Athenaeum, 1840/1. félév

1840-02-23 / 16. szám

secret fölfognia, kimondania, mimk­ailag kife­jeznie, egyszersmind megítélnie is kell, mely­­lyik indulat, mi sokban ’s elegyedésben ural­kodik itt vagy amott, minő különös hang, ’s mozgalmi játékot kivon az előállítandó sze­mély’ állapota, charactere, vagy a’ tárgy’ sajátsága. c) Eleven költő­ és teremtő képzelő, mellyek nélkül «Ily kevéssé lehet el a’ sza­való, mint a’ színész ’s költő; mert érdekében ’s hatásaiban sokat veszt a’ legszebb költe­mény, ’s legjobb beszéd, ha a’ szavaló nem képes mindent költő­­ erejének segedelmével mintegy közvetlenül szemlélni, elevenen érez­ni, ’s a’ teremtő képzete’ varázsai által a’ szavak ’s puszta nevek alá magokat a’ tár­gyakat helyezni, olly annyira, hogy a’ vál­tozékony hang, és mozgás’ játékai élénk kép­zeteit elég határozottan tolmácsolják a’ hall­gatók előtt, ’s mintegy meggyőzzék őket ar­ról, hogy a’ szavaló a’ tárgyat, vagy sze­mélyt, mellyet elékbe állít, valóban látja, szemléli, és hallja. Ezen élénk, ’s teremtő képzete, melly által a’ szavaló képes magát a’ legkülönfélébb állapotokba áttenni, mindent testesít, és jelenlít; ez adja meg a’ szavalás­nak az igazi tüzet ’s elevenséget, melly nél­kül ő egyetemesen a’ szónokkal és szinész­­szel hidegen marad, ’s hang, valamint arcz, ’s mozgás­ játéka indítani soha sem fog; mert ha maga nem érez, ha a’ festendő indulatot és szenvedélyt ő nem fejezi ki, miként foghat ollyat másokban ébreszteni; miként fogja hall­gatóban például az öröm vagy szomorúság’ remegő künyüjét támasztani, ’s ismét eltör­­leszteni ? Azonban mivel a’ szerfölött eleven, ’s korlátlan képzete’ kicsapongásai tévutakra vezethetnek, szükséges, hogy azon az ész ’s értelem uralkodjék, a’ gyenge költőerőt pedig folyton olvasás, és gyakorlás által iparkodjék a’ szavaló tökélesíteni, és szilárdítani. d) Érzelemteli szív, műveit kedély, fino­mított ízlés, lelkesedés, ’s hő előadási ösztön párosulva világ, ’s emberismerettel, mellyek nélkül nem leend képes a’ különféle viszonyo­kat, és ch­aractereket kigondolni, annál ke­­vésbbé czélszerűleg festeni, a’ kedély hely­zeteivel, ’s lélek’ indulatjaival együtt; legfö­­lebb csaholni fog­­ ott, hol méltósággal szól­nia, nyöszörögni, hol fájdalmasan panaszkod­nia, zajongni, hol szenvedélyesen magát ki­fejeznie kellene; és sem szerelemben, sem játszi dévajságban, vagy gúnyban finomságot ’s műveltséget nem mutatand ki, szóval hamis és ferde előadása által át fog esni a’ carica­­turába. e) Szellemi ügyesség, lelki hajlékonyság, ’s fogékonyság a’ kedély ’s annak bám­elly érzelmeinek elfogadására; mert kinek érzel­me, és szép ízlése csak a’játszi ’s vígra, vagy komolyra, szenvedélyes nagy ’s fenségesre, vagy egyedül az egyszerű­ ’s kecsesre szo­rítkozik, az alig méltányolhatja illöleg a’ tár­gyaknak egyéb aestheticai rokonságit, követ­­kezendőkép szépen előadni sem tudandja azo­kat; ehhez járul, hogy a’ szavaiénak előadá­sát helyesen rendeznie, ollykor javítnia, tö­­kélesítnie, a’ különféle állapot, nemzet, idő’ szokásaihoz, viseletéhez, élet, gondolat, ’s cselekvés­ módjához­­alkalmaznia ; a’ lélek ’s kedély’ legtitkosabb állapotjait, érzelmeit, in­dulatit, és szenvedelmeit majd véghetlen fo­kok, keverékek, természetük, továbbá vér­­mérséklet, kor, nem, rend nevelés ’s tt. eff. szerint kifejeznie kell, mit szellemi ügyesség, ’s lelki hajlékonyság nélkül soha nem te­­endhet. f) Lélekjelenlét, eszmélet, és leleményes­ség, melly­et óvja, hogy előadásában fona­lát ne téveszsze, sőt minden körülményt, és véletlen eltérést okosan használva, ez által tárgyának új szépséget, annak árny- é s fény­oldalait helyesen kitüntetni, hallgatóit várat­lanul meglepni tudja; mert soha az elevenség mellett a’ kellemesről megfeledkeznie, vagy akármelly indulatot, és szenvedelmet szerfö­lött fölcsigázva, szép- ’s illedelem-ellenileg rajzolnia nem szabad. g) A’ lélek’ teljes uralkodása a’ test’ ’s ennek részei tagjai fölött, melly egyedül esz­közli , hogy a’ szavaló mindeneket mindenkor úgy adjon elő, miként azokat előadnia kell, sem erősebben, sem gyengébben, ’s ellenh­ang­­zólag. Ide tartozik végre: h) A’ hír emlékező, ’s visszaem­lékező­­tehetség, hogy t. i. semmiről meg ne feled­kezzék, mi a’ tárgy’ lényeges előadásához tartozik, és mindenkor gyorsan tudjon minde­nekre visszaemlékezni, és figyelni. Erkölcsi c­aracterére legyen a’ szavaló igazságszerető, őszinte, szabadlelkű, és er­kölcsös, hogy czélul vett tárgyat igazán , szépen, férfiúi komolysággal, és méltósággal, őszintén ’s nyiltszivüleg, távol minden gyer- 16 *

Next