Átalvető, 2018 (105-108. szám)

2018-09-01 / 107. szám

56 Irodalom - B. Osvát Ágnes rovata EKOSZ-EMTE Eleven hagyomány Bródy Sándor (Eger, 1863. július 23.-1924. augusztus 12., Budapest) „Az ember igazi jövője, amiért élni érdemes, a vol­taképpeni cél­­ a múlt, az elmúlt fiatalság. Iskolák­ban kellene ezt tanítani, aminek tisztára az ellen­kezőjét tanítják, és ezért kellene valami szép szoci­ális forradalmat csinálni. Azért, hogy másképp ren­dezkedjék be a világ, és az ifjúság magáért éljen, és ne az ostoba, az ismeret­len öregségért, amit hang­zatos hazugsággal úgy hív­nak: jövő. ” „A bogáncs rózsát sose fog teremni. ” (Bródy Sándor) Azon a magyar századfordulón, amely az irodalomban Adyék fellépését készítette elő, a legnagyobb hatású író Bródy Sándor volt. Harcos publicisztikában ő készíti elő Adyt, regényírásban ugyanúgy hat Móriczra, mint Krúdyra, a színpadon tőle tanul Móricz is, Molnár Ferenc is, Szomory Dezső is. Az utána következő nemzedék leg­különfélébb hangvétele, hangütése közvetlenül vagy köz­vetve Bródy Sándorra vezethető vissza. Az irodalomtörté­net pedig úgy tartja nyilván, hogy vele kezdődik el miná­­lunk a naturalizmus, bár ez nem egészen így van. Zola tanulmányozása után maga is naturalista kívánt lenni, holott a naturalizmusból igazán csak azok a túlzások ragadták meg, amelyek Zolánál is romantikus hatásúak. Ám még ez a megállapítás sem teljesen igaz. A magyar naturalizmus Justh Zsigmonddal kezdődik, és nyomai vannak már Csiky Gergely egyes színjátékaiban is. Bródy csak félig-meddig mondható naturalistának. Ha nagyon pontosak akarunk lenni, úgy mondhatjuk, hogy Bródy tu­lajdonképpen a romantika egyenes folytatása, aki elérke­zik a századvég és a századforduló szecessziójához, mi­közben megérinti a naturalizmus is, hogy színezze művé­szetét, s mindezzel az előkészülettel szépprózában is, szín­padi irodalomban is előkészíti a XX. század realizmusát. Bródy Sándor Egerben született, apja zsidó származású gabonakereskedő volt, egy ideig ő kezelte az egri érsek gabonaértékesítését. Fiatal gyermek volt, amikor apja tönkrement és utána hamarosan meghalt. Az író sokat emlegetett előnyös külsejét apjától örökölte. Néptanító­nak készült, de tanulmányait sosem fejezte be, műveltsé­ge esetleges hiányosságait rendkívüli tehetségével sikerült pótolnia. Bár ebben az időben a magyar pol­gárság és az értelmiség zöme szinte kétnyelvű, ő csak magyarul beszélt. 18 éves korában írnokoskodni kez­dett testvérbátyjánál, aki Gyulán volt ügyvéd. Első cikkeit is itt, a helyi lapban sikerült megjelentetnie. Amikor egészen korai próbálkozások után, 1884- ben, a huszonegy éves fiatalembernek Nyomor című novelláskötete megjelent, feltűnést keltett az egész irodalomban. Ez a témavilág - a szegény embereké - majdnem új volt minálunk, bár éppen az idősödő Jókai fordul egyre nagyobb érdeklődéssel a nyomo­rúság kiszolgáltatottjai felé, ahogy Nyugaton Victor Hugo és Dickens áll ki a szegények igazsága mellett, jól mutatva, hogy a naturalizmus mennyire benne gyökeredzik a romantikában, és az igazi nagy roman­tikusok mindig eljutnak a naturalizmus közelébe. 1888-89-ben újságíróként dolgozott a Magyar Hírlap­nál, majd Kolozsvárra utazott és az Erdélyi Képes Újságot szerkesztette, később a Kolozsvári Életet (1889), majd pe­dig a Magyarországot. A jóképű Bródy szenvedélyes ter­mészetű ember volt, és nem sokkal érkezése után kap­csolatba került Hunyady Margittal, a kor ismert színész­nőjével. A kapcsolatból nemsokára megszületett törvény­telen gyermeke, Hunyady Sándor, aki apja nyomdokait követve szintén az irodalmi pályán indult el a későbbiek­ben, ám nem csak elindult, hanem nagytehetségű, ismert íróvá vált, mondhatni, a világirodalom legnagyobb novel­listáinak egyike lett. Bródy a szépirodalom mellett remek újságíró is. Kitűnő szeme és kitűnő stílusa pótolja a már említett, kissé hiá­nyos műveltségét. Mégsem érti úgy a politikai összefüggé­seket, mint majd nemsokára Ady. Ismeretbeli felkészült­ségben meg sem közelíti sem a vele egy időben induló és vele jó barát Ambrus Zoltánt, sem a tudósnak is beillő nagy novellista Cholnoky Viktort. Ők mindannyian mégis benne látják a tanítómestert, a publicisztikai példaképet. Harcias, szellemes, ötletgazdag. Csak úgy árad belőle az élőszó és az írás. A társaságokban ő az élet fejedelme, a haladni akaróknak ő diktálja az irodalmi divatot (de oly­kor még az öltözködési divatot is a feltűnni kívánók szá­mára). Csak úgy ontja novelláit és regényeit. Úgy törnek fel történetei és gondolatai, hogy alig győzi megfogalmaz­ni. Három évtizeden keresztül alig volt ünnepeltebb írói név, mint a Bródy Sándoré. Nem csupán a közönség tap­solt neki, hanem - ami a legnagyobb szó - még az írók is. Átalvető

Next