Athenaeum, 1837/2. félév

1837-10-22 / 33. szám

kezném őt megismertetni a* való emberiség­gel, — mutatnék neki e’ világban állapotokat, mellyeknek látására lelke magas elh­atároza­­tokra gerjedne, ’s állapotokat, mellyekre ösz­­szeborzadna. Hiszen az ismeret a’ tudomány arra valók, hogy az életre, az erkölcsiségre hassanak, — mi káros volna hát az ifjak előtt még nem sejtett ’s tán később magok’ kárán megismerendő állapotok ’s viszonyok’ eltitko­lása! Elvezetném őt férfiakhoz, kik fényteli életükkel bő kebellel lángolnak mindenért a’ mi jó, szép, igaz, kiknek homlokán polgártár­saiktól érdemlett laurus virít, kik boldog csa­ládjaik’ körében hasonlatlan gyönyöröket érez­nek , ’s megmutatnám, megmondanám neki, hogy ezeknek görbedt tetemeik a’ közjó’ terhe alatt roskadtak meg. Megmutatnám növendé­kemnek ezeknek ellenfeleit is, a’ kiknek mint arczok a’ pirulásra, úgy szivök a’ közjóra ér­zéketlenné fásult, kik előtt nincs semmi szent, mit saját érdekükért megtagadni átalnának, ’s itt alkalmilag megjegyezném, miként az okosság örökkévaló örömöket, nem pillanati gyönyört kíván, — miként az eszközöknek szintúgy mint a’ czéloknak tisztáknak kell len­niük, — miként a’ szellemi élvezet testi bár akármilly némű­ jóllétnél végetlenűl felebb áll, ’s csak az méltó valódi emberhez. — Elvezet­ném növendékemet munkás polgárok’ kuny­hóiba , hogy lássa a’ nyomorú életet, a’ szel­lemi szegénységet, a’ sok ápolatlan hagyott magvakat, azt megmondani el nem mulasztván, hogy ezek szinte egyes, ’s az álladalom’nagy egészéhez mulhatlanul szükséges tagok, hogy ezek szinte emberek, kiknek czélszerű nevel­tetésén, ’s minden emberi jogokba helyk­ezte­­tésén e’ szerint munkálkodni kell. — Elvin­ném őt elvetemült gonosztévők’ tömlöczébe,— hadd lássa mire sülyedhet az ember, vadság’, nevelés’ hiánya, hibás lépések, ’s kénytelenség miatt, — hadd tanulja meg, hogy a’ tömlö­­czöket nem gonoszság’ iskoláivá, hanem eltán­­torodtak’ jobbító intézeteivé kell képezni ’s elölszámlálván néhány befogott’ terh­eltetésé­­nek okait, be fogná látni, ugyanazon tett milly különböző rugalomból származhatott, ’s meny­nyire különbözőnek kell e’ szerint lenni a’ minden körülmények’ megfontolása után az ugyan azon bűnről hozandó ítéletnek. — Mu­tatnék neki embert, ki hivatalában rest, házi körében fukar, pénzért mindennemű alacsony­­ságra vetemülni kész,­­ ’se’ köz megvetés bélyegezte törpének szennyteli életét vele is megutáltatnám. — Mutatnék neki aggifjat, kinek lelkét a’ kicsapongásban leélt múltak’ fájdalmas emlékezete tépi, testét az elgyen­­gültet nyavalyák fenyegetik, ki elsilányultabb mint sem közügy iránt részvevő tudna lenni, kit a’ kétségbeesés ember-gyűlölővé, és így ha nem veszélyes, legalább haszontalan taggá erőtlenitett, ’s itt megérintvén az öngyilkolás’ több nemeit, ismét megjegyezném, hogy bol­dogságra törekvő örökkévaló ne pillanati örö­möket éldeljen, hogy ezeknek a’ jövendőre hagyásában szigorúan gazdálkodni kell, az ember különben illy félemberré korcsosul. — Elvezetném őt külső érdekek által egye­sült házas­párokhoz, ’s látván, hogy a’hol szeretet nincs, onnan távol van a’ béke, az egyetértés, egy czélra munkálás’ angyala, ott viruló élet helyett nyomorú hideg- tengést lelhelni, jó eleve megtanulná, mi gyávaság illy lépést tenni, mi gyalázatos, ha ember egy magas szellemi kincsét merészli elég ér­zéketlenül aljas kinézéseknek feláldozni. — Végre elvinném őt ország’ gyűlésére, hogy te­hessen különbséget a’ tudomány és tudatlan­ság, köz-jószeretet és önzés, character és lengeség között, ’s itt is átlátná, hogy nagy czélokra csak fáradságos munka, hosszú ki­tartás, csüggedetlen küzdés által juthatni stb. stb. stb. — így távolabb bocsátván növendé­kemet magamtól, elkezdené ez szabad akarat szülte cselekvéseit, — botlanék számtalan­szor , csalatkoznék híveknek vélt barátaiban, elhagyná reménye, mellyet tán legforróbban szorított kebléhez, küzdene a’ világgal, mely­­lyet még csak kevéssé ismer stb. stbl., de minden bajaiból még erősb önállást viván ki magának jól képzelt lelke, a’ társaságban hasznos tag lenni, a’ közjó’ előmozdításán hő kebellel munkálkodni, reményiem, ’s pedig okosan reményiem, soha meg nem szűnnék. Tarczy hajót, oktató. Kastély és temető. (Vége. ) Másnap, reggeli kávé mellett pamlagon ült az öreg Wildau, ’s vele szemközt Ever­­mond czigarrót szítt. „No’s hogy tetszik ön­nek Frankenthal?“ kérdé Wildau. 33 *

Next