Athenaeum, 1874/6. kötet
1874-04-02 / 14. szám
893 Athenaeum, 894 ben még Delauney, s Mauban urak és Bernhardt korokat játszottak, a közönségnek nagyon tetszett. Verdi,amint a párizsi színi körökben beszélik, közelebb egy két felvonásos balletet fog szinrehozatni A királynék birodalma címmel. A különös az lesz benne, hogy az új táncjátékban nincsenek solo-táncok s az egésznek hatása a csoport-táncokra és a plasztikai képekre van alapítva. A drezdai udv. szinházban márc. 21-kén adták először Kretschmer Edmund nagy operáját : Die Folkunger, melynek szövegét Mosenthal írta. A tehetséges zeneszerző több munkájával fölkeltette már a figyelmet s ez első operája, mely igen gazdag szép dallamokban, rendkívüli hatást tett. Az angol színpadi cenzúra a londoni francia igazgatóknak nem engedé meg Girardin Emil Egy nővérke, Dumas Demimonde, Sardou Seraphine és Feuillet Jidia című színműveik előadását, mivel e művek hangja és iránya nem való Angolország színpadjaira. Az olasz géniusz megfogyatkozásán panaszkodnak a külföldi lapok abból az alkalomból, hogy közelebb öt florenci zeneszerző készített Florencben egy operát, melynek címe: L'idolo cinese. Gounod új operájának, mely a párizsi komikus opera számára készül, Barbier szerezte szövegét Moliére Dandin György-éből. Gounod már egy másik Moliére-féle vígjátékot, a Le médecin malgré lui-t is átalakította dalművé. Féval Pál, az ismert nevű regényíró és Nomac Gyula egy drámát irt öt felvonásban és nyolc képben. Címe : Leterriéres ; férficímszerepét nő fogja játszani. Dominici Hektortól adtak közelebb Turulban egy vígjátékot, Névtelen társaság címmel, melyben a kedvelt olasz színműköltő a modern börzeszédelgést gúnyolja ki, az olasz lapok véleménye szerint azonban nem elég erős szikekkel. Tudományos intézetek. — Az iparmúzeum javára tartott felolvasások márc. 29-én értek véget, Csepreghi János és Greguss Ágost urak felolvasásaival. Csepreghi ur a magyar ipar védelméről olvasott egy lelkesült, eszmékben gazdag értekezést, míg Greguss Ágost urnak A stil-ról olvasott tanulmánya tartalmas eszméivel hatott a közönségre. A bécsi földrajzi társulat márc. 24-ei havi ülésén megjelent a társulat védnöke, Rudolf koronaherceg. A vendég dr. Hochstetter elnök által fogadtatott,ki üdvözlő beszédében kifejezést adott a társulat afölötti örömének, hogy a koronaherceg elfogadta a védnökséget; végül a koronahercegre hangoztatott kocsibal zárta be beszédét. A koronaherceg válaszában örömét fejezte ki, hogy ő felsége engedelméből elfogadhatta a társulat védnökségét és így követhette kedves nagybátyjának, Kold. Miksa császár példáját. Óhaját fejezte ki továbbá a társulat virágzása iránt, melyre tőle telhetőleg közremunkálni törekedni fog. A koronaherceg ezután figyelemmel kisérte az előadásokat, melyek végeztével az egyes tagokkal társalgott. A müncheni tud.akadémia márc. 28-kán, alapíttatásának 115-ik évfordulóján, tartotta ünnepélyes közülését, melyet az akadémia elnöke, Döllinger kanonok nyitott meg, beszédében főleg János, szász király emlékével foglalkozván. Dr. Pettenkofer Miksa pedig Liebig fölött tartott emlékbeszédet. Zene. — Pest koncerttörténete egy fölötte érdekes estével szaporodott a múlt héten. Liszt hallatta magát azon a hangszeren, melyen mindeddig senki felül nem múlta, a zongorán. A hangverseny jövedelme a szürke nénék budai intézetéé volt, mely tetemesebb összeggé nőhette volna ki magát, ha a hangverseny a redout nagy termében rendeztetik. Valószínű azonban, hogy maga a mester ragaszkodott a kis teremhez, melynek falait keze erejével megreszketteté. A programot kiszámított fokozatossággal volt összeállítva. Beethoven egy csöndes ábrándjával kezdődött, hogy egy nagy erővel játszott magyar népdal paraphrasisaival végződjék ; közbeesett Chopin egy nocturneje, Weber technikában igen nehéz Momento capricciosoja s a mester Szent Ferenc legendája; a technika ebben érte el netovábbját. A tárgy : a szent a hullámokon lépdel, s a halakhoz beszél ; míg a jobb kéz motívuma a beszélgetést akarja kifejezni, a bal az óceán moraját utánozza. Liszt baljának e futamait hallani kell.