Athenaeum, 1842/2. félév

1842-08-04 / 15. szám

115 jezetben a’ rajzm­­vészetek’ feladatáról szól *) ’s miután a’ szép’ rendszerét az academicusok’, ro­­manticusok és Hirt’ nézeteit birálgatta ’s elvetette, Waagenről és Rumehrról pedig megjegyezte, hogy nézeteik — mellyeket azonban sz. elő nem ad — még nagyon újak ’s azért a’ művészek által illő tekintetbe nem vétettek, a’ művészet’ valódi feladatának tekinti az elevennek, a’ jelle­mesnek és a’ c­z­é­l­­­r­án­y­o­s­nak anyagához al­kalmazott előadását. ’S ezután taglalgatja az ezen értelmezésben felhozott fogalmakat, és vndokait majd mindig a’ művészeti históriában és a’ jobb mesterek’ remekeiben keresi, a’ mint általában munkájából a’ régi- ’s újabbkori művészek’ mun­káinak szorgalmas stúdiuma tűnik ki. A’ második fejezetben a’ közönség’ művészi tapintatát és íté­letét vizsgálja szerző, ’s itt a’ művészetet igen helyesen a’ vallásból származtatja, második forrá­sául tekintvén a’ nemzetiséget, melly „még a’ val­lásra is hat, ’s azt is módosítja“ (39. lap). Néze­tünk szerint a’ vallás és nemzetiség’ eszméje ré­gi időkben tökéletesen összeolvadt, mert ugyana­zon isteneket imádni csaknem erősebb kötelék volt még, mint ugyanazon nyelven beszélni ’s az O­­lymp’ isteneinek közös tisztelete jobban tartotta fen a’ görög nemzet’ egységének eszméjét, mint a’ különböző dialectusokban kifejlett nyelv, sőt szer­ző’ felidézett állítása megfordítva is igaz marad , hogy t. i. a’ vallás a’ nemzetiséget is módosítja. — Ez azonban különbséget nem tesz, mert szerző megjegyzi, hogy korunkban a’ vallásosság szint­úgy mint a’nemzetiség’érzete elhamvadott, ’s eb­ből magyarázza a’ művészek’ aljasodását ’s a’ nép­re való befolyásuknak megszűntét. „Korunkban a’ vallás csak kevés embert lelkesít, az indiff­eren­­tism­us napról napra elterjedett és a’ hideg ész el­törli (helyesebben letöri) a’ bölcsészet’ gyenge világát. Más részről a’ nemzetiségek általános­ságban és felületességben csaknem egészen elsü­­lyedtek, és ritkán találkozik nemzet, melly még az ősi szokásainak csak jobbjait is megtartotta vol­na“ (40. lap). — Miután szerző a’ franczia di­vatnak a’ művészetre ’s általában az Ízlésre nézve olly káros befolyását élénken lerajzolja ’s korunk­nak idegenkedését minden öneszmélés iránt kár­hoztatja, azt következteti, hogy a’ mivelt közön­ség művészi ítélettel nem bír, hiszi azonban, hogy a’ nép, melly közelebb áll még a’ természethez, azzal még bírhat, hogy „eljő még talán az idő, mellyben a’ népnek más emberi jogokkal a’ mű­vészeti élhetést visszaadja, melly csak olly em­beri jog mint a’ szabad birtok“ (41. lap). Ezen apostrophe nézeteink szerint igazság­talan declamatio; a’ művészeti érdel­etés soha el nem vétetett, sőt el sem vétethetett a’ néptől, ha­nem enmagam is hiszem, hogy az idő nincs távol, hol a’ művész inkább milliók mint százak’ számá­ra fog dolgozni. Hogy most csak az úgynevezett mívek­’ ízlését követik, ez nekik bűnül be nem szá­mítható. Nemleges ellenszerül ezen izlés-hanyat­lás ellen szerző javasolja, hogy „magunkat a’meny­nyire csak lehet elzárjuk a’különböző divatművek’ bábeli zavarral