Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1902. 11. kötet (Budapest, 1902)

3. szám - Simon József Sándor, Dr.: Harc a magánvalóért. A nemtudatos, magánvaló és absolutum mibenléte és ismeretelméleti szerepe. Azonosságuknak philosophia-történeti igazolása III.

276 HARCZ A MAGÁNVALÓÉRT. monismus a legegyszerűbb atomnyilvánulással, atom-önmeghatá­rozással kezdi, tehát azzal, a­mely még se nem érzet, se nem képzet, más szóval azzal, a­mely még se nem physikai, tömeg-és anyagszerű térbeliség, se nem psychikai lehellet- és árnyék­szerű időbeliség, hanem érzet is, képzet is lehet bármely pilla­natban. Érzetté, azaz külsővé lesz, ha simultán, koordinált és autonóm összegyüttességgé válik; képzetté, belsővé lesz pedig akkor, ha successiv, subordinált és heteronom együttességgé alakul. Egyedi létekben és valóságukban tehát monismust alkot­nak a mi atomfeszültségeink; dualismust csakis tényközösségük­nek és feszültség-együttességüknek ilyen vagy olyan formájában mutatnak. És most szinte halljuk az „ismerettani kriticismusnak" azt az ellenvetését, hogy ez az atomfeszültség „csak puszta sub­jectiv elvonás és hamis concretisálás". Szinte elvárjuk, hogy mikor keveri hát újra bele ez a philosophia a legegyszerűbb elemi tényszemléletbe, a­mely tehát éppen ezért se a subjectiv­ségnek, se az objectivségnek tulajdonságait fel nem vehette, a subjectivnek és concret objectivnek dualismusát és ellenmondását. Szinte várjuk, hogy mikor is ruházza már fel azt a mindennemű feszültség-variatióra csakis a többiekkel való közös együttességé­ben alkalmas egyedi, elemi atomfeszültséget is a közös együttes­ségnek alaptulajdonságaival, t. i. a simultán, coordinált, autonóm és positív össztevékenységnek, mint concret valóságnak és meg­fordítva a successiv, subordinált, heteronom és negatív összmű­ködésnek, mint abstract gondolatiságnak a sajátságaival. Vájjon csakugyan képtelen volna hát ez a kriticismus egy se nem csak physikai, se nem csak psychikai atomfeszültség-vonalnak elkép­zelésére ? Csakugyan meg volna hát győződve arról, hogy ha a külső létvalóságnak alapfogalma épp az együttesen és egyszerre érvényesülő, simultán, koordinált és autonóm tényközösségben rej­lik, ezt a tényközösséget az egyetlenegy elemi atomfeszültségnek is szükségképen fel kell már tüntetnie ? Vagy szentül meg volna csak­ugyan győződve róla, hogy valamely összfeszültség-ö­össét, elemi alkotó feszültség-tényének állítása egyértelmű részünkről ezen közösségnek azzal a másik successiv, subordinált és heteronom, azaz lelki, gondolati, ismereti tevékenység­ formájával, ha a mi atomfeszültségeinket puszta subjectív elvonásnak és hamis con­cretizálásnak állítja ? Hát nem vagyunk-e mi sokkal következő-

Next