Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1898. 7. kötet (Budapest, 1898)

1. szám - Várnai Sándor: A bűntettes anthropológiája a művészetben és az irodalomban I.

2 A BŰNTETTES ANTHROPOLOGIÁJA A MŰVÉSZETBEN ÉS IRODALOMBAN. pose-ait a nagy mesterek nyomorékjaiban és bélpoklosab­ban, mint például Rafael Transfiguratiójának ifjú bélpoklos­nője. Lombroso is számos közmondást idéz, mint százados tapasztalatok kifejezéseit, az emberi arcú physionomiájára vonatkozólag, s Ferri siet is megerősíteni, hogy e közmon­dások megfelelnek a büntető anthropológia adatainak. Általában azonban a decoratív mű­vészetek ritkán foglalkoznak a bűn és a bűntettes érzékítésével, legalább sokkal ritkábban, mint a regény vagy a dráma. A­mi csak természetes is, mert a leíró művészetek egyedül képesek a lelki állapotok egész sorozatát, a bűn eszméjének egész evolutióját, a megfontolás és előkészület különböző psycho­lógiai momentumait elénk tárni, míg a szobrászat és fes­tészet anyaga, mely a pillanatnyi kifejezéshez van kötve, a bűn aesthetikai ábrázolására kevésbbé alkalmas. Mind­amellett a múzeumok erre is mutatnak példát. Ott van a Louvre-ban Proudhon festménye, a gyilkos, a­mint a bosz­szúló igazság üldözi, s a brüsseli Wiertz-múzeumban egy geniális, bár hóbortos művész különös genre-je, az öngyil­kosok és lenyakazottak egész tanulmánysorozata. Mindezekhez pár év előtt egy fiatal anthropologista, Lefort, „A bűntettesek typusa a tudósok és művészek nyo­mán" (1892) czímmel egy monographiát adott közre, 109 arczképpel, mely kiegészíti e nemben Mayornak Rómában (1885) megjelent „Caesarok monographiáját". Utóbbi meg­figyelte a Caesaroknál a szemek és az orr töve közti távolság abnormis arányát s abban látja a bűntettes typu­sának jellemző tulajdonságát, íme, hogy írja le őket: „Caligula: roppant és asym­metrikus állkapcsok. Csészés fülek, fonák arca, sardonikus és kegyetlen kinyomat. A felső ajk egyik oldalról fölhúzva mint egy harapásra kész vadállaté. (Megjegyezzük, hogy már Darwin jelezte, mint az atavismus vonását, a kutya­fejek fölhúzott felső ajkát, s Ferri ezt állítólag több gyil­kosnál is tapasztalta). „Nero mellszobra a florenczi Officiákban. Téveteg kifejezés, a nagy szájszögletek mélyek és alákonyulók. Semmi asymmetria. A fülek könnyedén csészések. A tekin­tet vad, roppant, monstruosus állkapocs."

Next