Athenaeum, 1838/2. félév

1838-10-18 / 32. szám

legszebb virágzatban álló növényeket olly helyeken, hol kevéssel előbb puszta, mint mondatik, halott föld henyéje. Szelíd nap, gyönge harmat és langy esők, a’ legvido­­rabb tenyészésre serkentik őket. De alig hogy felnyiladozának az illatrejtő kelyhek, alig fürd­ik meg, néhány játszi szellő a’ lágy virágkebelben, alig lopta meg nedtárát a’ kósza méh, lankadás forrázza le a’ kies bok­rot, elhull a’ virág, lehervadnak a’ tápláló levelek, ’s a’ növényéletnek — ha jóval e­­lőbb az állatok’ és ember’ kíváncsiságának áldozata nem jön — most vége. — A’ sző­lő gerézd, sok kártékony befolyással meg­­kü­zdve, eget földet segélyül kérve és hasz­nálva, kidolgozá fojtós-savanyú nedvét méz­édessé, — akkor letépi a’ szüretelő és ösz­­szegázoltan, roncsoltan , az emésztő forrás­nak adja. — A’ vadállat és madár, midőn szabadon futassa és szárnyalja be határtalan hazáját, a’ széles földet és léget, orozó el­lensége’ vagy az aggság’ áldozatáúl esik, meghal. — Nem hirdetik-e naponként a’ tor­nyok’ szomorú zúgásai, hogy újólag egy e­­gyéni élet alatt ki ? Sőt nem h­alunk-e meg részszerint mi magunk is, folyvást és szünet­len, midőn az el- és kiválasztások mindun­talan bizonyos részek’ elrontásán ’s kiküszö­bölésén munkálkodnak?— Nem halálemlékűi állnak-e itt e’ kormos falak is? — hol ezek­nek királyi fénye, mellyben a’ nép, ha egé­szen boldog nem is, legalább méltán büszke volt? — E’ hullámok, m­ellyek lábainknál holdezü­stölve czikáznak, hajdan — míg a’ magyar szó Kaukázus’ bérczein túl uralko­dott vala — kevély paloták ’s éggel vívó tor­nyok’ árnyaiban, világhódító nemzet’ lármá­ja közben hempelygének; míg most azokból, itt ott, egy két faldarabnak gyászoló képét tükrözik vissza, ’s partjaikon az egykori fé­nyes Aquincumból, alig néhány téglatöredék akad meg a’ többnyire (most is!) idegen aj­kú szántó’ ekéjében. Mind tapasztalati szomorú igazság! De azért, hogy a’ halál’ ügyvédének ne mon­dathassam, próbáljunk kissé fölebb , a’ ter­mészet’ szentek szentébe emelkedni, ha vall­jon ott is, mind e’ tüneményeket ollyanok­­nak tapasztalandjuk-e, mint szemeinknek itt talant látszanak. Korán sem! — Ezekkel csak az emberi értelem hagyja magát megcsalni, melly olly gyenge, hogy nehezen bír föle­melkedni annyira, hogy a’ tüneményeknek csak egy sorát is felfoghassa, mellyeket a­ hatalmas természet egy intéssel végtelenül eszközöl. Ugyanis, ha hallgatással mellőz­zük el a’ növények’ magvait,’ mellyeknek megtermése fő és legmagasb czéljok lévén, azok által tenyészve, fajaikat időről időre folyvást fentartani képesek, — azok’ veszen­dő életműveinek egy része a’ légbe száll, ezen titkos és eleven műhelyébe az életmű­­ves és életm­űtelen testeknek, más része az anyaföldnek adja magát, hogy ez abból más új életet hozzon elő és tartson fen. — A’ különféle testek, ételül szolgálván embernek és állatnak, még nem vesztek el, csak e­­gyéni­­alakjokat változtaták meg és részsze­rint magasb életfokra emelkedének, részint az életmírségből különféle útakon kivitetvén, más életalak’ magvait rejtik magokban, a’ kiküszöböltek’ helyébe pedig új, eleven ré­szek járultak. — A’ borforrás által is vallyon az erő, melly a’ szőlőszemekben munkálko­dók, elveszett-e, tagadom ; mert az új ter­­mődékben, a’ borban, szintúgy hatalmas e­­rők szunyadnak, fölserkenendők, mihelyt al­kalom ajánlkozik és életüket az emberi élet­­műségben zajongva és h­áborogva mutatan­­dók.­­ Végre a’ hüzforrás által, melly az állati életet befejezni és eltörleni látszik, ko­­ránsem enyészet és vég semmisedés hozalik elő. Az összetett testek’ felosztásából kike­rült egyszerű elemek nem tehetetlen lények ’s halott maradékai a’ virágzott életnek. Mi­dőn a’ kevély ember lehanyatlik az élet’pá­lyájáról , mellyen való és tisztelendő, vagy hazug és megvetendő csillogással járhala, és a’ szép test roh­adásnak vettetik emésztő fogai közé, — megszűnt-e itt az élet? Épen nem, itt egy új élet kezdődik. A’ legottan megjelenő bűzforrás’ titkos és rejtett műkö­dése a’ természetnek. Kiállhatlan bűzt fejt ki itt a’ nagy mester , hogy annak gőzköré­be rejtezve távol űzzön magától minden há­borító élőt, hogy a’ titkos munkálatot zava­­ratlanúl folytathassa csöndes mag­ányáb­an. Itt csak az egyéni életnek , vagy helyeseb­ben mondva, az életképnek láthatjuk hatá­rát. Mert ezen határ teszi a’ pontot, mely­­lyen két életidőm találkozik. A’ test, ro­­h­adás által, elemeire oszlik, mellyek aztán, kiszabadúlván a’ magasb élet’ kötelékeiből, tenyészetök, rokonságuk szerint új egyesű- 32 *

Next