Athenaeum, 1837/1. félév

1837-01-26 / 8. szám

59 egyes szavakat nem tudják a’ gyermekek ké­pezni, nem tudják előterjeszteni, az előter­­jesztményeket nem tudják fogalommá viszo­­nyítni, a’ fogalmakat ítéletté alkotni, így értelemmel, érzéssel, és hangváltoztatva ol­vasás már nem egyéb lévén, mint az öntaní­­tásnak legszélesebben terjedő eszköze, mi nagyobb tanítási ellenmondás , mint értelem­­nélkíűl olvastatni, ’s nem csak jelenleg mély homályban ’s sűrű sötétben tébolyogtatni a’ gyermeket; de későbbre is, — bár ha iszo­nyú munkával keresztül törhet is a’ homályon — az értelmetlen félszegségnek, helytelen felfogásnak, ’s zavart ítéletnek szomorú nyo­mát hagyni. Mert hiszen, gondolkozzunk csak, ki fárasztná száját örömmel olly tárgyak’ olvasásán, mellyeket teljesen nem ért? ki nem unná meg a’ hetüknek csak nézlését, vagy a’ szavaknak puszta hangját ? és ezen me­­ch­anismusnak hogyan ne lenne homályositó hatása, világosítandó tehetségekre, ’s ezeknek hogyan ne lenne következete későbbre is ? Valóban ide illenek a’ szavak: „A betű meg öl, a’ lélek elevenít.“ Mi már azon sikeres eszköz, melly azon nagy hiányon az olvasás’ tekintetében segít? Kétségkívül az, melly a’ legkisebb elemtől kezdve, a’ tárgyakat képezteti, előterjeszte­ti, ’s az előterjesztményeket fogalommá kötni, a’ fogalmakat ítéletté viszonyitni tanítja. És ez az, mit a’beszéd, és gondolkozás - gyakor­lat tanít, következésképen az , ezen tekintet­ben is, a’ tanítás’ alapja. Az olvasás-tanítás mellett látjuk még az elemi iskolákban, az írás, számolás, és az érzési tehetségre ható éneklés’ kezdetét. Ezeknek czélszerű taní­tásokról mint fentebb is említem, máskor fo­gok szólani. Itt csak annyit, hogy ezeknek is könnyebb, világos , czélszerű tanítását a’ beszéd- és gondolkozás - gyakorlat segítheti elő, — az írást a’ betük’ képeinek könnyebb felfogása, értelmes szavak’ íratása, a’ szá­mot az egységeknek, azok össze­tételének, szétbontásának világos képítése , az ének­lést a’ hangok, ’s azok változásainak meg­­kü­lönbítése által, úgy hogy ezek a’ beszéd- és gondolkozás - gyakorlat nélkül gyötrő , hi­ányos , mondhatni vissza verő tehetség fejté­­si eszközök, így a’ beszéd - és gondolkozás­gyakorlat az elemi tanítás’ miden lépcsőit szinte különböző lépcsőivel előzni; vagy a’ tanítást mindenütt előre kisérni tartozik. Ha az elemi iskolában a’ nevelés’ tár­gyába tekintünk 2. Minthogy az ismereti és érzési te­hetségeknek irányzata vagy tapasztalásban megjelenése , határozója cselekedeteinknek,­ következik, hogy az ismereti tehetséget ér­telemre nem fejtő, az érzési tehetséget val­lásos , és értelemmel czélirányosan nem ne­mesítő tanítás­­­módok után iskoláinkban, a’ kivánási, vagy cselekedeti tehetségek’irány­zata egészen mássá változzék, mint a’ mi a’ józan nevelésnek czélja lenne. Az ismereti és érzési tehetségeket már a’ beszéd- és gondolkozás - gyakorlat fejthetvén elemileg czéljok felé, mindig előzve ’s mintegy vezet­ve a’ mélyebben közvetítő tudományokat, kö­vetkezik , hogy az a’ cselekedet ’s tehetsé­gek’ irányzatát is vezetni tartozik. — Gon­doljunk csak értelmetlen ’s érzés nélküli cse­lekedeteket, lehet-e ezeknek valami beesők? Gondoljunk csak folyvást értelmetlen, és ér­­zéstelen, vagy értelmes , de érzéstelen, av­­vagy értelmes de értelmetlen cselekedő em­bereket, lehet- e ezeknél szerencsétlenebb te­remtménye az égnek? A’ mi tehát értelmet, és érzést önt cselekedeteinkbe, az ád annak valódi becset, az irányozhatja az embert ren­deltetése felé. Ez pedig az értelem’ és érzés’ emelése által a’ cselekedeteket az érzésre, és értelemre irányzó, így egységre visszaha­tó, beszéd-és gondolkozás-gyakorlat. — A vi­­lágos már a’ mondottakéi, hogy a’ nevelés a’ hármas tehetségeknek , az ismereti, érzé­si, kivánási tehetségeknek közvetítése lévén, a’ beszéd és gondolkozás-gyakorlat az egész nevelés’ alapja. Az öszves nevelés alapjául létetvén a’ beszéd- és gondolkozás - gyakorlat, hallok ezen nevelés alap ellen, — melly nálunk ugyan új, de a’ valódi nemes Rock­ow óta máig az egész német műveltségre nagy ha­tással divatozik, más országokban is ter­jed, — következő szavakat emelkedni. a) Mi is az abezén kezdtük a’ tanulást, és még is ki van fejtve lelki tehetségünk. Valóban, a­­ki csak külhatásoktól magát el nem zárta, e­­mellett még olly szerencsés helyezetbe is juth­ató, hogy korán alkalma lehetett ma­gát tökéletesíteni, annak minden tehetségei kihatólag ugyan kifejth­ettek, de behatások­nak nem leh­ete hiányt nem szenvedniük. Men­jünk csak vissza emlékezetünkkel némelly­é!

Next