Athenaeum, 1839/2. félév

1839-09-12 / 21. szám

csak érdekelni akarja; bölcseség, m­elly — ah, nem találok szót— az isteni bölcseséget a’ művész jobban és másképen nem ábrázol­hatta. És a’ felséges homlok, mellyen szen­vedély barázdát nem vont, méltóság­ és lee­reszkedés nem vetélkedik, hanem teljesen e­­llyesűl, mellyen az isteni eszmélet dicsőítve nyilatkozik; az egész arcz, m­elly nem festve, de isteni lehelettől rá fúva van a’ vászonra, olly átlátszó, olly igen tükre a’ belsőnek! ’S benne mit olvastam? Hányatás a’ föld’ sor­sa , nyugalom istennél van: idealismus az is­tenséghez vezető lépcső, mellyen felhágva lép ki az ember a’ zavarból, ’s közeledik a’ menny’ azúrjához. Menny és föld között nagy űr van, de az ember’ keblében határos a’ ket­tő. A’ fa földben ver gyökeret ’s abból húz nedvet, de ágai égre emelkednek, nap felé nyúlnak ’s virágaik tarka szemeivel szítják a’ sugárt, hát az ember földhöz ragadjon-e? Nem­ minden, mi keblét indítja, első erede­tét a’ földön veszi, de tisztáivá, a’ földit le­vetkezve emelkedik az Idealismus’ lépcsőjén föl az égbe, ’s az ember istennek lesz ha­sonmása. —■ A’ kép azon jelenetet ábrázolja, melly­­ben a’ farizeusok Jézust azon kérdéssel ki­sértik meg: Valljon kell-e adózni a’ császár­nak? Mire ő egy pénzdarabra mutatván ezt mondja: „Adjátok meg, a’ mi a’császáré, a’ császárnak, és a’ mi istené, istennek.“ •— Mennyet és földet, lelki nyugalmat és hábor­gó szenvedélyt inkább érzékítve egymás mel­lé helyezni alig lehet, mint azon képen Jé­zus van és a’ farizeusok. Jézus mellett mi sötétek, tétovázók, gonoszok, egyszóval föl­diek ezek s mi­ kárörömmel vetik ki a’ tört, mi álnok figyelemmel lesik a’ feleletet! — Szemem elfordult tölök, hogy újra a’ mennyei nyugalomba pillantsak. Ad Tizianonak akkor, midőn e’ képhez az eszmét felfogta, ihlett­­nek kellett lennie! Megnyugosztalva, ’s gazdag nyereséggel mentem azután az úgynevezett „Raphael’ te­remébe“, hol az olasz iskolának remekei van­nak ; a’ hires Madonna di San Sisto, e’ szent Caecilia, Michel Angelo, Leonardo da Vinci, Correggio sz. művei , ’s hol ez utolsónak „szent­éje, Sebesténye stb. kitűnő szí­nezetével ragyognak. Tisztelt érzéssel hagy­tam oda a’ képtárt. Barátom, a’ pillanat, mellyet Tiziano’ képe előtt töltöttem, életemben fénypont. Hi­szed-e , ha mondom, hogy azon pillanattal kezdem a’ festészet’ műveit érteni; előttem akkor nyílt meg a’ művészet’ titka. Tiziano’ ezen festeményét sokszor megnéztem volt az előtt is, de betett könyv volt. Nem éreztem a’ festészet’ hatását, bár mint akartam is ma­gamat arra fogékonynyá tenni — nem tudtam, Raphael’ Madonnáján mit csodálnak. — Vissza magam jöttem, ’s ez jó volt, mert senki sem háborított édes andalgásimban. Keblem olly nyugodt vala — emberileg nyu­godt — mint midőn az önérzést csiklandozó kedves kívánatról a’ kötelesség’ szent szóza­táért lemondunk, ’s szivünk’ fájdalmit a’ lel­­kiösmeret’ javulása édes keservvé változtatja ’s szemünk’ könnye mosolygó arczra hull le. ’S van-e, leh­et-e halandónak szebb, boldo­gabb érzete ? Nem érzi-e illyenkor tökélete­sen lénye’ mivoltát, m­elly ég és föld között van megosztva, ’s midőn az egyiknek fájdal­mit, a’ másiknak üdvét ízleli egyszersmind? Az út a’ városból ide regényes; az Elbe’ jobb partján virányos és erdős dombok h­osz­­szant követi a’ folyónak kerengésit, ’s teg­nap bájos este volt. A’ mint előttem a’ nyu­gat’ vidéke az erdő megett megnyílt, leül­tem , ’s szemem oda bámult leirhatlan boldog­sággal az estnek pompájában. ’S midőn a’ nap leáldozók, megtalálva lelkem’ súlyegye­­nét, fölkeltem ’s mondám magamnak: küzdj, fáradj és remélj ! Hunfalvi. Az emlékest* tehetség­ hasznai. Nulla recondanti lux est ingrata gravisque, Nulla fuit , cujus non meminisse velit; Ampliat aetatis spatium sibi vir bonus ; hoc est Vivere bis : vita posse priore frui. — Martialis. Az emberi életnek olly kevés órái töl­tetnek be okos lélekhez illő tárgyakkal, ’s a’ jelen olly sokszor szűkölködik gyönyörködés vagy foglalatosságban, hogy minduntalan kény­telenek vagyunk részint a’ múlt, részint a’ jövő időhöz folyamodni, török mulatságot kölcsönözni ’s életünk’ hiányát vagy az e­­lőbbi dolgokra visszaemlékezés, vagy a’ jö­vendőkről gondolkodás által pótolni. Ezen kénytelenséget, melly szerint fi­gyelmünknek minden felöl kell tárgyat keres­nünk , méltán úgy lehet nézni, mint az em­beri lélek’ jelességének ’s fennségének bi­zonyságát. Nincs okunk hinni, hogy egyéb 21 *

Next