Artmagazin, 2018 (16. évfolyam, 1-10. szám)

2018 / 3. szám

32 Kiállítás Keret mint kontextus Albert Ádám számára ezek a történeti tények­ként prezentált vizuális jelenségek jelentik a kiindulópontot, ezeket emeli a maga ironi­kus-melankolikus módján a múzeumi térbe. Első installációja négy fotó, amire a néző önkéntelenül is történeti dokumentumként tekint. Valamennyi városi látkép, fővárosi hídfőkről, néhol elsuhanó járókelőkkel, másutt nagyobb tömeggel. Hogy valamennyi a Tanács­­köztársaság május elseji ünnepére feldíszített fővárosi hidak közelében készült, csak a műtár­gyaktól távoli magyarázó szövegből válik vilá­gossá. Ahogy csak a műtárgyegyüttes címe - Letakart vámszedő házak - teszi egyértelművé azt is, hogy a figyelem középpontjában nem az emberek, hanem az épületek állnak. Úgy­szintén a kapcsolódó leírásokból tudható, hogy valamennyi fotó eredeti példánya a Magyar Nemzeti Múzeum tulajdona, a kiállított művek digitális nemes másolatok (giclée­nyomatok). Albert Ádám kiállításán mint kisajátított képek szerepelnek, amelyek kontextusát a kisajátító művész teremti meg. Általa válnak egyedivé és konkrét alkotóhoz köthetővé az anonim és sok­szorosított fényképek. Ő teremti meg az értel­mezés keretét (méghozzá közvetlen módon, nem a verbalitás, hanem a látvány szintjén) azzal, hogy a négy felvételt négy különböző anyagból készült alapzatra helyezi: fára, vörös mészkőre, áttetsző plexire és fekete poliuretán habra. Mindegyik keret újraszínezi a látvány jelentését, azt sugallva, hogy történeti tény önmagában nincs, ahogy objektív leírás sem, minden szó, esemény vagy kép egy nagyobb történet (récit) áramába ágyazódik, amit az elbeszélő (szükségszerűen fabuláló) narrációja kelt életre. A keretként használt posztamens tehát befolyásolja az értelmezést: puritán, patetikus, spirituális vagy alternatív jelentés­mezőbe helyezve a fényképeket. A hídfőkről készült fotók jelentését a múzeumi kontextus alapozza meg, ám ez sem független a konkrét intézmény kulturális helyi értékétől: ugyan­ezek a fotók a történelem más-más elbeszélését szolgálnák a Terror Házában, a Kassák Múze­umban vagy a New York-i MoM­A-ban. Újratervezés A Tanács-kormány a várost a felvonulás szín­padának tekintette, amelynek monumentá­lis díszletei szimbolikus térfoglalások voltak. Amint Sinkó Katalin rámutatott, a nyilvános­ság birtokbavétele a politikai eszmék reprezen­tálását és legitimizálását szolgálta." Minden a miénk! - vette át Albert Ádám kiállításának címe az egyik köztéri feliratot. A város köz­tereire telepített, monumentális, fából ácsolt, vörösre festett, klasszikus, geometrikus archi­­tektonikus formák idegen testként ékelődtek a megszokott tárgyi környezetbe. (Ahogy Albert Ádám fogalmazott: mintha ufók száll­ták volna meg Budapestet.) A Tanács-kormány építeni akarta az új világot, ezért a régi lerom­bolása helyett annak felülírását választotta: az ünnepi díszek nagy része a monarchikus (nemzeti-dinasztikus) köztéri emlékműveket takarta el búraszerűen. Eközben maga az új rend is emlékműveket emelt, ám ironikus módon ezek az emlékművek nem hosszú távra tervezett, időtálló objektumok, hanem efemer kiállítási tárgyak voltak, ideiglenesen kioltva, de nem megsemmisítve a korábbi szimboli­kus tartalmakat. (A másnapi szélvihar töb­bet megrongált, sőt az egyik ledőlő oszlop két embert meg is ölt.) Albert Ádám Szabad tér című installációja erre a jelenségre reflektál: a fotókon látott négy hídfő négy vámszedő házát rekonstruálja háromdimenziós formában. Alacsony poszta­­mensen álló, komor klasszicizmussal megfor­mált miniatűr emlékművei groteszk látványt Minden a mienk! (Letakart vámszedő házak) No. 1. A Ferenc József híd feldíszített budai hídfője, 2018, giclée nyomat, rétegelt Lemez, 24 x 34 cm, No. 2. Pestről Budára tartó tömeg az Erzsébet hídnál, 2018, giclée nyomat, tardosi mészkő, 24 x 34 cm, No. 3. A Margit híd feldíszített pesti hídfője, 2018, giclée nyomat, plexi, 24 x 34 cm, No. 4. A szigeti lejáró dekorációja a Margit hídról, 2018, giclée nyomat, poliuretán hab, plexi, 24 x 34 cm © A művész jóvoltából © Fotó: Kudász Gábor Árion

Next