Athenaeum, 1839/1. félév

1839-05-26 / 42. szám

ságnak ’s természeti jog’ sérelmének a’ porsá­­got jogszerüleg elidegeníthetlen szabadságától megfosztani, szinte nem látta az bűnnek a' törvényszerűleg visszaadott jognak gyakorla­tát is minden lehető módon megnehezíteni, megakadályozni. Az 1538-ban Körösön Nádasdy Tamás bán’ elnöklete alatt összegyűlt tótországi ren­dek átlátták már a’ pórságra vetett, nyomasztó szolgaság’ embertelenségét, ’s a’ magyaror­szági törvényhozást megelőzve, visszaadák az eltiprott osztálynak emberi jogát­); annak gya­korlatát azonban még is megnehezíték a’ tör­­vényczikkhez kapcsolt föltételek ’s záradékok által. Horváth, Mihály. (Vége következik.) Az tej philosophia, szellemvilleeji fejletében. Harmadik ’s utolsó közlés. Nem végezhetem be értekezésemet a’ nél­kül hogy Hegel’ philosophiájának csiklandós olda­át ne érintsem. A’ mysticism­us az, melly az újtanházi közelítéstől rémkép gyanánt bor­zaszt ’s ijeszt el, holott az éji rémtűsz (ignis fatuus) gyanánt, ez is csak a’ tőle futókat sarkalja, mert valóban a’ hozzá közelítni me­rőktől elfut ’s távozik. — Lélektudományosan a’ rémalakot színről színre kell láttatni, hogy hatását veszítse, ezt vagyok én is a’ mysticis­­m­ussal teendő. Rá fognak ugyan akármelly ábrándozást ’s érthetetlenséget is, de igazán csak egy, a’ vallásban mindent az érzésre alapitó nézet, vethető nyakába. — Mennyiben illik már ezen mysticismus’ fogalma Hegel’ philoso­­phiájára, érdekben áll kifejteni. Vallásos ugyan minden philosophia, mert a’ vallással kisebb ’s nagyobb mértékben ösz­­sze függ, tőle válhatlan el annyira , hogy még az olly nézet is, melly a’ vallásból mitsem akar elfogadni legalább, nevét, a’ vallás’ fő­­eszméjétöl kapja, mint p. o. az arheismus. De az újtant, más philosophiák felett kitű­nőleg mondhatjuk vallásosnak * * * 42), részint, mivel ala­púl az istenség’ eszméjét velé, részint mivel egyetemes körébe, a’ vallást is befoglalá. Igaz tehát, hogy vallásos, de nem igaz, hogy a’ vallásban mindent az érzésre alapítana, mire nézve jó lesz ebbeli állás­pontját is kije­lelnünk. A’ létérzés és tudásvágy lévén korunk’ szelleme, áthalá ez a’ vallást is. — De fájda­lom, mint a’ philosoph­iában, itt is csak egyol­­dalúlag, minek természetes következménye lön a’ tulságoskodás. A’ vallásban a’ tudat’ tulsá­­gát, a’ vallásos érzést, az elkopásig kisimító rationalismus teszi; az érzésben pedig a’kel- tetinél érzelgöbb pietismus képes kicsapongni. Nagyon természetes, hogy az igazság itt is, a’ túlzó pontok közti középben állatid, ezt tévé a’ vallásban, a’ hegeli közvetlenség, tud­niillik , a’ tudatot (rationalismust), és érzést (pietism­ust), egymásnak nélkűlözh­etlen felté­telévé (conditio sine qua non) képezé. Mivel pedig a’ hegeli közvetlenben, a’ tudat és lét, vagy érzés, nem ugyanazok, nem sch­ellingféle közünösségben , sem nem Fichte modorú összetételben állanak, hanem inkább ellentételben és szükséges feltételben vagynak, csodálatos, hogy vitáz a’ rationalisták’ vezére Breischneider egy olly ponton, hol ellenei a’ hegelisták nincsennek, midőn ellenük hossza­san mutogatja, hogy az érzés és tudat nem ugyanazok, hogy van tudat nélküli érzésök az alvóknak, ájulás- és bódúlásba esteknek stb., ez, elleneinek nem nagy ismeretét mutat­ja. *)­­ !! A’ vallás’ genetica fejlődése is igazolja, hogy a’ tudat és érzés’ egymástól válhatlanok. Már a’ paradicsomi létérzés a’ tudás’ fájával ékeskedett, ’s a’ lelki szemek’ megnyíltakor azonnal szembeötlött ’s értetett a’ mezítelen­ség is. Látható innen, hogy a’ mysticismus He­gel’tanyára nem alkalmazható. Nincs tehát tőle mit idegenkedni, annyival inkább, mivel ez a’ többi tudományokkal versenyt futván, félő, hogy az új vagy gergelyféle idő-számlálásban, az attóli idegenkedés miatt hátra maradt nem­zetek’módjára, mi az idő’lelke’ haladásában ne maradjunk hátra. — Valóban a’ ph­ilosophiá­­ban is az ó- ’s megavulthozi ragaszkodás csak *) Decr. 1538: 21. *) Sokat telt ezen vallásos irányra, Hegel’ korá­ban, a’ vallástalanság’ sebes terjedése, nem a’ vallástudománynak tehát, mint azon botránkoz­­tató hiba tartja, melly a’ minap említett érte­kezésembe, a’ nyomtatás’ alkalmával, becsuszott. Tudjuk ugyanis, hogy a’ hatás mindenhol ellen­hatást szül , és így bátran adhatja a’ vallásta­­lanság a’ vallásos irányt. *) Hogy a’ minden tekintetben jeles iró, minden tekintetben rosszul foga fel Hegelt, eléggé mu­tatják minden irományt, de kivált: „Die Theo­logie und die Revolution“ czm­űtt értekezése.

Next