Artmagazin, 2018 (16. évfolyam, 1-10. szám)

2018 / 5. szám

23 Frida megpecsételte a lehetőségét annak is, hogy egy őt a rajongásig szerető másik férfi mellett esetleg új fejezetet nyisson az életében. Nicholas Muray pedig megértette, hogy az örök harmadik szere­péből soha sem léphet majd át a második helyé­be­­ és érzelmileg eltávolodott Fridától. Élete végéig jó barátja maradt, de új mederbe terelte az életét: 1941-ben negyedszerre is megnősült. Diego Rivera a feleségéről készült összes portré­fotó közül azt szerette a legjobban, amely párizsi útját megelőzően készült, és amelyen Frida egy magenta színű mexikói kendőben, a rebozóban a falnak támaszkodva szerelmes pillantással tekint a kamerába 1939-ben... A printet Nicho­las postán küldte el Fridának, miután hazatért New Yorkból, a nő pedig ekképpen mondott köszönetet neki 1939. június 13-án írt levelé­ben: „Megkaptam a gyönyörű fotót, amit küldtél nekem. [...] Diego azt mondta, csodálatos, akár­­ egy Piero della Francesca-mű. Számomra annál többet jelent, mert egy kincs, ami arra a napra emlékeztet, amikor együtt reggeliztünk a Bar­bizon Plaza Drug Store-ban. [...] Te mindig is benne leszel a magenta rebozómban.” A fotót Frida a műhelyébe tette, hogy mindig láthassa, Diego Rivera pedig felhasználta egyik 1946-47- ben festett falképén, ami a Vasárnap délutá­ni álom az Alameda Centralban címet viseli. A festményen feltűnnek a mexikói történelem legfontosabb szereplői - köztük Frida Kahlo és Diego Rivera, ez utóbbi kisgyermekként áll felesége előtt. Rivera olyannyira szerette ezt a képet, hogy Frida halála után Kék Házban levő szobájának falára akasztotta, majd a fény­kép felhasználásával készített még egy metsze­tet is, amivel emléket kívánt állítani Fridának. Diego emlékezetében felesége képe a szeretőjére vetett pillantással maradt meg. [...] „Tudtam, hogy N.Y. csak pótlék neked és remélem, érintetlenül találtad a mennyorszá­god, amikor visszatértél. A mi hármasunk iga­zából csak a ti kettősötök volt. Ezt mindig is éreztem. Elmondták a könnyeid, ha meghallot­tad a hangját. De kívülállóként is örökké hálás leszek azért a Boldogságért, amit félkézzel is olyan bőkezűen adtál.”'3 Frida Kahlo: Remekművek a mexikóvárosi Museo Dolores Olmedóból. Magyar Nemzeti Galéria, 2018. november 4-ig. Frida Kahlo: Making Herself Up, Victoria & Albert Museum, London, 2018. november 4-ig. there was only two of you. I always felt that. Your tears told me that when you heard his voice. The one of me is eternally grateful for the Happiness that the half of you so generously gave.” Nickolas Muray Frida Kahlóhoz írt levele, 1939. május 16., New York. Hayden Herrera: A Biography of Frida Kahlo. Harper 8c Row, 1983, 269. o. Diego Rivera: Vasárnap délutáni álom az Alameda Centralban (részlet), 1947-1948, Museo Mural Diego Rivera, Mexikóváros HUNGART © 2018 11 Többek között megismerkedett két neves fotográfussal, Imogen Cunninghammel és Edward Westonnal, akik fényképsorozatokat is készítettek róla.­­ 2 Az üdvözlőkártya másik oldalára még angolul ráírta azt is, hogy „Kérlek, gyere el Mexikóba, ahogy azt megígérted! Augusztusban elmegyünk majd együtt Tehuantepecbe.” A levélről bővebben: „Gondolatok a budapesti Frida Kahlo-kiállítás margójára. Mexikói-magyar találkozások”, in: Frida Kahlo. Remekművek a mexikóvárosi Dolores Olmedóból. Kiáll. kat., Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 57-79. o. | 3 Frida Kahlo: Frieda Kahlo és Diego Rivera, 1930, ceruza és tinta, papír, 292 x 216 mm, Harry Ransom Humanities Research Center Art Collection, The University of Texas Austin, U.S.A. | 4 A kép ma egy mexikói magángyűjteményben van. | 5 Frida Kahlo: Csak néhány apró késszúrás, 1935, olaj, fém, 38 x 48,5 cm, Museo Dolores Olmedo, Mexikóváros | 6 A leveleket ma a Muray-dosszié részeként a Smithsonian Institute Archives of American Art őrzi Washingtonban (Nickolas Muray papers, 1910-1978). | 7 „Don’t kiss anybody else while reading the signs and names on the streets. Don’t take anybody else for a ride to our Central Park. It belongs only to Nick and Xóchitl. Don’t kiss anybody on the couch of your office. [...] Play very often Maxine Sullivan’s disc on the gramophone. I will be there with you listening to her voice. I can see you lying on the blue couch with your white cape, and I see you shooting at the sculpture near the fireplace [...] and I can hear your laugh just like a child’s laugh, when you got it right. On my darling Nick I adore you so much. I need you so, that my heart hurts.” In: Mary Panzer: „The Essential Tact of Nickolas Muray”, Nickolas Muray’s Collection of Twentieth-Century Mexican Art. Kurt Heinzelman (ed.) University of Texas Press, Austin, 40. o.­­ 8 Frida Kahlo: Amit a víz adott nekem, 1938, olaj, vászon, 91 x 70,5 cm, Daniel Filipacchi-gyűjtemény, Párizs­­ 9 André Bretont teljesen megbabonázta ez a kép, amikor Coyoacánban járt és meglátta Frida Kahlo műtermében. Reprodukálta a Minoutaure folyóiratban (André Breton: „Des tendances les plus récentes de la peinture surréaliste”, Minotaure, No. 12-13 (May 1939), 16-17. o.) és ezzel a képpel illusztrálta a Frida Kahlóról írt cikkét a Szürrealizmus és festészet (1965) című tanulmánykötetében.­­ 10 „Two weeks ago we began the divorce. I have no words to tell you how much I been suffering and knowing how much I love Diego you must understand that this troubles will neverená in my life, but after the last fight I had with him (by phone) because it is almost a moth that I don’t see him, I understand that for him it is much better to leave me. He told me the worst things you can imagine and the dirtiest insults I ever expected from him. [...] Now I feel so rotten and lonely that it seems to me that nobody in the world has suffer the way I do, but of course it will be different I hope, in a few month.” In: Salomon Grimberg: I Will Never Forget You...: Frida Kahlo to Nickolas Muray. Unpublished Photographs and Letters. Schirmer/Mosel, 2005,33. o. | 11 In: Salomon Grimberg: I Will Never Forget You...: Frida Kahlo to Nickolas Muray. Unpublished Photographs and Letters. Schirmer/Mosel, 2005, 26. o. | 12 Frida Kahlo: önarckép tövisnyaklánccal és kolibrivel, 1940, olaj, vászon, 47 x 61 cm, Harry Ransom Humanities Research Center, Art Collection, University of Texas - Austin, Texas, U.S.A. | 13 „I knew N.Y. only filled the bill as a temporary substitute and I hope you found your heaven intact on your return. Of the three of us

Next