Athenaeum, 1839/2. félév

1839-10-20 / 32. szám

szonyok, nem annyira polgári, mint vallási osztály -különbség bélyegző: a’ lelkiösmeret’ ügye némikép elnyelte a’ világi érdekeket ’s nemest és nemtelent egyesített a’ vallásos h­arczban, kivált a’ protestánsokat annak vé­delmében. A’ harcz ugyan nem annyira a’ kü­­­lün népfelek: catholicus és protestáns, mint a’ jesuita szellemtől eltelt katona-kormányzók, az ezeket ingerlő é s ezektől fegyverhatalom­mal segített térítők és a’ nyomott protestáns fél között tűnik elő véres jelenéseivel. De az innét eredő gyű­lölség a’ néptömeg vallási fe­­lekezetei köztt is annyival kevésbbé volt el­maradható , minthogy az evangelicusok elleni hatás semmi előbb adott biztosításokra nem ügyelt, semmi eszközét az üldözésnek meg nem veté, ’s minthogy a’ nyomott féltől szen­vedett kár: templomok’ és iskolák’ elvesztése, evangelicus tanácsnokok’ letétetése stb. a­ ca­­thol. felet némi hasznokban részesítő. A’ nemzetnek ezen, vallási érdek miatt megh­asonlott, állapotában volt még is egy, a’ valláséhoz hasonló hatalmú, hasonló szentségű­ erő és érdek, melly a’ haza testén emésztő szétoszlásnak ellensúlyt tartott ’s melly a’ val­lási gyű­lűlségnek választó vizét némileg­ meg­gyöngítvén , a’ feleket összetartá ’s törekvé­seiket, részben legalább, egy czélra egyesí­­té; ez, az alkotmány’ ledöntésével fenyegető, részben forgó — nemzetiség vala. Kevés ’s talán az angolon kívül egy nép sincs, melly­­nek nemzetisége olly szorosan­ összeforrva volna országos alkotmányával, mint a’ ma­gyaré. Ez az alkotmány nem egy idegen kéztől a’ népre rátolt, vagy felülről ráillesz­tett politicai forma, mint számos egyebeknél, nem egy elméletileg kidolgozott ’s felállított alkotmány, hanem magából a’ nemzet’ szivé­ből kisarjazott, evvel minden viszontagságai köztt együtt növekedett, együtt alakúlt és érett, a’ nemzeti élettel, melly abban űrjét és támaszát lelte, egygyé olvadt kincs, melly­­hez a’ magyar’ nemzeti érzetének legh­atal­­masb gerjedelmei, legédeskeserűtbb emlékeze­tei ’s egy bizonyos költői felm­agasztaltság elválhatlanúl kapcsolvák. Catholicust és nem­­catholicust is a’ legszorongatóbb aggálylyal párosult bosszúság fogta volt el tehát, midőn az oszták hatalomviselök, kivált Hocher, Ampringen, Lobkovicz, a’ jó indulatű­ király­nak, kihez a’ nemzetet hála közé, tudta vagy legalább meghagyása nélkül, nyilvánítani nem átalják, hogy a’ király fegyvereze által kor­látlan urává lön az országnak, minél fogva a’ régi alkotmány’ romjaira egy új emelendő, törvényül a’ király’ puszta akaratra tisztelen­dő , a’ várak és városok német tábornagyok és zsoldosok által elfoglalandók volnának; sőt midőn az 1700-i bécsi gyűlésen, hova csak a’ legelőkelőbb országnagyok valónak megh­í­­va, a’ német ministerium egyenes indítványba hozá az austriai alkotmánynak Magyarországra is áttevését, a’ nemesség’ adóztatását, a’ ki­váltságos osztályok’ és testületek’ előjogai­nak elterlesztését; a’ magyarok súlyos aggá­lyok köztt hagyák el e’ gyűlést, készek min­denre nemzetiségük’ védelmében. A’ királyt, kit egyedül a’ német tanács túlbuzgalma vitt hasonló gondolatokra, egy részről az elégü­­­letlenek’ fegyverre kelése, más részről a’ be­nyújtott hazafiúi előterjesztések és kérelmek — Pálffyé, Lippayé stb. szelídebb nyilatko­zásokra bírák ugyan; de ezek az elkeseredett kedélyeket ki nem békítheték, elegendő biz­tosítást a’ nemzet bennük, valamint előbb a’, soproni országgyűlés’ végzéseiben, nem talál­hatott, miután a’ német hatalomviselők a’ ki­rály’ szelídebb, méltányosabb­ hangulatának ellenére sem hagytak fel a’ magyar nemzeti­séget fenyegető terveikkel. E’ közben Leopold meghalt ’s egy, majd­nem közönséges lázadásra gyúlt, országot h­a­­gya utódjára. A’ lelkiösmeret’ szabadságának sérelme eleitől fogva egyesülve lévén a’nem­zetiségével, a’ közönséges ingerültség ’s a lengyelektől kölcsönzött frigyes rendek czimével élő elégü­letlenek’ hadi szerencséje megingató József’ királyi székét. De végre elfáradt a’ nemzet hosszas h­arczában, a’ mél­tányos király’ engedékenysége ’s ígéretei, polgári és vallási szabadságot egyiránt biz­tosítók, sokakat lecsöndesítének, míg végre a’ béke’ közkívánata, a’ lázadók’ meghason­­lása és többszörös csatavesztése a­ szatmári békekötésben elfojták az emésztő belharczot. A’ forradalom’ sikere, részben legalább, kie­légíté a’ nemzetet, lecsöndesíté a’ kedélye­ket, az alkotmány ’s evvel a’ nemzetiség’ kincse mentve volt a’ veszélytől. De más rész­ről a’ vallási meghasonlás egészen ki nem egyenlítetett: a’ lelkiösmeret’szabadsága min­den megtámadás és nyomás ellen nem bizto­síttatott ; a’ térítők’ alattomos munkálkodása meg nem gátoltatott. E’ súrlódások azonban

Next