Athenaeum, 1841/2. félév

1841-09-26 / 38. szám

test, földolgozást, kereskedést és a’ közjog’ kérdését illeti, mellyekre a’ mondottakban kész már a’ felelet; a’ hadi politicában pedig annyira feltűnő a’ természeti tudományok’ jótékony be­folyása, hogy p. o. a’ természettudományokig mívelt franczia vagy angol mellé nem is állít­hatni a’ természeti tudományokban míveletlen törököt vagy chinait, sem előkészületek, sem hadvitel’ tekintetében. Ma már a’ hadban is tu­dományaink vezetnek diadalra! Ennyi volna, mit a’ harmadik kérdésről röviden mondandónak véltem. Hátra van a’ ne­gyedik és utolsó kérdés : mi vár az emberre, ha a’természeti tudományokon fölül emelkedik? — Itt legelőször is az a’ kérdés tolja élénkbe magát : van-e valami túl a’ természeten ’s föle­melkedhetni-e a’term. tudományok fölé? Hogy a’ természeten túl semmi nem létezhetik, világos, mert épen a’ lények és dolgok’ összeségét ne­vezzük természetnek, tehát ebből semmi létező ki nem maradhat; természeti tudomány pedig az, melly a’ természet’ lényeinek és dolgainak ismertetését foglalja magában, következőleg mind azé, a’ mi létezik, minél fogva azon tudo­mány vagy tan, melly természeten túl lévőket tanít, nemlényeket és nemdolgokat tanít, azaz bohóskodik; nincsen tehát a’ természeten túl semmi, nincs a’ természeti tudományok fölött semmi. Méltán kérdezitek most már : miért bohós­­kodom tehát én is természettudomány-fölötti­­séggel? Kis türelem, uraim, mindjárt tisztában leszünk. Midőn azt mondom : a’ természet­­tudományok fölé emelkedni, azt értem alatta : azon természettudomány fölé szárnyal­ni , melly a’ mi birtokunkban van, mellyröl fö­­lőbb elmondok, hogy csak ábéczéje azon kim­i­­velt tökéletes természettudománynak, melly sze­rint a’ természet vagy, ha úgy akarjátok, az úr isten munkálkodott. Arról van tehát szó : miké­pen és mi módon tölthetni ki azon nagy héza­got, melly a’ mi hiányos természetösmereteink és az eszmebeli tökéletes természetisme között van? hova a’ legdicsőbb kérdések esnek : mi a’ szellem általában? mi az emberi lélek? mi és minő a’ természet’ utolsó oka, az úgynevezett isten? mi és van-e halhatatlanság? mellyek az idő és tér’ határai ? földünk és a’ csillagok melly korban és mi körülmények között léptek létre? és ki győzné előszámlálni mind azon kérdése­ket, mellyekre tudományaink még nem tudnak és sohá nem tudandanak felelni? Nem kisebb kérdést tevék tehát magamnak, mint ezt: ho­gyan és miképen segíthetni e’ nagy hiányon, e’ nagy tökéletlenségen? És lehet rajta segíteni, uraim, úgy hogy a’ lélek majd majd megnyug­szik rajta, a’ szív pedig egy egész tündérhazá­­ba varázsoltatik át. Hol természettudományunk’ határa áll, ott a’ költészet’ birodalma kezdődik, és egészen odáig tart, hol az eszmebéli tökéle­tes természettudomány minden lehetséges kér­désre megfelelt. A’ költészet’ föladása tehát: pó­tolni a’ hiányt, mellyet az ész és értelem hagy a’ tudhatás’ mezején; a’ szív és sejtés által szí­neket kölcsönözni azon foltoknak, mellyeket az alaposságkedvelő lélek pusztán, sötéten hagyott; írt adni azon sebeknek, mellyeket remeknek is­mert el a’ világ. Homeros mindenik hős költe­ménye egész tan a’ természetben munkálkodó erőkről, mellyek a’ legpompásabb társaságba gyüjtvék össze, személyesítvék ’s az emberek­kel kedveltető viszonyba hozatvák. A’ görög tragoedia a’ láthatlan hatalmakat hozza viszony­ba az ember erkölcsi erejével ’s a’ hős meggyő­­zetlenül esik el, fölszállandó az istenekhez, kik kedvüket lesék hajthatatlanságában. Az indus mythologia a’ legtarkább színezetű oktatmány arról, miképen alkottatik istenektől a’ világ, mint gyűlnek össze Indra’ egében a’ látatlan ha­talmak ’s mint folynak onnan be az emberi dol­gokba. A’ héber költemény legmerészebb szö­késsel az okok’ utolsó okához, Jehovához csap föl, előtte borul le és reá támaszkodik. A’ jeho­­vai költészet legfejlettebb virágai a’ zsoltárok­ban illatoznak. De vegyük Európát, a’ skandi­­návi félsziget szinte Odinnal és Walhallával foglalatoskodik és szörnyekkel, mellyek a’ ter­mészet’ mindenható erőit akarják kifejezni. Ha­sonlót mondhatni a’ kedves szelmai bárdiól, az édes dalu Ossianról; benne is minden össze van gyűjtve, mit kora’s hazája természettudomány­vagy inkább természetfölöttinek képzelt, a’ szel­lemekkel megtelt ég, a’ lélek’ halhatatlansága ’s a’szellemek’ beavatkozása kedveseik vagy el­leneik’ dolgaiba. A’ költészettel osztakozott e’ mezőn a’hit, a’ vallás, a’ religio. A’ költészet maga már va­rázs hit, melly ha remek, az ember’ egész lé­nyét áthatja és religiót fejt ki a’ kebelben, így látjátok, hogy az ó világ’ költészete ’s vallása egy volt. Mit Homeros, mit az indus költők, mit David, mit Ossian énekelt, az­ egyszersmind val­lási oktatmány és hitletétel volt : innen az a’ nagy bensőség, élethűség és hév a’ régi kör-

Next