Átalvető, 2011 (77-80. szám)

2011-06-01 / 78. szám

53 EKOSZ-EMTE Irodalom­ nak. A dekadenseket közvetítő és szabadverseket író költőnő nem kellett a hivatalos akadémizmusnak. De a gazdag földes­úrnő idegen maradt az irodalmat formáló fővárosi nyomorgó poéták számára is. A századforduló öntudatos polgárainak nem kellett a bárók unokája. Így történt, hogy amikor végre Ady szellemi vezérségével és Ignotus irányításával megindult a Nyugat,­­ még csak észre sem vették, hogy az ő legközvetle­nebb elődjük az akkor már ötvennégy éves költőnő. Ettől kezdve végképpen nem volt jelen az irodalomban. És nem is háborgott ellene. Évtizedeken át visszavonultan élt a szabol­csi birtokon. A világ megfeledkezett róla, ő megfeledkezett a világról. Csak nagyon kevesen tudták, ki volt. A halála óta el­telt öt évtizeden át a nevét is alig említették. A Czóbel Minkáról szóló visszaemlékezésekből, feljegyzé­sekből igencsak ellentétes személyiségvonások rajzolódnak ki. Hol a felvidéki fertálymágnási társaság sokat emlegetett tagját látjuk, hol a magányra ítélt, különc vénkisasszonyt. Hol a bölcseletben jártas, világlátott hölgyet, aki úgy ismeri Bau­delaire (és a kommün) utáni Párizst, mint a tenyerét, hol meg a nyírségi homokbuckák közt évtizedeket pergető, mindenki­től elfeledett és elhagyott élő kísértetet, aki még megéri, hogy géppisztolyos szovjet katonák nyitják rá az ajtót. Hol a világ­tól elfordult, életidegen ábrándozót, hol a népi élet kiváló is­merőjét, aki társadalmi kérdésekről levelez barátaival, s a mil­­leneumi önelégültség közepette a történelmi Magyarország értékeinek átmentésén töpreng. Ő maga így ír egy Justh Zsig­­mondnak szóló, 1891-es levélben: „ Tudja, mi hibázik itt nekem a legjobban? Hogy senki, de abszolúte senkivel nem beszélhetek azon dolgokról, amelyek legjobban érdekelnek. Forgách László­val ugyan jól értjük egymást, az ő magyar egyszerű esze mindent helyesen, egyenesen fog fel. De ő kissé sportsman - lenézését af­­fektálja a szellemi értékek iránt. Keresztet vet, ha Zolát említik, bár soha egy sort sem olvasott tőle. Ugyanígy, ha Wagnert említik - bár kitűnő hallása van, s talán jobban érti a zenét, mint sok az­zal foglalkozó etc. etc. etc. Nincs ugyan szárnyam, fájdalom, de ha volna, itt bizton elégetnének, mint a boszorkányokat. ” Ab­ban pedig, amit ő maga elmond - akár líráját, akár elbeszélő prózáját nézzük-, az önarckép vonásai összemosódnak a vágy­ás a fantáziaképekkel. Mint fentebb már említettem, Justh Zsigmond (1863-1894), a századvég egyik legnagyobb ambíciójú, legfelkészültebb író­ja, különösen nagy hatással volt Czóbel Minka életére és írói fejlődésére. Ő bíztatta versei publikálására, s vele tudott esz­mét cserélni azokról a poétikai vagy világszemléleti kérdések­ről, amelyek leginkább foglalkoztatták. Ismeretségük néhány éve alatt több száz levelet váltottak. S hogy ez nem csupán sze­mélyes rokonszenv vagy értékközösségen alapuló barátság, hanem két szuverén írói program kölcsönhatása is volt, arról Justh Fuimus című regényének egyik párbeszéde is tanús­kodik. Justh korai halála súlyosan érintette Czóbel Minkát. Nem­csak azért, mert elveszítette barátját, pártfogóját, hívét és mű­veinek legfőbb értőjét, hanem - visszatekintve látszik -, azért is, mert Justh életművének kiteljesedése és a velejáró recep­ció ráirányította volna a figyelmet Czóbel Minka hasonló szel­lemiségű, sok tekintetben hasonló kvalitású munkáira, így viszont Justh Zsigmond halála után fokozatosan elszigetelő­dött, az irodalmi élet perifériájára szorult. Pedig éppen a rá­következő húsz évben, 