Athenaeum, 1837/2. félév

1837-11-26 / 43. szám

AT (fü B SO­ffi­na. Tudom­ányok’ és stélai­üvészetek’ tára. Kiadó szerkesztők: SCHERET, VÖRÖSMARTY, szerkesztő társ. RAJZA. Második félév. I»est , novel­ll»er, 20. 1881. 43. szám. Tartalom ( Nónemi)cik­ki neveltetésének nagy befolyásáról a férfiak erkölcsi és izlési miveltségere. Foly­tatás. (Hetényi János), 673. sz. — Istenség. (Orosházy), 681. sz. — Dubarry asszony Londonban, 682. sz. — Magyar játékszíni krónika. (V. és —w.), 685. sz. A* * szépségnek nélkületek Nincs módja, nincs alkalma, hogy is­tennék, csak tőletek Jön ereje hatalma. Ti benne felolvasztjátok A' mi kemény ’a mereven, • *S szépre, jóra indítjátok, A' mi abban eleven. Kisfaludy S. 43 /7 IV 6 n­e­m­b­éli elem neveltetésének nagy befolyásáról a’ férfiak’ erkölcsi és izlési miveltségére. (Folytatás.) Lássuk teh­át elsőben is röviden a’ mai nőnembeliek’ divat-neveltetése’ fonákságait, és azt, milly ellenkezetben áll az a’ bölcs és philosophusi nevelés’ modorjával. Földi létünk’ alapja a’ test, és ennek állandó egészsége. Mellőzk­etlen érdek teh­át némberek’ nevelésé­ben is a’ test’ ereje’ épségben tartása; mert gyenge szülőktől gyenge magzatok származ­hatnak. Nőnembeli ath­letákat épen nem aka­runk , de ollyakat sem, kik érzelgők ’s szün­telen nyavalygók legyenek. Nemcsak férfiak, hanem leányok’ testi nevelésében is fő irány­nak kell lenni az erők’ kifejtésének; a’ kelle­mességekre ügyelésnek pedig csak mellékes­nek. Ha e’ kettő összeütközik, akkor kétség­telenül az utósót kell az elsőnek feláldozni. Mit ér az olly báb, mellynek elpuhult testé­ben semmi erény, semmi önh­atárzat, ’s lel­kesség nem lakozh­atik ? Az illyen puha lény­től puha férfiak születnek, kiknek a’ hon sem­mi hasznát nem veheti és kik mind magoknak mind másnak terhére vannak. Illyen gyenge és árnyékba nőtt ivadékot hoz pedig elő a’ mai fonák nevelés, melly a’ testet semmi fi­gyelemre nem méltatja, és azt gondolja, hogy az embertest hasonló a’ csiga’ házához, melly kemény és semmi ápolást nem kíván. Termé­szeti állapotban ki is fejtőzik és megerősödik ez magától; de azon természet elleni helyzet, mellyben főrendüek’leányai nevelkednek, egé­szen más, és különös óvást tesz szükségessé. Valóban, ha egy főrendü leánynevendék’ elemi és divat-neveltetését megtekintjük, a’ szánakozás’ soh­ajtásinak kell kiszakadni keb­lünkből. A’ külföldiskedő nevelés’ ezen ártat­lan áldozatja, kit anyjának kellene szorgal­masan nevelni, béres, és felületes tudományú francziánéra bizatik; ki minden üdv­össéget a’ franczia nyelv’ tanúitatásától vár. Ennek a’ kis kinozottnak a’ sok órát adó, és egymást nyomba felváltó táncz , rajz, szépiró, hang, nyelv ’s egyéb mesterek’ ki ’s bejárása miatt alig lehet napjába fél órát pihenni. Ő méltán irigyelheti egy falusi leányka’ boldogságát; mert a’ midőn neki minden lépése és mozsza­­nata bírálat alá jön, alig állhat fel, alig lép-

Next