gyengéd hangú 19. század végén íródott levelekből, másutt az időnként in­kább háztartási naplónak tűnő memoár szikár bejegyzései tudósítanak arról, hogy hol és mikor parkoltattak, vásároltak, vizi­teltek vagy festettek az anarcsi birtok lakói az első világháború idején. Amikor aztán megszólalnak a felszabadító szovjet had­sereg dúlását idéző szemtanúk és a Minka emlékét „feszt” ápoló mai anarcsi lakosok, akkor mintha sűrű sárban cuppognánk a buzgó riporter mellett. A nyelvezet és stí­lus a fennköltből, az értelemtől csillogóból hirtelen vált át egy halotti bizonyítvány ér­zelemmentes tényközlésébe, hogy azután a hálátlan és mérhetetlenül ostoba utókor vaskos káromkodásokkal tűzdelt szóki­mondó „emlékidézésének” adja át a helyét. Az azonban egyértelmű, hogy a látszólagos remetelét Czóbel Minka számára sok örö­met tartogatott, köztük is a legfontosabbat, „a kis festőnő”, Helen Büttner barátságát és talán szerelmét is. Wilhelmina­ Minka a Czóbelek és a Vay család sarjaként arisztokrata nevelést kapott, fiatalon sokat utazgatott, járt Né­metországban, Svájcban, Angliában, még Jeruzsálembe is elzarándokolt. Tanulmá­nyait is Nyugat-Európában végezte, Pá­rizsban a Sorbonne hallgatója volt. Széles körű műveltsége ritkaság volt még a saját köreiben is. Kitűnően beszélt franciául, németül és angolul, első verspróbálkozá­sait sem magyarul írta. Bátyja és sógor­nője, Mednyánszky Margit társaságában sok fiatal költő, festő megfordult. Med­nyánszky Lászlóval és rajta keresztül Justh Zsigmonddal értő kollégák közé került, ők ketten biztatták versei kiadására. Czóbel sajátos hangulatú, gyakran festői képeket felvillantó költeményei akkor nem keltet­tek visszhangot irodalmár körökben, ma viszont a modern magyar líra, a magyar szimbolizmus egyik előfutáraként tartják számon. Ráadásul csúnya sem volt, ezt a róla fennmaradt szecessziós hangulatú fotográfiák egyértelműen igazolják. A csa­lád ugyan sokáig reménykedett, hogy férj­hez megy, Justh Zsigmonddal is igyekeztek összeboronálni, de a szép, szőke szakállas íróval baráti, kollegiális kapcsolatot ápolt, és ebben a hangnemben levelezett Justh tragikusan fiatalon bekövetkezett haláláig (bár a könyvbéli levelezés csalódott sze­relmest sejtet). Szóba jöhetett volna a festő Olgyay Viktor is (igaz, másfél évtizeddel volt fiatalabb Minkánál), de ez a kapcsolat sem volt komoly vagy hosszú életű. Minka egyetlen, fiatalon megismert és haláláig hűséges társa ugyanis Büttner Helén lett, a levelezésben kezdetben szintén „Lieber College”, később már csak Bob, Bobykám, Pipikém, aki évtizedeken át élettársként osztotta meg vele az anarcspusztai életet. A könyvben közölt levelekből nem kapunk egyértelmű választ arra, mennyire intim volt kapcsolatuk, de az egykori cseléd mai polgármester utóda brutális egyszerűség­gel „büdös burzsuj buzi vénasszonyoknak” titulálja őket, persze nem a „költőnő” után tudakozódó pesti nő előtt. A falubeliek so­sem békéltek meg a különc Büttnerrel, aki törékeny alkatú nő létére bricsesznadrág- Györgyi-Giergl Alajos: Czóbel István, Emma és Minka. 0. v., 95*72 cm. II. sz.: 59.17.­­ Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok

Next