Athenaeum, 1842/2. félév

1842-10-20 / 48. szám

381 midőn amannak szükségképen ingó r­ualismusba kell esni; mert az egekig feszített egyoldalú ala­nyiság mellett sem mellőzhetjük a’ természet, sőt min magunk’eszmei szemlélését, vagy ha azt mel­lőzzük, iszonyú hiány esik gondolkodásunkon,mit vagy bizonytalan kétely, vagy mozdulatlan ha­nyagság tölt be. Itt már a’ munka’ tartalmát és menetét fen­tebb kifejtett elveinkre viszonyítjuk, úgy találjuk, hogy szerző elvünk közöl némellyiknek teljesen eleget tett, másokat teljesen elvétett, másokat csak részletesen vétett el, ’s részletesen ten a­­zoknak eleget, így első elvünk szerint nem ala­nyi , hanem egyetemes eszméket­­igyekezett fej­tegetni , de a’ második’ ellenére egyetemesen u­­gyan, hanem sok helyt tartalmatlanél ’s egyolda­lúig; a’ harmadik elvet pedig egészen elvétette, mert az eszmetan’ történetében a’ benső és szük­­ségképens fejlésre nem ügyelt, részint vétett a’ negyedik elv ellen, mert a’ görögök előtt eszme­­tant csak nem minden népeknél keres, holott eh­hez a’ chinaiak, hinduk és aegyiptusiak is csak bölcsészet-töredéket adtak, ennek irányában hi­bázta el részint az ötödiket is , midőn például a’ phoeniciaiaknál kereskedést ’s hasznos találmányo­kat hord fel egyetemes eszmefejtés helyett. A’ha­todik elv ellen a’ görögök előtti vallásos irányú bölcsészet-töredékek hosszabb fejtegetései által vé­tett, valamint a’ római bölcsészet’ népszerűségé­vel a’ hetedik ellen, a’ nyolczadikat egyedül a’ görögök előtti szabadságiakut bülcsészet-türedé­­kekkel sérté meg, a’ kilenczediket pedig ’ és új eszmetan-történet’ megkülönböztetése által. Láthatni tehát, miként szerző munkája’ ösz­­szeállitásában elveinket jobbadán csak részletek­ben sérté meg , következőleg az ezen pályán az eszmetan-történet’ czéljának megfelelendő — mi­szerint az eszmetan’ története a’ legbensőbb szel­lemi világ­ történet — hasznos könyv lehet vala, ha nem volt latin , hanem élő, jelesül nemzetiség' tekintetéből hazai nyelven iratik, mert az eszme­tan’ története eszmék’ fejlésével foglalatoskodván, ebben új eszmék szükségképen jőnek elő, miket o nyelven kifejezni szabatosan nem is lehet, de az új és kifejlett nyelv kifejezi az o eszmék’ részlete­it is. IS­arfja János: Vir­ág e­ml­éke­te. I. Az elvittük. .,Add vissza ím­e’ rózsát Emlényt adok helyette“. * k­­UA. .4' leaff'erek’ biráskodástt. 1824 ben egy angol természetbúvár a’ káderek’ földet utazván be, tapasztalá, hogy a’ káderek’ főnö­kei igen igazságos és pártatlan bírák. Az utazó elé­­gületlen volt rabszolgája’ magaviseletével, kit a’ fő­városból vitt magával. Miután sem pirongatás, sem néhány korbácsütés nem bírta őt engedelmességre té­ríteni elvádolá őt az utazó Macomonál, ki főnöke volt a kailerek’ törzsének , Keissi folyam mellett. A rabszolga tanúkat állított elő, hogy ura igazságtala­nul bánt vele; ez ellenben azt hozá föl vadul, hogy rabszolgája szemtelen, tunya ’s engedetlen, és azért Mond a’ leány ’s a’ rózsát ifjútól visszavette . ’S nem vette vissza véle Az esküdött szerelmet, Ada az emlényt csak, mert Egymástól válni kellett. ’S elmúlt immár az óra, Welly elszakadni intett, () szive’ kedvesére, Még egyszer feltekintett: ,,Ha elmégy’ köny között mond , Wert bánat szólt szavában, ,,K­eám is emlékezzél Sorsod’ nehéz utában , ’S térj vissza nem sokára, Ne sírjak úgy utánad , Wert fáj az én szívemnek, Ha rajta dúl a’ bánat. És hogyha tán meghalnék , Emlékem’ meg ne vessed; Megjőve majd e’ rózsát Szívem’ porán keressed“. — II. Az özvegy. Fátyolba vonták a’ koporsót, Fölötte négy fris rozmarinszál, ’S az özvegy fojtó néma búban Sötét szoborként csöndesen áll. Mint a’ keresztbe tett vir­ágok Letépve gyönge szép szerelme , Az ifjú férj , kit a’ haláltól Tán életével visszavenne. De a’ temetkezés megindul, Ö könnye már megindult régen, még kér a’ sírnál: „oh a’ kedvest Adjátok vissza vissza nékem“. Esdése indít, — ám hiába ! Ott állnak ők mind egy seregben, Segélyt egyik sem adhat, a’ holt Elhamvadand a’ földüregben. ’S imé betennék — még az özvegy kart nyújt utána, de helyébe Fagyos megdermedő kézzel csak A’ rozmarint ölelhető be. Adorján: 382

Next