Athenaeum, 1842/2. félév

1842-07-10 / 4. szám

27 28 giáról és revelatióról, a’ keresztény vallásról, az ördögről és angyalokról (Satanologiával fejezte be előadását) stb. Minden theoriáinak alapja a’ levegőben szabadon ugyan , de alap nélkül úszká­ló potentiák, kinek tehát nincs léghajózáshoz ked­ve, Seb.’ potentiáit hagyja abba. Részemről a’ magyarok’ ungi vagy pusztaszeri gyűlésének bár­­melly pontját sem cserélném fel Sch.’ minden po­­tentiáival. — Nemzetünk’ keblében a’ bölcsészet­nek annyi ép magvai vannak letéve, hogy azokat feldolgozni szép és jutalmazó feladat. ’S kegyed a’ polgári élet felé fordul, ’s a’ társas viszonyok’ elveiről ir? Erre nagy szükségünk van. De hi­­szem­, milly tudományos vállalatra nincs szüksé­günk ! Én iskoláinkat tartván szem előtt, bölcsé­szeti történetekhez gyűjtögetek adatokat, ’s ész­tan’írásához fogtam. Mindkettőre olly alkalom tán sehol sincs, mint épen itt Berlinben. Az észtan­ra nézve elvem: részint érthető, és az életre al­kalmazható észtant írni, részint az előkészületeket Aristotelestől Hegelig illőleg méltatni. Először is tisztába kelle­­őnöm a’nyelvvel, majd szavaink’ értelmét határozni meg, majd újakat alkotni, így például: eszmélet = Besonnenheit, öntudat = Ge­wissen , tudatom = Bewusstsein , öntudatom = Selbstbewusstsein, tetszmény = dogma, rovazat = categoria, egyén = subjectum, egyed = in­dividuum, alany = substratum stb. Szerencsém, ha újításaim kegyedi helyeslését vívhatnák ki. — Másodszor Hegel’ módszerével ’s a’ speculatióval kelle megismerkednem. ’S ez nehezebb feladat, mint új szavak’ gyártása. Most, midőn keresztül mentem e’ rendszeren, mondhatom, hogy azt, ha az idő’ követeléseitől nem akarunk elmaradni, is­mernünk kell. Kik eddig nálunk Hegelről beszél­tek , vagy barátai voltak vagy ellenségei; én bírá­ló szempontból tekintem. Cousin megvallja, hogy midőn meglátogatta Hegelt, érezte, hogy magá­nál nagyobb férfiú’ellenében áll, ’s ismét más he­lyen mondja: „Hegel sokat kölcsönözött Schel­­lingtől: én annyival gyöngébb, mint akár az e­­gyik, akár a’másik, mindkettőtől kölcsönöztem“. Ha ezt a’ francziák tehetik, mért ne teh­essük mi magyarok, holott nekünk olly sokat kell még ten­nünk , hogy a’ mivelt világgal versenyezve halad­hassunk ! De ép az alap, ’s hiányaink’ érzete sar­kalni fog a’haladás’pályáján. Hallom , hogy egyetemünknél a’ neveléstani széket végre be akarják tölteni, bárcsak olly e­­gyedet választanának, kitől e’ nemben irodalmunk is gyarapodást várhatna. Még be nincs töltve a’ szék, arra látszik mutatni, hogy a’ nevelés’ügye egész hazánkban eddig kevesebb figyelemre mél­­taték, mint illő volna. — Hogy kegyed’ elnöklete alatt a’ miskolczi két evang. felekezet egyesíteni akarja iskoláit; kétszerte örvendetes : mert a’ két testvérfelekezet fog kezet, ’s mert iskoláinkra for­­dittatik a’ figyelem. ’S ha a’ szepesi XVI. váro­sok’ egyikében , Olaniban, századok óta lehet e­­z■yesítve a’ római cath. és evang. vallásfelekeze­tek’ iskolája, miért ne követhetné ezen százados példát Miskolcz’ két evang. iskolája? Azt azon­ban nem helyeselhetném, ha a’ pesti evang.egye­temes egyházi