Evangélikus Gimnázium, Aszód, 1923
'’"am " v\ _ B ' ce l AZ ASZÓDI ÁG. HITV. EVANG. PETŐFI-FŐGIMNÁZIUM ÉRTESÍTŐJE w _ AZ 1923—24. TANÉVRŐL. Közli: Dr OSVÁTH GEDEON igazgató. Petőfi-kultusz. Másfélszázados múltú gimnáziumunk a már tíz esztendővel ezelőtt hivatalosan is felvett Petőfi-nevének megfelelően, a centenárium idejét a Petőfi-kultusz elmélyítésére használta föl. Amilyen valóság az, hogy ez az iskola a nagy költő számára a lelkiizmosodás, a tudás és műveltségszerzés három zavartalan esztendejét biztosította s így nagy mértékben járult hozzá ahhoz, hogy a magyarsága tudatára ébredő deák dús erkölcsi kincsekkel gyarapodva s értékes szellemi fegyverzettel fölvértezve indulhasson el fenséges jövője kivívására, époly igazság az is, hogy az iskola épülete, — legyen bár régi kopott, vagy ragyogóan új is, — magában véve még nem jelenti a Petőfi-gimnáziumot, mert ez az intézmény .Csak úgy viseli méltóan a Petőfi-nevet, ha átitatódik, teleárad, megtelik a nagy költő egyéniségének szellemi valóságával; ha benne igazi Petőfi-kultusz ver gyökeret s virágzik föl, az intézmény élére siető mindenkori magyar ifjúság lelkének üditésére, ösztönzésére, nevelő irányítására. E meggyőződéstől áthatva, intézetünk — élén Dr Raffay Sándor püspök úrral és Micsinay Ernő főgimnáziumi felügyelő úrral — azzal a kérelemmel fordult a nm. m. kir. vallás- és közoktatásügyi minisztériumhoz : a centenárium alkalmából hívja föl az ország középiskoláit, hogy a Vili. osztályú tanulók e címen: Mit jelent számomra Petőfi emléke? — a centenárium megörökítésére dolgozatokat készítsenek s küldjék el azokat intézetünkhöz megőrzés és tanulmányozás végett; hadd legyen így maradandó jele annak, miként tükröződött a nagy költő alakja a centenárium magyar ifjúsága lelkének tükrében. A nm. vallás- és közoktatásügyi minisztérium a kérelmet méltányolta s teljesítette; az e tárgyban kelt 70.442—1923. számú miniszteri rendelet értelmében 58 középiskola igazgatósága küldötte be intézetünkhöz a szaktanár ítélete szerint legsikerültebb 5 5 dolgozatot. Jelezni kívánom, hogy egy pillanatra sem terveztük versenyműveknek e dolgozatokat, de természetes, hogy íratásuk mintegy háziversennyé vált az illető iskola keretén belül; azontúl már együtt valamennyi a tanuló ifjúság egymást kiegészítő vallomása Petőfiről. Sajnos, nincs terünk arra itt, hogy részletes beszámolóval szolgáljunk ez igen érdekes és értékes dolgozatokról, mégis röviden érinteni kívánjuk azok eszmei tartalmát. Magyar diákok, a nagy költőnek a középiskola padjain mai utódai, tettek vallomást ez alkalmi dolgozatok keretében arról, hogy Petőfi A""'" Áoo-le