Athenaeum, 1841/1. félév

1841-04-22 / 48. szám

755 tájaink szabadon, és minden kijelelés nélkül, tehát e’ részben a’ józan status-tannal egyező­­leg történnek. — Mi a’ közvélemény’ kifejtését illeti, erre nálunk eddig­, csak egy mód nyilt, a’ gyűlések és tanácskozások, ’s ezt is csak a’ legújabb időkben kezdtük használni. — E’ mód párosulva ama’ hatással, mellyet fejlődő jour­­nalisticánk a’ köz életre gyakorolni kezd , — czélszerű kezelés, józan irány, ’s a’ pártosko­dás’ kerülése mellett, kifejtheti nálunk is idő­vel, ama’ nemesebb értelemben vett közvéle­ményt , melly — szóljunk igazat — honunkban eddig csakugyan nem létezik. A’ kijelölés, és egyenes kinevezésen kí­vül , még egy más, szinte káros mód is van, melly által nem csak a’ kormány, de bármilly aljas irányú párt is, egy a’ nép’ valódi többsé­gének kitudását gátló befolyást kaphat a’ vá­lasztásokra , ’s e’ mód a’ megvesztegetés. — Miért az alkotmánynak czélszerűen kell ren­delkeznie , hogy a’ hazának csak azon polgárai nyerjenek a’ választásokba befolyást, kikről jó­zanul fel lehet tenni, hogy ön meggyőződésüket ’s a’ köz jót fogják tetteik’ zsinór-mértékeül venni. E’ szempontból indulva, a’ tettleges (activ) választói jog’ kérdésének eldöntése fő fontossá­gú, mert noha — mint mondók — a’ népképvi­selőnek a’ nép által kell is választatnia, e’ jo­got az egész tömegre átruházni nem lehet, ha­nem olly módokról kell gondoskodni, mellyek a’ választásoknál csak a’ nép’ függetlenebb, és józanabb részének adnak befolyást, ’s mellyek mintegy önkénytelenül kényszerítik a­ választó testületet, egy habár nem is épen legjobb, de legalább czélszerű választásra. E’ két föltételt a’ tettleges választó jog’ czélszerű korlátozása, ’s a’ nemleges jog vagy is elválaszthatási képesség’ tökéletes korlátlan­sága által lehet elérni. A’ tettleges választói jogra nézve bajos ál­talános szabályt alapítani, ’s erre nézve a’ nép’ vagyon ’s miveltségi állását kell leginkább te­kintetbe venni, ’s ezekhez alkalmazni, a’ meg­szorításokat, mellyeknél leginkább azt kell szervügyre venni, hogy az eredetileg minden polgárt illető választási jog, a’lehető legtágabb körbe szorittassék, ’s hogy a’ választó testű­le­tek mintegy kényszerittessenek, egy a’ köz ügy­nek hasznos választásra. E’ két czélt az alkotmányos nemzetek kü­lönböző módok által akarták elérni, miilyenek a’ választói adó, a’ választó testületek, ’s a’ születéshez kötött választói jog. Ez utósóról, mint ollyanról, mellyre, Eu­ropa rég kimondta rosszalló ítéletét, szólani sem akarok; — ’s így csak a’ két más mód jöhet tekintetbe. A’ választói adó, ’s választási testületek, alapban ugyan egy természetűek, mert mindket­tőnek az czélja, hogy csak azok gyakorolják a’ választói jogot, kikről legkevesbbé lehet a’meg­­vesztegethetést vagy lelkü­leti gyengeséget föl­tenni, kikről leginkább lehet azt hinni, hogy bírnak elég ítélettel, kiszemelni azt, ki a’ kö­veti hivatalra legalkalm­atosabb. A’ választó testületeknek mindenkor a’ le­hetőségig kiterjesztetteknek kell lenni, mert mi­nél több a’ választó, kevesbbé sértetik az egész nemzet’ joga, ’s annál inkább feltehető az ön­­állás. Az önállás ’s megvesztegetések’ kikerülése lévén az, mire leginkább kell ügyelni, mind a­­zon személyeket’s testületeket, mellyeknek több­sége nem bir önállással, nem csak ki lehet, de ki is kell a’ választási jogból zárni, mert habár lehetnek is, egyes hasznos egyedek az illy tes­tületekben , a’ köz állománynak csupán a’ hatá­rozó többséget kell tekintetbe venni, melly ha káros irányú, az egyedek’ hasznos volta nem jöhet figyelembe. De hogy az illy egyedek’ sértett joga más oldalról kipótoltassék , az elválaszthatási képes­séget, a’nemzet’ minden, bár melly osztályához tartozó, ’s különben minden kivételen felül eső tagjaira ki kell terjeszteni, mert összes néposz­tályok nem választatnak, hanem csak egyes al­kalmas tagok, kiket kiszemelni a’ választók’ feladata. Az említett osztályok, a’ napszámosok, cse­lédek ’s mind azok, kiknek nincs elegendő va­gyonok önállású életmódra — a’ vagyon által azonban nem csak a’ fekvő vagyont kell érteni, hanem a’ dolgozhatási tehetséget is, melly szin­te kölcsönözhet önállást, ’s ez elvből vették Európa’ legtöbb alkotmányhozói, a’ legczélsze­­rű­bb módnak — bizonyos, megszabott adómeny­­nyiséghez kötni a’ választói képességet. Az illy minimum ellen a’ legújabb időkben, sok kárhoztató szózat emelkedett — mert az el­­ lenzék , nem nyilatkozhatott volna élénk vagy ’s hála, mellyet e’ határozat’ tudása , ’s egy hason­ló’ reménylése a’ pesti közgyűlés’ elején nemtelen ügyvédeink ’s orvosaink’ kebelében kifejtett.

Next