Athenaeum, 1839/2. félév

1839-09-26 / 25. szám

388 és szerető ifjú, háza’ javáért­­rondoskodó fér­fi, életét ápoló öreg­, mind csak maijának él és családjának, melly énjét emelve a’ jöven­dőre is látszik biztosítani. Az emberi életnek első foka a’ családi élet, melly egé­szen az egyén körül határozódik. Önmeg­tartás ösztön is, czél is a’ családi életre. De ez ki nem elégítheti őt egészen. Mind szükséges, mind belső ösztönei széles!) körbe hajtják, ’s mint műves vagy művész, vidék­nek vagy helységnek lakosa, vagy bizonyos érdeknek vallója, községbe lép. Község van annyiféle, a’ hány az emberi szükség, melly­­nek már egy nem felelhet meg; ’s a’ hány az emberi keblet mozgató érdek, mellynek táplálékot a’ társaság nyújt, így eredtek és erednek egyesületek, czéhek, társaságok, in­tézetek, rendek és rangok. Az emberi élet­nek második foka a’ községi élet, mellynek czélja az entökéletesedés mellett osztálynak is tárgyazza jólétét, fenmara­­dását. Az osztály és község sok, ’s mindenik­­nek külön érdekei vannak, mellyek egymás mellett hatolván, lehetetlen, hogy meg ne ütközzenek ’s ollykor ellenséges állásba ne jöjenek egymással. Az osztályszellem, csak önmagát tekintve, le i igyekeznék rontani a’ többieket, ’s végre maga magát rontaná el. Szükséges tehát még nagyobb kör, melly va­lamennyi községet és osztályt magában fog­laljon és öszhangzó munkálatra indítson; m­elly mindeniket egyiránt védve és jogosítva, valamennyit védjen és biztosítson. Ezen szé­les t­ kör az állo­dalom, melly minden em­beri érdeket összpontosít, egyénét szintúgy, mint községét, ’s melly az emberi társasá­got tökéletes egészszé teszi. ’S ő nemcsak védi azt kívülről ’s szerez bátorságot és iga­zat belülről, hanem, mi sem a’ családi, sem a’ községi élettől nem telt ki, mind egyén­nek, mind osztálynak utat is készít magát könnyebben és tökéletesben kiélhetni. Az állodalmi élet’ harmadik foka az em­beri életnek ; annak érdeke nem különváló, hanem közös minden egyénnel és községgel, ’s a’ viszony köztök olly szoros, hogy Thu­­kydides igazán mondhatta: „Én azt hiszem, az egészre nézve erős állodalom inkább se­gíti az egyeseket, mint az egyes polgáraiban szerencsés ugyan, de általán véve romladozó: mert ha jól van is egyesnek magány dolga, még­is az állodalom’ megbuktával elvesz min­­denik.**) Ezt szivükre vegyék, kik önérde­küket űzvén a’ közérdeket felejtik, vagy mi még roszabb, magok’ érdekét köz érdeknek tekintik. A’ mondottak inkább észszerinti mint tör­téneti származnsa az emberi társaságnak. **) Családi életbe lépésre hajlandóság bírja az embert, községbe hajlandóság vagy véletlen­­ség helyzi, de állodalomba sokszor a’ törté­netek’ tartózhatlan járása is kényszeríti. A’ hány életfok van, annyi viszonyban élhet az ember. Önzésből vagy körülmé­nyektől kényszerítve magános­­, mint rideg pusztában tengődő egyetlen fa, melly nedvét görcsös gyökereivel a’ száraz homokban szom­­jan szedi, mellyet szél kopaszít, harmat nem éleszt, ’s mellynek ágain madár nem ze­­neg, ’s árnyaiban epedő állat nem enyhül. De ember nehezen van illy pusztán; neki csa­ládban kell élnie, hogy másért élhessen, más­nak szerencséjén örüljön ’s keseregjen ha­ján, hogy saját elhunyta legalább egynek fa­­kaszsza bánatos könyeit. Mint apa, anya, vi­lágot bir szűk házában; mi értjük a’ családi érdeket ’s szeretjük a’ családi viszonyt. De felfogjuk a’ községi érdeket is, fel azon csa­ládi főnek erényét, ki éltét városa, rende, köz­sége’ fenmaradásáért áldozza fel, mert ő tud­ja, hogy gyermekeinek tartja meg azon vi­szonyokat , mellyekben maga szeretett élni. Csodáljuk a’ hazafit, kinek keble az egésznek *) *Kyar yuQ fji ~tuar náXiv nXeCiv ayivimnnv oq­­&ovuévrjv 6)(peXeiv rods Iduárag, xaff exagov Twv noXnalx evngayovaav , d&goav de oqtaXio­­(lévíjv. xahii­; jiev ydg qpegófievog uvrn rd xaff' tavrov, diafptj'fi.gofiévris T?js nargidog, óid­iv íjovov l­vxánoXXvuu. , **) A’ családi élet’ nagy befolyásáról az egyéni és állodalmi boldogságra régen meg van mindenki győződve, nem úgy községi életéről is. Ezt közjogi tekintetben a’ középkor fejtette ki, a’ midőn még az ugyanazonnal foglalkodók is né­mi municipalis jogokat vívtak ki magoknak. A’ gondolkodó átlátja, hogy a’ községek’ ellensze­réül támadtak a’ nagy, előbb utóbb minden egyéni életet gépelylyé változtató öszpontosításnak, mely­­lyet az állodalom megkíván. Az újabb történe­tek már bebizonyították a’ szerfölötti öszponto­­sításnak káros következéseit, ’s még sem méltá­­nyoltatik eléggé a’ községi élet. — Nálunk a’ vármegyék mindannyi termékeny földe a’ közsé­gi életnek, mellyet, remény illetőleg, a’ városok nem sokára tökéletesben fognak kiegészíteni. — Ellenkezőleg semmi, bármi néven levő község sem emelheti magát az állodalom’ felébe, mi ha megtörténik, a’ dolgoknak legferdébb állását szüli, mert a­ rész nagyobb akar lenni az e­­gésznél.

Next