Athenaeum, 1843/2. kötet

1843-08-01 / 2. füzet

8z­ tóztatnék replicázni , vagy utóbbi munkáimat megbírálni, nem fogom időmet válaszolgatással vesztegetni. Horváth Mihály. Lapszemle, XXII. Regélő 50 — 53. szám. (Vége). — Az 1620. hasábon Ember Pál némi magyarázatot ad az iránt, mit mi Lapszemlénkben az eposi és drámai költemény’ theoriája’ egybe­­keverése felől rosszab­lag mondánk. E’ magyarázatból az tetszik ki, hogy Ember Pál az általunk megrótt czikk­­ben a’ nem - motiválást akará gáncsol­ni. Egyébiránt úgy vettük észre, hogy mi Ember Páltól, nem dolog’ lénye­gére nézve különbözünk, hanem múlt alkalomkor ő nem szólt elég világo­san ’s megvalljuk ismét igy vagyunk magyarázatával, mellyet ez úttal adott. Ismét nem elég világosnak, sőt tévesztőnek találjuk beszédét, ám­bár úgy látszik, érti és gondolkodott a’ felől a’ mit mond. Mondja Ember Pál, hogy ő a’ motiválást magyaráz­ta, magyarázta pedig azért, mert évek óta járja már criticusok’ részé­ről a’ motiválás­ sürgetése és még is olly kevés novellista motivál, hogy elvégre hinni kell, mintha nem ér­tenék a’ szót erejében. Mi a’ moti­válást nem látjuk Ember Pál’ észre­vételeiben megmagyarázva ’s mit a’ historicusról a’ beszélyiró’ ellenében mond, az merő fogalom - zavarnak látszik. Azonban nem akadozunk ki­fejezéseiben, hanem a’ helyett i igyek­­szünk a’ dolgot egy pár észrevétel­lel világosabbá tenni. Az elbeszélt tényeket szükség hihetőbbé tenni be­­szélyirónak szinte, mint historicus­­nak, az­az motiválni mindkettőnek kell, csakhogy a’ motivatio külön­­bözőleg esik meg. Historicusnak elég okirattal, tanúkkal bizonyítani vala­mit, költőtől ellenben e’ tekintetben többet kívánunk: neki mindent belső szükségen kell építenie. Költőnek nem mindent hiszünk el, mit okirat­tal bizonyító histor­icusnak el fog­nánk. Historicus a’ maga bizonyító eszközeivel sokkal többet bir való-­­ színűvé, hihetővé tenni mint a’költő, mert a’ körülményeket úgy állítani egybe, hogy belőlük a’ történet szük­ségkép következzék, nehezebb, mint egy pár okiratot felmutatni, tanule­­veleket vagy bizonyító szavakat idéz­ni. Innen van aztán , hogy költő nem mindent használhat, mi historice i­­gaz, mert van historice igaz sok, mit ph­ilosophiai úton, természetes okoskodással megmagyarázni és hihe­tővé tenni nem lehet. Halni Friderik’ Griseldisének védelmére az szokott felhozatni, hogy e’ színmű’ meséje népmondán és régi krónikák’ bizo­nyítványain épül és így historice igaz, és még is Halni Friderik’ Griseldise poétái képtelenség. Nem bírta t. i. a’ költő elhitetni, hogy férj, ki szereti nejét, és pedig olly mértékben mint Hajni festi, úgy bánhassék vele, nyomorú fogadás miatt, mint Perci­­val Griseldissel. Ezekből talán ért­hetőbb lesz sokaknak , miért intet­nek a’ költők az okszerű critica ál­tal , hogy különösségeket, csodás kalandokat, természet feletti esemé­nyeket óvakodjanak használni, mert illyeket historice, mint megtörténte­ket be lehet ugyan bizonyítani, de philosophice vagy felette nehéz, vagy épen lehetetlen. ■— Dicsérettel kell egyéb iránt kiemelnünk Ember Pál’ önigazlásában azon férfias hangot, mellyen szól, mellyből látszik, hogy őt nem az érdekli főleg, kié legyen az igazság, hanem az, hogy legyen igaz­ság, ’s a’ kérdés felvilágosittassék. Illy ellenféllel érdemes volna vitat­kozni méltó tárgyak felett. Ember Páltól tanulhatnának sok bizonyorai szerető uracsaink, kik vitáznak nagy zajjal néha semmiségek felett, hogy azon véleményt gerjeszszék maguk

Next