ható befolyások elől“ (43. lap) — igenleges ellenszerül pedig a’ régi művek’ stúdiu­mát ’s a’ természet’ megismerését. A’ harmadik fejezetben vizsgáltatik a’ régi német művészek’ művészeti nevelése, melly czéh­­beli formákban szorosabb viszonyban kapcsolá a’ tanítványt a’ művészhez, azt alaposabb technicára tanitá, ’s alaposabban megismerteté mestere’ mű­gyakorlatában , kinek legnagyobb érdekébe feküdt tanítványából minél elébb segédet képezni. Ela­vulván azonban a’ czéhbeli formák, a’ művészeti nevelésnek ezen módja többé korunkban nem al­kalmazható, annál kevésbbé, mivel a’ szülők compe­­tenseknek tartják magokat, hogy gyermekeiknek műnevelésébe is bele szóljanak, és hogy szerző­d éses szavaival éljünk : „Száz eset közt kilenczven kilenczben kígyót békát kiáltanának az illyen mes­terre , ki szeműknek bevégzett és elegáns mun­kával nem kedveskednék, kivált ha az ollyan mun­ka arra való, hogy azt tisztelt nevök’ napján szá­mos vendégek előtt mutogassák, hogy azok a’ ki­fejlődő kis lángeszecskének nagyot tapsoljanak (53. lap)“. A’ következő négy fejezetben a’ jelenkor’ mű­nevelésének eszközeit taglalgatja a’ szerő az aca­­demiákat, műegyesületeket, műutánzásokat és mű­vészi utazásokat, mellyeknek czélszerűtlen elren­dezését és gyakorlatát éles tollal festi. Mi néze­teit e’ részben tökéletesen helyeseljük; a’ theoria a’ művészetben is elélte az életet; művészeinknél a’ boncztan, a’ műacademiai szabályok, a’mo­dellek’ használata, ’s a’ régi művek’ vonalainak másolása, midőn szellemüket fel nem fogják, szint­­olly keveset használ, mint az alexandriai költők­nek Hom­ér’ taglalása nem használt. Csak ha az életből merítünk, csak akkor alkothatunk művet, melly az életre hat. Temessék el holtak a’ halotta­kat! — Szerző illy szellemben a’ művészeknek külö­nösen a’ nemzeti élet’ felfogását ajánlja figyelműk­be ’s a’ művészet’ történeteinek stúdiumát ’s csak a’ mestereknek tanácsolja a’ műutazásokat, nem a’ tanulóknak. Mit szerző a’ műegyesületekről ’s azoknak hatásáról mond, azt mindenkinek figyelmébe a­­jánljuk, kit a’ művészet érdekel, ezen fejezet a’ styl’ tekintetében is a’ munkának fénypontja. Kevésbbé vagyunk a’ nyolczadik fejezettel megelégedve, melly a’ jelenkornak a’ művészeti technicára vonatkozó néhány művészeti találmá­nyaikat taglalgatja, mellyek a’ valódi művészi technicát inkább elörik, mint elősegítik. Sz. külö­nösen bírálja az aczélmetszést (nem aczélmetsze­­tet, a’ mint sz. írja, mert az aczél­etszet az a­­czélmetszésnek eredménye) a’kőnyomást (nem kő­metszetet, mert a’ követ nem metszik, nem vé­sik , hanem szívatnak bele; atzen) a’ fekete mo­dort , az üvegfestést és a’ daguerrotypet. Az a­­czélmetszésnél szerző határozottabb, jellemzőbb és egyszerűbb rajzolást kíván , mint a’ rézmetszésnél, mert — „az aczél szilárdabb anyag mint a’ réz“. Ezen következtetést nem értjük, épen mivel ke­ményebb az anyag, azért nem használhatják a’ mű­ *) A’ szerző csak e’ helyen határozta meg közelebb­ről munkája’ tárgyát, más helyütt művészetről ’s művészeti nézetekről szól általánosan, mi­alatt mindig csak a­ rajzművészeteket érti.

Next