Athenaeum, 1842/2. félév

1842-11-08 / 56. szám

446 apróbb városainkban vendégszerepei valamellyike legjobb színészeinknek. A’ franczia színészek né­zőjátékban és társalgási darabokban otthonisággal bírnak, de tragoediában pathos felé hajlanak, ’s ezen játékokban , mellyeket pathossal nem ronta­nak el, szinte mondani merném, hogy még ro­­szabbul játszanak pathos nélkül. A’ színház’ csarnokában, mindig a’ 'l'héátre Frangaist értve, Voltaire’ szobra áll Lekain és Talma­é között; ülőhelyzetben mindhárman, ’s az utóbbiéra Macbet, Hamlet, Othello, Zaire, Ma­­homet stb darabokból, hajól számolám, 56 szerep van feljegyezve. Ezen érdem-méltánylás a’ drá­­maköltő és két derék színész iránt első belépéssel igen helyén és kellemesen tűnik fel. Bizonyos idő óta erősen kereng a’ hir, hogy Hugo Victor, Delavigne és Vernet Horace pairek­­nek fognak neveztetni; ez meglehet nekik érde­kesebb , én azonban érdekesebbnek találom ma­gam személyére, hogy a’ Théátre Fr. számára Dumas uj darabról gondolkodik, Delavigne alku­ban áll, Seribe pedig tovább mint alkuban , uj vig­­játékát, mi e’ perezben még nincs készen, nov. közepe’ táján bizonyosan elő fogják adni, ’s vé­gül Hugo V. is új darabot hoz színpadra. A’ par­lament szét van oszolva, de mint látszik az iro­dalom’ körében nem csekély élénkség van. Irinyi József: Hűség és halál. (Vége.) A’ látogatás. A’nap végére hanyatlott, ’s közeledék a’vég­ső éj, mellyet Viktor életben tölthetett. —Körűle csend uralkodék, csend belsejében is, mert lelkét önvád nem terhelé. Ábrándjaiból léptek ébreszték föl, tömlöczéhez közeledők. Az ajtó megnyílt, ’s Viktor szoborként szótlanul meredt a’belépőre. „Szent isten, Gabriéla! kiálta ijedéséből fel­­íidűlten, mit keres itt, hol lépteit halál környezi?“ Gabriéla’ szemeiből könyek omoltak alá. „Mit hallok, Victor!! Ön kivégeztetik, és mi­attam ?! Ah , szóljon , nincs semmi remény, semmi mentség ?“ .Semmi, mondá nyugodtan Viktor, éltem né­hány órányi még, áldjon az ég, Gabriéla! hogy végperczeimet jelenléteddel boldogítod*. „Ne szóljon igy, Viktor! minden hangtőrdö­­fés kebelembe.*— Hálátlanul vetém meg szerelmét, ’s éltét áldozza érettem. —De halnod nem szabad, Viktor. Elhagy ám rejtekemet, hogy lássalak még egyszer, ’s aztán a’bírák'kezeibe adjam éltemet.“ ,Az egekért, Gabriéla! ezt nem lehet, nem szabad tenned! életem veszve már — szavaim a’ vérbirákat boszúra inditák, ’s történjék bármi, halnom kell. Minek nehezitni halálomat ? Ah, Gab­riéla ! ha kedves volt előtted, ki most éretted hal­­hat meg , ha akarod , hogy végpillanatimban sze­líd béke helyett kétségbeesés ne környezzen, hogy ne átkozzam azon perczet, mellyben először lát­talak, állj el föltételedtől, maradj életben!!* „Sokat kívánsz, Viktor! Élni azon öntudat­­tal, hogy boldogságod’, életed’ gyilkosa levék, hogy elfojtám magamban az érzetet, ’s inkább en­gedők a’ fény’ csábjainak , mint szivem’ vágyainak. Ah, Viktor! az élet igy ezerszerte kínosabb ha­lálnál; de élni fogok, mert kívánod, ’s bűnhőd­nöm kell“. Zokogás fojtá el Gabriéla’ szavait, Viktor’ arczain is köny­vergett alá­ ,’S ha többé nem leszek, Gabriéla! ha síro­mat feledékenység boritandja , emlékezzél rólam , ki mindenemet neked áldozám !* „Emlékezni fogok, mondá zokogás közben Gabriéla, mint isteni lényről, kiben a’ szép , ne­mes érzetek, a’ tiszta lélek homálytalanul diszlet­tek. Hozzád intézem imámat, mint ég’ angyalához, mint istenemhez. E’ szóknál Viktor’ kebelére borult, ’s ajkaik először érintők egymást. .Ha tudtam volna illy hamar leendő halálo­mat, együtt szöktünk volna, ’s boldogok lennénk. Ah, Gabriéla! most mind hiába. A’ végzet ren­ddé halálomat, ’s én meghalok. Te, kedvesem, boldogítád végéráimat, ’s most nyugott vagyok, békén várom a’ halálos csapást. — De tovább e­­gyütt ne legyünk, jelenléted nehezitné halálomat; reszketnék, ’s ez ördögi éldelet lenne biráimnak. Élj boldogul, Gabriéla! szeretni, ’s áldani foglak síromban is!* E’ pillanatban lépett be a’ töm­löcztartó, ’s Gabriélát távozásra inté. „,Időnk eljár, mondá, ’s életem kedvesebb minden aranyánál*“. Szótlanul hullottak egymás’ karjaiba, ’s né­hány percz múlva Viktor magára hagyatva volt töm­­löczében. H­alál. A’ végső nap, mellyet Viktor támadni látha­tott, szürkülni kezdett. Búsan néze ki a’természet’ szépségeire. A’ felkelő nap elűzve az éji borút, derítő fényben ragyogott a’látkörön, körülte min­den csendes volt, belseje nyugott. „Egy óra még, ’s aztán válni mindentől, so­­hajta fel. Miért kell tudnom , hogy szeretsz, Gab­riéla , miért nevelni végórám’ kínait! ? Most, mi­dőn olly boldogúl élhetnék, halnom kell, soha nem ízlelve a’ valódi boldogságot“. Kevés idő múlva a’ Viktort környező csend zajongássá vált, lármásan nyíltak, csukódtak a’ mellette lévő tömlöczök’ ajjai; gyakran hallaték e’ közben keserű zokogás, vagy szivrepesztő nyögés. Most Viktorra jött a’ sor. Tömlöczének ajtaja nyílt, de törvény szolga helyett d’ Herbois lépett be. Viktor fölemelkedik, egybefont karokkal néz­te a’ közelgő vérbirót, ’s néhány perczig síri csend jön. „No’s , polgár! hogyan vagyunk ? kérdé vég­re d’ Herbois, arczain sápadtság ül, alkalmasint a’ halál’ félelme szülte. Bátran, polgár! hiszen csak egy perez, ’s mindennek vége“. Victor elfordulva hallgatott. „Ne veszítsen azonban minden reményt, foly­­tatá d’ Herbois, csak öntől függ megmenteni éle­tét; mondja meg, hová menekült, hol tartózkodik Clarot marquisné, ’s azonnal szabad.. .Kegy­elmet nem vártam, ’s illy áron nem is

Next