Athenaeum, 1837/2. félév

1837-07-02 / 1. szám

’S mondjátok is meg, nekem: saját képen mint van az ? Éltünk-e már egyszer más é­­letet, mint a’ lepe, melly elöld­ hernyó, az­után szendergő báb vala, míg végre színei’ pompájában, villogó szárnyakkal szállt elő ? E’más életből maradtak-e a’ homályos képek, mik az élet’ reggelén közülünk zajlanak? E’ képek’ tisztára hozatalát tárgyazzák-e a’ke­bel’ küzdései ? E’ képek támasztják-e azon sejdítéseket, érzelmeket, és gondolatokat; mik az eszmélő ifjúban , nem tudni honnan, nem tudni mi által, nem tudni mi módon csí­ráznak, felledeznek és kivirágoznak ? Azt vélitek-e inkább, hogy a’ lélek, mi­dőn örök kútfejét elhagyván, a’ romlékony testtel párosúl, magával együtt készen hoz­za mindazt, mit később az érzékek után új meg új, és különböző alakokban fejt ki, és mutat fel ? ’S ama’ titkos, magyarázhatatlan állapot nem egyéb-e a’ lélek’ ismeretlen mun­kájánál, mi szerint az érzékeket a’ magával hozott örök ideák’ visszatükrözésére lassan­ként alkalmatosakká formálja ? Még tisztu­lásán az üveg; még csak imitt amott, egyes sugárokat ver vissza ; össze nem folyó , meg­határozott alakká nem egyesülő vonásokat tesz láthatókká; érezzük a’ hatást, szemlél­jük az egymás után megjelenő vonásokat; és nem tudjuk mind ezen belső jelenések mik? és miként tűnnek fel? Vagy talán a’ test, mint az anyaföld, a’ tenyészet’ magvait magában hordozván, mind ezeket saját természete által, forrás’, elválás’, és egyesülés útán cselekszi? ’S e’ szerént az az egész titok az emberben nem egyéb, mint a’ mi tavaszkor az egész termé­szettel történik? Eljön a’ kikelet, ’s minden nedv megmozdul ; minden mag változásba jön; mindenféle egyetemi pezsgés, fakadás, alakról alakra törekedés kezdődik. Ott áll a’ kerti bokor mintegy élet nélkül; de az óra megjelenik, ’s láthatlan munkálatnál fogva rügyet hoz, majd levelekkel zöldül be, most parányi bimbók jelennek meg, honnan végre a’ pirosló rózsa balzamillatu kelyhével nyílik ki. Mind ezt mi okozza: úgy mondjátok a’ vízzé sürűdött jég, mi a’ föld’ létein keresz­tül dolgozza magát, ’s a’ tavasz’ langya ál­tal segítve a’ bokor’ gyökerein felirat ’s á­­gaiban elterjed; így érkezik meg az emberi test’ tavasza is ; a’ forrásba indult nedv min­den ideget rezgésbe hoz ; az érzékek gyors haladással fejlenek ki,’s magokkal egyarány­­ban fejtik ki az érzelmeket, ’s érzelmek ál­tal a’ képzeteket és gondolatokat, mint a’ test’ mindenkori állapotának szükséges kö­vetkezéseit. De testi anyag’ forrásba jöttéből hogyan származik szellemi következmény ? Mert mond­hatjátok-e testinek az érzelmet, melly gyor­san keresztülfutó, pillantatnyi éleményt nem keres; melly jelentől a’ jövőig, végestől a’ végetlenig küzd; melly egész­­világot ölelne magához ; melly földet és eget h­evülő bámu­lattal tekint, ’s tudományért epedve kérdez meg; melly az értelmi hidegségnek lángot kölcsönöz, a’ megszokott jeleneteken elmé­lyed, a’ mindennapi alakokon fölül emelke­dik, ’s nagyobb és nemesi­, jobb és szebb után indul, míg végre a’ mennyei szépség’ ideáját előteremti? ’S e’ küzdés, emelke­dés és fellengés csupán érzéki, csupán te­nyészeti erők’ munkája volna-e ? Ez az ér­zés’és tudnivágyás’ összeolvadása , ez a’ma­gából kifelé határtalan terjedésre törekvés, a’ legfelsőbb tökélet’, a’ legmagasb szépség’ e’ lépcsőnként fejfedező képzete, testiségtől jöhetnek-e? ’S ha jöhetnek, miként? Úgy-e, mint virágkehelyből a’ testetlen illat ? Úgy- e mint a kolhárfa’ kúráiról, esti szél’ rezzenté­­se után, a’ tündérénekhez hasonlító hang ? Megvallom, én a’ ti bölcseségtekben já­ratlan vagyok! És azért állottam-e fel, hogy azt, a’ mi titoktele álomként szállongott kö­rűlém­ , a’ m­it éreztem, de érteni nem tud­tam , ’s a’ mi most is, az élet’ delén, lelkem’ egébe csak költői képeket varázsol, úgy fej­tsem ki rendben, világosan, és hidegen, mint az algebrai rejtélyes feladást ? Engem az emlékezet vonz szellemkarral magához, ’s szelid alakjain andalogva szólaltám meg, hogy tudjátok: ki volt Ő, ki akkoron a’ for­rás’ és fejlődés’ napjaiban, alkonyból felde­­rülő gondolatként, égi tisztaságban tű­nt fel a’ küzdőnek, ’s azóta öröklényű­ csillagként sugárzott előtte; tévelygéseiben vezérlőleg, fáradalmaiban enyhítőleg, veszteségeiben ví­­gasztalólag tekintvén reá. Jaj annak, kinek kebelét az anyatermé­szet sok erő’ magvaival hintette be, ha a’ fontos pillantatban vagy elhagyatva, mint parlagon maradt föld, elvadul; vagy csaló képek után indulva, mint bolygó tüzet kö­vető vándor, örökre eltéved ! Egy fő, egy általányos szenvedelem hozza a’ sokáig szen­­dergett erőket mozgásba; az uralkodik a’ homály felett, míg a’ titkos küzdés névtelen sejdítések és vágyak közt folyton foly; az emeli fel a’ fátyolt, midőn szív és lélek lép­csőnként eszméletre jőnek, bizonytalan hány­­kódások után irányt és czélt veendők; az ve­zet fel a’ pályára, vagy zárja be előtted a’ pályát, a’ szerint, a’mint befolyását jó vagy bal csillag alatt fogadtad; és annak neve: szerelem! Ismeritek-e e’ szót? vagy inkább tudja­

Next