Athenaeum, 1840/2. félév

1840-11-26 / 43. szám

677 vében a’ független mult: ich­ habe­­resellen, ich habe g­e g­e­s­s­e­n (láttam, ettem) hoszabb lévén , mintsem kellemesen bánhatnék vele, szí­vesen mondja: ich sah, ich ass (láték,evém) ott is, hol más időt kívánna az értelem. Mi ha­sonló szabadsággal élünk a’ láték vala idő alakkal láttam volna helyett. Láték, e­­vém, ne álljon soha nálunk láttam, ettem helyett, ’s mit a’ német az imperfectumnak tu­lajdonít, hagyjuk mi azt helyesen a’ perfectum­­nak, azaz a’ füg­gsetlen múltnak. A’régmúltat és független múltat jól lehet megkülönböztetni. Ez egyenesen ki­mondja, hogy valami elmúlt, amaz pedig, hogy előbb múlt el, mint más elmúlt körülmény. P. o. vagyonát, mit neje után kapott vala, egy éjszaka mind eljátszotta, ’s még is, midőn nejéhez visszatért, úgy tudá rész kedvét eltitkolni, hogy az legkisebbet sem gyanít­­ható. Itt, eljátszotta, visszatért füg­getlen múltak; kapott vala régmúlt, mert előbb mult el, mint az e­l­j­á­t­s­z­o­tt­a; t­u­d­á el­titkolni, ’s gyaníthat­ó egyidejű múltak a’ visszatért múlttal. (Egy különösséget el nem hagyhatok. Eleinte így akartam írni: „hogy az legkisebbet sem gyaníta“, de a’fülnek jobban tetszett gyanít vala. Miért ? a’ numeris­éit, ’s tán az szülte a’ valá­val összetett jelen időt az egyidejű helyett, mert ám gyanítha­­t­a ellen nincs kifogása a’ fülnek, mivel szint olly numerusé, mint gyanít vala­. A’ föltételezett időalakokról nem szólok, mert csak az egyidejű múlt iránt akartam be­szélni , ’s mert ha ezekről is értekezném, az ige­határozók és kötszók’ szórű­zési törvényeit kel­lene magyaráznom, mit, nyíltan megvallom, nem­ tudok ’s mégha tudnám is, nem ide hanem rend­szeres munkába tartoznék. Különben is a’ b) és is alatt elősorolt időalakok’ értelmében és hasz­nálásában kézzel fogható setétség van még, igazi „embarras de richesse.“ Mi itta falvi. (Folytattatok) Végszavam a' dráma' ellensé­geihez. Nem minden aggodalom nélkül tekintve a’ pesti színház’ jövőjébe, mi fölött annyi vihar zúga már el,’s melly annyi tusák’térhelye volt, a’ nemzet’ törvényhozó képviseletének szelle­mében némelly nézeteket bocsátok közre a’ Tár­salkodóban , országos színházunk’ műtervezeté­­h­ez, melly alkalommal szólásra hivám föl tárgy­­ismeröbbjeinket, hogy az ügy ne csupán ma­gánykörökben , ebéd- és casinotermekben, ha­nem a’ nyilvánosságnak legtágabb mezején, jó­zanon ’s elfogulatlanul lenne megvitatva, ’s ki­fejtve. Erre csak hamar bizonyos Folvnus Já­nos, majd Dunaközy, majd Radnay urak léptek elő, álarczosan ugyan, de még is sokkal kevesbbé burkoltan, h­ogysem azonnal rájok ne ismerheténk vala — tollaikról. Figyelemmel hallgatók végig ez operaszónokokat, ’s kérde­zők magunktól mindeniknél: quid dignum tanto tulit hic promissor hiatu? ’s fájdalom, a’ felelet­len : semmit, és ismét semmit egyebet, mint né­mi ismeretet az emberi vesékről, ’s azon tanúl­­ságot,h­ogy ők koránsem ama’ bajnokok, kik­hez fölhívásom intézve volt, mert ezt bebizonyí­­ták; mivel nem emlékezik a’ krónika, hogy va­laha bármely vakmerész tollhősnek sikerült vol­na pusztán tagadó, odavetett mondatokkal epés gúnyvillámokkal elveket, ok súlyos nézeteket szertezúzhatni, ha­bár egy Aristoteles kölcsö­nözte volna is melléjük tekintetét. Azért rendü­letlenül állanak még mindig kérdéses nézeteim is, bár azokat igénytelenül bocsátom út­nak , azaz módosíthatásukat nem zártam ki, de meggyőződésemet nyilváníták. Előre tudtuk, hogy ha majdan országszerte ki fogjuk kiáltani a’ drámaelvnek egyedül tör­vényes voltát’s azt, hogy „az operaelvnek még most is túlnyomóságot akarni szerezni a’ köz­vé­leményben, nem egyéb párt­ütésnél az illető törvények’ elve és fogalma ellen“, hogy mon­dom, e’ szavakra támadni fognak Folinusok, ’s több effélék, kik nem fognak tartózkodni a’ pártütési szerepeket azonnal magokévá tenni, de természetesen, csak álnév alatt, hogy képük’ színét ne láthassuk. Sejdítök azt is, hogy a’ megrendített elvek és érdekek nagy robajjal tör­nek, majd elé,’s egy tengerhullámoktól nyel­­desettnek kétségbeesését reproducálandják; de hasztalan, nem segíthetünk. A’ jogtalanságnak, bár mi későn is, egyszer csak eljövend végórá­ja , ’s e’ gondolattal tanácsosi­ hült vérrel meg­barátkozni , mint majd véletlenül bukni le a’ bi­torlóit magasból. Mi fog történni országosan ez ügyben, nem tudhatni, de annyi bizonyos,hogy én, drámaembere, az operaelvvel sorsot láttat­­lanban sem cserélnék. Fentisztelt urak’ operaszónoklatát tehát — kik midőn a’ s­zen­ve­dé­ly­e­s­s­é­g, önzés, 43.

Next