gyűlés már ez idén fogna hozzá is­koláink’ tettleges reformjához, mert e’ tárgy még nincs illőleg kifejtve, ’s nem is említvén az én észrevételeimet, mellyeket itt a’ külföldön gyűj­tögettem össze, annyit minden esetre mondhatok, hogy épen most utaznak több hazánkfiai olly czél­­ból itt Németországban , hogy a’ nevelésügy’ mos­tani állásával megismerkedvén, rövid időn az is­kolai reformhoz hazánkban szavazatukat kijelent­hessék. A’ zay-ugróczi gyűlésen jelen voltam, az ott kidolgozott tanterv minden eddigiek közt bi­zonyosan első helyen áll, de sem vallásfelekeze­tünk’, sem a’ nemzet’, sem a’ tudományosság’kö­veteléseit azért nem elégíthetné ki, mert m­íg csak egyes vallásfelekezetek dolgoznak ki tanrendszert, másoknak hozzájárulása és megegyezése nélkül nem hozhatnak lényeges javítást elő. Ezt — vé­leményem szerint — csak az országgyűlés tehet­né , melly egyesek’ érdekein felül, vagy inkább azoknak összes képviselőiből áll. — Nézetem sze­rint a’ reformnak legjobb pontjai ezek : szakok ’s nem osztályok szerint tanítani, az átmeneteit egy osztályból a’ másba, nem időtől, de a’tanuló’ké­pességétől függeszteni fel, félévenként fejezni be minden tudományt, a’ tanítókat jobban fizetni, a’ tanmódszert nem emlékezetgyakorlásba és megkö­vült mechanismusba , de a’tanuló’ tehetségeinek kifejtésébe helyezni, a’ gymnasiumokat részint az elemi osztályoktól, részint a’szaktudományok­tól szorosan elkülönözni, mit kelljen a’ tanulónak tudnia, részint midőn a’ gymnasiumba lép, ré­szint midőn azt elhagyja. A’ mostani prima vagy is philosophai osztály a’ gymnasiumhoz csatoltas­­sék, a’ mellynek szükségesképen kiegészítő ré­sze, de benne a’ bölcsészeti tudományok’ köre szűkebbre szorittassék, ’s philologiának és egyéb tudományoknak hely engedtessék; ha a’ gymnasi­­um­ot elhagyja az ifjú, olly vizsgálaton menjen ke­resztül, mellyben ha megfelel a’követeléseknek, érettkorúnak nyilatkoztassék, ’s co­llegiumokban és egyetemen, mint érettkorú fiatal ember, sza­badon és önállólag folytathassa tudományos pályá­ját : ez utóbbi pont a’ legjobb pont; ha ezt ki nem vittük, nem fogunk képezni szaktudósokat, ’s hazánkban a’ tudományokat — a’ szabad embe­ri lélek’ szabad kincseit — gyámság alatt fogjuk tartani, ’s más nemzetekre nézve kiskorúak le­szünk. ’S ime ki vagynak-e nálunk illőleg merít­ve ezen ’s ezekhez hasonló számos más pontok , hogy az utolsó félszázadnak a’ nevelés’ ügyében tett óriási előh­aladását hasznunkra fordíthassuk? avagy nem tanácsosabb-e várni még egy vagy két esztendeig, és aztán olly reformot hozni lét­re , melly Európa’ bám­elly nemzetének is díszé­re váljék? Nemzetünk’jövendője ezt megérdem­li, sőt ezzel a’ jelenkor a’ jövendőnek tartozik. — Sajnálni lehet, hogy Nyíregyházán a’ néptaní­tókat képező intézet helyett, teljes osztályú — prímával biró — gymnasium nem alapittatik , hogy példányúl szolgálna a’ többieknek. Új iskolát tö­kéletesebb elvek szerint hozni létre könnyebb, mint a’ fenlevőket tökélyesiteni. Népiskoláinkon pedig — legalább jelen körülményeink közt — más úton is czélszerűen lehetne segíteni. Kegyed Miskolczon úgy is az iskolák­ ügye-

Next