1894 és 1914 között zajlott élete legter­mékenyebb időszaka, ekkor írta általunk ismert legjobb mun­káit, s ekkor még volt kedve és lehetősége, hogy publikálja őket. Megjelent verseskötetei: Nyírfalombok (1890), Maya (1893), Fehér dalok (1894), A virradat dalai (1896), Donna Juanna (drámai költemény, 1900), Kakukkfüvek (1901), Opálok (1903), Az erdő hangja (1914). Elbeszélőként három könyvet adott közre: a Haifa című kis­regényt (1891), amelynek tömörebb, kiérleltebb változata Mi­­tér menyasszonya címmel olvasható a Pókhálók című elbeszé­léskötetben (1906) és a Két arany hajszál című balladisztikus meseregényt (1908). Hagyatékában legalább egy kötetre való vers, ezen kívül novellák, regények, elbeszélő költemények, naplójegyzetek és levelek százai voltak. Ezek nagy része azóta elveszett vagy lappang valahol. Az első viláháború után, bár még mindig írt, már nem pub­likált. Ismeretséget konzervatív irodalmi körökkel, főleg a Pe­tőfi Társasággal tartott fenn, ám ahogy ismerősei, barátai sor­ra meghaltak, ez a szál is mindinkább meglazult. Utóéletében a hetvenes évek elején következett be fordulat, amikor Pór Péter monográfiát tett közzé róla és Justhról. Ezt követően, 1974-ben megjelentette a Boszorkány­dalok című válogatott verseskötetét. Még inkább ráirányította a figyelmet Weöres Sándor Három veréb hat szemmel című antológiája, amelyben Czóbel Minka kitüntetett fontossággal szerepel, s lírikusként Reviczky Gyulával és Komjáthy Jenővel van párhuzamba állítva. Weöres Sándor rendkívül sokra tartotta költészetét, és hét verssel válogatta be ebbe a sajátos irodalomtörténetet te­remtő antológiába. Czóbel Minka az 1890-es években sokat foglalkozott a buddhizmus eszméivel is, majd érdeklődése a keresztény misztika, az ókori filozófia felé fordult, de ismerte Schopen­hauer és Nietzsche műveit is. Magas szintű filozófiai művelt­sége költészetének meghatározójává vált, hiszen majd min­den költeményében felbukkan egy-egy filozófiai probléma. Műveinek ihletője - a párizsi élményeken és a filozófiai íráso­kon túl - a Nyírség, ahol életének java részét töltötte. Szerette a tájat, az embereket, akikkel igen jó kapcsolatban volt. Gyakran segített a falusiaknak apróbb problémák megoldá­sában, a betegeknek gyógynövényeket adott, melyeket maga szedett kertjében. Szenvedélyesen szerette a természetet, s annak ellenére, hogy soha nem ment férjhez, nem érezte ma­gát boldogtalannak. Mennyi titkos vágy és felismerés, abban a költőietlen, szá­raz korban, amiben élt. Mennyi gátlás és belül kiélt mámor. Mennyi önvizsgáló döbbenet attól a feneketlenül fekete po­koltól, amely a lélek mélyében feltárul, s melyet még nem ne­vezett néven a pszichoanalízis. Ugyanaz az ég borult otthon­talanul e költőboszorkánynak nevezett nő fölé, mint bárhol a világon, ahol a lelkükben kristályfényeket és soktükrű drága­köveket dédelgető látnokok élnek, akiket a szabad röpüléstől visszahúz a föld sara és a mindennapok megannyi, kisszerű ceremóniája. Bizánci irodalmunkban, ahol a műnél szinte fontosabb a szerep, netán a botrány, ez a rejtőzködő poéta kí­vül rekedt az irodalmon. És ha egy mű a maga korában nem kerül a helyére, utólag már oda visszailleszteni szinte lehetet­len. Czóbel Minka nem tartozott semmiféle írói csoporthoz, ezért is fitymálhatták le a térdéig sem érők. Volt pedig idő­szak, amikor Anarcspusztán születtek a legmodernebb, legiz­galmasabb magyar versek. S mindmáig sem szokás visszaem­lékezni rá, hogy a modern magyar költészetnek, Adynak és a Nyugatnak az egyik legfontosabb előfutára volt, sőt olyasmit 2011. június

Next