Athenaeum, 1839/2. félév

1839-10-27 / 34. szám

ph­iai nézet mindjárt támadásával ellenmondás­ra talál, ’s végre különböző oldalairól tekint­ve, a’ méltányló annyi joggal biránd, mint az ellenmondó, akkor igen természetes, hogy rendszerek, mellyek magokat kirekesztőig be­­végzetteknek ’s megalapítójoknak vallják, ki­rekesztőig ki is tétetvék félreértéseknek’s el­­magyarázásoknak. Tanúk erre Aristoteles’ és Hegel’ rendszerei. Vagy tán másként fogadta az elsőbbet idekora ? Nem terjengtek-e mind­járt eleinte tapasztalódiságáról ( empiris­m­­us), mellyet vitat, a’ legfonákabb nézetek? Igen is Aristoteles a’ tapasztalásnak nagy érté­ket tulajdonít ’s ez egyszerminl, a’ miből ki­indul; de milly értelemben kívánja ő vétetni, hogy az egyesben mindig csak az egyetemi szemlélendő, erről leginkább természettanjá­­nak olly igen elmulasztott, kevesektől méltány­­lott első czikkjei adnak világot. Ezekben lel­hető tapasztalódisága’ fogalma és határzata, miként alkalmazásának alapja és köre is fel. Az egész világosi­ leend, ha ama’ czikkekkel még azt is összevetjük , mit a’ nagy gondol­kozó Metaph­. I, 1. és Analyt. poster. I, 13. 27. 31. a’ tapasztalás és tudomány közti különbségről megalapít. A’ fogalmat „smaififita’ tágasb és szoros!) értelemben veszi. Ez utolsó szerint neki a’ tudomány az, mellyben az el­vek’ segélyével az egyes’ értelmessége az e­­gyetemi által föltételeztetik ’s az ismeret nem személyleges, hanem tárgylagos leend. Ha­­sonl. Analyt. poster. I, 22. ’s különösen Analyt. prior. II, 21. Azért ha Aristoteles az igaz és tiszta elvekből származó, ész és gondolkozás által felfogható tudatot mint vala­­melly fensebbet helyezi, és az észt, mellynek szerinte közvetlen szemlélet, ■fowgójy, tulajdo­nítandó, a’ csupa észrevételnél magasbra emeli (Metaph. VII, 7), igen távol vala magát az aljas tapasztalódiság’ tévelyeiben elveszíteni, sőt inkább miként tettleg, úgy elméletileg is a’ tiszta szemlélődést (speculatio) tartá valólag phitosophiai módszernek, ’s igazán eszméléshez (idealism­us) simul, melly még mai nap is vezércsillagul szolgálhat. Legin­kább ártott Aristotelesnek az összehasonlítás Platóval, mivel ennek részint költői eleme, részint eszmés iránya még azokat is olvasására édesgeti, kik a’ sajátlagos philosophiától leg­távolabb vannak, míg Aristoteles’ komolysága, a’ látszatos száraz és darabos beszédében, a’ rideg tartalom tanulásától még azokat is elret­tenti, kik philosophiai tárgyakról ’s a’ philo­sophia’ történeti kifejléséről szóhoz akarnak jutni vagy kellene jutniok, miért is Aristoteles atalán mint mélyen gondolkozó nagy hírben van ugyan, de Platónál sokkal kevésbbé, még csak felületesen is kevésbbé ismertetik, mi­ként tán Klopstock a’ németeknél. Innen ered, hogy ezen ph­ilosoph­usnak részint sok tévelyést tulajdonítanak, részint sok az összefüggés’kö­rén túl egészen más értelemben vétetik *), mi­hez még ama’ különös, eléggé ismeretes csa­pás is járul, melly irományait érte. De még kevésbbé lehet annak hitelt adni, mit e’ neve­zet alatt „aristotelismus“ vagy „aristotelesi is­kola“ ismerünk, mint a’ mellyel a’ legkü­lön­­nemlébb czímeztetik. Nagy férfiunk’ halála után néhány tanítványinak inkább népszerű bánás­módja korán elvált a’ sajátsag szemléletitől; azért őt a’ rómaiak csak amaz elsőbb oldalról, külön az erkölcs — szónoklat — természet — ’s részint az országtan végett, méltaták jobban tettleges szemmel, míg logicai és metaph­ysicai irományai elmulasztoták, ’s tanjának igazi összefüggése még maiglanis kevés tudós előtt jön ismert. Úgy látszik, hogy őt Theophrast sem követé minden irányban, miként charac­­tereiben ’s tem­észettanjában az erkölcsinek több tapasztalati, mint szemléleti felfogása lel­hető. Mivel továbbad Aristoteles az alexandriai időkorban a’ tudományos ösztönt felébresztő ’s számtalan magyarázókat foglalkoztatott, igen következhető, hogy fanjában számtalan elma­­gyarázások is létettek ’s vala aristotelesi is­kola, melly pythagorasi, platói ’s még orpheusi elemekből is állott. Mind ezeknél legtávolabb esik azonban Aristotelestől az, mit a’ közép­században az iskolásdi philosophusok e’ czím alatt „aristotelesi philosophia“ terjesztettek. Ez tanjának inkább csak külseje vala, csupa ala­kiság vagy vetélytan (dialectica), melly min­den valódi alap, érték és tartalom nélkül majd­nem a’ bölcseség’ körének tartatott. Ez okból méltán szegültek a’ reformátorok olly igen el­lene, miként maga Luther e’ beszédében: „An die deutschen Fürsten“, Lomler’ kiad. I, 582. és Melanchton „de amore veritatis et odio­so­phistices in orationibus“ Friedemann’ kiad. I, 76. *) Miként péld., azon tétel, h­ogy az erény azon kö­zéplet, melly két egymásnak ellenhelyzett hiba közt létezik. Ez igen is foglaltatik Aristoteles’ irományaiban, de az igazi összefüggést szemmel tartva, egészen más magyarázatot kíván, mint melly közönségesen alkalmaztatik.

Next